نذر همبرگر مقابل شعبه‌های مک‌دونالد!

مردم دنیا با هر نژاد و ملیتی حمایت از فلسطین را ادامه داده و برای تحریم اسراییل و منابع مالی آن روش‌های جدیدی انتخاب کرده‌اند؛ مثل توزیع همبرگر رایگان مقابل شعبه‌های «مک‌دونالد»!

به گزارش مشرق، این روزها عجیب نیست اگر در فضای مجازی ببینید که برای مثال یک دونات فروشی با تزئین دونات‌های خود به رنگ و شکل پرچم فلسطین آن‌ها را می‌فروشد و یا یک میوه‌فروش محصولات خود را با ترتیبی چیده است که شکل پرچم فلسطین به خود بگیرد. پس از ماجرای «هفت اکتبر» و عملیات «طوفان الاقصی» مردم زیادی با هر نژاد و رنگ پوستی در دنیا به حمایت از فلسطین پرداختند و از هر روشی که ممکن بود رژیم صهیونیستی و نسل‌کشی در غزه را محکوم کردند. بعد از تظاهرات‌های گسترده و تجمعات اعتراضی در نقاط مختلف جهان، یکی از این روش‌های اعلام انزجار و نفرت از صهیونیست‌ها، تحریم کالاهای شرکت‌هایی بود که حامی اسرائیل بودند.

مردم در کشورهای مختلف، از شیوه‌های جالب و مبتکرانه‌ای برای تحریم این کالا استفاده می‌کنند و سعی دارند تا دیگران را نیز با خود همراه کنند. کمپین به راه انداخته‌اند و در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی این اقدام گسترده را تبلیغ می‌کنند. نکته جالب توجه آن است که این تحریم‌ها مختص به منطقه و جغرافیای خاصی نیست. مردم آسیایی شرقی و غربی، اروپای شرقی و غربی، آمریکای شمالی و جنوبی و مرکزی و همه مردم را با هر رنگ و نژادی همراه خود کرده است.

اسم برند «کوکا کولا» و «فانتا» تقریبا برای همه آشناست؛ شرکت‌های بزرگ جهانی که این روزها به خاطر حمایت از رژیم صهیونیستی توسط شمار زیادی از مردم جهان تحریم شده‌اند و حتی ارزش سهام آنها افت قابل توجه‌ای داشته است. دو نام مطرح دیگری که این روزها نه از سر شهرت بلکه به علت تحریم بی‌سابقه مردم کشورهای مختلف، بر سر زبان‌ها افتاده‌اند «استار باکس» و «مک دونالد» هستند. این دو کمپانی به شکل‌ گسترده‌تر و منسجم‌تری توسط مردم آزادی‌خواه بایکوت شده‌اند.

برخی کاربران از روش‌های مبتکرانه خود فیلم گرفته‌اند و آن را در شبکه‌های مجازی به اشتراک گذاشته‌اند؛ به طوری که این ویدیوها به یک ژانر پر طرفدار در پلتفرم‌های مجازی به خصوص «اینستاگرام» و «تیک تاک» تبدیل شده و آمارهای بالایی را از آن خود کرده است که نمونه‌های جالب آن را مرور می‌کنیم. ویدیوهایی مثل پسر بچه نوجوانی تعداد زیادی نوشابه کوکا خریداری کرده است و با ریختنشان در خیابان شکل جدیدی از اعتراض به این نسل‌کشی را نشان می‌دهد.

نذر همبرگر مقابل شعبه‌های مک‌دونالد!

گفته بودید تحریم‌ها کار نمی‌کند!

از کنار گوش‌مان و کشورهای همسایه مانند ترکیه، کویت و عربستان شروع می‌کنیم. در کشور ترکیه همزمان با آغاز جنگ علیه غزه و حمله رژیم صهیونیستی به این منطقه، مردم کشور ترکیه به صورت خودجوش اقدام به تحریم کالاهای اسرائیلی در ترکیه کردند؛ آنها روی کالاهایی که حامی اسراییل بودند برچسب‌هایی با این مضمون که «این محصول با خون فلسطینی‌ها ساخته شده است» و اینطور سایر خریداران را دعوت می‌کردند تا در این اقدام دسته‌جمعی مشارکت کنند.

حتی گفته می‌شود نوشابه کوکاکولا از فهرست رستوران پارلمان ترکیه حذف شده است. بعد از سر و صدایی که این ماجرا به راه انداخت، برخی گفتند این تحریم‌ها بی‌فایده‌است و کاری از پیش نمی‌برد. آنها معتقد بودند این اقدام دسته جمعی در سطح کلان اثرگذار نخواهد بود و نتیجه‌ای به بار نمی‌آورد. در پی این اختلاف نظر، کسانی که تحریم کالاهای اسراییلی و برندها حامی صهیونیسم را دنبال می‌کردند پاسخ دادند که حتی اگر تلاش آنها منجر به ضربه یا نتیجه‌ای نشود باز هم حاضر نیستند محصولی را استفاده کنند که سود آن در جنگی نابرابر علیه مردمی مظلوم استفاده می‌شود.

یک کاربر اینترنتی دیگر هم می‌گوید: «سهام مک دونالد به خاطر تحریم‌ها ریخته است؛ سهام دیزنی هم همینطور. این چیزی است که در کل دنیا در حال اتفاق افتادن است. سهام استار باکس هم به خاطر تحریم‌ها ریخته است و این یک واقعه جهانی است؛ پس همینطور ادامه بدهید و متوقف نشوید. ما باید هر کاری که از دستمان برمی‌آید را در هر جا که هستیم انجام بدهیم، تا به آزادی فلسطین کمک کنیم.» تحریم‌ها علی دیزنی بعد اینکه اعلام کرد می‌خواهد دو میلیون دلار به اسرائیل کمک کند، افزایش پیدا کرده است.

ویدئوی پربازدید دیگری مربوط به یکی از از کارکنان استارباکس بود که می‌گوید: «تحریم‌ها خیلی تأثیرگذار بوده است و ما این تأثیر را نه در سطح خیابان‌ها و کوچه‌ها بلکه حتی در فرودگاه‌ها هم می‌بینیم.» باید به این نکته توجه داشت که در فرودگاه‌ها به خصوص فرودگاه‌ها و پروازهای بین‌المللی طبیعی بوده است که سطح مشتری بیشتر باشد و این روزها با وجود تحریم‌ها نبود مشتری در این مکان‌ها هم بیشتر به چشم بیاید.

علاوه بر این ویدیوهایی منتشر شد که نشان می‌داد مشتری و خریداران این برندها به طور جدی کاهش پیدا کرده است. یکی از این ویدیوها خیابان‌ شلوغی در استانبول را نشان می‌داد که گرچه جمعیت زیادی در رفت‌وآمد بودند اما در شعبه «مک‌دونالد» به جز کارکنان و فروشنده کسی نبود! این کاربر زیر این ویدیو نوشت: «گفته بودید تحریم‌ها کار نمی‌کند!»

مردم کویت هم در اعتراض به حمایت پاریس از رژیم صهیونیستی، خرید از فروشگاه زنجیره‌ای «کارفور» را تحریم کرده‌اند. کارفور نام یک شرکت خرده‌فروشی و عمده‌فروشی چندملیتی فرانسوی است که از نظر درآمد هشتمین خرده‌فروش بزرگ جهان است. این برند زنجیره‌ای از هایپرمارکت‌ها، خواربارفروشی‌ها و فروشگاه‌های رفاه در بیش از ۳۰ کشور جهان دارا است.

امروزه از اروپا و خاورمیانه گرفته تا آفریقای شمالی و آمریکای جنوبی شعبه‌هایی از این برند حضور دارند؛ اما این تحریم‌ها به کشورهای دیگر ختم نمی‌شود. در خود فرانسه هم تحریم‌های مردمی برقرار است تا جایی که به علت فروش نرفتن کالاهای فرانسوی روی آنها برچسب فروش ویژه می‌زنند تا شاید محصولاتشان فروش برود.

مردم مالزی نیز که از ابتدای طوفان‌الاقصی یکی از جدی‌ترین حامیان غزه بوده و تجمعات پرشماری در اعتراض به اسراییل برگزار کرده، برای تحریم کالاهای شرکت‌های حمایت کننده رژیم صهیونیستی یک ابتکار جدید به خرج داده است. آنها در فروشگاه‌های مختلف روی محصولات اسراییلی یا حامی صهیونیسم، عکس شهدای غزه را چسباندند تا به صورت نمادین یادآوری کنند خرید این کالا ممکن است منجر به مرگ یک انسان بی‌گناه شود.

زیبایی به قیمت خون؟

نکته غیر قابل اغماض این است که بخش مهمی از محصولات وابسته به اسراییل یا حامی رژیم صیونیستی، به صنعت آرایشی و بهداشتی برمی‌گردد؛ صنعتی که در کشورهای مختلف نفوذ کرده و مشتری‌های بسیاری دارد. میکاپ‌آرتیست‌ها و اینفلوئنسرهای که سال‌های اخیر در شبکه‌های اجتماعی به صورت روزانه نام کالاهای مختلف را تبلیغ می‌کردند، اخیرا برای اعتراض به اسراییل، تبلیغ و استفاده از برخی محصولات آرایشی را متوقف کرده و دنبال‌کنندگان خود را دعوت می‌کنند تا آنها نیز در این مسیر همراهی داشته باشند.

ویدیوهای زیادی منتشر شده که فعالان شبکه‌های اجتماعی، حرکت‌های نمادین و خلاقانه‌ای به نمایش گذاشته‌اند؛ برای مثال یک زن جوان، بعد از محصولات آرایشی و بهداشتی حامی رژیم صهیونیستی، بخشی از صورتش رنگ خون می‌گیرد و صدای انفجار و فریاد کودکان و مردمان فلسطین پخش می‌شود. اینفلوئنسر دیگری با نام بردن تک تک شرکت‌های آرایشی حامی اسرائیل اعم از «LOREAL» «MAC»،«YSL» و «BENEFIT» و ... کالاهایی که از این شرکت‌ها دارد را به سطل زباله می‌اندازد.

نامم را صدا بزن! نام من فلسطین است...

ویدئوی دیگری که در این ژانر، بازدید بالایی را از آن خود کرد و مورد توجه مخاطبان قرار گرفت، مربوط به مردی بود که مقابل دوربین گفت: «تو استارباکس را تحریم می‌کنی، پس من به آنجا می‌روم!» این ویدیو برای مخاطبان شبهه‌ای به به وجود می‌آورد مبنی بر اینکه او قرار است از حامیان یک رژیم تروریستی حمایت کند؟ اما در ادامه ویدیو، مخاطب با این مرد هم از حمایت‌کنندگان فلسطین و غزه است؛ اما با یک بیان و روش جدیدتر.

ماجرا از این قرار است که وقتی یک مشتری در شعبه‌های استارباکس سفارش بدهد، اسم او پرسیده می‌شود تا وقتی نوشیدنی‌اش آماده شد، نامش از بلندگو صدا زده شود. این مرد از این موضوع استفاده می‌کند و وقتی نامش پرسیده می‌شود، پاسخ می‌دهد: «فلسطین آزاد!» و در پاسخ به نگاه‌ متعجب فروشنده تاکید می‌کند: «اسمم همین است.»

با این حال فروشنده وقت تحویل نوشیدنی، نام او را صدا نمی‌زند و مشتری خود را «تو» خطاب می‌کند. مرد جوان معترضانه می‌گوید چرا برچسب اسم من را نزدی؟ فروشنده جواب می‌دهد: «متوجه اسم تو نشدم!» بعد از کشمش کلامی، فروشنده بالاخره برچسب را می‌زند و نوشیدنی‌ را تحویل می‌دهد؛ اما این مرد برچسب اسم را از نوشیدنی جدا می‌کند و روی لباس تنش می‌چسباند و محتویات لیوان را در سطل زباله خالی می‌کند.

امتناع این فروشنده از خواندن نام «فلسطین آزاد» و اقدام این مرد در فضای مجازی سر و صدای زیادی علیه استارباکس به راه انداخت.

بعد از مطالبه مردم سراسر دنیا و حضور آنها مقابل شعبه‌های استارباکس، خبر رسید کارکنان این برند در حمایت از فلسطین بیانیه‌ای صادر کرده و در آن نسل‌کشی در غزه را محکوم کرده‌اند. اما چیزی نگذشت شرکت استارباکس از ترس آن که این ماجرا به مذاق صهیونیست‌ها خوش نیاید از کارگران خود به خاطر این بیانیه شکایت کرد و گفت: «از اسم ما سو استفاده کرده‌اند وگرنه ما همچین نظر و قصدی نداریم!»

ویدیوهای زیادی منتشر شد از اینکه گروهی از مردم مقابل مک دونالد تظاهرات کرده و فریاد «مرگ بر اسرائیل» را سر می‌دهند و به زبان‌های مختلف شعار می‌دهند: «تحریم، تحریم شما نمی‌توانید پنهان شوید و نوشیدنی‌هایتان صرف نسل کشی می‌شود.»

یکی از تکان‌دهنده‌ترین ویدیوها مربوط به یک شهروند حامی است که انبوهی از موش‌های رنگ‌آمیزی شده با اسپری قرمز و سبز و سفید و مشکی را در یک شعبه مک‌دونالد در بریتانیا رها می‌کرد و در مقابل مشتریان وحشت زده فریاد می‌زد: «لعنت بر اسراییل!» این کلیپ با عنوان «از همبرگرهای موش‌های صحرایی خود لذت ببرید» با مردی آغاز می‌شود که پرچم فلسطین را بر سر دارد و در صندوق عقب ماشینش را باز می‌کند که پلاکش را با نوشته «فلسطین آزاد» پوشانده شده. پس از آن که مرد جعبه‌های پر از موش‌های رنگی را کف مک‌دونالد می‌ریزد، جوندگان در میان فریادهای مشتریان شوکه‌شده در سرتاسر غذاخوری می‌چرخند.

او بعد از این اقدام فریاد می‌زند: «فلسطین را آزاد کنید!» و در حالی که به سمت خودرویش برمی‌گردد می‌گوید «اسرائیل لعنتی را تحریم کنید! لعنت بر اسرائیل!» این ویدیو نیز در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به شدت مورد توجه قرار گرفت و بازنشر زیادی داشت. جالب است بدانید مردم دنیا، با توجه به تاریخ نمادشناسی، موش را نماد صهیونیست‌ها می‌دانند.

نذر همبرگر مقابل شعبه‌های مک‌دونالد!

همچنین در کشورهای متعددی دیده شده که برخی از مردم مقابل شعبه‌های مک‌دونالد، همبرگر رایگان توزیع می‌کنند تا مردم پول خود را در این فروشگاه‌ها خرج نکنند و با فرهنگ تحریم اسراییل آشنا شوند. البته فقط برندها و نام‌های معروف نیستند که این روزها با تحریم مردم جهان مواجه شده‌اند، فروشگاه‌های بسیاری در کشورهای مختلف محلی برای ابراز نفرت از رژیم صهیونیستی شده است.

شهروندان روی قفسه محصولات حامی اسرائیل را با ربانی قرمز به شکل ضربدر در آوردند و حتی روی آن هم عکس پرچم فلسطین را چسبانده‌اند. خوب است بدانید، این تحریم‌ها، به تحریم شرکت‌ها و محصولات محدود نمی‌شود و دانشجوها و دانش‌آموزان با تحریم کلاس‌های درس خواستار حمایت گسترده‌تری از مقاومت غزه شدند.

با تمام چیزهایی که گفته شد معلوم است مردم سراسر دنیا به هر شکل و روشی که بتوانند می‌خواهند پشت مردم فلسطین و غزه بایستند. تجمع یا تحریم، فعالیت اجتماعی یا محتوای فضای مجازی، هر چه که باشد موج نفرت از اسراییل‌ از همیشه بلندتر است و آرام نمی‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 10
    هرجور نگاه کنی باز این حرکت بهتر از ته دیگ سوخته دادن جلوی دانشگاهه
  • ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    46 3
    مک دونالد متعلق به صهیونیست هاست و بایست بایکوت شود.
  • ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    20 3
    درود برشرفتون
  • ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    9 2
    همین کار را هم برای محصولات ترکیه داعشی که لاف حمایت از غزه را می زند بکنید مردک کر خودش کر است خیال می کند مردم هم کرن ان از همکاریش با داعش اینم از همکاریش با اسراییل
  • ebi ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    20 1
    رژیم کودک کش یاید متوقف شود.....
  • هاتف ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    16 1
    شرف این مردم بیشتر از سردمداران منافق عرب و ترک و آذربایجان است.
    • بهزاد ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
      2 2
      داری به مرگ بر همه جهان جز ما نزدیک میشی! احتمال اینکه همه دارن اشتباه می کنن و فقط شما حقیقت رو پیدا کردی خیلی کمه
  • ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    5 1
    مرد باشید و درج کنید سرمایه گذار هایپرمارکت های تهران هم کارفور است. درست با همان شکل و سیاقی که در فرانسه است. هر چند که مردم ایران بی همت تر از مردم دنیا هستند. البته بخش افسادطلب!
  • ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    3 1
    اردوغان هم اعلام کرده دیگه از اسرائیل یونجه نمیخریم!!!!!!!
  • ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    4 0
    دمشون گرم ازاد مرد وزن هم جای دنیا وجود داره
  • ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    2 0
    این دختره رومانیایی خیلی گله دمش گرم با کلیپ هایی که درست میکنه دهن اسراعیل را اسفالت کرده فکر نمیکردم این قدر ادم حسابی در دنیا باشه
  • محمدباقر ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    1 0
    کوکاکولا وفانتا توی ایران فروش خوبی دارد تحریم شامل حالش می‌شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس