تولدهای آمبولانسی ؛ چرا این بچه ها تا رسیدن به بیمارستان صبر ندارند؟

به آنان می‌گویند «نوزاد عجول»؛ نوزادانی که در گوشه و کنار کشور در آمبولانس‌های اورژانس متولد می‌شوند. طبق آمار تعدادشان هم کم نیست و به جغرافیای خاصی تعلق ندارند.

به گزارش مشرق، جعفر میعادفر، رئیس اورژانس به همشهری می‌گوید که از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه ۱۷۹۱زایمان در آمبولانس انجام شده ‌است.

طبق اعلام اورژانس کشور، به ‌طور متوسط روزانه ۸زایمان در آمبولانس رخ می‌دهد. نوزادان عجول در آمبولانس اورژانس، هم در مناطق سخت‌گذر به دنیا می‌آیند، هم در بالگرد اورژانس هوایی و هم در روستاهای دورافتاده از مرکز شهر. گاهی هم در شهرهایی که مراکز استان و دسترسی به امکانات فراهم است، اما اتفاقاتی پیش آمده که زایمان مادر زودتر انجام می‌شود.

آمبولانس یا بالگرد؟

همه مادران برای سلامت خود و نوزادشان، زایمان در بیمارستان را ترجیح می‌دهند، اما شرایط پیش‌بینی نشده تولد در آمبولانس را رقم می‌زند.

امیر عبداللهی، مسئول پایگاه اورژانس هوایی شاهرود در گفت‌وگو با همشهری درباره علت تولد در آمبولانس می‌گوید: «یکی از ماموریت‌های پرواز برای پایگاه‌های هوایی اورژانس، شرایط وخیم مادران باردار است. بیشتر این ماموریت‌ها در مناطق سخت گذر روستایی اتفاق می‌افتند. مناطقی که در ارتفاعات واقع شده‌اند و مادران برای رسیدن با شرایط سختی روبه‌رو می‌شوند. سرمای هوا و برف‌گیر بودن منطقه را هم باید به این شرایط سخت اضافه کرد.»

به‌گفته او، مناطقی مثل الیگودرز لرستان و روستاهای واقع در کوهپایه زاگرس، آمار زیادی از تولدهای آمبولانسی دارند. تولد نوزادان در آمبولانس اتفاقی است که بنا به دلایل متفاوت ازجمله تولد پیش از موعد نوزادان یا مراجعه دیر هنگام مادران در همه جای دنیا اتفاق می‌افتد. اما شرایط برخی از روستاها و شهرهای کشور تولد نوزادان عجول در آمبولانس را بیشتر کرده است. شرایطی ازجمله جاده‌های سخت‌گذر روستایی، شرایط جوی نامساعد در فصل سرد، بارش شدید برف و کندی رفت‌وآمد در مسیرها.

عبداللهی ادامه می‌دهد: «آگاهی مادران از زمان زایمان، شرایط اورژانسی را کم می‌کند، اما این موضوع به پیگیری خانه‌های بهداشت مربوط می‌شود.»

او از خاطراتش هم یاد می‌کند که یک خواهر و برادر اهل روستای «طرود» در ۱۲۰ کیلومتری جنوب شاهرود، با فاصله سنی یک سال و نیم هر دو در بالگرد اورژانس هوایی به دنیا آمدند. ‌او می‌گوید: «متخصصان زنان و زایمان بر این باورند که زایمان در ارتفاع به‌دلیل فشار کم هوا محتمل است، زیرا فشار باعث انقباض عضلانی می‌شود.»‌

تولدهای اورژانسی در همه استان‌ها

ماموریت‌های اورژانس پر استرس است و وقتی با پرسنل اورژانس همکلام می‌شویم یکی از شیرین‌ترین خاطرات شان به تولد نوزادان در آمبولانس برمی‌گردد که با سلامت مادر و نوزاد همراه است.

تولدهای اورژانسی مختص هیچ زمان و مکانی نیست و ممکن است در هر شرایطی رخ بدهد. مثل صبح روز گذشته (۱۳آذر) که یک نوزاد در شهرستان خاتم استان یزد در آمبولانس متولد شد یا هفته دوم آذر۱۴۰۲ که در شهرستان‌های اردکان و خوانسار۲نوزاد در آمبولانس متولد شده اند و جزو تازه‌ترین تولدهای آمبولانسی هستند.

با اینکه گفته می‌شود تولدهای اورژانسی بیشتر به مناطق سخت گذر روستایی تعلق دارد، نگاهی به آمار نوزادان عجول در خراسان رضوی نشان می‌دهد که ۹۲ نوزاد از ابتدای سال ۱۴۰۲تا پایان آبان ماه در ماموریت‌های اورژانس متولد شده‌اند.

به‌گفته علی یزدانی، رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد سال ۱۴۰۱نیز علاوه‌بر خدمات‌رسانی و انتقال مادران باردار به مراکز درمانی و کمک به تسهیل زایمان در مناطق روستایی و جاده‌های خراسان رضوی، تعداد ١٢٢ نوزاد در آمبولانس اورژانس به دنیا آمده اند.

مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث گلستان هم از تولد ۳۱ نوزاد از ابتدای سال ۱۴۰۲تا پایان آبان‌ماه در آمبولانس‌های گلستان خبر داده‌ است.

این تولدهای اورژانسی وقتی شگفت انگیزتر می‌شود که دو قلوها با هم تصمیم می‌گیرند در آمبولانس به دنیا بیایند. مثل دوقلوهای دزفولی که مادرشان در مسیر مراجعه به یکی از پایگاه‌های جاده‌ای اورژانس، وضعیت اضطراری پیدا می‌کند و دو قلوهایش را در آمبولانس به دنیا می‌آورد. ‌

تولدهای آمبولانسی ؛ چرا این بچه ها تا رسیدن به بیمارستان صبر ندارند؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    1 0
    خداروشکرخوشه چینی شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس