چرا گروه‌های مقاومت تا الان وارد جنگ فراگیر با اسرائیل نشده‌اند؟

طی دو ماه جنگ اسرائیل علیه غزه این سوال بارها تکرار شده که چرا گروههای مقاومت جنگ فراگیری علیه اسرائیل آغاز نکرده‌اند؛ سوالی که وضعیت میدانی پاسخ آن را داده است.

به گزارش مشرق، کسانی که تحولات چند سال اخیر بین فلسطین و اسرائیل و بین حزب‌الله و اسرائیل را دنبال کرده‌اند می‌دانند که دو سه سال اخیر، ایده‌ای طرح شده به نام «وحدة الساحات» (جبهه‌های یکپارچه).

این گزاره هم از جانب سران مقاومت فلسطین مطرح شده و هم از جانب حزب الله و سید حسن نصرالله؛ در جریان جنگ «سیف القدس»، حماس در حمایت از قدس و مسجدالاقصی، وارد جنگ با اسرائیل شد و نصرالله نیز بعد از آن هشدار داد از این پس، کل منطقه به اهانت‌های اسرائیل به قدس واکنش نشان می‌دهد و بعید نیست این مسئله به «جنگ منطقه‌ای» منجر شود. سال گذشته نیز جهاد اسلامی درگیری خود با اسرائیل را که در آگوست ۲۰۲۲ رخ داد و تیسیر الجعبری از سران جهاد ترور شد، «وحدة الساحات» (جبهه‌های یکپارچه) نامید.

شاید این وعده گروه‌های مقاومت تا قبل از جنگ هفتم اکتبر امسال، بیشتر در سطح نظریه و تهدید مطرح بود اما بعد از شروع جنگ و عملیات طوفان الاقصی، از یک سو حزب‌الله در جبهه شمالی فلسطین اشغالی وارد نبرد شده و از شرق دورتر، گروه‌های مقاومت عراقی و از جنوب دورتر، یمن وارد جنگ با رژیم صهیونیستی شده‌اند. بنابراین این وعده مقاومت نیز عملی شده است.

یمن، گذرگاه دریای سرخ (باب المندب) را روی کشتی‌های اسرائیلی بسته و بندر ایلات را تعطیل کرده و گروههای مقاومت در عراق، مقرها و پایگاه‌های محل حضور نظامیان آمریکایی در سوریه و عراق را هدف قرار داده‌اند و طبق گفته آمریکا تاکنون ۶۶ نظامی مجروح شده‌اند. سران مقاومت و همچنین ایران، بارها هشدار داده‌اند که هر چه جنایات اسرائیل بیشتر شود، به همان میزان، احتمال توسعه دامنه جنگ نیز بیشتر خواهد شد.

روز پنجشنبه (۷ دسامبر) آکسیوس به نقل از یک مقام مسئول در اسرائیل گزارش کرد، آمریکا قبل از جنگ زمینی، به اسرائیل توصیه کرده که وارد جنگ نظامی زمینی علیه غزه نشود اما تل‌آویو اعلام کرده که برای نابودی حماس راهی جز این ندارد. شاید یک دلیل این توصیه، نگرانی آمریکا از عملیاتی شدن نظریه جبهه‌های یکپارچه باشد که مراحل مقدماتی این نظریه هم‌اکنون در حال اجراست. بسیاری از تحلیلگران معتقدند اسرائیل توان جنگ همزمان در چند جبهه را ندارد. استدلال این عده هم این است که در همان ابتدای جنگ زمینی، اسرائیل نیازمند کمک شدید مالی و تسلحیاتی آمریکا شد. به اذعان رسانه‌های اسرائیلی، از هفتم اکتبر تا الان (۶۰ روز اول جنگ)، بیش از ۲۰۰ هواپیما از آمریکا حامل هزاران تُن تسلیحات و مهمات برای اسرائیل ارسال شده و این پل هوایی هنوز هم برقرار است. طبق آماری که کتائب القسام طی دو ماه جنگ منتشر کرده، بیش از ۳۰۰ دستگاه و فروند ادوات نظامی شامل تانکهای مرکاوا، نفربرهای زرهی و خودروهای زرهی پس از هدف گرفته شدن، از مدار جنگ خارج شده‌اند. اسرائیل به دلیل همین نیاز فعلی، قرارداد قبلی فروش دهها فروند تانک مستعمل به اوکراین را ماه گذشته لغو کرد.

اکنون در خبرها آمده که آمریکا به اسرائیل اعلام کرده که تا پایان دسامبر، جنگ را به اتمام برساند. بنابراین از آنجا که به نظر می‌رسد آمریکا چندان به موفقیت اهداف اعلام شده از طرف شخص بنیامین نتانیاهو (نخست‌وزیر)، اعتقاد ندارد، لذا در صورت بروز هرگونه قطعی یا تزلزل در پشتیبانی مالی و لجستیک جنگ از جانب آمریکا، اسرائیل چطور میخواهد به جنگ ادامه دهد؟ آن هم در حالی که حزب‌الله هنوز وارد جنگ فراگیر نشده و تنها با درگیری تحت سقف مشخص، -که عمق آن از ۵ تا ۸ کیلومتر از مرز فراتر نرفته-، یک سوم توان ارتش اسرائیل را به خود معطوف کرده تا فشار بر غزه کاهش یابد.

برخی و بخشی از افکار عمومی، پس از سخنرانی اول نصرالله در این جنگ، پرسیدند چرا حزب‌الله خبر از جنگ فراگیر نداد و به همین سطح از درگیری بسنده کرده است؟ در پاسخ باید گفت، همین الان هم حزب‌الله نبردی جدی و سخت را دارد و دهها شهید داده و دهها کشته از اسرائیل گرفته و تمام تاسیسات امنیتی، نظامی و اطلاعاتی اسرائیل در مرز با لبنان را زیر ضربه برده است امــا، آنچه فراگیر شدن جنگ را تعیین می‌کند، وضعیت میدانی غزه است. نصرالله تأکید کرد که نگاهتان به میدان باشد. معنای این حرف این است که، تا زمانیکه حماس ابتکار عمل در میدان نبرد را در دست دارد و سوار بر امور جنگ است، نیازی به گسترش بیشتر تحرکات، نیست. به معنای دیگر، مقاومت در غزه، تا الان از پس از ارتش اسرائیل بر آمده است. توجه کنید که مقامات حماس، هر چند روز یک بار یک پیام را آشکارا اعلام می‌کنند. شب گذشته اسامه حمدان در کنفرانس خبری شبانه که در بیروت برگزار می‌کند، بار دیگر این پیام را اعلام کرد؛ حمدان گفت، مقاومت در غزه حالش خوب است و جنگ را اداره می‌کند. بنابراین جبهه‌های دیگر مقاومت که آماده هستند، این پیام را دریافت کردند و رصد ساعت به ساعت تحولات میدانی را ادامه می‌دهند و طبق آن خودکار، عمل می‌کنند.

شصت و دو روز از جنگ گذشته و قسام (حماس) در کنار سرایا القدس (جهاد اسلامی) و دیگر گروههای فلسطینی، بخوبی حریف ارتش اسرائیل شده‌اند؛ ارتشی که از پشتبانی شدید هوایی، ماهواره‌ها و پهپادهای شناسایی و حمایت اطلاعاتی سرویس اطلاعاتی آمریکا، انگلیس، آلمان،‌ فرانسه، و ایتالیا برخوردار است. تا الان ارتش اسرائیل هیچ یک از اهداف اعلامی خود را محقق نکرده. دو ماه از جنگ گذشته و نه اسرایش را توانسته آزاد کند نه توانسته حماس را نابود کند. مرحله اول تبادل اسرا را تل‌آویو به این دلیل پذیرفت که هیچ دستاوردی نداشت که به جبهه داخلی و افکار عمومی خود ارائه کند.

بنابراین همه تحولات آتی از جمله احتمال توسعه دامنه جنگ، به عملکرد اسرائیل و حماس در میدان بستگی دارد. اگر شرایط میدانی اقتضا کند، جبهه‌های مقاومت بر اساس نظریه جبهه‌های یکپارچه، فشار را پله‌پله و خودکار، افزایش خواهد داد و در عین حال تلاش می‌کنند آسیب را در حداقل ممکن نگاه دارند زیرا خواستار جنگ نیستند. در مقابل، این به اسرائیل بستگی دارد که ریسک کند و این جنگ را به جنگی منطقه‌ای تبدیل کند یا خیر. چیزی که آمریکا بشدت نگران آن است و تا الان تلاش کرده تل‌آویو را متقاعد کند، دامنه جنگ را تحت کنترل نگه دارد. لذا شاهدیم که تل‌آویو به حملات جبهه شمالی (حزب‌الله) پاسخ حداقلی می‌دهد و به جبهه جنوبی (یمن) پاسخ نمی‌دهد.

وحدة الساحات یا جبهه‌های یکپارچه، به طور خودکار با وضعیت میدانی پیش خواهد رفت، و اسرائیل است که باید مراقب باشد که کنترل وضعیت از دستش خارج نشود. همه می‌دانند، شخص نتانیاهو در این جنگ، اهداف شخصی را بر اهداف اسرائیل، مقدم کرده و بی‌میل نیست که آمریکا مستقیما درگیر جنگ شود؛ اما در نهایت، تحولات ساعت به ساعت میدان تعین می‌کند که دامنه جنگ، چقدر توسعه خواهد یافت. تا الان اسرائیل –به دور از شعار- در سطح سیاسی و نظامی و امنیتی شکست خورده و قسام و سایر گروه‌های مقاومت غزه، بتنهایی حریف دشمن پرمدعا شده‌اند و شکستی بر او تحمیل کرده‌اند که عمق و ابعاد آن بعد از خوابیدن غبار جنگ برای اسرائیلی‌ها روشن خواهد شد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    15 9
    وای اگر خامنه ای حکم جهادم دهد ارتش عالم نتواند که جوابم دهد از اشک به هر چهره روان چشمه آب است گل نیست ولی شهر پر از عطر گلاب است سوزانده اگر حادثه پروانه ما را لرزانده اگر بار غمی شانه ما را در فطرت یاران علی دوست بدی نیست جز خون شجاعانه حجر ابن عدی نیست از مرگ چه باکیست در این راه حسینی از مرگ نترسیم که فرمود خمینی ما را بکشید ای دلتان زار تر از پیش بیدار شود ملت و بیدار تر از پیش وای اگر خامنه ای حکم جهادم دهد ارتش عالم نتواند که جوابم دهد باید که در این حادثه توبیخ شود خصم درسی بدهیم عبرت تاریخ شود خصم ای شبزدگان از صف خورشید بترسید از سایه خود نیز بترسید بترسید این راه که بی ره رو دگر نیست بدانید دوران بزن در رو دگر نیست بدانید گر فکر پناهید به دنبال سرابید در کل جهان منطقه امن نیابید هر گوشه این خاک کنون حادثه خیز است چون از سوی ما هر چه گزینه روی میز است وای اگر خامنه ای حکم جهادم دهد ارتش عالم نتواند که جوابم دهد چون لشکر مختار همه منتقمانیم ایرانی پر جاذبه مانند کیانیم برخیز و برو خصم که بغداد خراب است چون لشکری از منتقمان پا به رکاب است تهدید شدی خصم برو از چه نشستی در راه سلیمانی ما نیست شکستی حق داری اگر خصم که از ما بهراسی در حمله ما راه فراری نشناسی امداد خدا طبق شواهد شده حتمی پیروزی مردان مجاهد شده حتمی از خون سلیمانی سردار به زودی برچیده شود دولت خون خوار سعودی دیدیم اگر چه همه بی دینی شان را بر خاک بمالیم همه بینی شان را وای اگر خامنه ای حکم جهادم دهد ارتش عالم نتواند که جوابم دهد دشمن بهراسد صف مردان سپاه است چون کاخ سفید آینه روز سیاه است هر چند که دشمن پی احیای کجی هاست این خاک پر از غیرت محسنن حججی هاست جانم به فراوانی این کشور سلمان عشاق سلیمانی این کشور سلمان ای دشمن ما خط و نشان کم بکش امروز تو مرد عمل نیستی این شعله بیفروز دستی به بدن هست در این صحنه پیکار حاشا که بیفتد علم از دست علمدار حیف است که او در دل بستر بدهد جان باید که چونان مالک اشتر بدهد جان از دیده سردار گل صاعقه سر زد یک لنگه کفششد به سر خصم بیاَرزد وای اگر خامنه ای حکم جهادم دهد ارتش عالم نتواند که جوابم دهد آن چکمه که بر سینه دشمن بفشاریم در گام دوم بر گلوی خصم بذاریم هیهات که پیروز شود دشمن اسلام در جبهه بحرین و عراق و یمن و شام ای دشمن قدار ببین غرق تلاشیم تا منتقم لحظه ب
    • ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      7 3
      چون عرضه جنگ ندارن ، فقط شعار خالی، از آمریکا میترسند
    • یزدان ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      5 1
      اسراییل با شعر و شاعری نابود نمیشه خیلی دلت سوخته پاشو برو غزه
    • رضا ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      6 0
      کم گوی و گزیده گوی چون در.
    • رضا ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
      2 1
      حالا لازم به حکم جهادهم نیست شما میتونی از تبصره آتش به اختیار استفاده کنی
  • ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    14 12
    اسرایل همشون نابود مکند
  • ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    7 3
    باید که در این حادثه توبیخ شود خصم درسی بدهیم عبرت تاریخ شود خصم ای شبزدگان از صف خورشید بترسید از سایه خود نیز بترسید بترسید
  • ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    3 4
    تا فرمانده ای مدبر و حکیم مثل سیدعلی هست، هیچ نگرانی وجود نداره
  • ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    8 3
    کمتر اراجیف ببافید. جبهه مقاومت از ترس آمریکا هیچ غلطی نکرد و توخالی بودن خودش رو ثابت کرد. والسلام
  • ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    8 2
    چون ترس سراسر وجودشان رو گرفته بیچاره ملت فلسطین که به ایران دلخوش کرده بودن
  • یزدان ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    8 2
    چون توانشون در همین حد هست والا کسی که روز شماری میکرد برا نابودی اسراییل اگر میتونست بهترین فرصت بود
    • ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      1 3
      نادان کسانی که در ایران و مقاومت در راس هستن مثل تو نادان نیستن .هر کاره درستی وقت خودشا میخواد. اتفاقا اگر د حال حاضر جنگ از طرف مقاومت گسترش پیدا کنه مقصر میشه . خوده آمریکا الان در تنگنایی افتاده که تا حالا سابقه نداشته.
  • علی ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    3 0
    مهم ترین پشتوانه مقاومت چی هست؟نیروهای مردمی،تقریبا نصف جمعیت غزه کشته شدن.درسته الان داره دنیا همدردی میکنه ولی بعدجنگ.امپراطوری رسانه هاشون چنان بزک میکنن که انگار یه دعوای خونگی بوده.آخر کلام،مقاومت هم غافلگیر شدوقتی این همه جنون و وحشی گری بنیامین رو دید.فکر نمیکرد به این همه از جنون ورذالت تن بده
  • ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    2 2
    حملات به پایگاه های آمریکا باید بیشتر ومداوم بشود حملات قبلی چندان تاثیر گذارنبوده که آمریکا قطع نامه سازمان الملل راوتوکرد
  • ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    4 1
    با وجود مقاومت جانانه نیروهای مقاومت در غزه متاسفانه تقریبا یک سوم نوار غزه سقوط کرده است و به نظر می رسد با این حجم از بمباران ها و سرعت کنونی پیش روی اسراییل تا یک ماه آینده کل نوار غزه سقوط کند حزب الله به صورت گسترده هنوز وارد جنگ نشده اما به نظر می رسد توان هجومی حزب الله در همین حد است و قدرت اصلی حزب الله در دفاع است. تا همین امروز حزب الله حدود 90 شهید داده است در صورتی که طرف مقابل(اسراییل) با وجود حمله زمینی به نوار غزه و جنگ شدید شهری حدود 85 تلفات داده است. یمنی های عزیز هم واقعا هرچه در توان داشته اند به میدان آورده اند از حملات موشکی تا توقیف کشتی ها. متاسفانه مقاومت عراق بسیار ضعیف تر از حد انتظار ظاهر شده و فقط به حمله های پهبادی و راکتی کوچک بسنده کرده است و تاکنون اگرچه حدود 10 شهید داده مع الاسف نتوانسته است تلفاتی از نیروهای اشغالگر بگیرد سوریه هم که طبق معمول منفعل عمل کرده و با وجود حملات هوایی مستمر رژیم اسراییل به فرودگاه ها و زیرساخت های نظامی آن تاکنون مقابله ای نداشته و اندک واکنش ها هم مربوط به نیروهای مقاومت بوده که بیشتر شبیه ترقه بازی بوده ان شاالله امام زمان به فریاد مظلومان برسد
    • ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      0 2
      جناب عالی اونجا بودی که مقاومت عراق تلفات جانی از آمریکا نگرفته هرچند حملات آنها زیادی نیست اما بی تلفات گیری هم نیست
  • ح ر ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    1 4
    اتفاقا الان بهترین موقع حمله همه جانبه مقاومت به اسرائیل از یک شب تا صبح برای جمع کردن بساط اسقاطیل است بخدا آب از آب تکان نمی خورد نه آمریکا نه غرب تا صبح شود غافلگیر شده و هیچ غلطی نمی توانند بکنند.
  • ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    2 0
    واقعا چرا غزه ببین می فهمی
  • ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    0 3
    چرا آمریکا بشدت نگران آن است و تا الان تلاش کرده تل‌آویو را متقاعد کند، دامنه جنگ را تحت کنترل نگه دارد؟
  • یوسف ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    2 0
    اگر جبهه ی مقاومت از همان ابتدا به صورت متوازن سطح نبرد رو افزایش داده بود الان یا جنگ تمام شده بود یا وضعیت اسرائیل نزدیک به موت بود.
  • صادق ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    1 3
    جنگ علیه فلسطین به ویژهدعلیه غزه جنگ علیه ایران و جبهه مقاومت به قول آقای فواد ایزدیی اگر امریکا و اسرائیل در غزه احساس پیروزی کنند بعد نوبت حزب الله و ایران میرسد پس تا دیر نشده که البته به نطر من دیر شده باید ایران با جبهه مقاومت پاسخ پشینان کننده به حملات رژیم غاصب به غزه نشان دهند در غیر آن بعدا هزینه های هنگفتی باید پرداخت کنند و این به نفع آمریکا و اسرائیل است که ایران و جبهه مقاومت پاسخ نمیدن
  • ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    1 0
    محور مقاومت باید تاکتیکی بازدارنده اتخادکند که تابحال اینطور نبوده است . آیا هزینه کشتار بیست هزار فلسطینی به صهیون ها تحمیل شده است ؟ انهدام هزاران تانک و ماشین زرهی با کشته شدن حتی یک کودک فلسطینی هم برابری نمیکند . باید کشتار نظامیان صهیونی بخصوص مقامات خبیث این رژیم در اولویت باشد . چشم در برابر چشم .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس