کد خبر 1554098
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۷
رئیس قوه قضاییه دقیقا چه کسانی را تهدید کرد؟

صریح‌ترین موضع و تندترین اخطار درباره ماجرای دل آزار آلودگی هوا، روز پنجشنبه از زبان رئیس قوه قضاییه صادر شد.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در فرازی از سخنان خود در جمع دانشجویان اردبیلی، با صراحتی کم سابقه خبر داد که در ماجرای آلودگی هوا و احیانا استفاده از مازوت در نیروگاه‌ها، «مسئولان ذی ربط را نه تنها مورد تذکر، بلکه «موردتهدید» قرار داده‌ایم و به آن‌ها اعلام کرده‌ایم که چنانچه ترک فعل‌هایشان در این قضیه احراز گردد برخوردهای مقتضی با آن‌ها خواهد شد.»

ورود تعبیر «تهدید» به ادبیات این مقام ارشد قضایی، به خودی خود نشان می‌دهد که معضل آلودگی هوا به حدی از اضطرار رسیده که چه بسا دیگر تعابیری مثل «تذکر» و حتی «هشدار» نیز کارآمدی لازم را ندارد و باید با رفتاری که به تهدید مسئولان ذی ربط شباهت دارد با موضوع مواجه شد.

قوه قضاییه که بنا به تأکید قانون اساسی، «مستقل» دانسته شده است باید از ابزارهای قانونی خود در برخورد با ضایع‌کنندگان حقوق عامه، که هوای پاک از مهم‌ترین آنهاست، استفاده کند. تذکر، هشدار، تهدید، تعقیب، محاکمه، و نهایتا مجازات متخلفان و قاصران و مقصران، از ابزارهای قانونی این قوه است.

اکنون که رئیس قوه قضا در موضوع آلودگی هوا، از ابزار «تهدید مسئولان» استفاده کرده باید او را تشویق کرد تا دراجرای وظایف قانونی‌اش، دچار انفعال یا ملاحظه کاری یا مصلحت سنجی نشود.

احیای حقوق عامه، آن هم در موضوع خطیری مثل هوای پاک که با جان و سلامتی تک کت شهروندان ارتباط دارد، حقیقتی است که هیچ ملاحظه و مصلحتی را برنمی تابد.

ترک فعل در اجرای قانون هوای پاک، بنا به آمارهای رسمی وزارت بهداشت، سالانه به مرگ دست کم ۲۰ هزار نفر منجر می‌شود. افزون بر این، آلودگی هوا سالانه ۸٫۲ میلیارد دلار به اقتصاد کشور لطمه می‌زند که رقمی هنگفت است. اجرای قانون هوای پاک می‌تواند آن تلفات جانی و این خسارات اقتصادی را به شدت کاهش دهد.

قانون هوای پاک، ۲۳ دستگاه مختلف را در موضع متولی می‌نشاند. این قانون که شامل ۳۴ ماده است فعلا فقط یکی از موادش به طور کامل به اجرا درآمده است: ماده‌ای که تعطیلی یا ایجاد ممنوعیت و محدودیت در شرایط اضطرار آلودگی هوا را مجاز می‌کند! بقیه مواد یا کاملا معطل مانده‌اند یا در حد ناقص و ناچیز اجرا شده‌اند.

منبع: نورنیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • هادی ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    43 4
    دستگاه قضا ام الفساده
    • منصور ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      1 4
      فساد چای سال ۹۸ شروع شد جوری حرف زده گردن رییسی انداخت عجب!!؟
    • محمد ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
      5 1
      دمت گرم خوب گفتی از وقتی که آمده جز کارهای الکی و چرت و پرت گفتن کاری دیگه نکرده
  • ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    3 18
    خود نمایی بیش نیست؟خود دولت هم با تمام توان در کوتاه مدت غیر زوج، فرد کاری از دستش بر نمی آید.تا وقتی انرژی ارزان نفت گاز است ! همینه.
  • آشنا ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    8 0
    آقای اژه ای واقعا بدون ملاحظه سیای با متخلفین برخورد کنید
    • ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      12 0
      همه جا ملاحظات سیاسیه که اینجورشده
  • ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    22 0
    هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و همه درحد حرف باقی خواهد ماند مانند برخورد با رانت و اختلاس
  • ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    3 0
    مردم هر جوری با آلودگی هوا می تونند کنار بیاند ولی با اختلاس ها و دزدی های هزاران میلیاردی و بی عملی متولیان امر چطور کنار بیایند؟!!
  • عبدالحمید ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    0 0
    ورود قوه قضائیه به حقوق عامه، از نکات قابل ملاحظه ایست که در دوران گذشته ی ریاست قوه بسیار کم رنگ بوده است؛ عزیزان مواظب بی انصافی، و سیاسی کردن این مسئولیت پذیری اجتماعی باشند؛ این حرکت ها حمایت مردمی می خواهد نه کوبش مردمی.
  • مهران ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    8 1
    با سلام آقای اژه ای، لطفا ژست مبارزه با ترک فعلها نگیرید. اگر شما قصدی برای مبارزه با ترک فعلهای دولتی و امثالهم داشتید، حسن روحانی و دار و دسته اش را محاکمه می کردید.
  • ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    14 0
    تهدید !؟ والا تا پیش از این فکر میکردیم سخنرانی های برخی از مسئولین در مورد فساد و برخورد با فساد و ظلم و انتصاب مدیران کارآمد و جهادی و تحول گرا...... عملی میشه اما امروز که خودمون با یکی از موارد برخورد کردیم عقیده مون تغییر کرد / والا در اثر ترک فعل و تخلف فلان مدیران شهرداری فلان شهرستان استان اصفهان خسارتی تخریبی به چندین همسایه های ما وارد شد فقط تو دادگاه ما خسارت رو معین کردند و نماینده غیر صادق و نیرنگ باز شهرداری رو که نتوانسته بود ادعاهای کذبش رو در دادگاه ثابت کند رو هم با پارتی بازی یکی از اعضای شورای شهر ارتقاء درجه شغلی دادند و جدیدا مدیریت حقوقی شهرداری رو بهش سپردند / یه حرفی و کلامی از مسئولان محترم بیان میشه اما در زیر مجموعه های اجرایی متأسفانه بهش عمل نمیشه ؛ و این تعارض گفتار با عمل ،باعث بی اعتمادی مردم نسبت به گفته های برخی از مسئولین میشه و برداشت مردم از اون سخن این میشه که اون سخن و بیان ببخشید « شعاری توخالی » بیش نیست / آقایون مسئولین محترم ،پارتی بازی ، انتصاب مدیران ناکارآمد و بعضا ظالم بد هست اما اتفاق بدتر از همه اینه که یک‌ یا چندین مدیر با عملکرد غلط و نادرست و خلاف، ذهنیت خوب ما مردم رو نسبت به یک مجموعه و ارگان اجرایی دولتی و یا حکومتی خراب میکنند و این ذهنیت تخریب شده ،دیوار بی اعتمادی رو بین مردم و مسئولین شکل میدهد / اگر برای اعتماد مردم به نظام و کشور که سرمایه ای با ارزش هست احترام قائلید دست از رودربایستی و مسامحه در برخورد با مدیران متخلف و بعضا ظالم بردارید
  • ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    11 0
    حاضریم در هوای آلوده نفس بکشیم اما دست های آلوده و اختلاسگر نبینیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس