به گزارش مشرق، اعمال فشار بر هنرمندان، سلبریتیها و چهرههای معروف بهمنظور موضعگیری علیه جمهوریاسلامی یا حداقل سکوت در قبال دستاوردها و موفقیتهای ملی، از راهبردهای جریانهای معاند طی بیشاز یکسال اخیر بودهاست؛ راهبردی که اکنون با افشاگری برخی چهرههای هنری، نشانههای شکست آن بیشاز هر زمان دیگری نمایان شدهاست.
اگرچه تا پیشاز ناآرامیهای پاییز۱۴۰۱در مقاطع مختلف شاهد هجمههای مجازی به چهرههای معروف با اهداف مختلف بودیم، اما پساز شکست سنگین سیاست بیثباتسازی کشور و عدمهمراهی جامعه و افکارعمومی با چنین رویکردهایی، اعمال فشار بر هنرمندان و چهرههای مشهور با ۲هدف کلی «موضعگیری علیه نظام» یا «سکوت در مقابل موفقیتهای ملی» به یکی از اصلیترین دستورکارهای جریانهای معاند تبدیل شد. افشاگریهای انجام شده ازسوی برخی چهرهها و مسئولان دراین زمینه، نشاندهنده طراحی پیچیدهای بهمنظور منفعلسازی چهرههای معروف است؛ برهمین اساس هم بود که در روزهای اخیر حسین شاهمرادی، رئیس شبکه۴سیما، افشا کرد که چهرههایی مانند سروش صحت، مهران مدیری، احسان علیخانی و رامبد جوان ممنوعالتصویر نیستند، بلکه بهدلیل فحاشیها جرأت نمیکنند به تلویزیون بیایند.
بررسیهای رسانهای و امنیتی انجامشده طی بیشاز یک سالگذشته نشان میدهد جریانهای ضدانقلاب و منافقین با بهرهگیری از ابزار مختلف برای نیل به این مقصود کوشیدهاند و «فشارهای کامنتی» یکی از اصلیترین راهبردهای اتخاذ شده ازسوی معاندان بوده است. در اینمیان اما ضدانقلاب نهتنها دراین مسیر موفقیتی بهدست نیاورد، بلکه افشاگریهای اخیر برخی چهرههای هنری از پشتپرده فشارهای مجازی، از شکست سنگین این پروژه ضدایرانی حکایت دارد. این در حالی است که نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامهای اعضای گروهک تروریستی منافقین برگزار شد تا خط پایانی بر تهدیدات میدانی و رسانهای این گروه تروریستی باشد.
۲مصداق از «تحمیل سکوت» به روایت الهام حمیدی
در تازهترین افشاگری درباره اعمال فشارهای مجازی به چهرههای معروف، الهام حمیدی، بازیگر در جدیدترین پست خود در شبکهاجتماعی اینستاگرام به ماجرای تحمیل سکوت بعد از گلهای جامجهانی و جشنواره فجر اشاره کرد. او دراینباره نوشت: «اخیرا خیلی بحث توهینهای کامنتی به شخصیتها تو رسانه توسط افراد مختلف مطرح شده است. گفتم بد نیست بگم من هم تحمیل سکوت رو ٢ جا دیدم: یکبار وقتی فوتبالیستهامون تو جامجهانی حق شادی بعد از گل نداشتن و یکبار هم وقتی بازیگرامون بعد از شرکت تو جشنواره فجر کلی فحش خوردن.» حمیدی در ادامه اضافه کردهاست: «ظاهرا اشاره به هر اتفاق امیدوارکنندهای سیل توهین تو کامنتها و دایرکت رو به همراه داره. آیا واقعا صاحب این اکانتهای توهینکننده، مردم بافرهنگ ایرانیان؟»
مارپیچ سکوت
پیش از افشاگری الهام حمیدی نیز برخی دیگر از چهرههای هنری، به موضوع هجمههای مجازی اشاره کرده بودند. چند روز قبل لیندا کیانی، دیگر بازیگر سینما و تلویزیون هم در پستی به این موضوع اشاره کرده بود. او در این پست نوشته بود: «عده زیادی هستند که سازماندهیشده میان زیرپستهای من و همکارانم یا دیگر چهرههای شناختهشده با هجمه سنگین کامنتی، سعی دارن که جلوی حقگویی ماها رو بگیرن؛ هدفشونم اینه که ما رو اسیر مارپیچ سکوت کنند». کیانی در ادامه اضافه کردهاست: «برام مهم شد و خواستم از این تریبون به همکارانم توصیه کنم که حواستون باشه تو دام نیفتید.»
فحاشی بهدلیل کار کردن!
متین ستوده، بازیگر سینما و تلویزیون از دیگر چهرههایی است که به موضوع هجمههای کامنتی واکنش نشان داده و نوشته: «دیدم بعضی از همکارهای عزیزم درباره توهینهای کامنتی به شخصیتها در فضایمجازی صحبتهایی کردن. راستش دلم خیلی گرفت؛ چون پارسال همین موقعها، خیلیها سرکارشون رو میرفتن و زندگیشون بر مدار بود، ولی خیلیهای دیگه نمیتونستن به سرکار رفتن حتی فکر کنن؛ چون مورد اهانت، فحاشی و قضاوت قرار میگرفتن.»
نقشآفرینی سلبریتیهای خارجنشین
بررسیها نشان میدهد یکی از سرنخهای پروژه فشار مجازی به چهرههای معروف را باید در نقشآفرینی برخی از چهرههای معروفی جستوجو کرد که پساز ناآرامیهای پاییز۱۴۰۱با خروج از کشور در خدمت اهداف ضدایرانی بعضی جریانهای معاند قرار گرفتهاند و در یک سالگذشته نقشی محوری از اعمال فشار به هنرمندان و چهرههای معروف بهمنظور موضعگیری علیه جمهوریاسلامی داشتهاند. دراین مدت چهرههایی ازجمله علی کریمی، احسان کرمی، حمید فرخنژاد، برزو ارجمند، مهناز افشار، روناک یونسی و... با رویکردهایی مشابه، کوشیدهاند با تحتفشار قرار دادن همصنفهای خود و همچنین چهرههای معروف و سلبریتیها، آنان را به موضعگیریهای ضدمردمی وادار کرده یا حداقل مجبور به سکوت کنند.
با شادی مردم همراهی نکنید!
«فشارهای کامنتی» و «فحاشی در فضایمجازی» نسبت به هنرمندان و چهرههای معروف باهدف عدمهمراهی آنان با جامعه، یکی از ابزارهای جریانهای معاند بودهاست. برایناساس در مقاطع مختلف شاهد بودهایم زمانی که هنرمندان و سلبریتیها در مناسبتهایی مانند پیروزی تیمهای ملی ورزشی یا دستاوردهای ملی دیگر، همگام با مردم شادی کرده یا موفقیت بهدست آمده را تبریک گفتهاند، جریان سازماندهی شدهای تلاش کرده با فحاشیهای گسترده و اعمال فشارهای مجازی، چهرهها را به سکوت و عدمهمراهی با مردم وادار کند. در نخستین روزهای آذرماه۱۴۰۱بود که پساز پیروزی تیمملی فوتبال ایران در مقابل ولز در جریان مسابقات جامجهانی فوتبال، موجی از شادی و سرور در کشور بهراه افتاد و بهتبع آن، هنرمندان و چهرههای معروف نیز در صفحات مجازی خود این پیروزی را تبریک گفتند و خوشحالی خود را از این موفقیت ملی ابزار کردند. این ماجرا اما به مذاق جریانهای معاند خوش نیامد و با هجوم به صفحات مجازی سلبریتیها، تلاش کردند آنان را وادار به سکوت کنند.
هدایت هجمهها از آلبانی
با بررسی پشتپرده فشارهای مجازی علیه هنرمندان و چهرههای معروف، نقشآفرینی جریانهای معاند و ضدانقلاب به روشنی عیان میشود. دراینمیان یکی از سرنخهای این موضوع را باید در آلبانی و کمپ «اشرف۳» جستوجو کرد؛ جایی که گروههای سازماندهی شده منافقین با ایجاد گسترده اکانتهای فیک، علاوهبر تلاش برای فضاسازیهای مجازی علیه جمهوریاسلامی، تحتفشار قراردادن چهرههای معروف برای موضعگیری علیه نظام را در دستورکار دارند. همین چندی پیش بود که انتشار تصاویری از فعالیتهای مجازی اعضای گروهک تروریستی منافقین، بازتاب گستردهای در افکارعمومی داشت. انتشار این تصاویر، حکایت از آن داشت که بسیاری از فحاشیهای مجازی در شبکههای مجازی ازسوی منافقین سازماندهی میشود. براساس برخی اطلاعات منتشر شده، گروهک منافقین بیشاز هزار و۵۰۰نیروی آموزشدیده را بهمنظور هدایت فشارها و فحاشیهای مجازی در حوزههای مختلف و بهویژه اعمال فشار بر چهرههای معروف سازماندهی کردهاست.
ایجاد ۵۰هزار اکانت فیک در یک ماه
این در حالی استکه وزارتاطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران با صدور بیانیهای تبیینی گزارش داده بودند که با آغاز آشوبهای سال گذشته، تنها در بازه زمانی ۲۰شهریورماه ۱۴۰۱ تا ۲۰مهرماه ۱۴۰۱ بیشاز ۵۰هزار اکانت جدید فارسیزبان با هویتهای جعلی دراین شبکهاجتماعیساخته شدهاست تا علیه جمهوریاسلامی فعالیت کنند. علاوه بر این، در حمله پلیس آلبانی به کمپ منافقین، مشخص شد که ۱۵۰۰ پیرمرد و پیرزن را برای انبوهنمایی در فضای مجازی آموزش دادهاند تا اکثریت به نظر بیایند. بر اساس یک گزارش دیگر، قبل از آشوبها، روزانه ۶۰۰ کاربر به توئیتر اضافه میشدند اما پس از کلید خوردن ناآرامیها، روزانه۱۶ هزار اکانت ساخته شد که یک سوم از آنها، توئیتهای تحریکآمیز برای وارد کردن مردم به جنگ خیابانی منتشر میکردند.
افشاگریهای ادمین منافقین
در روزهای اخیر افشاگری ادمین صفحه منافقین در شبکههای اجتماعی، پرده دیگری را از اهداف ضدایرانی این گروهک تروریستی کنار زد. بهدنبال این افشاگری، چتهای او با مقامهای ردهبالای این سازمان نیز منتشر شد؛ چتهایی که نشان میداد سران منافقین از ادمین خود عصبانی کردن مردم ایران را مطالبه کردهاند. براساس سیاستگذاریهای سران منافقین، انتشار اخبار ناامیدکننده و دامن زدن به دروغهایی با هدف برانگیختن خشم جامعه، از اصلیترین رویکردهایی است که در دستورکار هجمههای مجازی جریانهای معاند قرار دارد.
منبع: روزنامه همشهری