بحران انسانی غزه و پناهجویان؛ محور مذاکرات فشرده امیرعبداللهیان

وزیر امور خارجه با حضور در مقر اروپایی سازمان ملل و دیدار با مقامات سایر کشورها تلاش کرد از ظرفیت‌های بین‌المللی برای مجبور کردن رژیم جنایتکار اسرائیل به پایان نسل کشی و... استفاده کند.

به گزارش مشرق، حضور جمهوری اسلامی به عنوان میزبان بزرگترین جمعیت پناهندگان فرصتی بود تا تعهدات بین‌المللی برای کاهش فشار ناشی از پذیرش پناهندگان بر ایران را تبیین کند. به همین منظور حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه روز سه شنبه - ۲۱ آذر - با سفر به ژنو مقر اروپایی سازمان ملل در مجمع جهانی پناهندگان درباره تسهیم عادلانه بار و مسئولیت پناهندگان در جامعه جهانی، تسهیل شرایط برای کشورهای میزبان و جنایات رژیم صهیونیستی و کوچ اجباری مردم فلسطین سخنرانی کرد.

تقویت خوداتکایی پناهندگان و تقویت راههای پایدار رسیدگی به وضعیت پناهندگان شامل بازگشت داوطلبانه و ادغام مجدد در جوامع مبدع و اسکان مجدد پناهندگان در جوامع ثالث؛ اهدافی است که پیمان جهانی پناهندگان آن را دنبال می‌کند هرچند مسئولان جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده اند که میزان حمایت های بین المللی از کشورمان به دلیل میزبانی پناهندگانی که به دلیل شرایط نامساعد و جنگی در کشورهای خود مجبور به کوچ شده اند، در حد انتظار نبوده است.

تقویت خوداتکایی پناهندگان و تقویت راههای پایدار رسیدگی به وضعیت پناهندگان شامل بازگشت داوطلبانه و ادغام مجدد در جوامع مبدع و اسکان مجدد پناهندگان در جوامع ثالث؛ اهدافی است که پیمان جهانی پناهندگان آن را دنبال می‌کند

امیرعبداللهیان در بدو ورود به ژنو و پیش از سخنرانی در مجمع جهانی پناهندگان با حضور در نشست «وضعیت حقوق بشر در سرزمین های اشغالی فلسطین، اعلامیه جهانی حقوق بشر و حقوق بشردوستانه بین المللی» به بیان دیدگاهها و مواضع جمهوری اسلامی درباره جنگ غزه و حمایت از مردم مظلوم فلسطین پرداخت و اقدامات دو ماهه اخیر رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه را از مصادیق بارز نسل کشی و جنایات جنگی دانست.

وزیر امور خارجه همچنین در این نشست رفتار غیر انسانی رژیم اسرائیل نسبت به شهروندان اسیر فلسطینی را نشانه‌ای از ماهیت داعشی این رژیم برشمرد.

امیرعبداللهیان سپس در دیدار نبیل عمار وزیر خارجه تونس از طرح سیاسی آمریکا برای جبران شکست رژیم صهیونیستی در غزه پرده برداشت و در دیدار عبدالله بوحبیب وزیر خارجه لبنان هم نسبت به وقوع انفجار در منطقه در صورت ادامه جنگ غزه هشدار داد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در روز دوم سفر خود با فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان دیدار و بر تلاش مشترک کشورهای اسلامی و منطقه بر اعمال فشار قوی بر رژیم صهیونیستی برای آتش بس و ارسال کمکهای فوری به نوار غزه تاکید کرد و سپس در دیدار ایمن الصفدی همتای اردنی خود طراحی شرورانه رژیم صهیونیستی برای پیشبرد طرحهای توسعه طلبانه و کوچاندن اجباری مردم فلسطین را یادآور شد.

بحران انسانی غزه و پناهجویان؛ محور مذاکرات فشرده امیرعبداللهیان

ابتکار سیاسی ثبت شده ایران در سازمان ملل برای حل موضوع فلسطین راهکاری دموکراتیک است که بر اساس آن ساکنان اصلی فلسطین اعم از مسیحی، یهودی و مسلمان می‌توانند با حضور در یک همه پرسی دولت مستقل و مطلوب خود را انتخاب کنند.

کاردینال پارولین نخست وزیر واتیکان از دیگر مقاماتی بود که به دیدار وزیر امور خارجه آمد؛ امیرعبداللهیان در این ملاقات، ابتکار سیاسی ثبت شده ایران در سازمان ملل برای حل موضوع فلسطین را راهکاری دموکراتیک خواند و تاکید کرد که ساکنان اصلی فلسطین اعم از مسیحی، یهودی و مسلمان می‌توانند با حضور در یک همه پرسی دولت مستقل و مطلوب خود را انتخاب کنند.

امیرعبداللهیان پس از این دیدارها به سالن همایش‌های بین‌المللی ژنو رفت و در دومین اجلاس مجمع جهانی پناهندگان به بیان دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در خصوص پذیرایی از پناهجویان، مسئولیت بین‌المللی در قبال اقدامات جمهوری اسلامی و همچنین تلاش رژیم صهیونیستی برای کوچ اجباری مردم فلسطین پرداخت.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان ایران را بزرگترین میزبان پناهندگان در جهان دانست و خواستار تقسیم و توزیع هزینه‌های میزبانی آوارگان بین کشورها شد.

وزیر امور خارجه در ادامه با اشاره به تحریم‌های غیرقانونی آمریکا در قبال کشورمان، گفت: این تحریم‌ها به نحوی تنظیم شده اند که آسیب پذیرترین افراد، شامل پناهندگان و آوارگان را مورد هدف قرار می‌دهد.

امیرعبداللهیان در این سخنرانی با اشاره به جنایت رژیم صهیونیستی در غزه تاکید کرد که رژیم اشغالگر در حال ایجاد موج جدید آوارگی و افزودن میلیون‌ها نفر به جمعیت ۷ میلیونی آواره فلسطین است.

در ادامه ملاقات‌های فشرده روز چهارشنبه سالم عبدالله الجابر الصباح وزیر خارجه کویت با همتای ایرانی خود دیدار و گفت وگو کرد. امیرعبداللهیان در این دیدار با انتقاد از حمایت همه جانبه آمریکا از رژیم صهیونیستی گفت که واشنگتن با وجود ارسال پیام‌هایی در خصوص خویشتنداری به کشورهای منطقه، در عمل یک طرف جنگ غزه است و تمام امکاناتش را برای حمایت اسرائیل به کار گرفته است.

امیرعبداللهیان در دیدار نجیب میقانی نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان گفت که بدون حمایت آمریکا، رژیم صهیونیستی حتی یکساعت هم توان ادامه جنگ را ندارد.

واشنگتن با وجود ارسال پیام‌هایی در خصوص خویشتنداری به کشورهای منطقه، در عمل یک طرف جنگ غزه است و تمام امکاناتش را برای حمایت اسرائیل به کار گرفته است.

در ادامه وزیران خارجه ایران و اندونزی در حاشیه اجلاس مجمع جهانی پناهندگان با هم دیدار کردند. امیرعبداللهیان در این دیدار نیز به رتنو مرسودی یادآور شد که آمریکا و اسرائیل با ادامه جنگ در غزه در پی تکمیل بررسی‌ها و طرحهای خود برای غزه پساجنگ است.

پایان بخش دیدارهای فشرده روز چهارشنبه امیرعبداللهیان هم رایزنی با یوکو کامیکاوا وزیر خارجه ژاپن در سالن اجلاس مجمع جهانی پناهندگان بود.

امیرعبداللهیان در این ملاقات نیز ریشه بحران فعلی در غزه را نه نتیجه جنگ هفتم اکتبر بلکه سابقه اشغالگری ۷۵ ساله رژیم جنایتکار صهیونیستی دانست و با تاکید بر نسل کشی فلسطینیان توسط اسرائیل، از ژاپن خواست تلاشهای بیشتری برای توقف نسل کشی در غزه و کرانه باختری انجام دهد.

امیرعبداللهیان در روز پایانی سفرش به ژنو در دیدار فلیپو گرندی کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان با اشاره به حضور چند میلیون آواره خارجی در ایران و خدمات گسترده کشورمان به آنها که بویژه در سایه تحریم های ظالمانه و یکجانبه دولت آمریکا علیه ایران ارائه می شود، انتظارات و درخواست‌های حمایتی جمهوری اسلامی ایران از کمیساریا و سازمان ملل در این زمینه را مورد تاکید قرار داد.

امیرعبداللهیان بر ضرورت عدم تعامل تبعیض آمیز کمیساریا و سازمان‌های مسئول بین‌المللی در خصوص آوارگان و پناهندگان کشورهای مختلف و کشورهای میزبان آنان تاکید و با اظهار نگرانی نسبت به تحولات غزه، از اقدامات خطرناک رژیم صهیونیستی برای کوچاندن فلسطینیان از شمال به جنوب غزه و از آنجا به کشورهای همسایه اظهار نگرانی کرد.

در ادامه امیرعبداللهیان در دیدار ریبر احمد وزیر داخله دولت اقلیم کردستان عزم دوستان عراقی برای اجرای کامل توافقنامه امنیتی میان دو کشور را ستود و بر ضرورت تبدیل مرزهای مشترک ایران و عراق به مرزهای پررونق اقتصادی و تجاری و شکوفایی به‌ نفع دو ملت تاکید و ضمن تشکر از اقدامات انجام شده از سوی دولت عراق و اقلیم کردستان در خصوص اجرای توافقنامه مشترک امنیتی، بر ضرورت اجرای کامل آن در راستای تضمین کامل امنیت مرزهای مشترک تصریح کرد.

پایان بخش رایزنی‌های دیپلماتیک امیرعبداللهیان قبل از عزیمت به تهران، دیدار اولیویا روامبا وزیر خارجه بورکینافاسو با وی بود.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در این دیدار با اشاره به تحولات غزه گفت: ملت فلسطین سال‌های طولانی است که برای آزادی کشورشان از اشغال تلاش می کنند و این یک‌ مقاومت مشروع از منظر حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد است و لازم است همه کشورها ضمن حمایت از مبارزات آزادیخواهانه ملت فلسطین، برای توقف جنایات جنگی رژیم اسرائیل علیه مردم فلسطین در غزه و کرانه غربی تلاش کنند.

وی راهکار دموکراتیک کشورمان در خصوص حل بحران فلسطین را تشریح کرد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس