کد خبر 1556835
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۷

به گزارش مشرق، احسان کیانی مطلبی را درباره نبرد میان مقاومت و اسرائیل در کانال تلگرامی خود با عنوان جنگ غزه، فرصتی برای صلح که برگرفته از یادداشت الی‌پوده، مدیر دپارتمان «مطالعات اسلامی و خاورمیانه» در دانشگاه عبری بیت‌المقدس است منتشر کرد:

الی‌پوده، مدیر دپارتمان «مطالعات اسلامی و خاورمیانه» در دانشگاه عبری بیت‌المقدس طی یادداشتی در «اندیشکده خاورمیانه» مورخ ۱۶ آذر ۱۴۰۲ بیان داشته که جنگ غزه ممکن است فرصتی برای صلح پایدار فراهم سازد. هم‌چنانکه درباره جنگ یوم‌کیپور و انتفاضه اول، چنین شد.

وی اشاره می‌کند که در جنگ یوم‌کیپور از یک‌سو توفیق مصر در شکست اطلاعاتی اسرائیل و ضرباتی که وارد آورد و از سوی دیگر آسیبی که اسرائیل احساس نمود، زمینه‌ای را فراهم آورد که انورسادات و مناخیم‌بگین که هر دو از مشروعیت داخلی برخوردار بودند؛ زمینه توافق کمپ‌دیوید را فراهم نمود.

به نظر نویسنده، انتفاضه اول نیز باعث آگاهی جهانی نسبت به بحران فلسطین شد و حکومت اسرائیل را وادار نمود که از نادیده‌انگاری حقوق فلسطینیان عقب‌نشینی کند. در عین حال که فضای پس از شکست عراق در جنگ کویت و فروپاشی شوروی به عنوان پشتیبانان ساف، این مجموعه را به این نتیجه رسانده بود که نیازمند توافقی با میانجی‌گری آمریکاست که به توافق اسلو انجامید.

پوده در عین حال یادآور می‌شود که جنگ‌های ۱۹۶۷ و انتفاضه دوم، فرصت‌هایی بودند که از دست رفتند. وی معتقد است که اسرائیل به پشتوانه دستاوردهای ارضی در جنگ ۱۹۶۷ می‌توانست وارد یک مذاکره جدی برای صلحی پایدار شود ولی غرور ناشی از پیروزی سریع و چشم‌گیر بر دولت‌های عربی، مانع شد.

طبق این یادداشت، با وجود ضربات جدی انتفاضه دوم به ساکنان مناطق اشغالی و ارائه طرح صلح عربی از سوی عربستان در ۲۰۰۲، ولی فضای «ضدتروریسم» پس از ۱۱ سپتامبر و فقدان مشروعیت کافی رهبران تشکیلات خودگردان و تل‌آویو مانع شد که چنین ضرباتی به اهرم فشاری برای مذاکرات صلح بدل شود.

به نظر می‌رسد فقدان انعطاف‌پذیری هیئت حاکمه تل‌آویو در کنار فقدان طرحی برای فردای جنگ؛ مانع از پیشبرد مذاکرات صلح خواهد بود. به خصوص که شدت جنایات اسرائیل، بذر مقاومت مسلحانه را تقویت خواهد کرد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس