دفتر یادداشت

اینکه سریالی با این سطح از اروتیزم از مبادی رسمی مجوز انتشار بگیرد و در این سطح در حجم گسترده تبلیغ محیطی شود، گویای نشانه‌های همان وادادگی است.

به گزارش مشرق، سریال‌ها و آثار سینمایی پلتفرم‌ها بخوبی آموخته‌اند که می‌توانند یک حرف یا رفتاری را در ظاهر داشته باشند و آن را گردن بگیرند و از سوی دیگر در لایه پنهان متن، معانی را به مخاطبان القا کنند؛ بدون آنکه مسؤولیت آن را بپذیرند یا اصطلاحا القای اشتباه خود را گردن بگیرند. سریال «دفتر یادداشت» از همین جنس تولیدات است.

بیشتربخوانید :

بازگشت رضا عطاران با شوخی‌های جنسی/ چرا ساترا «دفتر یادداشت» فیلم‌نت را رها کرده است؟

پوستر فیلم از فیلم مستهجن Malèna (مالنا) گرفته ‌شده است. نماها و چینش صحنه‌ها نیز از فیلم The Shining (درخشش) کپی شده است. فضای آسایشگاه نیز از فیلم One Flew Over the Cuckoo’s Nest (دیوانه از قفس پرید)، کپی شده است و در نهایت آلفرد هیچکاک که الگوی این فیلم بوده است.سریال دفتر یادداشت به کارگردانی کیارش اسدی‌زاده و با حضور بازیگرانی چون رضا عطاران، حسن معجونی، حسین سلیمانی، سیامک انصاری، کاظم سیاحی، مینا ساداتی، نعیمه نظام‌دوست و ریما رامین‌فر امسال ساخته ‌شده است. در شرح داستانی این سریال آمده است: ایرج و حمید، رفقای قدیمی از دوران کودکی سرشان برای پیگیری پرونده‌های جنایی درد می‌کند، پای آنها ناخواسته به پرونده قتل‌های زنجیره‌ای باز می‌شود... پرونده‌ای که با ورود آنها آبستن حوادث خطرناک‌تری می‌شود اما ماجرا پیچیده‌تر از این حرف‌هاست، در این ‌بین ایرج به دلیل مشکل مغزی منحصربه‌فردش مرتبا همه ‌چیز و همه‌ کس را از خاطر می‌برد.


در لایه آشکار سریال می‌توان به‌راحتی دانست برای گیشه ساخته ‌شده و با همان فرمول تکراری متلک‌های بودار جنسی و جملات دوپهلو پیش می‌رود!

اما یک سوال، چرا فضای فیلم دفتر یادداشت، فضای رایج امروز جامعه نیست؟!

بیشتر بخوانید:

دفتریادداشت، بازگشتی موذیانه به کمدی‌های اروتیک قبل از انقلاب

نمای دیدگاه (Point-of-view shot) فیلم دفتر یادداشت یک منظر دارد: فرانسه! pov که نمایش نمای از دیدگاه یک فرد خاص است، در این فیلم، نسخه زندگی فرانسوی برای ایرانیان است!

آغاز عملیات گسترش ابتذال با صدور مجوز دفتر یادداشت

اید (ناخودآگاه) در فیلم دفتر یادداشت، منیر است. منیر در واقع، غریزه و رئیس شهوت است. منیر که در فیلم هم زن است و هم مدیر، در واقع سائق(محرک) انگیزش جنسی است.نوع نظم فرانسوی است، ساختمان‌ها بازنمایی فرانسه دارد، بازیگران اکت‌های فرانسوی دارند، مدل غذا، مدل پوشش، موسیقی، مدل رقص، همه و همه فرانسوی است. فیلم از همان نخست با ارجاع به فندک لوکس و اختصاصی یادگار فرانسه برای کسی که بخوبی به زبان فرانسوی آشناست، آغاز می‌شود. فیلم ارجاع‌های متعددی به موسیقی فرانسوی می‌دهد. موسیقی نخست فیلم متعلق به ایزابل ژئوفروا معروف به «زاز» است که متن موسیقی آن چنین ترجمه ‌شده است: «بیایید با هم، آزادیم رو کشف کنیم و همه کلیشه‌هاتون رو فراموش کنید! خوش اومدید به واقعیت من، من عشق، شادی و حال خوب می‌خوام». موسیقی دوم فیلم از فرانک سیناترا، خواننده فرانسوی است که بی‌پرده و عیان درباره روابط جنسی صحبت می‌کند.


اما در اینجا یک بحث قدیمی پیش می‌آید که اگر متنی را مخاطبان مانند مسؤولان فرهنگی ما(!) نفهمند یا متوجه آن نشوند، حتما هم از آن تأثیری نمی‌پذیرند، پس چرا رسانه‌ها لایه‌های پنهان را طرح می‌کنند؟

گاردین مهر ۹۴ در گزارشی پیرامون یکی از برنامه‌های تلویزیونی می‌نویسد: «کمدین‌ها اغلب آواز می‌خوانند و کف می‌زنند. مخاطبان مرد و زن کنار یکدیگر هستند که این ‌یک صحنه غیرقابل‌تصور در تلویزیون دولتی ایران تا یک دهه پیش بود». بی‌توجه به اینکه «آواز و کف، مرد و زن و مانتو و چادر» مساله است یا نه اما گاردین خبر از یک تغییر پنهان می‌دهد که به فاصله کمتر از یک دهه رخ ‌داده است. این یعنی بدون اینکه فرد یا جامعه متوجه تأثیرپذیری خود باشد، در حال تغییر ارزش‌ها و پذیرش باورهای جدید است. سریال دفتر یادداشت نیز آمده تا بر همین موضوع تکیه کند. این سریال مملو از صحنه‌هایی است که شما با خود فکر می‌کنید اگر این سکانس‌ها از فیلم حذف شود اتفاقی رخ می‌دهد؟

بیشتر بخوانید:

بازی «فیلم نت» با ساترا/ شوخی‌های جنسی فیلم‌های «سلطان سینما» تمامی ندارد +تصاویر


بررسی آثار تولیدشده در سینمای ایران طی ۲ دهه اخیر نشان می‌دهد ۲ جریان اصلی در حال مدیریت فیلم و سریال در کشور است. این ۲ جریان با هدفی مشترک یعنی «ترجمه علوم انسانی به زبان فرهنگ‌ عامه» فعالیت خود را آغاز کرده و با در دست گرفتن نبض ساخت سریال به دنبال تحقق هدف خود است اما مگر ما باید نسبت به علوم حساس شویم؟ حساسیت در جایی بروز می‌کند که تئوری‌های منسوخ غرب بدون بومی‌سازی به‌عنوان نسخه ناجی به جامعه ایرانی معرفی شود.


۱- جریان نخست همان جریان روشنفکری است که روزگاری می‌گفت «ایران باید ظاهرا و باطنا، جسما و روحا فرنگی‌مآب شود و بس!» برای این جریان روابط کنترل‌شده، عدم اختلاط زن و مرد، روابط جنسی چارچوب‌دار، پوشش و... همه محدودیت است. این جریان برای پیشبرد اهداف خود سراغ تئوری‌هایی می‌رود که مؤید نظر آنها باشد، مثلا می‌گویند فروید این را می‌گوید!


۲- طرف دیگر ماجرا، یعنی جریان دوم، کسانی قرار گرفته‌اند که در حال تزریق تئوری به‌عنوان نسخه رهایی‌بخش هستند. یعنی برخلاف جریان قبل که برای ناکامی‌هایش به دنبال یک کت غربی بود، این جریان می‌خواهد تئوری‌های دسته دوم را به جامعه قالب کند. مثلا چون آثار فروید امکان‌هایی تصویری برای آنها ایجاد می‌کند، لذا پیرامون آن فیلم می‌سازند.

آغاز عملیات گسترش ابتذال با صدور مجوز دفتر یادداشت


و این جریان واداده در عرصه ساخت فیلم، آگاهانه و دیوانه‌وار در حال کپی است! یعنی یک کپی‌کار حرفه‌ای است که با آثار دیگران سرپا مانده است. فیلم دفتر یادداشت از ایده پوستر تا رفتارها و نماها همه کپی است. البته کارگردان کپی‌کاری خود را پنهان نمی‌کند و این در فرم و محتوا عیان است. فضای ساختمان شبیه سریال
Black Mirror (آینه سیاه) است که در آن فضای یخ تکنولوژی را به نمایش می‌گذارد.

پوستر فیلم از فیلم مستهجن Malèna (مالنا) گرفته ‌شده است. نماها و چینش صحنه‌ها نیز از فیلم The Shining (درخشش) کپی شده است. فضای آسایشگاه نیز از فیلم One Flew Over the Cuckoo’s Nest (دیوانه از قفس پرید)، کپی شده است و در نهایت آلفرد هیچکاک که الگوی این فیلم بوده است.


اگر آلفرد هیچکاک را عمدتا برای وجود زیرمتن‌ها و عناصر روانشناسانه‌ای مثل عقده‌ ادیپ، عقده‌ الکترا، عقده‌ مدونا، اختلال بایپولار و اختلال چندشخصیتی در آثارش می‌شناسیم و فیلم سرگیجه، روانی، شمال به شمال غرب و... را که با نگاهی فرویدی ساخته‌شده موفق می‌دانیم، از این ‌جهت است که او به دنبال توسعه عرصه روانشناسی بود اما در ایران ۲ جریان گفته‌شده، خود را در خدمت توسعه روانشناسی نمی‌بینند، بلکه به این فکر می‌کنند که از طریق روانشناسی چطور می‌توان به کشور ضربه زد!


زیگموند فروید نیز در آثار خود چون «تفسیر خواب»، رویا را برآورده شدن پنهانی آرزوها و خواسته‌های ضمیر ناخودآگاه می‌داند و عالم رویا را این‌گونه معرفی می‌کند که ما خواب‌هایی را می‌بینیم که در ذهن ناخودآگاه ما منظم است اما در خواب ما نامنظم است و روانکاو آن را دوباره به عالم منظم برمی‌گرداند. اگر هیچکاک در فیلم روانی، اختلال اسکوپتوفیلیا (چشم‌چرانی) را مطرح می‌کند اما جریانی در کشور این ابتلا را هم سفید کرده و به‌گونه‌ای به‌هم‌ریخته مطرح می‌کند، نمونه آن همین سریال دفتر یادداشت که در آن ایرج مرتب و مکرر در حال چشم‌چرانی توجیه شده است. یا اینکه در این فیلم تقریبا هیچ‌کس روابط جنسی سالمی ندارد! همه یا در حال خیانت به یکدیگر هستند یا ابژه خیانت بوده‌اند.


عمده فیلم‌های ایرانی که با زبان روانشناسی سراغ مخاطبان می‌روند، به‌صورت «گنگ و خواب‌دیده» حرف می‌زنند در حالی ‌که پشت پرده، نقشه منظمی را طراحی و پیاده کرده‌اند. فیلم و سریال‌هایی چون «خون سرد»، «حیثیت گم‌شده»، «زخم کاری»، «قورباغه»، «بی‌گناه»، «هم‌گناه»، «حرفه‌ای»، «خسوف» و «مانکن» همه در یک مساله مشترک هستند؛ آنها به ‌اتفاق می‌گویند اگر وضعیت به این ‌صورت است، به این خاطر است که برای این فرد در دوران کودکی و در عالم بچگی اتفاقی رخ ‌داده است.

این فیلم‌ها دائم شما را به کودکی ارجاع می‌دهند و مساله کودکی در فیلم‌ها پررنگ می‌شود. به‌صراحت باید گفت اگر فیلمی در حال ارجاع به کودکی است، حتما از روانشناسی می‌گوید. در سریال دفتر یادداشت نیز همین اتفاق پررنگ است. همه ارجاعات فیلم به گذشته است، چه شخصیت‌های فرعی فیلم مانند پلیسی که در کودکی شاهد قتل پدرش بوده و چه نقش اول (رضا عطاران) که دائم در حال ارجاع به کودکی خود و خواهرش است.


در مورد دیگر باید به «مدل ساختاری» در نظریه زیگموند فروید اشاره کرد که ساختارهای شخصیت را به ۳ دسته «اید، ایگو و سوپرایگو» تقسیم کرده است. از منظر فروید، «اید» بر اساس اصل لذت عمل می‌کند، یعنی تلاش می‌کند که ارضای فوری به‌دست آورد. به ‌عبارت ‌دیگر اید خواستار برآورده شدن بلافاصله‌ آرزوها، خواسته‌ها و نیازهاست. اگر این نیازها فوری برآورده نشود نتیجه‌ حاصله اضطراب یا تنش است. عملکرد «ایگو» بر اساس اصل واقعیت است. به‌ عبارت‌ دیگر ایگو تلاش می‌کند به شکل واقع‌گرایانه و جامعه‌پسندانه آرزوهای اید را برآورده کند. «سوپرایگو» آن بخشی از شخصیت است که تمام استانداردهای اخلاقی درونی‌شده از سمت والدین و جامعه را در خود ذخیره کرده است. سوپرایگو، دستورالعمل‌ها و راهنمایی‌های لازم برای قضاوت کردن را فراهم می‌کند. حال‌ آنکه ایگو (ناخودآگاه) همیشه با سوپرایگو (نهاد) درگیر است و در نهایت ایگو برنده می‌شود! این جریان در واقع جبر مدرن را نیز توجیه می‌کند.

آغاز عملیات گسترش ابتذال با صدور مجوز دفتر یادداشت

اینکه سریالی با این سطح از اروتیزم از مبادی رسمی مجوز انتشار بگیرد و در این سطح در حجم گسترده تبلیغ محیطی شود، گویای نشانه‌های همان وادادگی است که در مدیران نیز پدیدار شده است. اید (ناخودآگاه) در فیلم دفتر یادداشت، منیر است. منیر در واقع، غریزه و رئیس شهوت است. منیر که در فیلم هم زن است و هم مدیر، در واقع سائق(محرک) انگیزش جنسی است. ایگو، افراد عادی آسایشگاه و ساختمان هستند و سوپرایگو (نهاد) نیز «لابی من» ساختمان است که مدام در حال تذکر است اما کسی به او توجه نمی‌کند.

در طرف دیگر کل شخصیت‌های اصلی اقلا یک مشکل اعصاب دارند؛ آلزایمر، خنده هیستریک، ادرار بی‌اختیار، اختلال جنسی، مرض خرید، مرض پرخوری عصبی و... .
اما مگر ساخت سریال و فیلم از منظر روانشناسی با رویکرد فرویدی ایرادی دارد؟ پاسخ بله است! ما تا اینجا به وجود جریان غرب‌زده و حضور پررنگ آن در سینما اشاره کردیم و از اینجا به بعد باید بدانیم نیت این افراد، اشاعه تئوری‌های منسوخ است. دفتر یادداشت بر پایه تئوری‌های شهودی زیگموند فروید بنا شده است که این تئوری‌ها به‌طور جدی توسط شاگردانش یا روانشناسانی چون کارل گوستاو یونگ و کارن هورنای زیر سوال رفته است.


۲ جریان فعال در کشور، ۲ دهه است دیگر نیازی نمی‌بینند برای نوجوانان دسترسی به کتاب‌های تئوری فراهم کنند، این جریانات بر تولید فیلم و سریال متمرکز شده‌اند و همان تئوری‌های منسوخ و ضداسلامی غرب را در قالب تصویر به خورد جامعه می‌دهند. سریال‌های روانشناسی به‌گونه‌ای القا می‌کنند که گویی مردم ایران دچار عقب‌افتادگی شده‌اند و این به دلیل بروزهای کودکی آنهاست!

این جریان بخوبی دانسته که راه نرمالایزه کردن، بهترین روش برای تغییر جامعه ایرانی است و در این مسیر موفقیت‌هایی نسبی داشته است. روزگاری رقص زنان، صحنه‌های تحریک‌آمیز جنسی، عادی‌سازی دگرباش‌ها و... در فیلم‌های ایرانی ممنوعیت فرمی داشت. هرچند از همان ابتدا کسی نگران محتوا نبود! اما اینکه سریالی با این سطح از اروتیزم از مبادی رسمی مجوز انتشار بگیرد و در این سطح در حجم گسترده تبلیغ محیطی شود، گویای نشانه‌های همان وادادگی است که در مدیران نیز پدیدار شده است.

در اینجا باید تذکر داد که اروتیزم ابتذال نیست، جایی که شما اختلاط زن و مرد را به نمایش می‌گذارید، این ابتذال است اما در مواردی که به‌صورت متعددی علائم جنسی به نمایش گذاشته می‌شود، این لایه اروتیزم است. مثلا لباس عروس برهنه تن یک مرد می‌کنند و او خطاب به پلیس می‌گوید: من داشتم کارم را می‌کردم و بدشانسی آوردم شما ریختید تو!


در پایان ما نیز به‌رسم سریال دفتر یادداشت، از سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا)، مهندس سعید مقیسه رئیس ساترا، دکتر محمد حسام‌پور معاون پایش و نظارت ساترا و مهدی سیفی‌چنارانی مدیرکل نظارت و تطبیق ساترا، تشکر می‌کنیم!

منبع: وطن امروز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 25
  • ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
    48 36
    به قول عزیزی، اون زمانی که اکثر بچه هامون درگیر کنکور و دکتر و مهندس شدن بودن، بهایی ها بچه هاشون رو میفرستادن کلاسهای هنری، بازیگری و کارگردانی و خبرنگاری و ... و این شده که فضای رسانه دستشونه و ماهم دلمون به یک سری مدارک خوشه.
    • حاجی از لندن ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
      11 47
      دعا کنید برای شهادت رزمندگان مقاومت در مقابل دشمن که شهادت طریق مردان خداست
  • ۰۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
    11 17
    این سریال اصلا در حد تماشا نیست که حالا بخواهد تاثیر بگذارد یا نگذارد. اینموارد در مورد سریال پر مخاطب و پر بیننده شاید تاثیراتی که گفتید را بگذارد. بهرحال ممنون که دائم این سریال را تبلیغ نموده و نکات مبهمش را هم آشکار می کنید!
  • ۰۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
    17 6
    ساترا فقط یک اسم شده است، بدون خاصیت
  • ۰۴:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
    20 38
    این همه زور زدی که بفهمونی فیلم مشکل داره، چطور مجوز گرفته ، اصلا چرا گرفته، چرا فیلم سازان ما به سمت آثار سخبف میرن بجای آثار فاخر ایرانی ، ولی اینو نمی‌خوای قبول کنی که جامعه مثل مشرق و مخاطبانش فکر نمیکنه، این مردم همین رو میخوان، کارگردانی این فیلم رو یکی از همین مردم برعهده داره، مثل آشپز چیزی رو درست کرده که ملت گرسنه همون رو میخواد
  • سروش ۰۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
    29 36
    شماها چون خودتون مریض هستین فکر میکنید مردم هم مثل شماها هستن والله ما فقط این فیلم و سریالهاهای مثل رحمان 1400,فسیل،وغیره که شماها چپ و راست ایراد میگیرید میریم ببینیم کمی بخندیم دلمون شادبشه نه کاری به جزئیاتش داریم نه هدفگذاریش
    • ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
      17 5
      سروش ساده دل .تو میری که بخندی ولی اونا در قالب خنده، تو رو از دین و مذهبی ها متنفر میکنن و باعث میشن به قهرمانان کشور بخندی و ایات خدا رو مسخره کنی و در فتنه ها و انتخاباتها اونجایی قراربگیری که نباید و به کسی رای بدی که شایسته نیست
  • ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
    9 18
    احسنت به این تحلیل پرمحتوا. خانواده عاقل، باید فیلم ها را گزینش کند بعد فرزندانش را سینما ببرد. رفتار فرزندان ما تا حد خیلی زیادی بازتاب چگونه زیستن خود ماست. آیا می ارزد چون سینما رفتن را دوست داریم، فرزندمان را مکرر به چنین فضاهای مسمومی ببریم؟ مدتی که نروی، حتی می توانی بفهمی بعضی افراد مشکوکند و در همه موارد باید با عینک بدبینی به کارشان نگاه کنی. بعضی هم خوبند که اگر در فیلمی بودند یعنی ارزش یک بار دیدن دارد.
  • رضا ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
    24 15
    رضا عطاران از اول لوده بود
    • ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
      8 14
      فیلم مزخرف، معمولاً برآمده از لجن درونی کارگردان اوست.. از این مردیکه عوضی عطاران، آیا توقع فیلم فاخر دارید ؟؟!
    • ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
      0 5
      یعنی ازون موقع که تو صدا سیما سریالاشو پخش میکردن؟
  • ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
    12 11
    😆😆😆 اولا فرانک سیناترا آمریکاییه با اصلیت ایتالیایی و این سطح سواد و سوتی بزرگ شما رو نشون میده. این که چند تا اسم خارحی کنار هم میذاری، هم نشانه غربزدکی پنهان خود نویسنده و هم سوتی بزرگ بی سوادیتونه.و اینکه سریال متن ضعیفی داره و خنده دارم نیست به کنار که من فکر می کنم شما با نوشتن این مقالات و این که میدونید چقدر نامحبوبید در حقیقت قصد دارید سریالو مطرح کنید و آمار تماشاشو بالا ببرید. اینم یه روشیه که یه عده نادان رو به اینکه با دیدن سریال دارن فعالیت سیاسی ضد افکار شما می کنن پای سریال شکست خورده تا اینجا بکشونن. 😉
  • ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
    8 1
    حال ندارم بخونم چون اصلا سریالشو ندیدم و نه حوصله دیدنشو دارم
  • بابای قلی ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
    11 6
    دوست عزیز..سریال ساخته شده..شما یا میخواهی سریال ممنوع الپخش شود یا از نقد کردن چیزی بلد نیستی.. حالا چون سریال ارجاعات به فرانسه دارد سریال بدی شد؟؟ اگر ارجاعات به ایران داشت که الان نقد شما این بود که فرهنگ ایرانی را پایمال کرده !! اصلا سریال کمدی قابل درک هست برای شما؟
  • ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
    10 4
    این مقاله برای دهه 60 خوبه چون الان اینقدر اصل و اورجینال همه محتواها در دسترسه که این کپی محتاطانه و ضعیف را کسی با آن موشکافی و تحلیل نمی بینه
  • ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
    7 3
    متاسفانه نگاه مسولین در وزرات ارشاد به تساهل وتسامح و تغافل است پشت این فیلم ها برنامه های حساب شده و حمایت مالی از اصحاب شان که مروج و نمایشگر و لشکر بی سواد اعتقادی به کشور و فرهنگ اصیل ریشه در شاهنامه و حافظ بوعلی سهروردی جامی سعدی ووووو می باشد
  • احسان معتمدی ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
    2 4
    خیلی از بازیگران ما برای پول هر کاری می کنند . اما افرادی هم داریم که افتخار مملکت هستند . ارازل و اوباش فاسد شرابخوار زنا کار مدام سعی می کنند تمامی سیسنم های مملکت را فاسد کنند . چون خودشان جهنمی هستند می خواهند بقیه را هم جهنمی کنند . به جای اموزش و تعلیم به فساد و فحشا روی می اورند .
  • ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
    3 7
    ای خاک عالم بر سر این عطاران لجن .
  • ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
    2 6
    لیاقت میخواد که ادم فیلم درست وحسابی بسازه ،از ادمهای توخالی بیش از این انتظاری نیست . همین فیلمها کارنامه ی عطاران در دنیا واخرت هست یه روزی ارزو میکنه کاش تو همون تلویزیون برنامه طنز می ساختم😔😔
  • علی ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
    3 4
    من قسمت اول این سریال را دیدم.واقعا جلوی خانواده ام شرمنده شدم.حیف از عطاران و معجونی که در این سریال بازی کردند.چرا جدیدا در فیلم ها مردان لخت می‌شوند.چرا دیالوگهای لودگی باید گفته شود.افرین به وزارت ارشاد که به این فیلم ها مجوز میدهد
  • مائده ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
    3 2
    نمی‌دونم که چرا باید در عرض یک هفته ۳ یادداشت انتقادی درمورد این سریال بنویسید (یا ببافید)؟ به نقد آشفته و آسمون ریسمون بافتن می‌مانست و بنظرم نقد‌های اندک تون چندان وارد و منصفانه نبود
  • ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
    4 3
    پوشش زنانی که بازی میکنن اونایی که کت و شلوار و مانتو کوتاه هستن در عقد دائم با شوهرشونن اونایی که محجبه و چادری اند صیغه ایی اند
    • ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
      1 0
      مثل گلشیفته
  • کاوه ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
    0 0
    ضمن تشکر از مطلب فوق تخصصی تان لطفا توجه داشته باشید که فرانک سیناترا فرانسوی نیست و آمریکایی است و اگر هم بخواهیم اجدادش را مطالعه کنیم حداکثر به ایتالیایی های مهاجر می رسیم. شاید منظور دوستمان شارل آزناوور بوده.
  • ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
    2 1
    زمانی که تیشه به ریشه فرهنگ این کشور زدید و فرهنگ و تاریخ و ادبیات و زبان و موسیقی این ملت بااصالت رو نفی کردید و تحقیر کردید باید فکر همچین روزی رو می کردید، بالاخره باغچه بی گیاه نمی مونه درخت رو زدید علف هرز درمیاد. رهبرتون تازه یادش اومده که هویت ملی! هم داریم!
  • فرهاد ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
    1 0
    همجنس گرایی شخصیت حمید (حسن معجونی) در همان قسمت اول مشخص می شود. هدف این سریال نشان دادن سطح آزادی در روابط و حتی تفریحات در قشر نسبتا مرفه جامعه است و این سریال جهت ارضای مخاطب به اصطلاح بالاشهر نشین تولید شده و به این خاطر باقی مردم با این سریال، ارتباط نمی گیرند. بهر حال چون تولید سریال طنز با مقررات سختگیرانه در تلویزیون به مذاق تولید کنندگان خوس نمی آید به این خاطر شبکه نمایش خانگی که نسبتاً دست را آزاد گذاشته به آن مراجعه می کنند.
  • مرصاد ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
    0 1
    مسئولین فرهنگی مربوطه ؛ یا احمقند و یا خائن !!
  • ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
    1 1
    از مشرق بابت انتشار کامنت مخالف من تشکر می کنم. بد میگیم باید خوبشم بگیم. آزادی بیان خوبی تو سایت برقراره ممنون
  • ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
    1 0
    همیشه یه نره غول هم بازی عطارانه
  • افشاری ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    0 1
    آقا بنظر من یه راهکار موثر برای کاهش سوء استفاده کارگردانهای دوزاری با استفاده از جنسی کردن فضا برای جذب گیشه و درآمد در اصل نامشروع، اینه که یه کمیته ای کارگروهی در وزارت ارشاد بیاد برای هر فیلم و سریالی مصادیق الفاظ یا صحنه های نامناسب رو بررسی کنه و به یه محکمه صنفی و قضایی ارائه بده تا متناسب با هزینه کرد و درآمد فروش جریمه بازدارنده ای درنظرگرفته بشه و دیگه کسی بهانه ای نداره که چرا فیلم توقیف شد و بازم به انحاء مختلف بیرون بیاد و پخش بشه و اثرات نامطلوب خودشو داشته باشه و فضای فیلمها آلوده ناهنجاریهای مشتی منفعت طلب نشه، البته بررسی ها و تاییدیه های قبل ساخت فیلم سرجاشه ولی با روشهای مختلف در مراحل ساخت سوء استفاده میشه و بقول معروف این تصور وجود داره که دیگه بعد از ساخت فیلم، دیگه مسئولین در برابر عمل انجام شده قرار دارند و نمی تونن اقدامی انجام بدن، بنظرم این جرائم بسادگی میتونه از این سوء استفاده ها جلوگیری کنه ولی شرطش اینه که واقعا جریمه بازدارنده باشه و طرف واقعا نقره داغ بشه و متناسب با کسب این سود نامشروع باشه
  • وحیدی IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    0 1
    واقعا نمی دونم چرا بعضی ها دوست دارن نکات جنسی و کوچه بازاری داخل فیلمهاشون باشه
  • محمد IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    0 1
    سینما و تلویزیون دست دشمنه و متاسفانه مسئولین از گذشته تا حالا خواب تشریف دارن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس