کد خبر 1557002
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۰
باقری:‌ مردم فلسطین نیاز به قیم ندارند

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با بیان اینکه مردم فلسطین نیاز به قیم ندارند، مقاومت را رکن اصلی و غیر قابل انکار ثبات منطقه خواند که در جای‌جای منطقه حضور و نقش‌آفرینی خواهد داشت.

به گزارش مشرق، علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه که به ژاپن سفر کرده امروز (دوشنبه) ۲۷ آذر ماه در نشستی مطبوعاتی با اشاره به ظرفیت‌های متنوع ایران و ژاپن، این دو کشور را دو رکن مهم ثبات در قاره آسیا خواند.

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به اهمیت تشریک مساعی دو کشور در ارتقای صلح و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت: ایران به عنوان یکی از منابع بزرگ انرژی جهانی و ژاپن به عنوان یک قدرت صنعتی به یکدیگر نیاز متقابل دارند.

وی افزود: در دیدارهایی که طی دو روز با مقامات ژاپنی خواهم داشت تلاش می‌کنیم زمینه‌های توسعه روابط را مورد گفت‌وگو قرار دهیم.

علی باقری در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: جنایت علیه مردم غزه همانطور که دبیرکل سازمان ملل به درستی عنوان کرده، هم تهدید علیه صلح و امنیت بین‌المللی و هم نسل کشی آشکار است.

وی افزود: بازیگران بین‌المللی باید از همه ظرفیت‌های خود برای توقف نسل کشی در غزه استفاده کنند تا جنایت در غزه پایان پذیرد، محاصره ظالمانه علیه مردم غزه پایان یابد، کمک رسانی به مردم غزه بدون قید و شرط آغاز شود و با کوچاندن اجباری مردم در داخل غزه و از غزه مقابله شود.

معاون وزارت امور خارجه اضافه کرد: تنها مردم فلسطین هستند که می‌توانند و باید درباره آینده خودشان تصمیم بگیرند. مردم فلسطین نیاز به قیم ندارند، لذا اگر بخواهیم صلح و ثبات در منطقه غرب آسیا برقرار شود، باید نگاه و اولویت و نظر مردم فلسطین مبنا باشد، زیرا حلقه مفقوده در طرح‌ها و الگوهای حل مسأله فلسطین که تاکنون طی ۷۵ سال به نتیجه نرسیده غیبت مردم فلسطین برای تعیین سرنوشت خودشان است.

باقری گفت: دنیا برای یک بار هم که شده باید به نظر مردم فلسطین اهمیت دهد و اجازه دهد آنها خود برای آینده خودشان تصمیم بگیرند و در این چارچوب جمهوری اسلامی ایران از هر تلاشی حمایت می‌کند.

معاون وزیر خارجه در پاسخ به سؤالی گفت: دولت یمن اعلام کرده که تا زمانی صهیونیست‌ها به جنایت علیه مردم غزه ادامه دهند تلاش خواهد کرد از کمک رسانی به اسرائیل جلوگیری کند. آنها یک بازیگر مستقل در صحنه بین‌المللی هستند که براساس تشخیص خود عمل می‌کنند و لذا مرتبط کردن اقدامات آنها به دیگران درست نیست.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص انتظار ایران از ژاپن در ارتباط با جنگ غزه، ضمن مهم شمردن رای ژاپن به قطعنامه مجمع عمومی در مورد توقف تهاجم به غزه گفت: طبیعی است که دولت ژاپن با توجه به نقش و جایگاه بین‌المللی خود برای توقف جنگ در غزه تلاش کند، لذا انتظار این است که مادامی که رژیم صهیونیستی به جنایت علیه مردم غزه ادامه می‌دهد دیگر کشورها در مناسبات خود با اسرائیل تجدیدنظر کنند.

باقری افزود: همان طور که ژاپن به درستی به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل رای داد، می‌تواند از دیگر ظرفیت‌های بین‌المللی خود هم برای توقف این نسل کشی در غزه استفاده کند.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص عملیات حماس و سایر گروه‌های مقاومت در روز ۷ اکتبر گفت: اقدام حماس در روز ۷ اکتبر یک اقدام در خلاء و اولیه نبود. اقدام حماس در پی ۷۵ سال اشغالگری و تجاوز و جنایت و اقدامات غیرقانونی صهیونیست‌ها اتفاق افتاد. اقدام حماس پس از ۱۶ سال محاصره ضد انسانی و ظالمانه صهیونیست‌ها علیه باریکه غزه به وقوع پیوست. اقدام حماس پس از بازداشت و زندانی کردن حدود شش هزار فلسطینی توسط صهیونیست‌ها انجام شد.

معاون وزیر امور خارجه افزود: کدام ملت در روی زمین وجود دارد که برای زندگی کردن باید به تونل پناه ببرد؟ کدام یک از زنان و کودکان فلسطینی که در ۲ ماه گذشته کشته شده اند خلبان جنگنده یا راننده تانک بوده‌اند!؟ آنچه امروز در غزه شاهد آن هستیم یک جنایت علیه بشریت و یک نسل‌کشی تمام عیار است و جرم مردم غزه این است که می‌خواهند از موجودیت، هویت و حیثیت خود به عنوان یک ملت دفاع کنند.

معاون وزیر خارجه در پاسخ به سؤالی در خصوص تنزل جایگاه آمریکا و نظم جدید گفت: قطعا پس از پایان جنگ در غزه ما شاهد یک نقشه راهبردی، سیاسی و امنیتی جدید در منطقه خواهیم بود که در آن نقشه مقاومت به عنوان یک بازیگر غیرقابل انکار وجود دارد.

به گفته باقری مقاومت یک رکن اصلی و غیر قابل انکار ثبات منطقه است و در جای جای منطقه حضور و نقش آفرینی خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
    0 0
    باقری جان اگه منظورت محمود عباسه که اون خودش فلسطینیه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس