کد خبر 1559679
تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
خودروهایی که وارد نشدند/ فقط ۲ درصد وعده ها محقق شد

تاکنون ۴۳۸۶ خودرو به ارزش ۸۶ میلیون و ۴۷۸ هزار دلار به صورت قطعی وارد کشور شده است؛ یعنی تنها ۲ درصد از وعده واردات ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو محقق شده است.

به گزارش مشرق، از زمان آزادسازی واردات خودرو وزارت صمت وعده‌های زیادی برای واردات داد که از جمله مهم‌ترین آنها واردات ۲۰۰ هزار دستگاه خودروی خارجی تا خرداد ۱۴۰۲ بود. همچنین مهدی ضیغمی رئیس سازمان توسعه تجارت نیز تاکید کرد که از خرداد ۱۴۰۲ به این سو شاهد انبوه واردات خودروهای خارجی خواهیم بود.

بر اساس همین وعده‌ها بود که وزارت صمت اسفند پارسال برای پیش فروش خودروهای وارداتی اقدام به ثبت نام از ۳۴ هزار نفر با شرط بلوکه کردن ۵۰۰ میلیون تومان کرد که با انصراف ۴ هزار نفر، ۳۰ هزار نفر در صف خرید باقی ماندند.

ضیغمی همچنین ۲۹ مهر ماه وعده داد که از نظر وزارت صمت واردات حداقل ۶۰ هزار خودرو تا پایان سال امکان پذیر است؛ اما پس از دو ماه و در ۲۱ آذر ماه در اظهارنظر دیگری اعلام کرد که ظرفیت واردات ۴۰ هزار خودرو تا پایان سال وجود دارد اما به شرطی که تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی با سرعت انجام شود.

با این حال آمار گمرک نشان می‌دهد که تاکنون ۴۳۸۶ خودرو به ارزش ۸۶ میلیون و ۴۷۸ هزار دلار به صورت قطعی وارد کشور شده است؛ یعنی تنها ۲ درصد از وعده واردات ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو محقق شده است.

علت کندی واردات

یکی از اصلی ترین علل کندی واردات وضعیت تأمین ارز است که بارها نیز مورد تاکید قرار گرفته است؛ تخصیص ارز یک بازه زمانی ۳ تا ۴ ماهه نیاز دارد و با توجه به اینکه بانک مرکزی باید برای این امر همکاری لازم را داشته باشد به نظر می‌رسد یکی از علل عمده کندی واردات خودرو مساله ارز باشد.

موضوع دیگر مربوط به تغییر رویکرد وزارت صمت برای واردات خودروهای برقی می‌شود؛ آنطور که علی آبادی وزیر صمت تاکید دارد باید تا پایان سال ۱۰۰ هزار خودروی برقی به کشور وارد شود که البته بنا به ادعای علی آبادی ارز این خودروها نیز تأمین شده است. بنابراین به نظر می‌رسد وزارت صمت بیشتر تمرکز و اولویت خود را بر واردات این قبیل خودروها گذاشته است.

موضوع دیگر مربوط به بوروکراسی‌های اداری پیچیده می‌شود؛ البته اگرچه دولت تلاش کرده در زمینه گواهی‌های استاندارد مسیر را هموار کند اما همچنان بوروکراسی‌های پیچیده‌ای در زمینه واردات، ترخیص و شماره گذاری خودروهای وارداتی وجود دارد.

بازار وعده‌های رنگارنگ

بیش از یک سال و نیم از آزادسازی واردات خودرو می‌گذرد اما تنها نکته محسوس فوران وعده و وعیدها بوده است؛ در دوره وزارت فاطمی امین وزیر سابق صمت قرار بود تا پایان سال ۱۴۰۱ حدود ۱۰۰ هزار خودرو و در مجموع تا خرداد ۱۴۰۲ حدود ۲۰۰ هزار خودرو وارد کشور شود که هر روز هم وعده‌های رنگارنگی در این خصوص داده می‌شد.

با شروع به کار علی آبادی در وزارت صمت نیز قرار شده تا پایان امسال ۱۰۰ هزار خودروی برقی وارد کشور شود که اگر بنا را بر وعده‌های قبلی بگذاریم باید به این اظهارات علی آبادی نیز با دیده شک نگریست.

تمام این مباحث در حالیست که از زمانی که موج خبری در مورد آزادسازی واردات خودرو شروع شد بازار خودرو همچنان چشم انتظار خودروهای خارجی است و فروشنده و خریدار در بلاتکلیفی به سر می‌برند که همین امر به رکود عمیق در بازار بیش از پیش دامن زده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    3 0
    این از اول هم معلوم بود
  • احسان IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
    1 0
    بانک مرکزی برای جای دبش ارز دارند اما برای خودرو خیر !!!!
  • محمد IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
    0 0
    خدایی جمع کنید بساط این مسخره بازیا رو،قرار یکی از دلایل واردات خودرو این بود که با قیمت پایین خریداری شده برای ایجاد رقابت اما در عمل میبینیم که خودش این داستان بعد کمی واردات ترمز ازونی خودرو های داخلی رو هم کشید.خودرو ساز داخلی وقتی قیمت های نجومی این ماشین ها رو دید با خیال راحت دوباره فیتیله قیمت هاش رو دوباره کشید بالا آخه این همه حماقت تا کی تا کجا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس