آمریکا تا کنون چقدر به اوکراین کمک مالی کرده است؟

یک اندیشکده آلمانی گزارشی از میزان کمک‌های مالی آمریکا به اوکراین ارائه داده است.

به گزارش مشرق، کاخ سفید روز گذشته (چهارشنبه) جدیدترین بسته کمک خود به اوکراین را در شرایطی تأیید کرد که مشخص نیست بتواند در ماه‌های آینده کماکان اصلی‌ترین حامی مالی کی‌یف باقی بماند.

بسته‌ای که روز چهارشنبه کاخ سفید با ارسال آن به اوکراین موافقت کرد ۲۵۰ میلیون دلار ارزش داشت و سلاح‌های ضدهوایی، گلوله‌های توپخانه و مهمات سبک را شامل می‌شود.

«مرکز کی‌یل برای اقتصاد جهان» که یک اندیشکده اقتصادی در آلمان است و تحولات مربوط به جنگ اوکراین را دنبال می‌کند گفته که با این بسته کمک، رقم کل کمک‌های نظامی، مالی و انسانی آمریکا به اوکراین از زمان آغاز جنگ به ۷۹ میلیارد دلار رسیده است.

این اندیشکده گفته در این رقم همه مخارج آمریکا در ارتباط با جنگ اوکراین را شامل نمی‌شود و به عنوان مثال در آن کمک‌های آمریکا به متحدان لحاظ نشده است. اکثر کمک‌هایی که آمریکا به اوکراین کرده نظامی بوده اما بخشی از آن هم برای کمک به نهادهای اوکراین مصرف شده است.

در ۲۲ ماهی که از جنگ اوکراین می‌گذرد جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا بارها از موافقت با ارسال بسته‌های کمک جدید به کی‌یف خبر داد. او مارس ۲۰۲۲ به فاصله کوتاهی بعد از آنکه ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین از کنگره درخواست کمک کرد با ارسال یک بسته کمک ۸۰۰ میلیون دلاری به کی‌یف موافقت کرد.

بایدن در اوت ۲۰۲۲ هم نزدیک به ۳ میلیارد دلار کمک برای اوکراین ارسال کرد. در سپتامبر ۲۰۲۳ باید در خلال دیداری با زلنسکی در کاخ سفید گفت که آمریکا قصد دارد یک بسته کمک ۳۲۵ میلیون دلاری به اوکراین بفرستد.

با این حال، در ماه‌های گذشته مخالفت‌ها با کمک‌های نظامی به اوکراین افزایش یافته است. نشریه نیوزویک نوشته با آنکه اعضای کنگره کماکان خواستار تداوم حمایت از اوکراین هستند اما آنها توافق بر سر ارسال تسلیحات بیشتر را متوقف کرده‌اند.

ناکامی ارتش اوکراین در کسب دستاوردهای نظامی در جریان ضدحمله اخیر این کشور از جمله دلایل افزایش مخالفت‌ها با ارسال کمک‌های نظامی بیشتر به اوکراین قلمداد می‌شود.

پایگاه پولیتیکو امروز پنجشنبه گزارش داد دولت بایدن و کشورهای غربی به صورت بی سر و صدا راهبرد خود در اوکراین را تغییر داده‌اند و اکنون به جای پیروزی بر روسیه خواستار پایان جنگ از طریق مذاکرات هستند.

پایگاه پولیتیکو نوشت چنین مذاکره‌ای احتمالا به معنای واگذاری بخش‌هایی از خاک اوکراین به روسیه محسوب می‌شود. کاخ سفید و پنتاگون در محافل علنی ادعا می‌کنند که هیچ تغییر رسمی در سیاست دولت صورت نگرفته است و آنها همچنان از هدف اوکراین برای خروج کامل ارتش روسیه از این کشور حمایت می‌کنند. با وجود این، در محافل خصوصی اوضاع به گونه‌ای دیگر است.

پولیتیکو علاوه بر این گزارش داده بایدن پیش از این گفته بود که حمایت از اوکراین را «تا هر چقدر که جنگ طول بکشد» ادامه خواهد داد. او اکنون نظرش را تغییر داده و معتقد است که آمریکا باید حمایت از اوکراین را «تا هر آنجا که می‌تواند» ادامه دهد.

اکنون زمزمه‌های مختلفی در مورد آغاز مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین مطرح می‌شود با این حال دولت بایدن به دلیل ریسک‌های سیاسی بالقوه این مساله نمی‌تواند از این گزاره حمایت کند. «جان کربی» رئیس بخش ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی آمریکا گفته است که دولت بایدن به نقطه پایان توانایی‌های خود جهت ارائه کمک به اوکراین نزدیک می‌شود. این نگرانی هم از منظر سیاسی وجود دارد که پوتین تا زمانی که رئیس‌جمهور آینده آمریکا به صورت قطعی مشخص نشود، برای مذاکره اعلام آمادگی نخواهد کرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس