کد خبر 1560189
تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۰
فوتبالیست‌ها؛ ژن‌های برتر ورزش ایران!

این هفته، ماجرای پاداش فدراسیون فوتبال به ملی‌پوشان و تخصیص حواله واردات خودرو به آنها حاشیه‌های زیادی ایجاد کرد و دوباره موضوع تبعیض میان فوتبالیست‌ها و سایر ورزشکاران را سر زبان‌ها انداخت.

به گزارش مشرق، زمستان ۱۴۰۲ آغاز شده و در روزهای آغازین آن بارندگی‌ها، تا حدی دود و غبار را از جان آسمان کلان‌شهرها پاک کرده است. اینجا در گزارشی که مهم‌ترین اخبار هفته اول دی ماه را مرور می‌کنیم، به لطف این باران‌ها خبری از موضوع تکراری آلودگی هوا نیست، اما از افزایش تعرفه بسته‌های اینترنتی تا کاهش میزان آب سدهای مهم کشور، بازار اخبار مثل همیشه داغ است.

فوتبالیست‌ها، ژن‌های برتر ورزش ایران!

تقریباً یک سال از جام جهانی می‌گذرد اما هنوز حاشیه‌های پاداش فوتبالیست‌ها ادامه دارد. فدراسیون فوتبال که به بازیکنان قول داده در صورت صعود به جام جهانی به آنها حواله واردات خودرو می‌دهد، پای قول خود ماند. همین موضوع باعث اعتراض دیگر چهره‌های ورزشکار ایرانی شد. «امیرحسین اهدایی»، ملی‌پوش تنیس روی میز در هفته اخیر گفت: «مسئولان باید عدالت برقرار کنند و بین ورزشکاران تبعیض قائل نشوند. اگر حضور در جام جهانی پاداشش این است برای مثال حسن یزدانی که مدال المپیک می‌گیرد یا ما که مدال آسیا می‌گیریم، باید بتوانیم جت شخصی وارد کنیم.»

اما به نظر می‌رسد بازیکنان فوتبال این پاداش را حق خود می‌بینند؛ برای مثال «شجاع خلیل زاده» می‌گوید: «ورزشکاران دیگر نباید خودشان را با فوتبالیست‌ها مقایسه کنند. فوتبالیست‌ها زحمت کشیدند و پاداش هم حواله خودرو گرفتند و من امیدوارم به ورزشکاران رشته‌های دیگر نیز این پاداش را بدهند.» اما جالب است حتی بازیکنانی که کل مدت روی صندلی ذخیره نشسته بودند و نقشی در صعود هم نداشتند شامل این پاداش شدند.

همه اینها در حالی است که «ملیکا محمدی» دختر ورزشکاری که به عشق ایران و ورزش ایران از آمریکا به کشور بازگشته بود روز یکشنبه سوم دی ماه به همراه دو تن دیگر از هم تیمی‌هایش در جاده بم در استان کرمان بر اثر تصادف، از دنیا رفت. بسیاری از ورزش‌دوستان این ماجرا را به حواله واردات ماشین بازیکنان تی ملی فوتبال مرتبط کردند و از تبعیض میان ورزش زنان و ورزش مردان سخن گفتند.

فوتبالیست‌ها؛ ژن‌های برتر ورزش ایران!

این حاشیه‌ها باعث شد دولت، پاداش قبلی به بازیکنان تیم ملی را لغو و پاداش جدیدی را تعیین کند. این تصمیم باعث نارضایتی بزرگی در تیم ملی شد، چرا که به گفته کارشناسان هیچ مصوبه دیگری نمی‌تواند چنین امتیاز سنگینی را نصیب یک گروه خاص کند و سوال اصلی همین‌جا است که دولت چگونه تصمیم جدیدش را اجرایی می‌کند به گونه‌ای که نه سیخ بسوزد و نه کباب!

اما در اخبار لیگ برتر فوتبال، این هفته برای استقلال هفته خوبی نبود چرا که صدر جدول را از دست داد و رتبه اول دوباره به رنگ زرد در آمد. ماجرا از این قرار بود که چند ماه پیش بود که کمیته انضباطی به دلیل رعایت نکردن سقف بودجه چهار امتیاز از سپاهان و یک امتیاز از پرسپولیس کسر کرد. این ماجرا باعث سر و صدا زیادی شد و این دو تیم به کمیته استیناف اعتراض کردند تا در رأی دادگاه اولیه تجدید نظر کند. تا اینکه بالاخره بعد از چند ماه کمیته استیناف رأی خود را صادر کرد و امتیاز هر دو تیم بازگشت.

باشگاه استقلال در واکنش به اعلام رأی کمیته استیناف و بازگشت امتیازات پرسپولیس و سپاهان، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «آنچه امروز در قالب حکم استیناف مطرح شد، استهزای فوتبال ایران بود. فوتبالی که حتی به قوانین خودش احترام نمی‌گذارد، چگونه توقع دارد دیگران احترامش را نگه دارند.» این اطلاعیه می‌تواند کنایه‌ای به خبر عجیب روزهای اخیر درباره آبی‌پوشان تهرانی باشد. قضیه از این قرار بود که روزهای گذشته اعلام شد استقلال ممکن است به دلیل جعل سربرگ برای فیفا و همچنین امضای علیرضا خانی، به دسته‌های پایین‌تر سقوط کند. این پرونده عجیب در دست بررسی است و نامه‌نگاری‌های مربوطه بین این باشگاه، فدراسیون فوتبال ایران و البته فیفا ادامه دارد.

فوتبالیست‌ها؛ ژن‌های برتر ورزش ایران!

جزیره ابوموسی؛ جمعیت ۸۸ میلیون نفر

در ششمین نشست مجمع همکاری کشورهای عربی و روسیه که ۲۹ آذر ماه برگزار شد روسیه بار دیگر از ادعای امارات درباره جزایر سه گانه که شامل تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی حمایت کرده است که این حمایت مورد انتقادهای شدید افکار عمومی قرار گرفته است و البته مقامات کشور هم به این موضع و اقدام روسیه واکنش‌های شدیدی نشان دادند. روشن است که بر اساس تمام اسناد تاریخی، این سه جزیره کاملاً مطلق به ایران است و شناسنامه و هویت ایرانی دارند.

محسن رضایی سیاستمدار کشورمان در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «بارها گفته‌ایم جزایر سه گانه قابل مذاکره نیست و ادامه زیاده‌خواهی امارات به نفع آنها نیست. مداخله غیر دوستانه روسیه در رابطه با تمامیت ارضی ایران نباید تکرار شود. جزایر سه گانه، شبه جزیره کریمه نیست!»

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران نیز در تماس تلفنی به همتای روسی خود گفت: «در موضوع احترام به تمامیت ارضی و مباحث حاکمیت ایران با هیچکس تعارف نداریم.» همچنین کنعانی، سخنگوی وزرات امور خارجه در نشست خبری بیان کرد: «در خصوص تمامیت ارضی ایران با کسی مسامحه نمی‌کنیم و بدون واکنش نخواهد بود.»

حسین شریعتمداری فعال رسانه‌ای اصولگرا نیز در سر مقاله روزنامه کیهان نسبت به موضع‌گیری روسیه نسبت به جزایر ایرانی واکنش نشان داد و نوشت: «از کشورهای عربی حامی رژیم صهیونیستی انتظاری جز این نمی‌رود ولی روسیه باید پاسخگوی کار خود با توجه به اسناد غیر قابل انکار باشد.» همچنین در پی این حمایت بنرهایی با عنوان «جزیره ابوموسی؛ جمعیت ۸۸ میلیون نفر» در مقابل سفارت روسیه نصب شده است.

کارشناسان معتقدند یکی از دلایلی که روسیه از این ادعا حمایت کرده این است که پس از جنگ اوکراین از یک سو با فشار اقتصادی و از سوی دیگر با راهبرد آمریکا و اروپا برای منزوی کردن مسکو مواجه شده است؛ پس به قول ضرب‌المثل ایرانی هم «خدا را می‌خواهد و هم خرما را»؛ یعنی هم می‌خواهد رابطه‌اش با کشورهای عربی که جزو سرمایه‌داران منطقه محسوب می‌شوند را بهبود ببخشد و هم به آمریکا و اروپا ثابت کند راهبرد آنها برای منزوی کردن مسکو، بدون نتیجه بوده است.

فوتبالیست‌ها؛ ژن‌های برتر ورزش ایران!

چهارمین سال خشکسالی و کم آبی ایران

در حالی که یکی از کم بارش‌ترین پاییزهای عمرمان را سپری کردیم و از رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی خبر رسیده که حتی زمستان پر بارشی هم تجربه نخواهیم کرد، باید بدانیم که امسال کشور در خشکسالی قرار گرفته و این چهارمین سال متوالی است که با این شرایط مواجه هستیم.

برای آذر ماه پیش‌بینی شده بود ۳۶ میلی‌متر باران خواهیم داشت اما فقط سهم زمین از این پیش‌بینی، فقط ۸ میلی‌متر بود. ابرهای بارشی که ساعت‌ها در ترکیه زمینه‌ساز بارش شده بودند به محض ورود به ایران، در آسمان دریاچه ارومیه پخش و محو شدند. همین موضوع در رسانه‌های کشور و شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفت و برای مردم بسیار سوال‌براگیز شد.

گذشته از آنکه چه چیزی باعث ناپدید شدن ابرهای سامانه شمال غرب در کشور شده است، به نظر می‌رسد خشکسالی امسال مشکلات جدی‌تری به وجود می‌آورد و تابستان ۱۴۰۳ را با شرایط سخت‌تری از نظر آبی دست و پنجه نرم خواهیم زد. نکته مهم آن است که همین حالا ۶۰ درصد ظرفیت سدهای مهم کشور خالی است که این قضیه ضرورت مدیریت مصرف آب را دو چندان می‌کند.

نگرانی از کمبود آب یکی دوتا نیست! چرا که با کمبود بارندگی احتمال اینکه مراتع با مشکل پوشش گیاهی مواجه شوند بسیار زیاد است و ادامه این روند به محصولات زراعی و باغی خسارت زیادی می‌زند و حتی باعث کمبود علوفه می‌شود که قطع به یقین این مورد بر افزایش قیمت گوشت تأثیرگذار خواهد بود. القصه، ماجرای آب را جدی بگیرید...

فوتبالیست‌ها؛ ژن‌های برتر ورزش ایران!

تورم به توان می‌رسد

بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور درباره وضعیت اشتغال در کشور گفت: «متاسفانه تعداد زیادی از واحدها و کارخانه‌های بزرگ در استان‌ها نیازمند نیروی کار هستند اما به دلیل دستمزد پایین، کارگران تمایلی به کار کردن ندارند.» حتی بنا بر گفته معاون اشتغال وزیر کار چند استان کشور از جمله سمنان، یزد و آذربایجان شرقی و نقاطی از بوشهر با بحران نبود نیروی کار رو به رو است چرا که علیرغم وجود فرصت کاری در کارخانه‌های مختلف کسی با شرایط دستمزدهای پایین آنها کنار نمی‌آید.

نرخ تورم و نقدینگی و افزایش قیمت کالاها و اجناس هیچکدام هماهنگ و متناسب با جیب کارگر نیستند. بعد از آنکه وزارت بهداشت پیشنهاد داد تا تعرفه‌های پزشکی را در سال آینده ۴۵ درصد افزایش دهد، این بار وزارت ارتباطات خبر داده که اینترنت را ۳۴ درصد گران می‌کند. همه اینها در حالی است که دولت و مجلس به صورت متوسط حقوق‌های سال آینده را ۱۸ درصد افزایش می‌دهند.

فوتبالیست‌ها؛ ژن‌های برتر ورزش ایران!

وداعی دیگر در «دی ماه»

دی ماهی که سنگینی و غم شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی را با خود داشت حالا باید شهادت یک تن دیگر از رزمندگان و مدافعان اسلام را نیز به دوش بکشد. شهید «سید رضی موسوی» که از با سابقه‌ترین نظامیان ایرانی در سوریه بوده، بیش از سه دهه وظیفه «پشتیبانی از جبهه مقاومت» را بر عهده داشت. او همیشه آرزو می‌کرد در ایام شهادت هم‌رزم دیرینه خود سردار دل‌ها به شهادت برسد و به آرزویش هم رسید.

ساعت ۱۶ چهارم دی ماه ۱۴۰۲ به وقت تهران با شلیک ۳ موشک از آسمان جولان، محل حضور سردار موسوی در منطقه زینبیه دمشق مورد هدف قرار گرفت که منجر به شهادت این فرمانده سپاه پاسدارن شد. سفیر ایران در سوریه درباره شهادت این مرد بزرگ در گفت‌وگو با مهر گفت: «امروز ساعت ۲ ایشان در سفارت بودند و در محل دفتر کارشان حضور داشتند و سپس بعد از ظهر به محل اقامت و منزلشان در محله زینبیه رفتند. ظاهراً منزل ایشان با سه موشک مورد هدف قرار می‌گیرد و ساختمان تخریب می‌شود و پیکر شهید به حیاط پرتاب می‌شود. صهیونیست‌ها ضمن اینکه این جنایت را مرتکب شدند، به حوزه امنیت کشور سوریه نیز تعدی کردند زیرا تأمین امنیت دیپلمات‌ها به عهده کشور میزبان است.» او در نهایت به فعالیت مستشاری شهید سید رضی در سوریه اشاره کرد.

سپاه نیز درباره شهادت سید رضی اطلاعیه‌ای داد و اعلام کرد: «رژیم صهیونیستی بدون شک تاوان پس خواهد داد.» امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه توییتی هشداردهنده‌ای در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های رژیم صهیونیستی داشت. عبداللهیان نوشت: «تل‌آویو منتظر شمارش معکوس سخت باشد.»

همچنین سخنگوی دولت هم در نشستی بیان کرد: «رژیم صهیونیستی منتظر پاسخ ایران باشد.» دانشجویان و مردم کفن‌پوش تهران هم در مقابل ساختان عالی شورای امنیت ملی اعتراض کردند و با سر دادن شعار «جمهوری اسلامی، انتقام انتقام.» خواستار خون خواهی شهید شدند.

فوتبالیست‌ها؛ ژن‌های برتر ورزش ایران!

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • adrian DE ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
    2 0
    امارات و قطر مگه مث بحرین یکی از ولایت های ایران نبوده که انگلیسی ها اشغال کردن? چرا این سه تا شبه جزیره به خاک ایران برنمی گرده. تمام نفت و گاز ما را دارن می دزدن. باید برگرده ایران
  • IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
    2 0
    فوتبالیستها به غیر از طارمی که از جون مایه گذاشت حتی سرود تیم ملی رو نخوندن الان طلبکار چی شدن؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس