پرتاب بطری میراث ماندگار کاپیتان برای کشتی فرنگی

مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی کشور در حالی به پایان رسید که اصحاب رسانه و دوست‌داران کشتی شاهد حواشی ناگواری بودند.

به گزارش مشرق، رقابت‌های کشتی فرنگی بزرگسالان قهرمانی کشور و مرحله اول چرخه انتخابی تیم ملی، گرامیداشت ده هزار و نود شهید استان قم روزهای ۶ لغایت ۸ دی ماه در سالن شهید حیدریان شهر قم برگزار شد. در پایان این پیکارها تیم خوزستان به عنوان قهرمانی رسید. تیم‌های فارس و مازندران به عنوان دوم و سوم رسیدند. همچنین در این پیکارها محمدمهدی شعبانی، محمدمهدی غلام‌پور، میثم دلخانی، محمدجواد رضایی، محمدرضا رستمی، امیر عبدی، رسول گرمسیری، علیرضا مهمدی، مهدی بالی و فردین هدایتی به عنوان قهرمانی اوزان ده‌گانه رسیدند.

آنچه در پیکارهای کشتی قهرمانی کشور بیش از همه خودنمایی می‌کرد حواشی بود که توسط مربیان، فرنگی‌کاران و تماشاگران ایجاد شد حواشی که با فحاشی و پرتاب اشیا به تشک کشتی همراه بود.

استارت حواشی قم از رقابت مرحله یک‌چهارم نهایی وزن ۶۰ کیلوگرم زده شد جایی که رقابت بین علیرضا نجاتی و پویا ناصرپور بود. در این کشتی نجاتی پنج بر صفر جلو بود اما ناصرپور با بارندازهای پیاپی ورق را به سود خود برگرداند. در حین کشتی، نجاتی از ناحیه شکم و دنده دچار ناراحتی شد اما ناصرپور به کشتی ادامه داد و این موجب خشم کشتی‌دوستان شد و با پرتاب بطری انتقام سختی را از ناصرپور گرفتند.

پرتاب بطری از سوی دوست‌داران کشتی موجب شد تا ناصرپور مصدوم و با یک چشم بسته در مرحله نیمه‌نهایی حضور پیدا کند و در کمتر از یک دقیقه با نتیجه هشت بر صفر شکست خورد و راهی بیمارستان شد. اما این پایان ماجرا نبود بلکه سریال حواشی در مرحله یک‌چهارم نهایی وزن ۷۷ کیلوگرم به شیوه دیگر اکران شد. در این وزن رقابت بین علیرضا عبدولی و امیر عبدی فرزند رئیس هیئت استان قم بود. عبدی در سه دقیقه نخست موفق شد با نتیجه هشت بر صفر و امتیاز عالی، عبدولی را شکست دهد اما سعید عبدولی ملی‌پوش اسبق کشتی ایران که در کسوت مربی حضور داشت تاب دیدن باخت برادر را نداشت و به مانند زمان کشتی حواشی را شروع کرد.

حواشی این قهرمان اسبق شامل حالی خبرنگاران، داوران و میز قضاوت شد و حتی کلیپ‌هایی از فحاشی وی منتشر شد.

هر چند که عبدولی در پایان روز نخست مسابقات از اصحاب رسانه دلجویی کرد اما اتفاقات سالن شهید حیدریان قم به پایان نرسید بلکه فینال وزن ۸۷ کیلوگرم انبار باروت این حواشی بود جایی که عادل بالی‌تبار به نتیجه فینال وزن ۸۷ معترض بود و حواشی وی از چشم دوربین رسانه‌ها پنهان نماند. بالی‌تبار مربی ناصر علیزاده که از شکست این کشتی‌گیر برابر علیرضا مهمدی بسیار عصابی بود با رفتن بر روی تشک شدیدا به عملکرد داوران اعتراض کرد و تماشاگران طرفدار علیزاده نیز با پرتاب بطری به روی تشک به داوری انتقاد کردند و در این میان جو سالن به شدت متشنج شد.

رفتار بالی‌تبار در برابر رسانه‌ها، داوران و کمیته فنی محرکی برای برخی از تماشاگران بود تا تعدادی اندکی از آنان با ترک جایگاه، خود را به محوطه تشک کشتی رسانده و شروع به فحاشی کنند. بالی‌تبار در حالی به دنبال برگرداندن نتیجه با ابزار خشونت و فحاشی بود که سال‌های سال در تیم ملی کشتی فرنگی به عنوان دستیار محمد بنا فعالیت داشت و حتی آوردگاه‌های بزرگ جهانی و المپیک را تجربه کرده است.

پرتاب بطری و اشیا به روی تشک کشتی که این روزها به یکی از حربه‌های فرنگی‌کاران تبدیل شده سنت بدی است که از بلگراد به ایران رسید. هر چند که پیش از این هم اعتراض به داوری و پرتاب اشیا به داخل تشک در کشتی ایران مرسوم بود و حتی تماشاگران این رشته در مسابقات جهانی ۲۰۰۲ تهران این کار را انجام دادند اما اکنون نسل جدید، خالق حرکت پرتاب بطری به داخل تشک را محمدعلی گرایی می‌دانند. پرتابی که جهانی شد و تاوان آن نیز تعلیق یکی از نوابغ کشتی ایران بود.

گرایی در جریان مسابقات جهانی ۲۰۲۳ بلگراد در کشتی دوم به نائو کوزاکا ژاپنی باخت و از دور مسابقات حذف شد. قرعه مرگ برادران گرایی برابر سامورایی‌ها این بار به محمدرضا رسید و او نیز تا آستانه باخت با امتیاز عالی برابر سوگابه رفت اما محمدعلی با یک حرکت انتحاری رضا گرایی را از مهلکه نجات داد.

پرتاب بطری محمدعلی هر چند که موجب پیروزی میلیمتری برادرش شد اما برای او هزینه زیادی را به همراه داشت تا جایی که اتحادیه جهانی کشتی کاپیتان تیم ملی کشتی فرنگی ایران را به مدت یک سال از مسابقات رسمی تعلیق و به پرداخت ۶ هزار فرانک سوئیس محکوم کرد. تبدیل تعلیق گرایی به محرومیت می‌تواند پایانی بر رویای وی برای حضور در المپیک پاریس باشد و شاید پایانی بر زندگی قهرمانی کاپیتان ایران.

گرایی یکی از نابغه‌های کشتی ایران به شمار می‌رود و مدال‌های زیادی در تورنمنت‌های بین‌المللی برای ایران کسب کرده اما پایان تلخی در زندگی قهرمانی داشت زیرا بیش از آنکه فنون کشتی او در ذهن دوست‌داران حک شده باشد اکنون رفتار ناهنجار این کشتی‌گیر در جهانی بلگراد به الگویی غلطی برای سکوها تبدیل شده است.

البته تنها پرتاب بطری مشکل مسابقات روز گذشته نبود بلکه عدم تحمل باخت نیز موجب بروز رفتارهایی شد که زیبنده ورزش کشتی به عنوان یکی از نمادهای پهلوانی نیست. یکی از مهمترین مولفه‌هایی که این روزها تاکید فراوانی به آن می‌شود بحث اخلاق در ورزش است اخلاقی که به حلقه مفقوده تبدیل شده و وزارت و کمیته ملی المپیک باید برای بازیابی آن هزینه‌های زیادی پرداخت کنند.

مربیان کشتی معلمان شمار زیادی از کشتی گیران هستند و باید پیش از آموزش، پرورش فکر و رفتار یک نخبه ورزشی را در دستور کار قرار دهند نه اینکه با روش گرز کراسی به دنبال احقاق حق خود باشند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    0 0
    گراییها دو یادگاری دودرس درکشتی از خود به یادگار گذاشتند یکی فن سنجاب پرنده و دیگری پرتاب بطری اب

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس