تشریح سفر هیات رسانه ای ایران به افغانستان از زبان دکتر صدرالحسینی

دکتر سید رضا صدرالحسینی کارشناس و تحلیلگر مسائل روابط بین الملل که سرپرستی هیات رسانه ای جمهوری اسلامی ایران به افغانستان را برعهده داشته است، نتایج و دستاوردهای این سفر را تشریح کرد.

به گزارش مشرق، هیاتی متشکل از مدیران و سردبیران بخش بین الملل خبرگزاری های ایرنا ؛ تسنیم ؛ فارس ؛ مهر ؛ ایلنا ؛ مشرق ؛ نور نیوز ؛ عصر ایران ؛ روزنامه اطلاعات ، خبرگزاری کتاب و چند مستندساز کشورمان هفته گذشته ( یکم لغایت هشتم دیماه ) به شهر کابل پایتخت افغانستان سفر کرد.

هیات رسانه ای کشورمان در طول اقامت در کابل ؛ علاوه بر دیدار با اقای سید حسن مرتضوی معاون سفارت کشورمان در کابل ؛ با مقامات حکومت سرپرست افغانستان از جمله وزیر امور خارجه ؛ وزیر فرهنگ ؛ رییس تلویزیون ملی افغانستان ؛ رییس شبکه تلویزیونی طلوع نیوز ؛ حامد کرزی رییس جمهور اسبق این کشور ؛ معاون وزیر اقتصاد ؛ معاون وزیر خارجه ؛ رییس پلیس کابل و برخی شخصیت های شیعه افغانستان دیدار و گفت و گو کرد.

پیامدهای حضور اشغالگرانه آمریکا به مدت دو دهه در افغانستان ، اهمیت نقش دیپلماسی رسانه ای در تقویت روابط ایران و افغانستان ؛ وضعیت شیعیان در عرصه سیاسی و اجتماعی این کشور ؛ چشم انداز آینده روابط حکومت سرپرست افغانستان با جهان ؛ موضوع عدم به رسمیت شناخته شدن طالبان از سوی جامعه جهانی ؛ مساله زنان و حضور و نقش افرینی آنان در عرصه های مختلف و ... از جمله مهمترین موضوعاتی بود که در نشست های مختلف مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

تشریح سفر هیات رسانه ای ایران به افغانستان از زبان دکتر صدرالحسینی

دکتر صدرالحسینی با تشریح موضوعات مهم مطرح شده در این دیدارها و بیان دغدغه های اصحاب رسانه در جلسات متعددی که با حضور مقامات ارشد حکومت سرپرست افغانستان برگزار شد؛گفت : این سفر با هدف آشنایی هرچه بیشتر فعالان رسانه ای کشورمان با واقعیت های امروز افغانستان صورت گرفت .

وی گفت : موضوع پیامدهای حضور اشغالگرانه آمریکا به مدت دو دهه در افغانستان که از عوامل پدیده عقب ماندگی این کشور است، اهمیت نقش دیپلماسی رسانه ای در تقویت روابط ایران و افغانستان ، دیدن شرایط اقتصادی فعلی ، وضعیت عمومی مردم بویژه شیعیان در عرصه سیاسی و اجتماعی این کشور ، چشم انداز آینده روابط حکومت سرپرست افغانستان با جهان ؛ موضوع عدم به رسمیت شناخته شدن طالبان از سوی جامعه جهانی ؛ مساله زنان و حضور و نقش افرینی آنان در عرصه های مختلف ، میزان علاقه به نقش‌آفرینی جمهوری اسلامی در مباحث عمرانی، ملاحظه امنیت در این کشور و ... از جمله مهمترین موضوعاتی بود که در نشست های مختلف مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت .

یکی از مهمترین موضوعاتی که در جلسات مختلف اصحاب رسانه کشورمان با مقامات حکومت سرپرست افغانستان مطرح شد ؛ بحث مهاجران افغانی مقیم ایران و ضرورت استفاده از توان مهاجران در عمران و آبادانی کشورشان بود.

وی در خصوص مباحثی که درباره ممنوعیت تحصیل دختران در افغانستان مطرح می شود ؛ گفت : یکی از مهمترین مباحث در جلسات بحث دختران و زنان بود . هرچند در حال حاضر حکومت سرپرست تحصیل دختران در مقاطع دبیرستان و دانشگاه مراکز دولتی را ممنوع اعلام کرده است اما لازم است این را هم بدانیم که در حال حاضر مدارس و دانشگاههای خصوصی همچنان مثل گذشته در حال تعلیم و تربیت دختران هستند.

صدرالحسینی گفت : در نشست های مختلف ؛ مقامات طالبان چشم اندازی را برای اصحاب رسانه با نگاه‌های متفاوت ترسیم کردند که تبعا برخی از مسائل مطرح شده ؛ می توانست قانع کننده باشد و برخی هم ممکن است که قانع نشده باشند.

تشریح سفر هیات رسانه ای ایران به افغانستان از زبان دکتر صدرالحسینی

سرپرست هیات رسانه ای کشورمان به افغانستان در پاسخ به این سئوال که مقامات طالبان در این دیدارها چه درخواستی را از فعالان رسانه ای کشورمان مطرح می کردند ؛ گفت : " آنها به صراحت عنوان می کردند که تلاش کنید تا در اخبار و تحلیل و گزارش هایتان ؛ صادقانه آنچه را در افغانستان امروز مشاهده می کنید ؛ روایت کنید و به وظیفه حرفه‌ای خویش عمل نمایید."

دکتر صدرالحسینی اضافه کرد : به نظرم این درخواست مقامات افغانستان ؛ می تواند در همه عرصه های اجتماعی مثمر ثمر واقع شود . در واقع رسالت یک خبرنگار و کسی که در حوزه اطلاع رسانی کار می کند همین است که واقعیت های یک جامعه را به سمع و نظر مخاطبان برسانند هرچند در ایران گرایش های مختلفی در عرصه رسانه ای فعال و تأثیرگذار است .

این کارشناس مسائل بین المللی در ارتباط با دیپلماسی رسانه ای و نقش آن در تقویت روابط دوکشور نیز خاطر نشان کرد : امروز باید توجه کنیم که جهان ، جهان ارتباطات است و حتما رسانه ها می توانند در تقویت روابط بین دولت ها و ملت ها نقش‌آفرینی داشته و گام بردارند .

وی واقع گرایی و حقیقت انگاری در ذهن مخاطبان را وظیفه مهم و خطیر رسانه ها برشمرد و گفت : قطعا رسانه های جمهوری اسلامی ایران با توجه به تاثیرگذاری قابل توجهی که دارند؛ می توانند در ارتباط با تقویت روابط دو ملت ایران و افغانستان در حوزه های مختلف تمدنی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، نظامی و امنیت تاثیرگذاری برجسته ای داشته باشند.

وی با اشاره به تلاش قدرت های خارج از منطقه برای تاثیرگذاری بر روابط کشورهای منطقه با یکدیگر ؛ گفت : باید بکوشیم تا قدرت های خارجی نتوانند روی معادلات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، امنیتی دوکشور تاثیر منفی داشته باشند .

دکتر صدرالحسینی خاطر نشان کرد : در این سفر یک هفته ای در همه دیدارها اشاره ای به ظرفیت های بسیار بالای موجود در دو کشور برادر و همسایه برای تقویت روابط دو و چندجانبه اشاره شد و امیدواریم دوطرف هرچه سریعتر با بهره گیری از این ظرفیت ها ؛ گام های بلندی را برای توسعه روابط بردارند.

سرپرست هیات رسانه ای ایران به افغانستان همچنین درباره وضعیت کلی زندگی و کار فعلی شیعیان در افغانستان به عنوان یکی از موضوعاتی که در دیدار با مقامات طالبان مورد بحث و گفتگو قرار گرفت ؛ اظهار داشت : در این دیدارها مقامات طالبان به پرسش های صریح اصحاب رسانه درباره سئوالاتی که در افکار عمومی درخصوص وضعیت و جایگاه شیعیان مطرح شد ؛ پاسخ دادند.

تشریح سفر هیات رسانه ای ایران به افغانستان از زبان دکتر صدرالحسینی

وی گفت : به گفته مقامات حکومت سرپرست افغانستان ؛ اگر امروز شیعیان در هرم قدرت حضور و نفوذ کمتری دارند ؛ به این دلیل است که طالبان اولویت مسئولیت ها در اداره امور افغانستان را به کسانی سپرده است که بیشترین نقش را در مبارزه با آمریکا در طول بیست سال گذشته در افغانستان داشته اند.

وی گفت : مقامات افغانستان در این دیدارها گفتند که البته در ولایات مختلف افغانستان از نیروهای با مذهب تشیع نیز استفاده شده است اما بدیهی است که سیاست دولت سرپرست بکارگیری نیروهایی است که در مبارزه نقش فعالتری داشته‌اند و در حقیقت در افکار عمومی به مجاهد شناخته می‌شوند.

وی به انتصاب دکتر عبداللطیف نظری معاون وزیر اقتصاد دولت سرپرست که مذهب تشیع را دارد ؛ اشاره کرد و گفت : ایشان از جمله شخصیت هایی است که با توجه به آشنایی بسیار خوبی که در حوزه روابط بین الملل و مسائل اقتصادی دارد ؛ به عنوان یکی از مقامات ارشد شیعه در دولت سرپرست ؛ نقش آفرینی می کند و در اکثر سفرها به همراه مقامات طالبان بعنوان معاون وزیر و مشاور همراه است.

وی افزود : دکتر نظری در دیدار با اصحاب رسانه تاکید کردند که انتخاب من به عنوان معاون وزارت اقتصاد ؛ به این دلیل بود که در دوران جهاد ؛ در عرصه مبارزه نرم علیه آمریکاییها و استبداد و وابستگی کشورم در دانشگاهها فعالیت می کردم و دولت سرپرست بعد از به قدرت رسیدن ؛ از ظرفیت و توان بنده استفاده کرد.

دکتر صدرالحسینی با اشاره به مباحث مطرح شده در دیدار اصحاب رسانه با دکتر نظری معاون اقتصاد حکومت سرپرست افغانستان گفت در این ملاقات نیز ایشان به برخی از مطالب غیرواقعی که در فضای رسانه ای درباره حکومت سرپرست مطرح می شود ؛ پاسخ داد.

وی گفت : به گفته این مقام شیعه حکومت سرپرست ؛ بخش عمده ای از تبلیغات ضدشیعی در افغانستان ؛ عاری از حقیقت است و شیعیان افغانستان آزادانه می توانند ؛ به مناسک مذهبی خود بپردازند که برگزاری آیین های محرم و عاشورا در افغانستان نمونه ای از این اقدامات است .

به گفته این کارشناس مسائل منطقه ؛ مقام اقتصادی دولت سرپرست افغانستان چشم‌انداز شیعه را روشن ترسیم کرد که می تواند شرایط بهتری را در اکثر امور برای بهبود وضعیت شیعیان افغانستان فراهم کند.

دکتر صدرالحسینی درخصوص موضوع مهاجران افغانستانی مقیم ایران نیز گفت : در این جلسات متعدد اعضای هیات رسانه ای در پرسش های متنوع خود به ضرورت استفاده حکومت سرپرست از توان نیروهای افغانی که در طول چهاردهه حضور خود در ایران تخصص های مختلفی را کسب کرده اند ؛ اشاره کردند.

وی گفت : مقامات حکومت سرپرست طالبان نیز در مذاکرات با هیات رسانه ای ؛ نیز از این موضوع استقبال کردند و ابراز امیدواری کردند با بهبود شرایط و وضعیت در افغانستان ؛ زمینه ای فراهم شود تا افغانستانی های مقیم ایران هرچه زودتر به کشورشان بازگردند و در توسعه و عمران و آبادانی افغانستان نقش آفرینی داشته باشند.

صدرالحسینی خاطر نشان کرد : در حال حاضر در میان مهاجران افغانی مقیم ایران تکنسین های در فنون گوناگون و افراد تحصیلکرده بسیاری در حوزه پزشکی ؛ فنی و مهندسی، علوم انسانی مانند: حقوق و روابط بین‌الملل، زبانهایخارجی و .... وجود دارند که باید با ایجاد حلقه های فکری ؛ زمینه برای ایفای نقش این افراد در عمران و آبادانی و پیشرفت فرهنگ و اجتماع افغانستان فراهم شود.

وی گفت : مقامات حکومت سرپرست افغانستان همچنین در نشست های مختلف با اشاره به سیاه نمایی رسانه های غربی علیه افغانستان ؛ درخواست داشتند تا رسانه های ایرانی بیش از گذشته در معرفی وضعیت امروز افغانستان برای مهاجران نقش آفرینی کنند و شرایطی را فراهم کنند که مهاجران با انگیزه بیشتری به کشورشان بازگردند .

تشریح سفر هیات رسانه ای ایران به افغانستان از زبان دکتر صدرالحسینی

این کارشناس و تحلیلگر مسائل بین المللی درخصوص پیامدهای حضور اشغالگرانه آمریکا در افغانستان نیز گفت : آمریکاییها پس از بیست سال اشغالگری ؛ مفتضحانه خاک افغانستان را ترک کردند و برغم هزینه سه چهار تریلیون دلاری در این کشور ؛ هیچ قدمی برای بازسازی و اصلاح زیرساخت های این کشور برنداشتند.

وی گفت : متاسفانه آمریکاییها در طول ۲۰ سال حضورشان ؛ یک مرکز درمانی قابل توجه برای مردم افغانستان نساختند و تا توانستند منابع این کشور را به غارت بردند.

وی گفت : در طول این بیست سال ؛ آمریکاییها چهار تریلیون دلار در افغانستان هزینه کردند اما یک راه آسفالت مناسب در داخل سرزمین بزرگ افغانستان آسفالت نشد ، حتی یک شبکه آب رسانی، آب سالم شرب و یا شبیه آن، و یا یک شبکه ساده فاضلاب برای مردم مظلوم افغانستان حتی در کابل بعنوان پایتخت این کشور ایجاد نشد. در این ایام یک هواپیمای مسافربری برای پرواز مردم به این کشور تعلق نگرفت. حتی در خصوص تشکیل یک پلیس کارآمد و یا یک ارتش قابل اتکا برای حفط امنیت این کشور آموزش و بکارگیری نشد.
البته در خصوص خیانت اشغالگران آمریکایی در خصوص توسعه ۱۵ برابری مواد مخدر( سنتی و صنعتی)، توسعه تروریسم، تخریب فرهنگ بومی و غارت معادن و دارایی‌های این کشور سخن فراوان است.

دکتر صدرالحسینی در پایان سخن خود را با این جمله به پایان رساند که بررسی های میدانی نشان می دهد که متاسفانه اشغال نظامی افغانستان جز غارت و ویرانی و تخریب منابع افغانستان چیز دیگری بدنبال نداشته است و امروزه حتما باید با اتکا به توانمندی های داخلی و استفاده از همسایگان دلسوز مثل ایران این کاستی ها کاهش یابد و دو کشور بدون دخالت کشورهای فرامنطقه‌ای با وجود استعدادهای فراوان انسانی، معادن و مخازن زیر و رو زمینی، انگیزه‌های ضد استعماری، تحریم‌های ظالمانه، داشتن اشتراکات تمدنی، دینی و زبانی و خاک وسیع و مشخص بودن دشمن مشترک و... راه سعادت و تعالی معنوی و دنیوی را طراحی و بپیمایند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • FR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    1 0
    اینگونه سفر ها - آنهم به کشور طالبان چه منافعی برای مردم ایران دارد؟. با خرج سفر این همه آدم می شد دست کم یک مدرسه سه کلاسه در سیستان و بلوچستان ساخت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس