کد خبر 1561696
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۶:۱۹

به گزارش مشرق، کانال شارنامه در تلگرام نوشت:

ترور در بیروت: تنفس سیاسی نتانیاهو

ترور صالح العاروری معاون دفتر سیاسی حماس در بیروت، نشانەای از تشدید تنش های جنگ غزه و گسترش آن به جاهای دیگر است.

عاروری ارشدترین مقام حماس در بیست سال گذشته است که توسط اسرائیل کشته می شود. در طول دو دهەی گذشته پس از قتل شیخ احمد یاسین و عبدالعزیز رنتیسی، تل آویو سیاست قتل هدفمند رهبران سیاسی حماس را تا حدی کنار گذاشته بود.

رخداد امروز اما تحولی است که نمی توان از زمینەها و پیامدهای آن به سادگی گذشت.

پس از حدود سه ماه جنگ، علیرغم تلفات سنگین فلسطینیان و نابودی بخش اعظم غزه به نظر می رسد اسرائیل در دست یابی به اهداف اصلی اش موفق نبوده است.

دهها گروگان اسرائیلی اسیر حماس هنوز آزاد نشده و مقاومت جوخەهای حماس دستکم بە صورت چریکی در شمال و جنوب باریکەی غزە ادامە دارد.

راکت باران مناطق اسرائیلی با وجود کاهش نسبی قطع نشده و هیچ کدام از رهیران اصلی حماس در نوار غزه دستگیر یا کشته نشدەاند.

اسماعیل هنیه رهبر حماس امروز اندکی قبل از ترور معاونش، موضع سرسختانەتر اخیر حماس دربارەی تبادل اسرا را تکرار کرد و آن را منوط به پایان جنگ نمود.

این وضعیت برای نتانیاهو که زیر فشار شدید داخلی و خارجی قرار دارد، مطلوب نیست.

حکم امروز دادگاه قانون اساسی اسرائیل که در بحبوحەی جنگ، مصوبەی جنجالی افزایش اختیارات دولت را ابطال کرد، نشان از وضعیت نامطلوب ائتلاف حاکم و شخص نتانیاهو دارد و نوید بحران سیاسی بزرگ تری را می دهد.

سطح مخالفت ها تا جایی است که تداوم راهبرد جنگی فعلی برای اسرائیل بسیار دشوار شده و سخن از ادامەی جنگ بە شیوەای دیگر می رود.

در مرز لبنان سطح تنش ها با حزب الله لبنان بالا رفته و تل آویو آشکارا این گروه را به جنگی تمام عیار تهدید می کند.

با حملەی نیروهای آمریکایی به قایق های حوثی ها و تشکیل ائتلاف دریایی برای مقابله با آنان، به نظر می رسد نگرانی های موجود دربارەی گسترش دامنەی جنگ در حال تحقق است.

با این اوصاف ترور امروز بیروت، نوعی فرصت تنفس و نمایش پیروزی برای رهبری اسرائیل است.

در طول چند دهەی گذشته هنگامی که تنش های داخلی در اسرائیل به اوج خود می رسد و سیاست دچار انسداد می شود، اسرائیل پنجرەی لبنان را باز و با انفجار و یا بمباران، نفسی تازه می کند.

گویی لبنان حیاط حلوی جهت مطامع استراتژیک آنست.

ترور عاروری در منطقەی جنوبی ضاحیه، پایتخت و مسقط الراس حزب الله رخ داده و این حزب نمی تواند به آسانی آن را نادیده بگیرد.

مقامات اسرائیلی با تاکید بر این نکته که این عملیات صرفا علیه حماس است و حزب الله و دولت لبنان را در بر نمی گیرد، کوشیدند از تحریک حزب الله خودداری و بار حیثیتی ترور امروز را از دوش آن سبک کنند.

اما با این وجود حزب الله که در چند هفتەی اخیر درگیر یک جنگ فرسایشی کنترل شده با اسرائیل بوده، نمی تواند نسبت به تغییر داو بازی بی تفاوت بماند.

اگر این گروه با زدن اهداف عمقی تر در داخل اسرائیل، تصمیم به تلافی بگیرد، خطر بزرگ شدن جنگ و احتمال حملەی همە جانبە بە لبنان را به جان می خرد.

اگر هم مانند ترور رهبرانش مانند عماد مغنیه و مصطفی بدرالدین، از واکنش فوری و معین خودداری کند، با خطر فرسایش موازنەی ترسی مواجه می شود که در دو دهەی گذشته با اسرائیل به دست آورده است.

تفاوت این جاست که مغنیه و بدرالدین در سوریه هدف قرار گرفتند و نه در بیروت که پایگاه اصلی حزب الله است.

از این رو عدم واکنش به ترور امروز، می تواند اسرائیل را برای حمله به رهبران اصلی حزب در ضاحیەی جنوبی جری تر نماید.

عطف به موارد بالا احتمالا این حزب راهی میانه انتخاب می کند و با حملەای متفاوت ولی عمدتا نمادین بە گونەای که واکنش شدید دشمن را موجب نشود، واکنش نشان خواهد داد.

هر چند در چارچوبی کلی ترور امروز نمی تواند بن بست راهبردی جنگ غزه را بشکند و پیامدهای ایجابی آن برای اسرائیل نیز گذرا خواهد بود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    7 0
    ای ترسوها زدن همه سران مقاومت رو‌کشتند از ایرانی و فلسطینی و در آینده یمن و عراق و شما نشستید فقط نگاه کردید و وعده انتقام تو خالی دادید کجایی حاج قاسم که در سالگرد شهادتت به جای اینکه ما انتقامت رو بگیریم اسراییل و امریکا پیشقدم شدند
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    8 2
    این همه توضیحات یعنی هیچ اتفاقی نمیفته, مرسی خیال همه رو راحت کردی،
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    7 0
    از این همه تحلیل و پیش بینی در سه ماه گذشته خسته نشدید
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    7 0
    یعنی هیچکدام از مقامات اسرائیلی در داخل و خارج اسرائیل در دسترس نیروهای اطلاعاتی مقاومت نیستند ؟
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    1 0
    شمارش معکوس
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    1 4
    کلید پیروزی در استقامت و صبر و مبارزست نه حرکات هیجانی. اینهایی ک یکدفعه داغ میکنن ک ای بابا چرا تلافی نمیکنن توی عرصه نیستند تا ببینن امروز یهودی ها چ ذلت و حقارتی را تحمل میکنن و شوکتشون جلوی یک گروه و ن یک کشور ریخته و پایمال شد. این بی آبرویی برای صهیونها نتیجه همین هیجانی نبودن و مقاوم بودنه. پرچم اسلام با رجز خونی و هیجان بالا نمی مونه، پرچم اسلام با ریخته شدن خون و ولایت پذیری و صبر و مبارزه ی هوشمندانه پیروز میشه
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    2 0
    حداقل امنیت را از سفارتخانه های این رژیم در کشورهای دیگر برای شروع بگیرید .
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    5 0
    هدف بلوک آنگلوساکسون احیای توران بزرگه که اونم سه شرط داره یک، آزادی قره باغ دو، تضعیف و درگیری روسیه و ایران سه، تضعیف اقتصادی چین توران بزرگ خنجری بر قلب ایران روسیه و چین خواهد بود و ...
  • فردین FR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    2 0
    ترور نتیجه ضعف است نه قدرت و بیشتر مصرف داخلی برای ترمیم خسارتهای راهبردی را دارد که رژیم صهیونیستی و آمریکا دچارش شده اند یعنی محاصره از هر طرف: غزه، لبنان، سوریه ، عراق و بخصوص یمن .رژیم صهیونیستی عمق راهبردی ندارد و اقتصادش امروز با تنفس مصنوعی اداره میشود و در تمامی عرصه ها چه نظامی و اقتصادی و به ویژه سایبری تحت ضربات مهلک محور مقاومت قراردارد. همین امروز ۶۰ سایت دولتی رژیم صهیونیستی زیر حمله سایبری رفت. در واقع شمارش معکوس برای پایان هژمونی آمریکای جهانخوار تروریست بصدا درآمده است و در این پروسه سقوط رژیم جعلی صیهونیستی حتی بگفته روشنفکران بارز یهودی چون دکتر جاکوب کوهن اجتناب ناپذیر است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس