هشدار تحلیلگران صهیونیست نسبت به ادامه جنگ غزه 

تحلیلگران صهیونیستی با اشاره به اینکه جنگ غزه نتوانسته هیچ یک از اهداف تل‌آویو را محقق سازد، هشدار دادند که ادامه این جنگ می‌تواند به فاجعه‌ای راهبردی برای رژیم صهیونیستی تبدیل شود.

به گزارش مشرق، ارزیابی‌های تحلیلگران صهیونیستی در خصوص جنگ غزه این است که این جنگ نتوانسته اهداف مورد نظر خود را تامین کند و تمامی این تحلیلگران نسبت به سرنوشت ادامه جنگ در غزه هشدار داده‌اند. برخی از این تحلیلگران مدعی هستند که برخی دستاوردهای جزئی محقق شده ولی در صورت ادامه جنگ و درگیری‌های زمینی ممکن است به یک شکست راهبردی برای رژیم صهیونیستی منجر شود.

با ورود جنگ غزه به چهارمین ماه خود، دیدگاه تحلیلگران در خصوص لزوم رسیدن به معامله‌ای برای تبادل اسرا در سایه شکست ارتش رژیم صهیونیستی در آزادسازی حتی یک اسیر اسراییلی از طریق عملیات زمینی تقویت شده است.

«آیال علیمة» تحلیلگر مسائل نظامی رژیم صهیونیستی در شبکه تلویزیونی کان اسراییل تاکید کرد که جنگ در نوار غزه در حال حاضر در حساس‌ترین مراحل خود به سر می‌برد، چرا که ادامه این جنگ ممکن است باعث بروز چالش‌ها و مشکلات اساسی برای تل‌آویو شود.

وی مهم‌ترین چالش‌های این جنگ را در زمینه روند مبارزات و اهداف اعلام شده اسراییل نسبت به جنگ دانست که تاکنون محقق نشده است، علاوه بر اینکه ادامه این روند می‌تواند بیش از پیش نشان دهنده تناقض بین اهداف اسراییلی‌ها باشد و محافل اسراییلی نتوانند بر این تناقض سرپوش بگذارد که این به معنای عدم تحقق اهداف جنگ خواهد بود.

علیمه به اظهارات لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در خصوص نگرانی از عدم توانایی ارتش اسراییل برای تحقق اهداف جنگ و حفظ دستاوردهای میدانی آن اشاره و ابراز داشت که ممکن است این دستاوردها به یک شکست استراتژیک تبدیل شود.

وی تاکید کرد که کابینه اسراییل با تعیین اهدافی مشخص وارد این جنگ شد، اما هیچ طرح و برنامه‌ای برای روز پس از جنگ ندارد و در برنامه کاری خود هیچ خاستگاه سیاسی را دنبال نمی‌کند. وی ادامه داد که در سایه فقدان چشم انداز سیاسی ممکن است اسراییل خود را در باتلاق غزه غرق کند، چرا که رسیدن به اهداف مورد نظر آن مشکل است.

«عکیفا الدار» دیگر تحلیلگر نظامی رژیم صهیونیستی معتقد است که تل‌آویو هیچیک از اهداف جنگ غزه را محقق نکرده و با تحقق هر کدام از این هدف‌ها نیز بسیار فاصله دارد.

وی از شمارش معکوس برای پایان دادن به جنگ در نتیجه فشارهای گسترده دولت آمریکا بر کابینه نتانیاهو خبر داده و گفت که این نگرانی وجود دارد که جنگ غزه به یک جنگ فراگیر و منطقه‌ای تبدیل شود.

الدار با اشاره به اینکه کابینه اسراییل هیچ طرحی برای پایان جنگ ندارد و تنها از نقطه نظر نظامی به موضوع غزه نگاه می‌کند، تاکید کرد که این موضوع نشان دهنده شکست اسراییل است.

این تحلیلگر صهیونیستی ابراز داشت که کابینه نتانیاهو هیچ برنامه سیاسی در خصوص فلسطینیان ندارد.

«رابن بن یشای» تحلیلگر مسائل نظامی پایگاه اینترنتی وای نت وابسته به روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت به موضوع تونل‌های موجود در نوار غزه اشاره کرده و گفت که ایجاد یک شعله کوچک در ورودی برخی از این تونل‌ها ممکن است به انفجارهای بزرگ تبدیل شود و دستاوردهای میدانی ارتش را از بین ببرد.

وی به یکی از تجربه‌های خود در جریان حضور در عرصه میدانی مبارزات اشاره کرده وگفت که در انفجار ورودی یکی از این تونل‌ها ۶ نفر از نظامیان اسراییلی کشته شده‌اند که این موضوع نشان دهنده خطرات ناشی از این تونل‌ها و مواد منفجره و مهمات ذخیره شده در آنها است که در مناطق مختلف غزه وجود دارد و اسراییل چیزی از آنها نمی‌داند.

«عاموس هارئیل» دیگر کارشناس نظامی صهیونیست با اشاره به اظهارات یواف گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در خصوص انتقال به مرحله جدیدی از جنگ در شمال نوار غزه گفت که این اظهارات به معنی طولانی‌تر کردن زمان جنگ است و عاقبت خوشی برای اسراییل ندارد.

وی ابراز داشت که در نتیجه طولانی شدن جنگ، حماس ارتش اسراییل را در برابر چالش‌های زیادی قرار می‌دهد که تنها منحصر به محورهای حملات و وارد کردن تلفات سنگین به نظامیان ارتش و تجهیزات و خودروهای نظامی آنها نیست، بلکه عمق سرزمین‌های اشغالی را نیز در معرض آسیب قرار می‌دهد.

این تحلیلگر مسائل نظامی توضیح می‌دهد که موشک‌های شلیک شده به سمت تل‌آویو نشان می‌دهد که حماس همچنان قدرت ادامه تزلزل در جبهه داخلی اسراییل را دارد.

وی ابراز داشت که اهداف اعلام شده از این جنگ اهدافی غیر واقعی و غیر قابل تحقق است و با ورود به ماه چهارم جنگ، بحران سیاسی را در کابینه ائتلافی اسراییل ایجاد کرده است.

«ناحوم بارنیاع» تحلیلگر سیاسی روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارندونوت نیز اعلام کرد که حوادث اکتبر ۲۰۲۳ اسراییل را در یک چاه عمیق فرو برده و خارج شدن از این چاه مستلزم تحقق اهداف جنگ است، اما این اهداف نیز غیر واقعی است و هر اندازه که درگیری‌ها ادامه پیدا کند، امکان تحقق آن وجود ندارد.

وی به روند تحولات جنگی در عرصه میدانی اشاره و تاکید کرد که طی سه هفته اخیر هیچ چیزی در عرصه میدانی تغییر نکرده، علاوه بر اینکه اسراییل تلفات انسانی زیادی را در میان نظامیان خود متحمل شده و فاجعه انسانی را در نوار غزه رقم زده که مسئولیت آن بر عهده تل‌آویو است.

بارنیاع تصریح کرد که جنگ غزه چهره بین‌المللی رژیم صهیونیستی را به مخاطره انداخته و هیچ نشانه‌ای از پیروزی قریب الوقوع در آن مشاهده نمی‌شود. حتی اگر این جنگ به ترور یحیی السنوار یا محمد ضیف یا ترور هر دوی آنها منجر شود نیز نتیجه جنگ تغییر نخواهد کرد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس