اطلاعیه‌ نخست وزارت اطلاعات پیرامون حادثه‌‌ تروریستی کرمان

وزارت اطلاعات در ادامه تحقیق و پیگیری پرونده حادثه تروریستی کرمان،‌ اطلاعیه جدیدی صادر کرده است.

به گزارش مشرق، وزارت اطلاعات اطلاعیه‌ دوم در رابطه با حادثه تروریستی کرمان را منتشر کرد. در این اطلاعیه آمده است:

بر اساس نتایج حاصله تاکنون، طراح و پشتیبانِ اصلی عملیات جنایت‌کارانه‌ی مورد بحث، فردی تاجیکستانی به نام مستعار«عبدالله تاجیکی» بوده. این تروریست مزدور ۲۸ آذر گذشته همراه با یک زن و یک کودک «برای تأمین پوشش»، به‌صورت غیرمجاز و توسط قاچاق‌برهای محلی، از مرزهای جنوب شرقی وارد کشور شده، به استان کرمان منتقل و در خانه‌ای اجاره‌ای در حومه‌ی شهر کرمان مستقر می‌شود. وی علاوه بر هدایت عملیات، در کار تولید بمب‌های دست ساز نیز تخصص دارد. لذا پس از ترکیب اجزای منقطع و متعدد انفجاری و الکتریکی و تولید بمب‌ها، نهایتاً دو روز پیش از وقوع فاجعه‌ی غمبار مورد بحث، از کشور خارج شده.

هویت یکی از تروریست‌های انتحاری به‌صورت کامل احراز شد. وی بازیروف «بوزروف» اسراییلی فرزند امان الله، ۲۴ ساله و تبعه‌ی کشور تاجیکستان بوده. نام‌برده از طریق سکوی تلگرام با فرقه‌ی آمریکا ساخته‌ی داعش آشنا شده، سپس جذب آن می‌گردد. این انتحاریِ معدوم در ماه‌های اخیر به شهر وان ترکیه عزیمت و پس از آن با عبور از ایران با کمک قاچاق‌برهای مستقر در مرزهای غربی و شرقی کشور، به افغانستان عزیمت نموده. در آن‌جا به اردوگاه گروهک تروریستی داعش در استان بدخشان رفته، مدتی به آموختن تعالیم انحرافی و تکفیری داعش و دریافت آموزش‌های مختلف عملیاتی و تروریستی پرداخته و پس از چند ماه به ایران اعزام می‌شود. این تروریست توسط قاچاق‌برهای محلی، از مرز جالقِ کلّه‌گانِ شهرستان سراوان وارد کشور شده و پس از طی شهرهای خاش، ایرانشهر و جیرفت، نهایتاً در کرمان به همان اقامتگاه پیشگفته مراجعه و به تروریست مورد اشاره‌ی قبلی می‌پیوندد.

در مورد هویت تروریست انتحاری دوم، سرنخ‌های قابل توجهی به‌دست آمده که پس از حصول مشخصات کامل وی، اعلام خواهد شد.

در روز حادثه، تروریست‌ها در ساعات ۱۳:۰۳ و ۱۳:۱۴ دقیقه و بطور جداگانه، از خانه‌ی تیمی خارج و به‌سوی گلزار شهدای کرمان حرکت می‌کنند. هدف اصلی برای انفجار، مزار سردار بزرگ مبارزه با تروریسم داعشی، شهید حاج قاسم بوده. اما تروریست‌ها با مشاهده‌ی تدابیر شدید و چند لایه‌ی حفاظتی و استقرار تجهیزات و نیروهای امنیتی و انتظامی، تصمیم می‌گیرند سناریو شیطانی خود را در نقاطی نسبتاً دور از گلزار شهدا، در محیط خارج از مدارهای حفاظتی و نرسیده به گیت‌های بازرسی عملی سازند. به‌این ترتیب تروریست اول در ساعت ۱۴:۵۵ دقیقه در فاصله‌ی ۷۰۰ متری از گلزار شهدای کرمان و تروریست دوم در ساعت ۱۵:۱۵ دقیقه و در فاصله‌ی هزار متری از مزار شهدا، جلیقه های انتحاری خود را منفجر می‌نمایند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 18
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    19 7
    کسی در کشور راه بره و هویتش معلوم نباشه، اونم در مراسمات و جاهای شلوغ؟ اطلاعات بهتره که از طریق دوربین‌های امنیتی و هوش مصنوعی اتباع غیر مجاز رو شناسایی و اخراج کنه. مسئولیت سختی براشون درست کردن.
    • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
      5 13
      باشه میگیم تو بیای از این به بعد
    • IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
      5 3
      زابل شیعه نشین زاهدان سنی نشین عملکرد کاملا متفاوت با اینکه هر دو در منطقه محروم هستند. افغانها هم شیعه و سنی دارند. شیعیانشان هرگز کارهای تروریستی نمیکنند. خادم مسجد محل مان اهل بامیان شیعه نشین است. کاملا آرام . با حداقل حقوقی که میدهند زندگی میکند. حتی سنی ها هم همه تکفیری نیستند . اینها که افراطیند ماجراجویان خواهان حوریند ولی در آن دنیا زقوم گیرشان میاید.
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    6 4
    این تروریست "عبدالله تاجیکی "فرزند امان الله تابعیت تاجیکستان واسراییلی چطور سراز ترکیه درمیاورد سپس به افغانستان میرود مسیر غرب به شرق وورود وخروج از مبادی زمینی خروج ازکشور ویا ورود از کشور معمولا ازورود تا خروج باید تحت نظر باشند وانگیزه ورود وحتی اقامتهای مختلفی را که به زبان میاورند تحت رصد قرار گیرند حتی دیدارهایشان ،این تروریست طبق بقیه جاسوسان قبل از خرابکاری ازکشور خارج میشوند .این بزرگترین نقطه ضعف امنیتی است .تروریست نیسان آبی ،عامل ویروس نظنز و.و.و. اینها قبل از وقوع خارج میشوند .برنامه راهبردی برای رفع این ضعف باید توسط متخصصات شکل بگیره
    • محمدقزل IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
      5 4
      مگر متن را نخوندی قاچاقچی وغیرقانونی وارد کشورمان شدن..اگر تحت رصد میشدن مطمئن باش دستگیر میکردن
  • حسین IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    19 3
    فقط اخراج افغانی ها کشور رو نجات میده.
    • سهیل IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
      5 6
      اگر توانستی آن ها را در خیابان و سر چهار راه ها و گونی بدست مشغول تکدی گری و زباله گردی تشخیص دهی باشد همین کار را میکنیم فقط بلدین حرف بزنید تمام زباله گردان و کودکان جوراب فروش و .. افغانی هستند برو به آن ها بگو از کشور ما بروید بیرون
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    2 1
    پس اینایی که دستگیر شدن چی کاره بیدن
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    2 8
    موساد ،جبران تلفات صهیونیستها درغزه را با انتحاری مزدورانشان درکرمان کرد وزهرخود را ریخت درواقع میخواست این پیام را بده که سردار حاج قاسم مسبب اوضاع سرزمین اشغالی است که بدست رزمندگان فلسطینی علیه صهیونیستها صورت گرفته وبا زبان اشاره انتقام به جهنم رفتن صهیونیستها را اززنان وکودکان وکهنسالان گرفت کاریکه درغزه علیه زنان وکوکان انجام داده است .این نوع تلفات غیرنظامی درغزه وکرمان بسیا ر شبیه هم هستند .درخصوص کرمان وبرگزاری مراسمی به این اهمیت دربحبوه جنگ غزه باید ازورودیهای کرمان کنترل میشد سوال اینه که اگر ازحاشیه های کرمان به خود کرمان ورود کرده قائدتا کمربند انفجاری درورودیهای کرمان شناسایی میشد حتی کوچه های منتهی به خیابانها هم با عناصر بسیج تحت کنترل قرار میگرفت اینکه گفته شده گیتها اشتباه است .فرد انتحاری تا می بیند گیت برای کنترل هست دربیرون ازگیت منفجر کرده خوب اگر گیتها فاصله بیشتری تا گلزارشهدا وجود داشت درگیتهای مختلف گیر میکرد یا جرات ورود به شهر کرمان را نداشت .
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    8 15
    بوزروف اسرائیلی تبعه تاجیکستان! حتما یه جوری باید به اسرائیل بچسبونیدش؟ تبعه تاجیکستان چه ربطی به اسرائیل داره حالا؟
    • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
      7 6
      یهودیها درتاجیکستان وجود دارند که نگاه صهیونیستی دارند تازه دولت تاجیکستان با اسرائیل روابط دارد ودرآنجا سفارت هم دارند .داعشی ها با صهیونیستها دریک جا باهم نظر مشترک دارند وآن کشتن شیعیان پس دوراز انتظار نیست که با همکاری هم دست به اقداماتی بزنند زیرا اهداف هردو با اینکارهای تروریستی تامین میشود صهیونیست مردم غزه را ومقابله با حماس که داعش سایه حماس را میزند وداعش که بخون شیعه تشنه است که صهیونیستها هم درتلاش هستند ازخون شیعه خود را سیراب کنند نتیجه را پس باید درک کنید که اهداف آنها یکسان است .
  • هیبت IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    13 0
    بهتر بود این موسکافی ها و ریزبینی ها ثبل از واقعه انجام می گرفت الان در حکم نوشداروی بعد از مرگ هم نیست. خدا به خیر بگذرونه با میلیون ها تن از اتباع (( سوییس))؟! در ایران
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    11 1
    چند نکته: _ ورود و خروج به داخل کشور به آسانی در چند نوبت _ سهولت تردد از غرب به شرق کشور بدون مدرک هویتی _ اجاره مسکن بدون ارائه مداک قانونی _ تهیه ی مواد منفجره و اجزای آن در داخل کشور و در پایان ؛ وان. بدخشان. تاجیکستان و کولبر ها مولفه های است که نمی توان بدون آسیب شناسی از کنارشان عبور کرد.
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    25 0
    ایران پر شده از اتباع .... چوبش را مردم عادی خورده اند یک تجمع مسالمت آمیز یا یک نظر خواهی همه پرسی بگذارید ببینید چند نفر از حظور اتباع راضی هستند
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    0 17
    من موافق حضور اتباع محترم افغانستان در ایران هستم چون برادران ما هستند لیکن این حضور باید قانونی و همراه با مدارک باشد و همه اتباع باید شناخته شده باشند و دارای پرونده. در غیر این صورت شک نکنید تروریست ها باز تحت پوشش اتباع کشور محترم افغانستان اقدام به وارد کردن تروریست های تاجیکی و ازبکی خواهند. البته مسوولیت هرگونه عملیات انتحاری بعد به گردن وزارت محترم کشور و مجلس شورای اسلامی خواهد.
    • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
      4 1
      مسئولیت !!!!!!🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    14 0
    شما افراد با ملیتهای مختلفی که به کشور ورود پیدا میکنند باید برای یکی ویا دوسال درمکان مناسبی قرنطینه کنید .
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    7 0
    کاملا مشخص بود بعد آمدن طالبان این اتفاقات میوفته اصلا برنامه این بود و کم کم بیشتر هم میشود باز کردن بی درو پیکر مرز هم مشکوک است چند روز پیش یه کانال که مشرق هم خبر گذاشته بود گفت از کجا معلوم بعدی قم و مشهد و تهران نباشد داشت کد میداد به ظاهر انقلابی ام بود کانالش
  • احمد IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    6 1
    اینکه مشخصات و پیشینه تروریست ها چگونه آمده و رفته اند چه اهمیتی برای مردم دارد؟ مهم دستگیری این انسان نماها بود که اینبار گریختند.
  • UA ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    1 0
    تا وقتی افاغنه تروریست به راحتی وارد ایران میشوند بدون هیچ نظارتی روزانه چندین هزار نفر و مسئولین کنترلی بر مرزها ندارند همین میشود.با این وضع در اینده نزدیک باید در خیابان های تهران و مشهد با تروریست های افغان بجنگیم.
  • IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
    0 0
    لعنت به داعشی های منحرف کذاب بد دین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس