ریانووستی: بلینکن از خاورمیانه فرار کرد، موشک‌ها راهی یمن شدند

خبرگزاری ریانووستی در تحلیلی با بی‌نتیجه توصیف کردن سفر یک‌ هفته‌ای آنتونی بلینکن به خاورمیانه برای حل و فصل درگیری در نوار غزه، نوشت: بلینکن از خاورمیانه فرار کرد، موشک‌ها به سمت یمن پرواز کردند.

به گزارش مشرق، تحلیلگر این رسانه روس در این مطلب نوشت: سفر خاورمیانه‌ای وزیر امور خارجه آمریکا بدون دستیابی به نتیجه شگفت‌انگیز پایان یافت و گویاترین نتایج این سفر، حمله آمریکا و انگلیس به یمن بود و اینکه واشنگتن رویارویی با یمن را به سطح جدیدی رسانده است.

دیوید نارمانیا در ادامه افزود: قضاوت در مورد پیامدهای این حمله هنوز دشوار است، اما با توجه به اقدام نیروهای یمنی در پرتاب‌های موشکی در واکنش به حمله آمریکا، می توان فرض کرد که واشنگتن نتوانسته آسیب قابل توجهی به توان رزمی ارتش یمنی وارد کند.

نارمانیا که سابقه تصدی مسئولیت وزارت توسعه منطقه ای و زیرساخت گرجستان در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ میلادی را در کارنامه دارد، در تحلیل خود همچنین نوشت: احتمالا بلینکن در سفر یک هفته‌ای خود، تلاش زیادی برای انتقال موضع واشنگتن در مورد حمله قریب الوقوع به حامیان مقاومت فلسطین در منطقه انجام داده است.

وی یادآور شد: این سفر، چهارمین سفر وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه از ماه اکتبر ۲۰۲۳ (آبان- آذر ۱۴۰۲) بوده است که یکی دیگر از ویژگی های مشترک این سفرها عدم نتیجه شگفت انگیز است.

تحلیلگر خبرگزاری ریانووستی در ادامه نوشت: تمام مذاکرات با حضور وزیر امور خارجه آمریکا در واقع به عبارات استاندارد محدود شد: کشورهای عربی مشتاق درگیر شدن در یک جنگ علنی نیستند، اما از اسرائیل می خواهند که هر چه سریعتر عملیات را متوقف کند.

در این ادامه این مطلب آمده است: وزیر امور خارجه آمریکا در یکی از سفرهای قبلی خود، تمام شب را منتظر ماند تا با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی دیدار کند و این بار محمود عباس رئیس تشکیلات خودگران فلسطین با بلینکن در اتاقی که تنها پرچم فلسطین پشت آنها بود، گفتگو کرد. ظاهرا پرچم آمریکا در رام الله یافت نشد.

این تحلیلگر با اشاره به بیانیه پایان سفر وزیر خارجه آمریکا که در آن نزدیکی بین کشورهای عربی و اسرائیل بهترین راه برای منزوی کردن ایران دانسته شده بود، تصریح کرد: برای بلینکن، چنین ایده هایی کاملاً دور از واقعیت به نظر می رسد چرا که شرط اصلی همه کشورهای عربی برای عادی سازی روابط با تل آویو، پایان دادن به عملیات غزه و تشکیل کشور فلسطینی است و حال آنکه کابینه بنیامین نتانیاهو آمادگی چنین اقدامی را ندارد.

نارمانیا در ادامه نوشت:‌ نخست وزیر اسرائیل مدعی است که اشغال نوار غزه جزو برنامه های او نیست، اما در ماه دسامبر گذشته، رسانه های غربی خلاف آن را نوشتند. علاوه بر این، اعضای کابینه وی به طور دوره‌ای اظهاراتی می‌کنند که برخلاف اظهارات اطمینان‌بخش نتانیاهو است از جمله برخی که اخراج تمام فلسطینیان از نوار غزه را خواستار شدند.

در ادامه این تحلیل آمده است: ظاهراً اسرائیل نمی‌داند راه خروج از مناقشه کنونی چیست؛ ارتش اسرائیل صرفاً درگیر نابودی حماس است و تعداد غیرنظامیانی که قرار است به دست ارتش اسرائیل کشته شوند برای آنها چندان نگران کننده نیست.

این رسانه روس در ادامه نوشت: فقدان برنامه تل آویو برای خروج از درگیری نه تنها برای فلسطینی ها، بلکه برای خود اسرائیل نیز خطراتی را تهدید می کند. در واقع، در نتیجه، آنها به جای حماس، ممکن است با شیطانی روبرو شوند که هنوز نمی شناسند و این به طرز دردناکی یادآور تولد داعش در ویرانه های عراق است که توسط آمریکایی ها ویران شده است.

شهردار اسبق تفلیس پایتخت گرجستان در ادامه این تحلیل نوشت: به طور قطع مشخص نیست که آیا ایالات متحده متوجه این موضوع شده است یا خیر، اما واشنگتن واقعا در تلاش است تا بر نتانیاهو فشار بیاورد. فقط به اعترافات اخیر جو بایدن که توسط فعالان در کارولینای جنوبی تحریک شده است نگاه کنید: رئیس جمهور آمریکا گفت: "من بی سر و صدا با دولت اسرائیل کار کردم تا آنها را مجبور کنم که حضور خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهند و از نوار غزه عقب نشینی کنند."

این تحلیل می‌افزاید: این اقدام بایدن را تنها می‌توان با این واقعیت توضیح داد که کمک‌ها به نتانیاهو در روابط آمریکا با کشورهای موسوم به جنوب جهان و مهم‌تر از آن برای جناح دموکرات آمریکا در رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری به عاملی آسیب‌زا تبدیل شده است، مخصوصا در شرایطی که طبق نظرسنجی نیویورک تایمز، حدود ۵۷ درصد از رای دهندگان آمریکایی از رویکرد بایدن برای حل مناقشه حمایت نمی کنند. بنابراین رئیس جمهور آمریکا نگران فلسطینی ها نیست، بلکه نگران رتبه خودش است.

تحلیلگر خبرگزاری ریانووستی در ادامه نوشت: رویدادهای اخیر به وضوح نشان می دهد که «رهبری آمریکا» نه تنها می تواند قربانی چالش های روسیه و چین، بلکه قربانی مبارزه داخلی نیز شود.

این تحلیلگر در ادامه نوشت: بیانیه بایدن در مورد "کار بی سر و صدا با نتانیاهو" با حمله به یمن سازگار است اما گلوله باران تأسیسات متعلق به یمنی‌ها نمی‌تواند مشکل را حل کند.

وی اظهار داشت: هدف این حملات تنها نشان دادن تمایل ایالات متحده برای برقراری نظم در دریای سرخ است اما باید توجه داشت که برای از بین بردن تهدید، عملیات زمینی لازم است، اما کاخ سفید نه قدرت، نه زمان و نه اعتبار آمریکایی ها را برای این کار ندارد.

نارمانیا تصریح کرد:‌ در پشت نیت آمریکا به ظاهر شدن به عنوان رهبری که می تواند مشکلات اسرائیل و فلسطین را حل کند، ناتوانی در ایفای این نقش واشنگتن به طور فزاینده ای قابل مشاهده است.

آمریکا و انگلیس پنجشنبه شب به وقت محلی (آمریکا) در پی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، حملات حمله به مواضع انصارالله یمن را آغاز کردند. منابع خبری بامداد جمعه گزارش دادند که ارتش ملی یمن در پاسخ به تجاوز هوایی آمریکا و انگلیس به این کشور، یک هدف متعلق به ایالات متحده در دریای سرخ را هدف قرار داده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه،‌ ‌حملات آمریکا به یمن را محکوم و اعلام کرد:حملات هوایی آمریکا به یمن نمونه دیگری از تحریف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل توسط آنگلوساکسون ها و انحراف از آنها و بی‌توجهی کامل به قوانین بین المللی در راستای تشدید تنش در منطقه برای اهداف مخرب خود است.

ماریا زاخارووا خاطرنشان کرد: روسیه از جامعه بین‌المللی می‌خواهد که حمله به یمن را محکوم کند و سعی بر جلوگیری از تشدید تنش داشته باشد.

پیش از این برخی منابع خبری اعلام کردند که روسیه تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص حملات تجاوزکارانه نیروهای آمریکایی - انگلیسی به یمن شد.

پایگاه خبری ۲۶ سپتامبر یمن به نقل از کانال تلگرامی نمایندگی دائم روسیه در سازمان ملل متحد افزود که مسکو خواستار تشکیل جلسه فوری شورای امنیت سازمان ملل در ۱۲ ژانویه ( جمعه ۲۲ دی ) در خصوص حملات آمریکا و انگلیس به یمن شد.

ارتش یمن هفته‌های گذشته در حمایت از مقاومت ملت فلسطین در نوار غزه چند کشتی رژیم صهیونیستی یا کشتی‌های حامل کالا برای این رژیم را که عازم سرزمین‌های اشغالی در دریای سرخ، اقیانوس هند و تنگه باب‌المندب بودند، هدف قرار داده است. نیروهای ارتش یمنی اعلام کرده‌اند تا زمانی که رژیم اسرائیل حملات خود به نوار غزه و کشتار مردم این منطقه را متوقف نکند، حملات به کشتی‌های این رژیم یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ ادامه خواهد داد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • TR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
    0 1
    طفلی فرار کرد !!
  • IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
    3 0
    روسیه بهتر بود زمانی که از دادن رای منفی به قطعنامه شورای امنیت امتناع کرد نگران تحریف انگلوساکسونها ازآن میشد. روس ها هنوز در بند تعلقات تژادیند نمیتوان روی ارزشهای اخلاقی زیاد رویشان حساب کرد.
    • IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
      1 1
      حملهٔ اربابهای یانکی گاوچرون تروريست همجنس باز آدمکشت و اروپایی‌های نوکرشون رو ماست مالی نکن، ام الفساد اونها هستند و باید تودهنی بخورن!!!
    • IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
      0 1
      روی روس ها میشه حساب کرد برای بار آجر و گندم بسیار مناسب هستند
  • IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    1 1
    مرگ بر دژخیمان امریکایی و انگلیسی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس