کد خبر 1565609
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۳

به گزارش مشرق، احمدحسین شریفی، مدرس حوزه علمیه در کانال خود در ایتا نوشت:

امام باقر ع در کلام عطار نیشابوری: حجت اهل معاملت و برهان ارباب مشاهدت

عطار نیشابوری در کتاب تذکره الاولیاء در مجموع تذکره‌ای مختصر از ۹۷ نفر از اولیاء الهی را ذکر می‌کند. وی تبرکاً کتاب خود را با توصیف امام صادق علیه السلام آغاز می‌کند و آن را با توصیف امام باقر علیه السلام پایان می‌دهد. خود وی می‌گوید:

«به حکم آن که ابتداء این طایفه از جعفر صادق کرده شد که از فرزندان مصطفی است- علیه الصّلاة و السّلام- ختم این طایفه هم بر ایشان کرده می‏آید. ...و به جهت تبرّک ختم کتاب را ذکر او (امام باقر علیه السلام) کردیم.»

در توصیف امام باقر علیه السلام می‌نویسد:‏

«آن حجت اهل معاملت، آن برهان ارباب مشاهدت، آن امام اولاد نبی، آن گزیده احفاد علی، آن صاحب باطن و ظاهر، ابو جعفر محمد باقر ... مخصوص بود به دقایق علوم و لطایف اشارت، و او را کرامات مشهور است به آیات باهر و براهین زاهر.

و می‌‏آرند در تفسیر این آیت که فمن یکفر بالطّاغوت و یؤمن بالله فرموده است که: «بازدارنده تو از مطالعه حق طاغوت است، بنگر تا [به‏] چه محجوبی؟ بدان حجاب از وی بازمانده‏ای. به ترک آن حجاب بگوی که به کشف ابدی برسی؛ و محجوب ممنوع باشد، و ممنوعی نباید که دعوت قربت کند».

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    20 0
    خداوند رحمت کند عطار نیشابوری را
  • IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    6 0
    هدیه به ارواح مطهر ائمه اطهار علیهم السلام و شهید بزرگوار شیخ فریدالدین عطار نیشابوری صلوات، اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 🌺

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس