زاکانی: صدور پروانه در بافت فرسوده 250 درصد رشد داشته است

شهردار تهران با بیان اینکه در سال 91 فقط ۳۱ هزار فقره پروانه صادر شده است گفت: تعداد پروانه ها در سال 1400 به ۶ هزار و ۴۰۰ فقره رسید که به معنای این است، ۱۴۵ سال طول بکشد تا تهران یکبار نوسازی شود. در حال حاضر صدور پروانه در بافت فرسوده ۲۵۰ درصد رشد داشته است.

به گزارش مشرق، علیرضا زاکانی، شهردار تهران امروز در دویست و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران برای ارائه توضیحاتی در مورد شنبه‌های امید و افتخار و نیز تقدیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری حضور یافت.

وی با محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی و حمله آمریکا به یمن اظهار داشت: به خاطر جنایاتی که در غزه و منطقه در حال رخ دادن است این ایام غم‌بار است.

زاکانی در ادامه با اشاره به پویش شنبه‌های امید و افتخار گفت: سال گذشته دشمن هدفگذاری کرد تا با ایجاد اخلال و ایجاد شرایطی امید و ایمان مردم دستخوش تهاجم قرار بگیرد و از آن بهره‌برداری کند. هدف این بود راهی را که در سخت‌ترین مواجه با کشور به نتیجه نرسیده بودند را از طریق ناامید کردن مردم و رهزنی به ایمان مردم، انقلاب، رهبری و تهاجم به بنیه‌های مردمی انقلاب، به نتیجه برسانند.

وی افزود: شورای ششم و مدیریت شهرداری برگرفته از آن توجه داشت که مسیری را دنبال کند که مانع از حرکت مزورانه دشمن برای خالی کردن امید و ایمان مردم شود. به همین دلیل از ابتدای سال گذشته طرح جدیدی در دستور کار قرار گرفت که روزهایی را در هفته مشخص کرده و پروژه‌های در حال انجام و شروع شده در گذشته را افتتاح کنیم. نام این پویش امید و افتخار گذاشته شد.

شهردار تهران با بیان اینکه این پویش ناظر به عملکرد و برنامه‌های است که انجام شده است گفت: تلاش کردیم بی عدالتی ها در شهر برطرف بشود و شکاف بین شمال و جنوب شهر کاهش پیدا کند. عقب افتادگی‌های گذشته جبران شود. نهضت عمومی خدمت برای مردم شکل بگیرد و آنچه را که مردم نیاز دارند در اختیار آنها قرار بگیرد که منشا امید شود.

وی بیان کرد: سعی شد پروژه‌ها را به سرعت و شفاف انجام دهیم تا نگاه به مدیریت شهری با دید خدمتی صادقانه، عالمانه و پیگیرانه باشد و کم‌کاری‌های گذشته جبران شود.

زاکانی ادامه داد: تا به امروز ۹۰ رویداد را پشت سر گذاشتیم که از این تعداد فقط ۲ مورد آنها یعنی حدود ۳ درصد انجام نشده است‌. این دقت مایه افتخار است‌.

شهردار تهران با اشاره به اینکه ارزش کل این پروژه ها ۳۲۸.۲ همت بوده است بیان کرد: ۷۷.۲ همت این میزان مربوط به پروژه هایی غیر از مسکن است. ۶ همت از این میزان مربوط به پروژه های پیش از دوره ششم و باقی آن مربوط به این دوره است.

وی افزود: این کار بزرگ و میمون جز با عنایت الهی و حضرات معصومین، کمک و همراهی شورا و دولت و همراهی مردم امکان پذیر نبود.

زاکانی ادامه داد: ما میراث‌دار یک گذشته تلخ و شیرین و منتخب مردم هستیم. به عنوان رکن چهارم قانون اساسی در شوراها و مدیریت شهر یک تلاش جدی و نگاه ویژه‌ای به جایگاه خودمان داریم تا اصول ۱۰۰ تا ۱۰۶ قانون اساسی اجرا شود. امروز جایگاه ما به هیچ وجه در جایگاهی که ماده ۱۰۰ برای ما تعریف کرده است قرار نداریم. اجرای موزون قانون اساسی سبب خواهد شد با مشارکت مردم، نظام اسلامی نیم بندی که مقام معظم رهبری فرمودند را کامل کنیم و یک الگویی ارائه دهیم.

وی با اشاره به اینکه تهران آینه تمام نما ایران اسلامی، اقوام و ادیان و پایتخت جمهوری اسلام است گفت: مقام معظم رهبری فرمودند تهران الگو و خط دهنده به سراسر کشور است به همین دلیل کار ما خیلی خطیر است.

شهردار تهران با اظهار گلایه از صدا و سیما بیان کرد: گلایه‌ای از صدا و سیما وجود دارد این است چرا به تهران نمی پردازید. برخی می‌گویند اگر تهران آباد شود از سراسر کشور به آن وارد می‌شوند. اما اینگونه نیست چون در سراسر کشور دارد آبادانی می‌شود.

زاکانی ادامه داد: از همه مسئولان و صدا سیما میخواهیم توانمندی‌ها و کارها را نشان دهند. مردم امیدوار می‌شوند و دیگران الگو می‌گیرند. خاصیت تهران این است که به سایر

وی با اشاره به اینکه رهبری در دیدارهای متعددی که با شهردار و اعضا شورا داشتند مطالباتی را مطرح کردند گفت: مقام معظم رهبری فرمودند برساخت شهر و هویت شهر را بر مبنای الگوی ایرانی اسلامی قرار بدهید. می‌توان معماری را به شکلی ایجاد کرد. نگاه دیگر حداکثری این است ک برساخت و زیر ساخت تغییر کند تا بخشی از نمونه شعارهای انقلاب نشان داده شود.

شهردار تهران ادامه داد: اگر این موضوع در تهران عملیاتی شود در دیگر شهرها نیز اجرایی می شود؛ چون کار برای تهران سخت‌ترین کار است. تهران حدود ۹.۵ میلون نفر ساکن و حدود ۱۴ میلون نفر فعال کار دارد که مدیریت این میزان کار آسانی نیست.

وی با اشاره به دیگر مطالبات رهبری عنوان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند پویش خدمات داشته باشید. از باغات و فضای سبز صیانت کنید اینها ذخایر تهران است. با بی عدالتی و مظاهر بی عدالتی در شهرو حاشیه نشینی مبارزه کنید. روح دینداری و اخلاق در شهر را جدی بگیرید. توجه به کار فرهنگی درست را مورد توجه قرار دهید. فعالیت‌ها را عالمانه و فکورانه انجام دهید. به تعبیری برنامه‌هایی داشته باشید که اهل علم را مجاب و مردم را راضی کند.

زاکانی ادامه داد: رهبری فرمودند که مبارزه با فساد اقتصادی و پالایش شهرداری از فساد را در دستور کار قرار دهید. مبارزه همه جانبه با زیاده خواهی عناصری که نسبت به شهر طمع و زیاده خواهی دارند را دنبال کنید.

شهردار تهران با اشاره به مشکلات شهر تهران اظهار داشت: در حال حاضر در تهران آسیب‌هایی دیده میشود مثل آلودگی هوا که مردم را آزار میدهد. این برای الان یا ۵ سال قبل نیست اما مهم این است در عمل برای آلودگی چه باید کرد. مشکل بعدی ترافیک است. یکی از مشکلات بافت فرسوده است در حال حاضر ۱۷ درصد شهر ناایمن است. مشکل بعدی بد مسکنی وجود دارد.

وی ادامه داد: بین شمال و جنوب فرسنگها اختلاف وجود دارد. برخی در فقر هستند و برخی فخر می‌فروشند. شهر ما برای کودکان پیر مردان و زنان جانباز مناسب نیست. در شهر ما زیستگاه‌های نادرست وجود دارد.

زاکانی با بیان اینکه شورای ششم و مدیریت شهری آسیب شناسی وارد شده است گفت: در گذشته نگاه جامع به شهر وجود نداشته است. روح و جسم شهر در هم تنیده است؛ اما این گونه نگاهی وجود نداشته است.

وی ادامه داد: به دنبال آن هستیم که تهران با فناوری جلو برود و علاوه بر هویت پایتختی هویت فناورانه را در تهران ایجاد کنیم.

شهردار تهران با بیان اینکه به دنبال تحول در کالبد شهر و نوسازی آن است، بیان داشت: تلاش داریم سریعتر خطوط مترو تکمیل کنیم. خطوطی که تکمیل آنها بنا بر برنامه باید ۱۴۲۰ باشد.

وی با اشاره به اینکه نگاه مدیریت خود را مدیریت مشارکتی کرده‌ایم گفت: گسترده ترین مشارکت ما در قالب «من شهردار هستم» پیگیری شد که سال گذشته با مشارکت ۳۰۰ هزار نفر انجام شد و از ۲هزار و ۸۰ پروژه ۱۴۶۲ پروژه توسط مردم انتخاب شد. تا پایان سال نیز ۹۰ پروژه به پایان خواهد رسید.

زاکانی در مورد پروزه های انتخاب شده توسط مردم نیز گفت: ۳۸ درصد از پروژه های انتخابی مربوط به آلودگی هوا، ۲۴ درصد مربوط به ترافیک، ۱۳ درصد متعلق به بافت فرسوده و ایمنی، ۱۱ درصد به مسائل فرهنگی و اجتماعی، ۹ درصد به نگهداشت شهر و ۶ درصد مربوط به هوشمندسازی و بهبود مدیریت است.

شهردار تهران با اشاره به اینکه سال ۱۴۰۱ رقم ۵۰ هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان مصوب و ۶۹ هزار و ۸۳ میلیارد تومان محقق شد، عنوان کرد: در سال ۱۴۰۲ بودجه شهرداری تهران رقم ۷۵ هزار و ۹۹۰ میلیارد تومان بود و تا ۲۳ دی ماه از مرز تحقق ۶۰ هزار و ۷۶۷ میلیارد تومان گذشت. سال قبل نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۳۵ درصدی بودجه مصوب و ۸۶ درصد رشد عملکردی نسبت به بودجه مصوب رخ داد.

وی افزود: در بودجه متمم سال ۱۰۷ همت درخواست کردیم. رقم تبصره نیز ۱۹ همت بوده و به ۲۱ همت خواهد رسید. طبق برآوردها در سه ماهه آخر به طور میانگین به میزان ۴۵ درصد بودجه محقق می شود لذا از عدد ۱۰۷ همت عبور خواهیم کرد و بار دیگر باید متمم ارائه کنیم.

زاکانی درباره بودجه ۱۴۰۳ گفت: پیشنهاد ما ۱۶۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است و این رقم قطعاً و یقیناً محقق خواهد شد.

وی در ادامه عنوان کرد: در بخش هزینه‌ای پیشنهاد ما ۳۵ درصد است. در تملک سرمایه‌ای ۵۲ درصد و تملک دارایی مالی ۱۳ درصد است. سهم بودجه اجتماعی و فرهنگی از ۱۰ به ۱۳ درصد، حمل و نقل و ترافیک به ۴۱ درصد و ۶۹ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: در بخش خدمات شهری ۱۴ درصد به میزان ۲۴ همت پیش بینی شده و در ایمنی و مدیریت بحران از پنج به ۸.۷ همت رسیده و در شهرسازی از سه درصد به دو درصد رسیده اما عدد آن از ۲ همت به ۳.۱ همت رسیده است. بودجه توسعه هوشمندسازی از ۲۰ درصد به ۲۳ درصد رسیده است.

شهردار تهران با اشاره به رقم اختصاص داده شده به حمل و نقل گفت: ۱۷.۵ همت برای مترو اختصاص یافته است. یکی از بزرگترین توفیقات مدیریت شهری ششم عملیاتی شدن قرارداد ۷۹۱ واگن بود که ساخت آن یک هفته آینده آغاز خواهد شد. رای تأمین ۱۱۳ واگن با ۸۵ درصد داخلی سازی نیز قرارداد منعقد شده است.

وی افزود: امسال ۲۸ کیلومتر خط مترو و ۷ ایستگاه بهره برداری رسید. خط ۱۰ برای منطقه ۲۲ پیش بینی شده است. منطقه ۲۲ هیچ سرانه‌ای ندارد.

زاکانی به ۳هزار و ۱۰۰ اتوبوس در تهران اشاره کرد و گفت: با یک شرکت دانش بنیان در حال انعقاد قرارداد هستیم تا ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی داشته باشیم. ۱۴ همت برای توسعه حمل و نقل غیرریلی پیش بینی شده است. ۶ همت نیز برای تملک و اجرای طرح های بزرگراهی پیش بینی شده است

وی با اشاره به میزان آسفالت توزیع شده در تهران گفت: سال گذشته ۷۲۴ هزار تن و امسال تا هفته گذشته یک میلیون و ۴۸۰ هزار تن آسفالت در سطح شهر توزیع شد.

شهردار تهران با بیان اینکه در سال ۹۱ فقط ۳۱ هزار فقره پروانه صادر شده است گفت: تعداد پروانه ها در سال ۱۴۰۰ به ۶ هزار و ۴۰۰ فقره رسید که به معنای این است، ۱۴۵ سال طول بکشد تا تهران یکبار نوسازی شود. در حال حاضر صدور پروانه در بافت فرسوده ۲۵۰ درصد رشد داشته است.

زاکانی اظهار داشت: ما نه به دنبال بلندمرتبه سازی هستیم نه کوتاه مرتبه، ما به دنبال شهری موزون هستیم. یک جایی ممکن است بلندمرتبه جایی دیگر، کوتاه مرتبه نیاز داشته باشیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه برخی می‌خواهند شهرداری زمین بخورد، عنوان کرد: همه باید دست به دست هم دهیم و از این سیاه پراکنی ها عبرت بگیریم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • DE ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    0 0
    فرمایشات اقای زاکانی : بین شمال و جنوب فرسنگها اختلاف وجود دارد. برخی در فقر هستند و برخی فخر می‌فروشند...... برای رفع مشکل تبعیضات اجتماعی از دادن جوازهای ساختمانی زیربنایی 200 متر به بالا به شمال شهر تهران لطفا بیشتر سختگیری بفرمائید تا جلو تبعیضات اجتماعی گرفته و محیط شمال شهر محل سکونت طبقات متوسط بیشتر بشه و این شهر با اجرای عدالت اجتماعی ساختمانی تهران زیبا تر بشه و جلو تبعیضطبقات اشرافی اسرافگر با ساخت زیربناهای ویلاهای 500 و1000 متری به بالا گرفته بشه .
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    0 0
    درود بر زاکانی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس