تماس وزیر دفاع روسیه با همتای ایرانی درخصوص همکاری‌های نظامی

وزرای دفاع روسیه و ایران روز دوشنبه در تماس تلفنی درباره همکاری‌های نظامی و امنیت منطقه گفت‌وگو کردند.

به گزارش مشرق، وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه با «محمد آشتیانی» وزیر دفاع ایران تلفنی درباره همکاری‌های نظامی و امنیت منطقه گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری «اینترفکس» در این بیانیه آمده است: «وزاری دفاع روسیه و ایران به جنبه‌های همکاری‌های نظامی و فنی دوجانبه پرداختند. طرفین همچنین در مورد امنیت منطقه تبادل نظر کردند.»

ژنرال سرگئی شویگو خاطرنشان کرد که مسکو و تهران به طور مداوم تلاش‌های مشترک خود را برای ایجاد نظم جهانی چندقطبی افزایش داده اند.

بر اساس این گزارش، طرفین بر پایبندی خود به اصول اساسی روابط روسیه و ایران از جمله احترام بی قید و شرط به حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگر تاکید کردند.

این وزارتخانه از آماده شدن معاهده بزرگ دولتی بین روسیه و جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اخیرا گفت:«روسیه و ایران فعالانه روی توافقنامه مشارکت راهبردی کار می کنند.»

زاخاروا در نشست مطبوعاتی گفت: «می‌توانم بگویم که کار بسیار فشرده روی این سند در حال انجام است، این کار تقریباً تکمیل شده است و فکر می کنم در آینده نزدیک بتوانیم در این زمینه اطلاع رسانی کنیم.»

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران نیز اخیرا به روسیه سفر کرد.

رئیسی در تشریح نتایج این سفر گفت:«این سفر فرصت خوبی برای دیدار و مذاکره با رئیس جمهور محترم و مسئولان عالی‌رتبه روسیه بود و در جریان این دیدارها درباره مسائل مورد نظر دو کشور به ویژه در بخش‌های انرژی، کشاورزی، ترانزیت و همکاری‌های مسیر شمال-جنوب به عنوان مهم‌ترین محورهای همکاری میان دو کشور بحث و تبادل نظر صورت گرفت.»

یک اندیشکده آمریکایی چندی قبل در تحلیلی درباره توسعه روابط دو کشورهمسایه ایران و روسیه نوشت، انتظار می‌رود تقویت روابط بین ایران و روسیه در آینده نزدیک افزایش یابد.

اندیشکده «مرکز سیاست امنیتی» واقع در پنسیلوانیا به تازگی در تحلیلی به قلم «مایا کارلین» تحلیلگر خود تحت عنوان «شکل گیری ائتلاف اقتصادی جدید بین روسیه و ایران» نوشت، روسیه و ایران توافقنامه تجاری دوجانبه‌ای امضا کردند که در آن مراکز تجاری در «سن پترزبورگ» و «تهران» تاسیس می‌شود.

این یادداشت تفاهم تجارت بین دو کشور را در بخش‌های مختلف از جمله انرژی، کشاورزی و دارو ارتقا می‌دهد. مایا کارلین نوشت، تهران و مسکو تجارت نفت و گاز را در تلاش برای دور زدن تحریم‌های غرب در پیش گرفته‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    3 7
    عمریست از همکار ی های اقتصادی و نظامی با ایران دم می زنید اما در عمل شلغم هم یارتان نیست‌.
  • سید IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    8 1
    به کوری چشم همه بدخواهان و دشمنان کشورمان امیدواریم به زودی شاهد حضور سوخو 35 های خریداری شده با رنگ آمیزی خاص نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در پایگاه های نیروی هوایی ایران و بالگردهای میل 28 در هوانیروز سپاه پاسداران باشیم.
  • حقگو IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    8 1
    شکست اکراین و اسراییل یعنی شکست غرب . شکست اکراین و اسراییل یعنی عقب نشینی غرب . شکست اکراین و اسراییل یعنی هدر رفتن منابع غرب . غربی ها باید شکست بخورند وگرنه همجس بازی و حرامزادگی جهان را در بر می گیرد . استعمار غرب باید شکست بخورد وگرنه مردم دنیا از ژاپن و کره و عربستان و کویت و امارات و فلسطین و ایران و افریقا نمی توانند یکروز بدون جنگ داشته باشند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس