تاکید وزیر نیرو بر رعایت قانون، شفافیت و عدالت در مدیریت منابع آب

وزیر نیرو مدیریت منابع آب زیرزمینی را مهمترین مسئله بخش آب کشور عنوان کرد و گفت: در برداشت و مدیریت این منابع باید رعایت قانون، شفافیت و عدالت مورد توجه و سرلوحه کار قرار گیرد.

به گزارش مشرق، علی اکبر محرابیان در شصت و دومین نشست مدیران ارشد بخش آب کشور با تبریک حلول ماه مبارک رجب، دو شیوه مدیریت آب را مورد اشاره قرار داد و گفت: بخش نخست مدیریت بر اجرای طرح‌ها و پروژه‌های سازه‌ای شامل طرح‌های اولویت دار و بخش دیگر مدیریت بر منابع آب از نوع نرم‌افزاری است.

وی با تأکید بر اینکه مسئله آب یک مسئله و امر جدی است، افزود: مدیریت آب امروز یک انتخاب نیست، بلکه ضرورت است و باید مدیریت آب را به طور علمی، حساب شده و طبق برنامه، با رعایت قانون، عدالت و شفافیت مد نظر داشته باشیم.

محرابیان با بیان اینکه مدیریت توأمان آب و برق همان تجلی قانونگرایی، عدالت و شفافیت است، تأکید کرد: به عنوان مثال پروانه‌ای برای کشاورز صادر شده و در یک آبخوان مشترک، کشاورزان و مصرف‌کنندگان متعدد وجود دارد که باید با رعایت قانون و عدالت و شفافیت آب برداشت شود؛ اما بر اساس سنجش‌ها و راستی‌آزمایی در عمل مشاهده کردیم که عده‌ای کمتر از حقشان استفاده کرده بودند و عده‌ای به حقوق دیگران به شدت تجاوز کرده‌اند.

وزیر نیرو اظهار کرد: کشاورزان قشری شریف، متدین و پایبند به شرع و اصول هستند که می‌توان به راحتی این قشر را در ارتباط با برداشت‌های نامتعارف اقناع کرد، سرمایه کشاورز علاوه بر زمین، آب و آبخوان است که در صورت اقناع‌سازی، خود حفاظت از سرمایه‌اش را از ما مطالبه خواهد کرد.

محرابیان افزود: اگر در اثر بی‌توجهی، منابع آبی از دست برود به سادگی قابل بازگشت نخواهد بود.

وزیر نیرو با بیان اینکه با افزایش تقاضا و شرایط آبی و اقلیمی خاص‌، راهکارهای متعدد در دستور کار قرار می‌گیرد، افزود: بر این اساس برنامه‌ای مدون در دستور کار وزارت نیرو است، به طوری که یک روز و یک ساعت در بخش آب و فاضلاب و برق خارج از برنامه قرار ندارد و بسیاری از این برنامه‌ها نیاز به قانون و یا برنامه ۵ ساله و یا اعتبار، مصوبه و بخشنامه داشته‌اند که تهیه شده و گام به گام طبق برنامه در حال پیشرفت است.

محرابیان به فعالیت ده‌ها هزار نفر نیرویی که به طور مستقیم در سطح کشور با وزارت نیرو همکاری می‌کنند، اشاره و خاطرنشان کرد: اقدامات پیمانکاران، مشاوران، کارشناسان و مشترکان آب و برق که با ما همکاری می‌کنند، یک حرکت ملی است و اگر این برنامه‌ها دقیق و با اقناع عمومی دنبال نشود، در اجرا با مشکل مواجه می‌شود.

وی همچنین تأمین آب بخش صنعت و بند (ع) تبصره ۸ قانون بودجه را یادآور شد و گفت: با اجرای این بند می‌توانیم در نقاطی که با کمبود آب مواجهیم، بدون تعرض به آب شرب و کشاورزی، آب قابل توجهی را برای صنایع تأمین کنیم.

محرابیان در ادامه به پیشبرد طرح‌های اولویت‌دار اشاره و اظهار کرد: ۳۳ درصد پروژه‌ها طبق جدول زمان‌بندی در حال اجراست و اجرایی کردن این پروژه‌ها در زمان‌های تعریف شده یکی از مطالبات وزارت نیرو از مناطق استانی است که در این رابطه جلسات متعدد به صورت پیوسته در حال برگزاری است.

وزیر نیرو اضافه کرد: منابع مالی متناسب با اجرا و پیشبرد پروژه‌ها تزریق خواهد شد.

ضرورت مدیریت تأمین آب شرب با توجه به کاهش بارندگی‌ها

وی در ادامه به موضوع طرح‌های آبرسانی پرداخت و گفت: شرایط بارشی کشور به شکلی است که تا امروز با کاهش بارندگی مواجه هستیم.

محرابیان تاکید کرد: در تلاش هستیم با وجود این شرایط، کوچک‌ترین تنشی در تأمین آب شرب کشور رخ ندهد. در همین راستا فهرست پروژه‌ها مشخص و اعتبارات این مهم به صورت صد درصد پیش‌بینی شده است.

محرابیان در ادامه یادآور شد: پیشبرد پروژه‌ها طبق جدول زمان‌بندی روز به روز پیگیری و نظارت می‌شود. در عین حال آگاه‌سازی و همراه کردن مردم لازم و ضروری است و باید به گونه‌ای مدیریت صورت گیرد که مصارف مازاد حذف و در مصرف آب صرفه‌جویی شود.

از آبیاری فضای سبز با آب شرب جلوگیری شود.

وزیر نیرو در ادامه با اشاره به اینکه در برخی از شهرها و نقاط از آب شرب به عنوان آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود، افزود: خوشبختانه در برنامه هفتم حکم بسیار مهمی در این باره آمده است و بر اساس آن مدیران عامل باید در عمل به قانون جلوی اینگونه بدمصرفی‌ها را بگیرند.

تاکید وزیر نیرو بر اطلاع‌رسانی به موقع و هوشمندانه

وزیر نیرو در ادامه به اقدامات انجام شده در چارچوب اطلاع‌رسانی صنعت آب پرداخت و افزود: در بخش اطلاع‌رسانی باید واقعیات به مردم گفته شود و گزارش‌دهی صحیح از جمله وظایف مدیران این صنعت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس