تورم ِدولت روحانی به روایت آمارِ اعلامی بانک مرکزی همتی

در حالی که روحانی در سخنرانی اخیر خود گفته بود که تورم در دولت ما یک درصد هم جابه‌جا نشده اما آمار اعلامی بانک مرکزی منتسب به همان دولت گویای موارد دیگری است.

به گزارش مشرق، حسن روحانی رئیس دولت های یازدهم و دوازدهم در مراسم گرامیداشت سالگرد درگذشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی طی سخنانی درباره اقدامات اقتصادی دولت های متبوع خود اظهار کرد: در دولت یازدهم جراحی اقتصادی کردیم و مردم تحمل کردند و متوجه آن نشدند و تورم یک درصد هم بالا نرفت این در حالی است که طبق ۵ آمار منتشره بانک مرکزی تورم در پایان دولت روحانی به بالاترین رقم خود یعنی ۵۹.۳ درصد رسیده بود.

این افزایش تورم ها محدود به سال پایانی نبود و مردم از انتهای سال ۱۳۹۶ شاهد افزایش بیش از ۴.۵ برابری نرخ تورم بودند و تورم کمتر از ۱۰ درصد که به واسطه سرکوب قیمت ها از محل درآمد حاصل از فروش نفت در دو سال برجام حاصل شده بود، به تورم ۳۱.۲ درصد در انتهای سال ۱۳۹۷ رسید. این روند صعودی به گونه ای پیش رفت که در سال ۱۳۹۸ مردم فشار تورم ۴۱.۲ درصدی را در سفره های خود احساس کردند؛ و طوری ادامه یافت که فشار تورمی بر مردم در پایان سال ۱۳۹۹ به ۴۷.۱ درصد رسید که بیش از ۵ برابرِ سالِ خروج آمریکا از برجام بود.

البته طبق نظر کارشناسان اقتصادی کاهش تورمی که در سالهای ۹۵ و ۹۶به زیر ۱۰ درصد رخ داده بود به دلیل سیاست های اقتصادی دولت وقت نبود؛ علت آن عمیق تر شدن رکورد اقتصادی و تعطیل شدن فضای تولید (تولیدات کارخانجات روانه های انبار ها می‌شد) تعریف شده است به طوری که تقاضایی در بازار شکل نمی‌گرفت و همین امر سبب کاهش رشد تورم در این دو سال شد.

نرخ تورم در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ که سال تحویلِ دولت به رئیسی بود در نخستین ماه سال (فروردین ۱۴۰۰) از ۵۰ درصد (۵۰.۳ درصد) عبور کرد و با افزایش پلکانی در شهریور ۱۴۰۰ که دولت سیزدهم با کسب رأی اعتماد وزرا از مجلس، آغاز به کار کرد، به نرخ ۵۹.۳ درصدی رسید؛ تبدیل این روند صعودی به نزولی و رساندن آن در پایان همان سال (اسفند ۱۴۰۰) به ۴۶.۲ درصد، یکی از مهم ترین و سخت ترین اقدامات دولت سیزدهم بود.

تورم ِدولت روحانی به روایت آمارِ اعلامی بانک مرکزی همتی

وزیر اقتصاد: دولت را با تورم ۶۰ درصد تحویل گرفتیم

سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت در همین رابطه در نشست خبری سخنگویی اقتصادی دولت که شهریور امسال برگزار شده بود به همین موضوع اشاره و اعلام کرد: در موضوع تورم که یکی از مسائل مهم برای مردم است و بعضا در محافل شنیده می‌شود که دولت خود عامل افزایش قیمتهاست صحبت می کنند، باید به این توجه کرد که دولت سیزدهم در شرایطی بر سر کار آمد که تورم نقطه به نقطه شهریور ۱۴۰۰ نزدیک به ۶۰ درصد بود.

وی افزود: به استناد گزارش بانک مرکزی در پایان اسفند ۱۴۰۰ این عدد تورم نقطه ای به حدود ۲۶ درصد کاهش یافت اما در شروع سال ۱۴۰۱ شرایطی پیش رفت که دولت را از هدفگذاری های تورمی خود دور کرد و سال ۱۴۰۱ سال موفقی برای کاهش تورم به شمار نمی‌رود. چرا که در سال گذشته شرایط بازارهای جهانی در حوزه مواد غذایی پس از جنگ روسیه و اوکراین کشور را متأثر کرد و تورم نقطه به نقطه نان و غلات و گوشت و مواد پروتئینی در کشورهایی که تورم منفی داشتند به یکباره تورم بالایی را تجربه کرد به نحوی که برای برخی همسایگان تورم بالای ۱۰۰ درصدی رقم خورد.

بهادری جهرمی: مردم هنوز تورم ۶۰ درصدی دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت سیزدهم نیز در نشست خبری آبان ماه امسال در پاسخ به بیانیه حزب منتسب به رئیس دولت گذشته که در آن به برخی نابسامانی‌ها تأکید شده بود، اظهار داشت: مردم هنوز آمار فوتی های چندصدتایی در روز ناشی از کرونا را در دولت گذشته فراموش نکرده اند؛ هنوز کسری بودجه، تورم ۶۰ درصدی و سایر آمارهای منفی از یاد مردم نرفته است. مردم بهانه گیری‌های مستمر مقامات ارشد دولتی سابق در محقق نشدن وعده ها و حواله دادن امورات کشور به برجام و رفع تحریم و اف ای تی اف را فراموش نکرده اند.

روحانی رکورد تورم ۷۰ سال اخیر را شکست + فیلم

وی در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: در شهریور ۱۴۰۰ تورم قریب به ۶۰ درصدی داشتیم این تورم در ۷۰ سال اخیر بی سابقه بوده است؛ نکته دیگر اینکه تورم دولت گذشته طولانی مدت بود مثلا در دوره هایی داشتیم که تورم از ۴۰ درصد عبور کرده بود اما تنها چند ماه طول کشیده بود و سریع کنترل شده است اما در دولت گذشته قریب به ۴ سال تورم بالای سی و چند درصد داشته ایم این فشار اقتصادی ماه ها بر مردم فشار آورد؛ متأسفانه این رشد تورم با رشد اقتصادی نزدیک به صدر برای متوسط دهه ۹۰ همراه بود.

کنترل رشد نقدینگی، به عنوان موتور اصلی تولید تورم

وزیر اقتصاد نیز اوایل دی ماه امسال در حاشیه نشست هیأت دولت در پاسخ به سوالی درباره تأثیر کنترل نقدینگی بر تورم اظهار کرد: آنچه در نظریات اقتصادی حائز اهمیت است رابطه تورم با نقدینگی است؛ صاحب نظران اقتصادی مطلعند که نقدینگی با چه فاصله ای و با چه ضریبی تأثیر خود را بر تورم نشان خواهد داد؛ در کشور ما هم به جهت بی انظباطی های پولی و بانکی که در گذشته وجود داشت، ما با رشد افسارگسیخته نقدینگی مواجه بودیم که این شاخص از عدد ۳۹ در سال ۱۴۰۰ به ۳۱ درصد در ۱۴۰۱ و ۲۶ درصد در ۹ ماهه ۱۴۰۰ کاهش یافته است آن هم صرفا به دلیل ایجاد انضباط پولی.

وی همچنین امروز در نشست خبری اظهار کرد: هدف‌گذاری دولت سیزدهم این بوده که بتواند با ایجاد سیاست‌های ثبات اقتصاد کلان به کاهش سرعت موتورهای خلق تورم در اقتصاد کمک کند.

سخنگوی اقتصادی دولت افزود: سیاست‌های مشخصی از جمله کنترل رشد نقدینگی خصوصاً در ۱۰ ماه گذشته در دستور کار ستاد اقتصادی دولت بوده است.

وی ادامه داد: طبق اعلام بانک مرکزی، نرخ رشد نقدینگی در ۱۲ ماهه منتهی به آذر امسال به ۲۷ درصد رسیده است. همچنین رشد پایه پولی ۱۲ ماهه در ادامه روند نزولی خود، از ۴۵ درصد فروردین امسال به ۳۳.۵ درصد در پایان آذر ۱۴۰۲ کاهش یافته است.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: روند ماهانه افزایش نقدینگی در سال جاری در اکثر ماه‌ها نصف و به یک‌سوم رسیده و از ابتدای امسال رشد ماهانه نقدینگی ۱.۷ درصد بوده و این مقدار در سال ۱۴۰۰ ماهانه حدود ۲.۵ درصد بوده است و شاهد کاهش رشد نقدینگی هستیم. این مسئله چشم‌انداز ثبات اقتصاد کلان نشان می‌دهد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    3 1
    شیخ بنفش فعلا جوابگوی فرش های دزدی کاخ سعد اباد باش تا بعد
  • IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    0 0
    والله بالله تالله زمان روحانی به بدی امروز رئیسی نبود.
  • محسن IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    0 1
    همتون مثل همید ...تا بوده همین بوده...همیشه مقصر قبلیه.فقط این وسط ملت دارن روز به روز بیچاره تر میشن
  • مغز متفکر IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    0 1
    سلام ، اینکه بخواهیم دولت‌های قبلی را مقصربدانیم تا دولت فعلی را تبرئه کنیم از انصاف و ادب و عدالت به دور است و از اول انقلاب اسلامی تا به امروز دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی، دولت خاتمی ، دولت احمدی نژاد، دولت روحانی ، و ام اکنون هم دولت آقای رئیسی وچرا و به چه علت دولت‌ها و دولت مردان همیشه به حاشیه می‌روند؟ و دولت های قبلی را تخریب میکنند؟! این مسئله به دور از اخلاق اسلامی و روابط سیاسی است که سیاستمداران و دولت مردان و چهره‌های شاخص نظام اینچنین یکدیگر را متهم و محکوم و تخریب می‌کنند! به امید و آرزوی سربلندی کشور و مردم ایران عزیر و مقتدر،آمین
    • مش غلام IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
      0 1
      همیشه اینطوری بود هر دولتی که مشغول به کارشده ، تقصیر را به گردن دولت‌های قبلی میندازد ! خب ، پس شما چه راه حلی دارید؟ برنامه و سیاست شما چیست؟ بفرمایید کار کنید همه مجلس. هم دولت به لطف خداوند همه یکدست و انقلابی هستند!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس