کد خبر 1567188
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۱:۴۱

به گزارش مشرق، کانال حرف حساب در ایتا مطلبی را با عنوان بی‌نیازی گذرا، بی‌نیازی پایدار

که برگرفته از صفحات ۷۱ تا ۷۳ کتاب تحجرگرایی آیت الله حائری شیرازی است منتشر کرد:

امام هادی علیه السلام می‌فرماید: «استغنائک عن الشئ خیر من استغنائک به» یعنی از چیزی بی‌نیاز باشی، بهتر است از اینکه به‌وسیله‌ی آن چیز بی‌نیاز شوی؛ زیرا وقتی روح از چیزی مستغنی شد (استغناء عن الشئ) بهتر است از این که روح به‌وسیله‌ی آن چیز مستغنی گردد. پولدار شدن، استغناء بالشئ است ولی نیاز به پول نداشتن و مستغنی از پول شدن، این استغناء عن الشئ است.

مؤمن شدن، ملتفت الی الله شدن و متوکل علی الله بودن، و به خدا وابسته بودن و... غنای روحی و روانی به انسان می‌دهد، و همین است معنای استغناء، یعنی استغنای از پول و ثروت. آن استغنایی که خدای تعالی استغنای طیّب می‌داند، این است که انسان از نظر روحی غنی شود.

برخی از صفات با نفس انسان اتحاد وجودی پیدا می‌کنند؛ مانند همین غنا و وقتی اتحاد وجودی پیداکرد، این غنا، غنای ذات و روح انسان می‌شود. ولی وقتی به‌وسیله‌ی پول غنا حاصل شد، این غنا ذاتی او نیست. غنائی است گذرا که گاهی هست و گاهی نیست.

شما باید بیابید که غنی هستید و بی‌نیازید، البته نه با پول بلکه بدون آن. به فرمایش امام هادی (علیه السلام)، چون از پول بی‌نیازید، بی‌نیاز هستید، و این نعمتی است، و این شأن شماست.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    1 3
    البته هنوز در دنیای فعلی بهش احتیاج داریم تا از مسلمانان حفاظت کنیم
    • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
      1 3
      استفاده کردن از چیزی اگر به هدف بالاتری برگردد به معنای نیاز به آن چیز نیست. پس منافاتی ندارد که هم از پول استفاده بکنیم برای رسیدن به اهداف متعالی و هم مستغنی از ان باشیم
  • FR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    1 0
    ای قناعت توانگرم گردان که ورای تو هیچ ثروت نیست
  • IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    0 0
    بعضی ها دست خودشان نیست با حسد هست که به همه چیز کینه دارند و ادعای برتری بر همه چیز اگر بتوانند قناعت را درک کنند در همه امور

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس