ماهواره بر قائم

رئیس سازمان فضایی پس از پرتاب ماهواره ثریا، یکی از ویژگی‌های آنرا امکان تست "ارتباطات ماهواره ای" عنوان کرده که نشان می دهد ماهواره مذکور از پتانیل های مهمی برای ارتقاء توان علمی کشورمان برخوردار است.

سرویس دفاع و امنیت مشرق_ در حالی که شبکه‌های جاسوسی و سامانه‌های مختلف نظارت ماهواره‌ای کشورهای غربی مشغول رصد مداوم برنامه های موشکی و فضایی کشورمان هستند، نیروی هوافضای سپاه پاسداران موفق شد در ساعات ابتدایی روز شنبه ۳۰ دی ماه، ماهواره‌ «ثریا» را به کمک ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰» به مدار ۷۵۰ کیلومتری پرتاب کند؛ بدون آنکه از این پرتاب و برنامه جدید فضایی کشورمان، نشانه یا خبری به دست دشمنان رسیده باشد. ضمن آنکه این اولین بار است که ماهواره‌برهای ایرانی به این مدار دست پیدا می کنند و به همین خاطر، با پرتاب اخیر رکورد پرتاب فضایی کشورمان شکسته شد.

بیشتر بخوانید:

چهار ماهواره ایرانی در دست طراحی؛ ۵ ماهواره در صف پرتاب

تمرین حمله به تل‌آویو با ضربه دقیق به مقر تکفیری‌ها در سوریه/ ۲ رکورد مهم سپاه در بزرگترین حمله موشکی فراسرزمینی شکست +عکس

گام مهم «ذوالجناح» برای رساندن ماهواره‌های ایرانی به فضا/ تست موفق "Hot staging" برای عملیاتی شدن موشک جدید ماهواره‌بر +عکس و فیلم

تاریخچه ساخت ماهواره‌بر بومی توسط سپاه

هرچند عمده کارآیی و ارزش افزوده فعالیت‌های فضایی در ماهواره‌ها و کارکرد آنها خلاصه می‌شود، اما با این حال زیربنای توسعه فضایی، ماهواره‌برها هستند چراکه تا ماهواره‌بر نتواند بدرستی عمل کند، اساساً ماهواره‌ای در مدار تزریق نخواهد شد. به همین دلیل پرتابگرها را می‌توان کلیدی‌ترین موضوع در بحث فضایی برشمرد که سرمایه‌گذاری و توسعه آنها امری حیاتی و اجتناب‌ناپذیر است.

در کشورمان ایران بواسطه سال‌ها تجربه‌اندوزی و توسعه قدرت موشکی، انباشت قابل توجهی از دانش و تجربه در این حوزه وجود دارد که به برکت این دانش و تجربه جمهوری اسلامی ایران موفق شد طی سال‌های گذشته به فضا دسترسی پیدا کند و ماهواره‌هایی را که خود ساخته بود در مدار زمین تزریق کند. با این حال شکی نیست که توسعه فعالیت‌های فضایی در کشورمان نیازمند توسعه پرتابگرها است.

چراکه توسعه فعالیت فضایی که ارزش افزوده داشته باشد و از سوی دیگر برای کشورمان خدمات قابل توجهی داشته باشد در گرو ساخت ماهواره‌های بزرگتر و سنگین‌تر است و قرار دادن چنین ماهواره‌هایی در مدار هم طبیعتاً مستلزم برخورداری از پرتابگرهای با توانمندی و قابلیت اطمینان بالا است. در عین حال با وجودی که برنامه توسعه ماهواره‌برهای سوخت مایع در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در یک نقشه راه متشکل از ماهواره‌برهای سیمرغ، سریر و سروش دنبال می‌شود، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز عزم خود را برای توسعه ماهواره‌برهای سوخت جامد به‌عنوان بسترهای ارزان‌قیمت و با قابلیت اطمینان بالا برای پرتاب‌های فضایی جزم کرد و در این مسیر توانسته برخی از فناوری‌های جدید را هم توسعه دهد.

رفع گلوگاه پرتاب ماهواره با موتورهای فضایی سوخت جامد/ سلمان و رافع کلید قفل پرتاب‌های فضایی ایران

موتور فضایی سلمان

یکی از مهمترین تلاشهای مجموعه سپاه پاسداران در این حوزه، توسعه موتورهای فضایی سوخت جامد بود که اولین محصول آن که در بهمن‌ ۱۳۹۸ با عنوان موتور فضایی سلمان رونمایی شد. دو ویژگی مهم در سلمان وجود داشت اول اینکه مجهز به سامانه تغییر بردار رانش بر اساس حرکت دادن خروجی (نازل) پیشران است. پیش از این موشک‌های خانواده شهاب و قدر، قیام و سجیل همگی از روش کنترل بردار رانش اما مبتنی بر بالک‌های نصب شونده در خروجی پیشران موشک استفاده می‌کردند. در این روش چهار بالک که از جنس‌های بسیار مقاوم و عموماً از گرافیت ساخته می‌شوند در خروجی پیشران قرار گرفته و کار ایجاد تغییر جهت گازهای خروجی و ایجاد نیروی لازم برای تغییر مسیر را به انجام می‌رسانند.

رفع گلوگاه پرتاب ماهواره با موتورهای فضایی سوخت جامد/ سلمان و رافع کلید قفل پرتاب‌های فضایی ایران

موتور فضایی رافع

دی‌ سال ۱۴۰۰ بود که سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خلال یک سخنرانی، از تست جدیدترین موتور فضایی کشور با قابلیت ایجاد ۶۸ تن نیروی رانش (تراست) خبر داد. کمی پس از صحبت‌های سردار حاجی‌زاده، تصاویر مربوط به تست این موتور منتشر شد، موتوری که نامش «رافع» بود. از جمله ویژگی‌های بارز موتور رافع این است که مانند موتور فضایی سلمان، از بدنه کامپوزیتی بسیار سبک و سامانه کنترل بردار رانش (از نوع نازل متحرک) برخوردار است و می‌تواند به‌عنوان مرحله نخست ماهواره‌برهای در دست توسعه نیروی هوافضای سپاه استفاده شود.

در حقیقت با دستیابی سپاه به موتور فضایی سوخت جامد و نازل متحرک «رافع» گلوگاه پرتابگر در کشورمان رفع شد و این مسأله خود فتح بابی برای بیشتر شدن تعداد پرتاب‌های فضایی ایران در سال، توسعه صنعت ساخت ماهواره و همچنین بالابردن قابلیت اطمینان پرتابگرهای فضایی کشورمان برای انجام پرتاب برای دیگر کشورها شد.

از قاصد تا قائم؛ راه طولانی که سریع السیر طی شد

پس از پرتاب موفقیت آمیز ماهواره های سری "نور" توسط نیروی هوافضای سپاه و با کمک ماهواره بر بومی قاصد، سپاه تصمیم گرفت سرعت پرتاب ماهواره ها به فضا را با رشدی چشمگیر مواجه کند و به همین خاطر، به سراغ طراحی و ساخت ماهواره بر بزرگتر و قدرتمندتری به نام قائم رفت. «پرتاب زیرمداری ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰» با موفقیت انجام شد.» این خبر که در روز ۱۴ آبان ماه سال گذشته منتشر شد، نشان داد قرار است به زودی دست ایران در حوزه هوافضا و ماهواره‌برها مقتدرتر شده و با این دستاورد، فصلی جدیدی در حوزه توان هوافضا رقم بخورد.

قائم ۱۰۰، باور ۳۷۳ و هایپرسونیک در یک نگاه

ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ و پرتاب زیرمداری موفق در آبان ۱۴۰۱

بر اساس اعلام آن زمان نیروی هوافضای سپاه، ماهواره بر سوخت جامد قائم ۱۰۰، ماهواره‌ای است که با سه مرحله سوخت جامد قادر خواهد بود ماهواره‌هایی با وزن ۸۰ کیلوگرم را در مدار ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار دهد (هرچند در پرتاب جدید معلوم شد این ارتفاع به ۷۵۰ کیلومتر رسیده است). نکته مهم در پرتاب ماهواره‌بر در سال گذشته، استفاده از موتور سوخت جامد رافع بود که دی‌ماه سال ۱۴۰۰ توانسته بود آزمایش‌های خود را با موفقیت پشت سر بگذارد و در بالا نیز به آن اشاره شد.

پرتاب موفق ماهواره‌ ثریا به ارتفاع ۷۵۰ کیلومتری زمین برای اولین بار

اولین تصویر از ماهواره «ثریا» که ۳۰ دی ماه امسال به فضا رفت

ضمن آنکه در سال گذشته اعلام شد که "قرار است «ماهواره ناهید» متعلق به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با بهره‌برداری از ماهواره‌بر سه مرحله‌ای قائم ۱۰۰ در مدار قرار بگیرد" که در پرتاب اخیر، نام ماهواره "ثریا" با وزن ۵۰ کیلوگرم ذکر شد که می تواند نسخه بهینه شده ای از ماهواره ناهید یا نمونه ای به روزتر از محصولات دانشگاه های کشورمان باشد که فعلا جزییات آن معلوم نیست. در عین حال، حسن سالاریه رئیس سازمان فضایی ایران پس از پرتاب ماهواره اخیر، یکی از ویژگی های آنرا امکان تست "ارتباطات ماهواره ای" عنوان کرده که نشان می دهد ماهواره مذکور از پتانیل های مهمی برای ارتقاء توان علمی و فنی کشورمان برخوردار است و با این اتفاق مهم، بسیاری از زیرسیستم‌های توسعه یافته شده توسط پژوهشگاه فضایی ایران نیز در شرایط تست مداری قرار می گیرند و راه برای توسعه سریع صنعت فضایی بومی ایران هموارتر می‌شود.

از زمان پرتاب ماهواره «امید» در نیمه بهمن سال ۱۳۸۷ تا امروز، ماهواره هایی چون رصد، نور و نوید از داخل کشورمان با موفقیت به فضا پرتاب شده و برخی دیگر نیز همچون ظفر، در رسیدن به مدار خود ناموفق بودند که تمامی آنها نهایتا در ارتفاعی حدودا ۵۰۰ کیلومتری از سطح دریا به دور زمین می چرخیدند و خوشبختانه پس از ۱۵ سال، طلسم این فاصله توسط پرتاب اخیر سپاه شکسته شد.

با این اوصاف، ضمن آنکه یک ماهواره پیشرفته با انواع سامانه های جدید و بومی با موفقیت به فضا رفته است، ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ نیز در آخرین ارتقاء خود قابلیت حمل تا ۱۰۰کیلوگرم ماهواره را پیدا کرده در حالی که در آزمایش سال گذشته، این میزان ۸۰ کیلوگرم بود و حالا شرایط برای پرتاب ماهواره های سنگین تر در ارتفاع بالاتر، بیش از هر زمان دیگر آماده است و پس از سالها ماندگاری در ارتفاع حدودا ۵۰۰ کیلومتری، زمان حرکت به فواصل دورتر از سطح زمین فرارسید.

گام بلند ایران برای رسیدن به «ثریا» با یادگار مهم شهید طهرانی‌ مقدم/ سپاه «طلسم ۱۵ ساله» رسیدن به مدار بالاتر را شکست +عکس

ماهواره‌بر جدید قائم ۱۰۰

به نظر می رسد تجربیات بیشتر مجموعه هوافضای سپاه در حوزه موشک های سوخت جامد و سرریز این دانش به بخش فضایی باعث شده که گزینه سوخت جامد، بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. برای نمونه باید به این مسئله اشاره کرد که عمده پرتاب های ناموفق فضایی ما برای ماهواره‌برهای سوخت مایع بوده و سازمان فضایی وزارت دفاع نیز در پرتابگر نسل جدید خود به نام ذوالجناح نیز به سمت استفاده بیشتر از پیشران سوخت جامد رفته است. در نسل جدید پرتابگرهای سپاه به جای بهره گرفتن از بدنه‌های مرسوم فلزی، از موارد کامپوزیتی استفاده شده که باعث کاهش شدید وزن می‌شود و در نتیجه با نیرویی کم تر می‌توان محموله‌هایی برابر یا سنگین‌تر نسبت به ماهواره‌برهای عادی با قدرت بیشتر را نیز به مدار حمل کرد.

در حقیقت این برنامه‌ای بود که سپاه پاسداران از سال‌ها پیش و با هدایت شهید بزرگوار سرلشکر حاج حسن طهرانی مقدم آن را دنبال کرده و در این راه به توفیقات قابل توجهی از جمله موتورهای فضایی سوخت جامد سنگین و فوق سنگین در پروژه قائم دست یافته است. توفیقاتی که گرچه تاکنون به آن صورت رسانه‌ای نشده‌اند، اما هر از چندگاهی با انتشار تصاویری مربوط به آزمون‌های این موتورها، نشان می‌دهد که عزم جدی برای توسعه موتورهای فضایی سوخت جامد در سپاه وجود دارد و اکنون به نتایج درخشانی رسیده است و با این نقشه راه، به زودی باید منتظر ورود به خدمت نسل جدیدی از ماهواره‌برهای سوخت جامد توسط سپاه باشیم که توان حمل محموله‌های سنگین‌ را در مدارهای بالاتر خواهند داشت.

به طور کلی باید گفت ماهواره‌بر قاصد در واقع یک نقطه شروع و میان‌بر برای ورود سپاه به باشگاه فضایی دنیا بود، اما قائم ۱۰۰ اولین پله از نقشه راه سپاه در توسعه سری ماهواره‌برهای قائم است که از قائم ۱۰۰ شروع شده و سپس ۱۰۵، ۱۱۰ و بعد هم قائم ۱۲۰ خواهد بود؛ مسیری که از رهگذر آن می‌توان مسیر حرکت کشور به سمت فتح مدار ۳۶۰۰۰ کیلومتری زمین تسهیل کرد؛ انشاء الله.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 51
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 81
  • IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    تصاویر بالا حاوی مقادیر فشار و نقطه سوز برای دشمنان ایران ابرقدرتمند. ماشاالله بهمون به حق مهدی فاطمه
    • IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
      8 76
      نقطه سوز شما هم عدم توانایی در اداره کشور است
    • IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
      51 6
      🤣😂😂
    • IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
      به کوری چشم منافقین خبیث و بی شرف و نکبت داخلی و فسیلهای بی مغز و جنایت پیشه کوچ داده شده به آلبانی و اربابان آدمکش و شیطان صفت آمریکایی و صهیونیستی . دست مریزاد میگوییم به عزیزان صنعت فضایی کشور در سپاه و ارتش و وزارت دفاع. اونها انشاءالله هر چه زودتر شاهد فرستادن سفینه های با سرنشین به فضا باشیم.
    • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
      12 9
      به نمایندگی از مردم پیشنهاد میکنم برای تقدیر و تشکر از سردار فرماندهی نیروی هوای فضا ایشان با یک درجه تشویق به سرلشگری نایل گردند . این مرد با مدیریت جهادی خادم و نوکر ملت است و ملت با کمترین اقدام ایشان را تشویق می کنند
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      0 1
      الهی شکر ،انشاالله روز به روز ایران عزیز بیشتر در مدار الهی موفقیت قرار بگیره، لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    0 0
    عصبانیت دشمنان انقلاب از این خبرها را بشدت دوست دارم. الحمدلله با دعای خیر مهدی فاطمه
  • IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    نصر من الله و فتح قریب
    • ایرانی IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
      62 14
      اونایی که به این منفی دادن بدونن که نوکر اسرائیلن...
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
      15 12
      میبینم که از وقتی ما درگیر جنگ اسراییلیم. پیر پاتال های آلبانی وقت بیشتری برای منفی دادن به کامنت های انقلابی و اسلامی پیدا کرده اند. نصر من الله و فتح القریب.
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      1 1
      انشاالله روز به روز ایران عزیز بیشتر در مدار الهی موفقیت قرار بگیره، لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم ،سربلندی ایران عزیز
  • جاوید ایران اتمی RU ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    ترکیه همین یکم پیش یک نفتکش به حیفای اسرائیل فرستاد، اما حالا برو تحلیل های رسانه های ترکیه ردر چند روز قبل و حالا رو نگاه کن میفهمی چقدددددددر وقاحت دارن اصلاً از وقاحت گذشته خنده داره😂 این ترکیه رسوای عالم شده خیلی کم آوردن😂دیروز چهار تا اسباب بازی دریایی رونمایی کردن توی تلویزیوناشون جوری حرف میزدن انگار از امریکا هم ابرقدرت ترن😂😂 درحالی که اون چهارتا اسباب بازی دریاییشون خوراک یه وعده غذایی همین حزب الله لبنان ماست😂 ایران که بماند😉 وقتی ایران عین آب خوردن میتونه به یک کشور اتمی مثل پاکستان حمله نظامی کنه دیگه دیگران حسابشو ببرن😉
  • محسن DE ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    30 9
    اگه بگم نیمساعت دیگه نه موشک باید به هدفی در ترکیه و یا ارمنستان حمله کنید چقدر غافلگیر میشید چقدر زمان میبرد آماده شود اصلا عامل اطلاعاتی در ترکیه و ارمنستان دارید ترکیه و ارمنستان مثال است از موشک مهمتر مختصات هدف است اول هدف را پیدا کنید
  • NL ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    71 40
    امپراطوری ایران دوباره زنده شده است و اینبار مردان امپراطوری برای شاه جهان مهدی فاطمه می جنگند.
  • حمیدرضا IR ۰۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    37 16
    شادی روح مطهر پدر موشکی ایران شهیدحسن تهرانی مقدم صلوات
    • NL ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
      0 0
      خوبها مثل تهرانی رفتند
  • IR ۰۶:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    12 12
    فتح الفتوح کرده
  • مهدی IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    6 6
    البته به نظرم سر ریز تکنولوژی فضایی به موشکی باشه !
  • IR ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    35 23
    منافقانه است بگیم: چه دردی از مردم دوا میکنه این هدر دادن سرمایه هاست. هر کشوری برای رسیدن به اوج هزینه باید بکنه. زندگی فقط شکم و خورد و خوراک نیست
    • IR ۰۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      1 1
      احسنت
    • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      0 1
      درود بر شما با این نگرش منطقی و درست
  • 123 IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    42 86
    حالا چه استفاده ای دارد که این همه هزینه شده .
    • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
      0 2
      هزینه های آمریکا برای جنگ در عراق و ویتنام چه سودی برای مردمش داشت
  • DE ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    15 54
    برو جلو غارت از بورس رو بگیر
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
      11 2
      بورس شده کشک کسی هم کاری نمیکنه هروز 16هزار سقوط
    • CN ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
      6 1
      بورس از اول هم شفاف نبود و قمارخانه ای بود برای آنهایی که بورس در کنترلشان بود برای جمع کرد و تصاحب پول ملت ساده دل، در ابتدای دولت حسن ۲۰۰ میلیون سرمایه بی زبانم را از بانک برداشتم و در بورس گذاشتم چون که حضرات فتوا دادند بانکها رباخوارند، ۶ ماه بعد پولم شد ۱۰۰ میلیون، دار و دسته دولت کاملاً خبر داشتند و ۳ ماه قبل از سقوط بورس پولشان را برداشته بودند.
    • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
      7 13
      پمادسوختگی میخواهی
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      1 1
      الان این دو تا مورد چه ربطی بهمدیگه داشت؟ کمر به شقیقه چه مربوط سوختیا
  • محمدایوب IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    37 15
    روزی اردشیر زاهدی گفته بود ما یعنی ایران لولهنگ (افتابه )هم نمی توانیم بسازیم روزی مغز متفکر اصلاح طلبان واشرافیگران مغروق هم آمد گفت دوران موشک گذشته دوران گفتگوست بعد آن فرزند خلف او شیخ گلاسکو آمد ۸سال صنعت هسته ای را نابود کرد هیچ هوا .فضا راهم تعطیل کرد مانند مغروق قصد تعطیلی سپاه راهم داشت که گفت ما بودجه دو ارتش را نداریم ارباب انگلیسی در گلاسکو خوب به او آموزش وفرمان داده بودند اما غافل از آنکه پیر وفرزانه امام خمینی آن زمان فرمود اگر سپاه نبود کشور نبود اما این خود فروخته گران وطن فروش هنوز هم نمی فهمند اگر فرزندان معنوی مغروق هستند. فرزند خلف خمینی کبیر سیدعلی نیز هست
    • پسر شجاع! IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
      13 9
      استاد نظرت را خوندم برو دکتر اعصاب و روان یه ویزیت انجام بده حتما ؟حالت خوب نیست ! احتیاج به مشاوره و درمان داری ! شک نکن !
    • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
      4 5
      راست گفته دیگه. خودت احتیاج به دکتر و قرص داری
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    13 10
    به چه قیمت ؟
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    11 11
    وطن فروش ها دارن میسوزن....اینم از موشک قاره پیما...کافیه رو سرش یکم اروانیوم بمالید تا ....
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    4 2
    میبینم که دوباره روبات های فضای مجازی فعال شدن
  • NL ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    4 5
    متاسفانه هیچ یک‌از هواپیماهای ایران قابلیت حمل بمب اتم را ندارند
  • US ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    7 4
    سپاه باید شبکه تلوزیونی مخصوص به خودش را داشته باشد امیدی به صداسیما نیست و بدون رسانه هم نمی شود.
  • یزدان IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    10 7
    خخخخخخ مثلا دور وبریا ببینید مابه قله ها رسیدیم
  • دکتر IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    12 3
    اگر دولت روحانی دهه 90 بود احتمالا سال 92-93 به این مدار می رسیدیم..و الآن هم قائم 120 عملیاتی بود هم چند ده منظومه در مدار لئو مئو و حتی ژئو داشتیم و هم در بخش نظامی به یک خانواده کامل از قاره پیماهای کلاس سبک تا سنگین مولتی وارهد مواجه بودیم...
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    7 8
    خدا روشکر انشاالله روز به روز شاهد دستاوردهای فرزندان با ایمان ودانشمند عزیز کشورمون باشیم 🤲✌️💪🇮🇷
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    3 10
    مهار تورمممممم رشد تورمممممم
  • بختیاری IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    1 9
    اگه قبل این پرتاب ارتش غربتی پاکستان رو ادب می کردید این دستاورد لذت داشت
    • IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
      4 1
      حمله به پاکستان نمی‌بایست رسانه‌ای می‌شد، اونا هم افکار عمومی دارن که انتظار داشتن پاسخی داده بشه که سوژه‌ی نه ایران، بلکه هندی‌ها نشن
  • IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    11 3
    آفرین بر رزمندگان اسلام خدایی اگه نیروهای نظامی نبودن ایران چیزی برای افتخار نداشت
  • IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    9 1
    روح شهید تهرانی مقدم شاد باد
  • IR ۰۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    4 1
    شهید نظر میکند به وجه الله درود خدا بر شهدا
  • IR ۰۶:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    3 0
    به یاری خدا این ارتفاع تاعیدامسال یعنی در۲دوماه آینده سه رقمی«۱۰۰۰هزار»کیلوترازسطح زمین وزن محموله هم۲۵۰کیلوگرم
    • AT ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
      1 0
      این که میگویی اگر درست باشد»یه هدیه از طرف من داری.
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    3 0
    من ارشد مکانیک خوندم و باید بگم هیچ موشک با قطر کمتر از 2.5 متر نمی تونه کلاهک های چند گانه هسته ای بالای 500 کیلو رو بیش از 9000 کیلومتر حمل کنه...نمی دونم هدف توسعه این موشک های کوچک چی هست اما اگر اهداف خاص نظامی هم دارند باید قطر بره بالا..
  • IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    0 0
    شب روزتون شده موشک
  • Ismail IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    0 0
    آفرین عالیه انشالله پیشرفتهاس زیاد برای ایران عزیز در همه عرصه ها
  • مهدی IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    0 0
    تمام این دستاوردها در گرو داشتن جمعیت جوان است که به سرعت در حال از دست رفتن هستند بحران پیری جمعیت را دریابید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس