jhjknjknk

طبق تحلیل «اینترسپت»، بدون تشدید تنش‌های پرمخاطره و پرهزینه‌ی ایالات متحده نمی‌توان نیروهای انصارالله یمن را مهار کرد.

به گزارش سرویس جهان مشرق، پایگاه تحلیل «The Intercept» در مقاله‌ای به تاریخ ۱۹ ژانویه به قلم «مرتضی حسین»، به ابعاد مواجهه‌ی دولت بایدن با جنبش انصارالله در دریای سرخ پرداخته است و ظهور این جنبش را به عنوان یک قدرت منطقه‌ای، که به جدّ می تواند ایالات متحده را به دردسر بیاندازد، تحلیل کرده است.

"مشرق برای اطلاع نخبگان و مخاطبان خود از نظرات اندیشکده‌ها و تحلیلگران غربی ترجمه این مقاله را منتشر کرده و القائات و دیدگاههای آن الزاما مورد تایید مشرق نیست."

یمنی‌ها بایدن را در دریای سرخ «کیش و مات» کرده‌اند

حمله بی‌امان اسرائیل به نوار غزه شروع به سوق دادن خاورمیانه به یک درگیری منطقه ای گسترده تر کرده است. در هفته‌های گذشته، حوثی‌ها در یمن به عنوان یک بازیگر قدرت دور از ذهن ظاهر شدند که با موفقیت کشتیرانی جهانی را به نام فلسطینی‌ها در غزه مختل کردند و ایالات متحده را به انجام یک سری حملات هوایی در تلاشی نافرجام برای بازدارندگی وادار کردند.

طی سه ماه گذشته، یمنی‌ها به کشتی‌های تجاری که از دریای سرخ می‌گذرند، حمله کرده‌اند، یک مداخله نظامی غیرمنتظره با هدف وادار کردن اسرائیل به پایان دادن به تهاجم مورد حمایت آمریکا در غزه و صدور اجازه برای ارسال کمک‌ها به منطقه محاصره شده.

یمنی‌ها بایدن را در دریای سرخ «کیش و مات» کرده‌اند

فشار حوثی‌ها بر این مسیر تجاری بسیار مهم، همین حالا هم بر اقتصاد جهانی تأثیر گذاشته است: شرکت‌های کشتیرانی بزرگ، هراسان کشتی‌ها را به سمت مسیرهای پرهزینه‌تر، با افزایش حق بیمه خطر و قیمت جهانی حمل‌ونقل، منحرف کرده‌اند. اثرات تلاش برای محاصره را می توان به زودی در هزینه های نفت و کالاهای مصرفی در سراسر جهان مشاهده کرد.

نیروی دریایی ایالات متحده که ضامن امنیت مسیرهای کشتیرانی دریایی در بسیاری از نقاط جهان محسوب می شود، در نهایت تحت فشار قرار گرفت تا وارد عمل شود. از هفته گذشته، ایالات متحده پنج حمله هوایی به مواضع حوثی ها انجام داده است. حوثی ها هم حملات خود را مضاعف کردند. آن‌ها با چندین موشک و پهپاد به کشتی‌های در حال عبور شلیک کردند. این اهداف شامل کشتی‌های تجاری ایالات متحده و یک کشتی جنگی نیروی دریایی ایالات متحده بود - نشانه‌هایی از این که شورشیان فقط با حملات ایالات متحده شجاع‌تر شدند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه طی یک نشست مطبوعاتی در کاخ سفید اذعان کرد که حملات هوایی مانع حوثی‌ها نمی‌شود، اما گفت که ایالات متحده به هر حال به هدف قرار دادن این گروه ادامه خواهد داد.

یمنی‌ها بایدن را در دریای سرخ «کیش و مات» کرده‌اند

به نظر می رسد دولت بایدن با تصمیم خود برای حمله، خود را در معرض یک وضعیت «مات» ژئوپلیتیکی از سوی حوثی ها قرار داده است. تشدید حملات علیه شورشیان احتمالاً اختلالات کشتیرانی بیشتر– و به طور بالقوه پیامدهای اقتصادی منفی - و خطر یک جنگ منطقه ای تمام عیار را به همراه خواهد داشت. مذاکره یا تسلیم شدن در برابر خواسته‌های یک گروه شبه نظامی غیردولتی از یکی از فقیرترین کشورهای جهان، از نظر بسیاری به عنوان تسلیم ایالات متحده تلقی می شود و محبوبیت تازه یافته حوثی‌ها را افزایش می دهد.

انصارالله که در جنگ داخلی بی‌رحمانه با دولت یمن در تبعید مورد حمایت عربستان قرار گرفته‌اند، به نظر حاضر به عقب‌نشینی نیستند، چه بسا که برای یک درگیری گسترده‌تر آماده می شوند.

ایونا کریگ، روزنامه‌نگار و کارشناس تحلیل سیاسی، با تمرکز بر یمن گفت: «حوثی‌ها کاملاً خواهان این درگیری هستند. این بخشی از ایدئولوژی آن‌هاست که عنصر ضدآمریکایی آن‌ها در دوره حمله آمریکا به عراق شکل گرفت. آن‌ها اکنون خود را مدافع فلسطینی ها و مردم غزه می دانند.»

یمنی‌ها بایدن را در دریای سرخ «کیش و مات» کرده‌اند

در حالی که حوثی‌ها {از حملات امریکا}پا پس نکشیده‌اند، وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه رویکرد متفاوتی در پیش گرفت و این شبه‌نظامیان را به‌عنوان یک گروه تروریستی جهانی تعیین‌شده معرفی کرد، که عقب‌نشینی از تصمیم آن در سال ۲۰۲۱ برای حذف حوثی‌ها از فهرست دقیق‌تر سازمان‌های تروریستی خارجی محسوب می شود. نامگذاری جدید، حوثی‌ها را مشمول تحریم های اقتصادی و سیاسی می کند اما از قوانین سخت گیرانه‌ی فهرست FTO دور نگه می دارد. گروه‌های بشردوستانه گفتند اقدامات سخت‌گیرانه‌تر کمک‌ها به مناطقی از یمن را که حوثی‌ها در جریان جنگ داخلی به کنترل درآورده‌اند، با مشکل مواجه می‌کند.

دو ساعت پس از معرفی مجدد به عنوان یک گروه تروریستی در ایالات متحده، حوثی ها یک کشتی حامل آمریکایی را هدف قرار دادند و ایالات متحده با دور دیگری از حملات پاسخ داد.

دانیل دی پتریس، یکی از اندیشکده های سیاست خارجی مستقر در واشنگتن، دانیل دی پتریس، عضو موسسه «اولویت‌های دفاعی»، یکی از اندیشکده های سیاست خارجی مستقر در واشنگتن، به اینترسپت گفت: «به نظر می رسد دولت بایدن امیدوار است که توانایی‌های تحقیرآمیز حوثی ها{در نسبت با ایالات متحده} آن‌ها را وادار به توقف کند، اما به نظر نمی رسد که کارساز باشد. همه افراد وحشتناکی هستند و حوثی ها دیوانه نیستند. اما مشکل در برخورد با بازیگران غیردولتی این است که به نیروی بیشتری نیاز است تا آن‌ها را وادار به تغییر محاسبات استراتژیک خود کنیم.»

یمنی‌ها بایدن را در دریای سرخ «کیش و مات» کرده‌اند

وی افزود: «سعودی‌ها هم فکر می‌کردند که می‌توانند حوثی‌ها را بدون پرداختن به هیچ یک از خواسته‌های سیاسی آنان مورد ضرب و شتم نظامی قرار دهند».

شورشیان راگتاگ به آرمان های منطقه ای

حوثی‌ها که زمانی ارتش کوچکی بودند، یاد گرفتند که در طول سال‌ها جنگ داخلی و مداخله خارجی، به ارتش‌های بسیار قدرتمندتر حمله کنند - با کسب دانشی که به نظر می‌رسد در عمل علیه ایالات متحده به کار می‌برند.

حوثی‌ها که رسماً با نام انصارالله شناخته می‌شوند، دهه‌ها پیش به عنوان جنبشی مخالف فساد دولت یمن ظاهر شدند. در چند سال گذشته، این گروه با ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در یمن در حال جنگ بوده و در حال حاضر در حال مذاکرات صلح با ریاض برای پایان دادن به درگیری است. ایالات متحده نقشی کلیدی در جنگ داخلی ایفا کرد و به شدت طرف مقابل حوثی‌ها را تسلیح کرد - و برای مدتی کمک مستقیم به آن کرد - کمپین هوایی عربستان سعودی و امارات متحده عربی تلفات زیادی را به غیرنظامیان وارد کرد. این حمله نتوانست حوثی ها را شکست دهد.

جنگ داخلی به میدان آموزشی تبدیل شد که حوثی‌ها یاد گرفتند در عملیات کنونی خود در دریای سرخ بر تسلیحات بسیار برتر ساخت آمریکا - به‌ویژه نیروی هوایی - غلبه کنند. شورشیان از موشک‌های ضد کشتی ارزان قیمت و قایق‌های کوچک برای حمله به کشتی‌های کشتیرانی استفاده می‌کنند و از مزیت نیروهای سبک و متحرک استفاده می‌کنند که هزینه‌ها را بالا می‌برد و اثربخشی حملات دشمنان را از هوا تضعیف می‌کند.

یمنی‌ها بایدن را در دریای سرخ «کیش و مات» کرده‌اند

بارا شیبان، تحلیل‌گر سیاسی امور یمن و پژوهشگر موسسه سلطنتی خدمات سلطنتی می گوید:

«حوثی‌ها نیروی بزرگی دارند، اما بر توزیع گسترده قدرت خود در سراسر قلمرو تحت کنترل خود تکیه دارند. آن‌ها بیشتر به متحرک بودن متکی هستند تا زیرساخت های سنگین. آن‌ها از یک عملیات هوایی طولانی توسط دو نظامی قوی‌تر در منطقه یعنی عربستان سعودی و امارات جان سالم به در برده اند و نحوه حرکت و عملیات نیروهای خود را بر این اساس تطبیق داده‌اند.»

حوثی‌ها اغلب به‌عنوان نیابت‌های ایران، بخشی از گروه‌هایی موسوم به «محور مقاومت» که شامل حزب‌الله لبنان و مبارزان فلسطینی حماس می‌شود، در نظر گرفته می شوند. با این حال، تحلیلگران می گویند در حالی که ایران پول، سلاح و آموزش نظامی به حوثی ها می دهد، حوثی ها با استقلال سیاسی نسبی عمل می کنند.

هشام العمیسی، مشاور ارشد مؤسسه صلح اروپایی در امور یمن، به اینترسپت گفت: «وقتی می‌گوییم حوثی‌ها فقط عاملین ایران هستند، عاملیت خود انان را نادیده گرفته‌ایم. آنها طرز فکر، دستور کار و ایدئولوژی خود را دارند.»

بر اساس گزارش‌های اطلاعاتی ایالات متحده، حوثی‌ها در دراماتیک‌ترین نمایش استقلال خود، بنابر گزارش‌های اطلاعاتی ایالات متحده، توصیه‌های ایران را برای خودداری از تصرف صنعا، پایتخت یمن در سال ۲۰۱۵، رد کردند.

یمنی‌ها بایدن را در دریای سرخ «کیش و مات» کرده‌اند

حوثی‌ها مدت‌هاست که رویارویی با ایالات متحده و اسرائیل را به عنوان تلفیقی از اسلام‌گرایی، رویکرد ضدامپریالیسم و ‌یهودستیزی آشکار بیان می‌کنند. حوثی‌ها همراه با دیگر گروه‌های مورد حمایت ایران، اکثر جنبه‌های نظم سیاسی مورد حمایت آمریکا در منطقه را رد می‌کنند و ثبات رژیم‌های متحد آمریکا مانند عربستان سعودی و امارات را تهدید جدی کرده‌اند.

یکی از مهمترین چیزهایی که افراد در مورد حوثی ها از ان غافل می مانند، این است که هدف نهایی آن‌ها فقط یمن نیست. العمیسی گفت: «این یک گروه توسعه‌طلب با جاه طلبی‌های منطقه‌ای است. این درگیری فرصت مناسبی برای آن‌هاست تا بگویند که آن‌ها پیشتاز واقعی ملت عرب هستند، در حالی که سایر رهبران در تحمیل رنج وارده به فلسطینیان شریک هستند.

برنده شدن قلب ها و ذهن ها

در مرکز ناآرامی‌ها در دریای سرخ، بحران غزه قرار دارد که از زمان حمله حماس در ۷ اکتبر تحت تأثیر حملات اسرائیل قرار گرفته است. اگرچه سربازان اسرائیلی جنگی را انجام می دهند که بیش از ۲۴۰۰۰ فلسطینی را کشته است، ایالات متحده حامی و توانمندساز آن است. علیرغم افزایش اتهامات علیه ایالات متحده به همدستی در نسل‌کشی، دولت بایدن به ارائه حمایت های مالی و دیپلماتیک بی دریغ به اسرائیل ادامه می دهد.

حوثی ها تقریباً بلافاصله وارد میدان شدند. در روزهای پس از آغاز حمله تلافی‌جویانه اسرائیل، حوثی‌ها موشک‌های بالستیک به سمت اسرائیل شلیک و حملات خود را به خطوط کشتیرانی دریای سرخ آغاز کردند.

یمنی‌ها بایدن را در دریای سرخ «کیش و مات» کرده‌اند

حوثی‌ها مدت‌هاست که یک نیروی قطبیب‌ساز در سیاست یمن بوده‌اند، اما بر موج احساسات ضدآمریکایی در جهان عرب سوار شده‌اند و بی‌تفاوتی رژیم‌های عرب طرفدار ایالات متحده به درد و رنج غزه، موجب ارتقای موقعیت ژئوپلیتیک این گروه شده است. حوثی ها نه تنها خود را به عنوان قهرمانان آرمان فلسطین متمایز می کنند، بلکه در حال احیای اعتبار خود در داخل کشور هستند، جایی که در بحبوحه جنگ داخلی برای ایجاد یک دولت کارآمد تلاش کرده‌اند. سخنگویان حوثی در ایستگاه‌های تلویزیونی عرب‌زبان به مهمانان تقریبا ثابت تبدیل شده‌اند، جایی که از بیان نقش خود در به چالش کشیدن غرب بر سر مصائب فلسطینی‌ها لذت می‌برند.

به نظر می رسد خشم نسبت به ایالات متحده در منطقه افزایش یابد، زیرا ظاهرا دولت بایدن در حملات خود به حوثی‌ها، تجارت جهانی را بر رنج و درد فلسطینی‌ها اولویت داده است.

العمیسی گفت: «آمریکا باید در نظر بگیرد که این اقدامات در غزه باعث خشم مردم در سراسر منطقه می شود. تصور محلی این است که وقتی سه ماه گذشته خون فلسطینی ها ریخته می شد، هیچکس {در غرب} اذیت نشد، اما وقتی منافع اقتصادی غرب به خطر افتاد، بلافاصله وارد عمل شدند. این پیام دقیقاً در لفاظی حوثی ها قرار می گیرد و به شدت در منطقه طنین انداز می شود.»

پیشنهاد آن‌ها جواب می دهد. به‌نظر می‌رسد حملات هوایی ایالات متحده به جای تضعیف حوثی‌ها، جایگاه سیاسی حوثی‌ها را در سراسر خاورمیانه تقویت می‌کند، جایی که تحلیل‌گران می‌گویند جایگاه امریکا در افکار عمومی منطقه به پایین‌ترین حد خود از زمان حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ رسیده است. نظرسنجی‌های صورت گرفته در میان اعراب منطقه نشان می‌دهد که خشم و سرخوردگی گسترده‌ای در قبال ایالات متحده از زمان آغاز جنگ غزه با دیدگاه‌های بسیار مطلوب‌تر نسبت به کشورهای رقیب آمریکا مانند چین و روسیه همراه است.

شیبان، از مؤسسه خدمات متحد سلطنتی، گفت: «دولت بایدن و سیاستگذاران ایالات متحده هنوز درک نکرده‌اند که آمریکاستیزی در منطقه در سطحی است که از زمان جنگ در عراق ندیده‌ایم. حتی اگر آن‌ها ادعا کنند که این یک عملیات اسرائیلی است و ما کاری به آن نداریم، مردم عرب آن را نمی خرند.»

با توجه به این که ارتش ایالات متحده اکنون در تبادل حملات با حوثی‌ها گیر افتاده است، کارشناسان می گویند دولت بایدن گزینه خوبی پیش رو ندارد.

دی پتریس، عضو موسسه اولویت‌های دفاعی، گفت: «فکر نمی‌کنم ایالات متحده در تلاش برای تغییر رژیم در یمن باشد، اما اگر این روند ادامه پیدا کند، ممکن است این موضوع را هم مد نظر قرار دهد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    14 59
    درود خدا بر انصارالله حامی مظلومین
  • حسین IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    12 38
    امریکا غلط کرده
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    9 38
    دمشون گرم کاش فقط یه مو ازتن این شیرمردان یمنی تو وجود ظریف ذلیل بدبخت غرب زده ی بودکاش 😞😞😞
  • حسین منصور حلاج IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    34 5
    جوجه را آخر پاییز میشمارند.
    • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
      1 31
      جوجهٔ ظالم یا مظلوم را ؟ کار خوبه که خالق تأئیدش کنه نه مخلوق
    • اسپارتاکوس IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
      1 46
      تعداد یانکیهای همجنس باز سقط شده رو کی میشمارن؟؟
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    35 12
    حوثی های یمن هم سرنوشتی بهتر از حماس نخواهند داشت ، مشکل اینجاست که تاوان ترقه بازیشون رو مردم بیگناه پرداخت خواهند کرد همانطور که تاوان حمله به جشنواره موسیقی اسرائیل و قتل عام غیر نظامیان رو مردم غزه به بدترین شکل ممکن پرداخت کردند.
    • IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
      1 0
      مگر حماس چش شده حماس اسرائیل تا به دندان مسلح که کشورهای غربی حامیش هستن درغزه داره شکستشون میده وخود صهيونيست ها به‌ شکست ناپذیری حماس ازعان کردن وراهی جز پذيرفتن آتش بس ندارند انصارالله هم آمريکا را در آبراه مهم جهان کیش وماتش می کنه هرکی با حزب خدا درافتاد ورافتاد
  • هادی IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    2 29
    آمریکا زیاد هم بدش نمياد تنش در ابراههای بين المللی باشه.
  • محمدرضا IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۰
    0 1
    شاهنامه آخرش خوشه.جوجه رو آخر پاییز میشمارن.به زودی با ائتلاف جهانی کل حوثی ها نابود میشن.منتظر باشید.
  • :! IR ۰۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    0 0
    بنظر میاد قطع خطوط فیبر نوری کار خودشون بوده. به احتمال زیاد حکومت پنهان جهانی پروژه جایگزین داره برای نت جهانی جدید خودش = وابستگی و کنترل بیشتر حکومتها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس