به گزارش مشرق، بافتار رسانه در حساب اینستاگرام خود نوشت:
«یا امامرضا (ع)، ای مولای من! شاگرد ناتوانم و استاد من تویی. دستم بگیر و نقش مرا جاودانه ساز.» این جمله در گوشۀ سمت چپ از تابلوی «توسل» و بهصورت عمودی، جای گرفت؛ در کنار چهرۀ نیمرخ مردی که با چشمان اشکبار از پنجرهای به گنبد طلاکاریشدۀ مرقد مطهر هشتمین پیشوای پاک شیعیان مینگرد. آن مرد، خودِ نقاش تابلو بود؛ کسی که این اثر را به شکرانۀ بهبود دست آسیبدیدهاش در زمان آغاز طراحی ضریح مقبرۀ حضرت ثامنالائمه (ع) به سرانجام رساند: محمود فرشچیان.
در حافظۀ دیداری ایرانیان، نام استاد فرشچیان با خلق چندین نقاشی در سبک نگارگری ایرانی پابرجا مانده است. وی درون بخش چشمگیری از مجموعهآثارش، گوشههایی از زندگانی اهلبیت اطهار (علیهمالسلام) را به تصویر کشیده است. تابلوهای «ضامن آهو - ۱» و «عصر عاشورا»، نمونههایی بهیادماندنی و مشهور از آنهایند. فرشچیان در طول این سالیان با ارادت ویژه به خانوادۀ پاک پیامبر اکرم (ص)، نسخۀ اصلی برخی از این نگارهها را به گنجینۀ قرآن و نفایس از موزۀ مرکزی آستان قدس رضوی تقدیم کرده است. همچنین آنها ازطریق نمایش دائمی در موزۀ یادشده، انتشار در قالب پوستر و کارتپستال و نقشبستن بر پارچههای کتیبۀ سوگواری امام حسین(ع)، در دسترس مردم قرار گرفتهاند. اهلبیت (علیهمالسلام) در نگارگریهای فرشچیان، از نمای روبهرو یا پشت، با چهرهای بهصورت نیمرخ یا در هالهای از نور پدیدار شدهاند. گاه بخشی از چهرهشان آشکار و گاهی کاملاً ناپیداست. نکتۀ قابلتوجه دیگر در این آثار، تکیه بر روشنایی و استواری وجود آن بزرگواران، حتی در زمان دشواریها و تلخکامیهاست.
با شادباش نودوچهارمین زادروز استاد محمود فرشچیان، به امید و اشتیاق جاودانگی و سلامتی روزافزون برای ایشان هستیم. به همین مناسبت، نه نگاره از مجموعهآثار ایشان با موضوع جلوههایی از خاندان رسالت در این فرسته به نگاههای شما مخاطبان گرامی تقدیم میشود.
*بازنشر مطالب شبکههای اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکهها منتشر میشود.