کد خبر 1569315
تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵
‌

وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که رئیس جمهور این کشور موافق فروش جت‌های «اف-۱۶بلاک» به ترکیه است و اینک تنها باید کنگره آن را تایید کند.

به گزارش مشرق، به دنبال موافقت پارلمان ترکیه با پروتکل الحاق سوئد به ائتلاف ناتو، وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌ جمهور این کشور مدت‌هاست که حمایت خود را از نوسازی ناوگان «اف-۱۶» ترکیه اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سئوالی درباره موافقت پارلمان ترکیه با عضویت سوئد به ناتو گفت که ایالات متحده مشتاقانه منتظر دریافت سند موافقیت ترکیه با این موضوع است.

وی گفت:«به عنوان یک شریک دفاعی بسیار توانمند، پیوستن سریع سوئد به ناتو باعث تقویت این ائتلاف خواهد شد.»

پارلمان ترکیه با ۲۸۷ رای موافق در مقابل ۵۵ رای موافق عضویت سوئد را تایید کرد. مجارستان اکنون تنها کشور عضو ناتو است که ورود سوئد به این ناتو را امضا نکرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا افزود:«کنگره نقش کلیدی در بررسی فروش تسلیحات دارد.»

فنلاند و سوئد، هر دو کشور شمال اروپا نزدیک یا هم مرز با روسیه بلافاصله پس از آغاز جنگ روسیه با اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، برای عضویت در ناتو درخواست دادند.

ترکیه به دنبال خرید آخرین نمونه از جنگنده‌های اف-۱۶ بلاک و همچنین ۷۹ کیت نوسازی جنگنده‌های اف-۱۶ خود است.

یونان و ترکیه در زمینه نظامی به شدت با هم رقابت دارند. ارتش یونان به شدت در حال توسعه و تقویت خود است و حتی سفارش خرید جنگنده‌های «اف-۳۵» را هم به آمریکا داده و در صورت دریافت آن‌ها ناوگان نیروی هوایی ترکیه به شدت از رقیب همیشگی‌ خود عقب می‌افتد.

یونان به تازگی ۲۴ فروند جنگنده «رافال» ساخت فرانسه، ۶ فروند جدید و ۱۸ فروند دست دوم و همچنین سه فروند ناوچه فرانسوی سفارش داده است.

چندی قبل، «کریاکاس میتسوتاکیس» رهبر حزب «دموکراسی نو» یونان و نخست وزیر سابق این کشور گفت که با توجه به تحرکات ترکیه، یونان باید توان نیروهای مسلح خود را تقویت کند.

میتسوتاکیس در زمینه تدارکات دفاعی نیروهای مسلح گفت: «یونان موظف است نیروهای مسلح خود را تقویت کند، زیرا ما، ترکیه را به عنوان بزرگترین و از نظر ژئوپلیتیکی غیرقابل پیش بینی‌ترین همسایه کنار خود داریم.»

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    3 6
    این جنگنده ها ترکیه رو غیرقابل مهار میکنه ... اسراییل با 5-6 تا جنگنده کل غزه رو شخم زد ... هر جایی از سوریه و لبنان هم دلش میخواد به راحتی میزنه ... الان دیگه موشک بازدارنده نیست و باید به فکر جنگنده باشیم که بدون شناسایی و منهدم شدن هر جایی خواست عملیات کنه
    • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
      1 2
      11:45 بله این هواپیما برای حمله به کشورهایی که سیستم ضدهوایی ندارن خیلی مناسبه!! 😜😜🤣🤣🤣🤣
    • IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
      1 3
      چهارتا آهن پاره 50 ساله که با زور چندتا تراشه و قطعه مثلا بروز شده هیچ کشوری رو غیر قابل مهار نمیکنه. چقدر ترکیه بدبخته که هر جور خیانتی بود در حق مسلمانان کرد آخرش با زور دارن بهش چهارتا آهن پاره میدن اونم اگر بدن به قیمت خون باباشون. واقعا در مورد اسرائیل و غزه خجالت نکشیدی این چیزا رو نوشتی. یه بار پلیس آلبانی دخلتون رو آورد بس نبود
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    4 3
    جنگنده های اف 16 پاکستان هم چند روز پیش وارد حریم ایران شدن و عملیات کردن بدون اینکه شناسایی بشن . این جنگنده ها میتونن ترکیه رو خیلی قدرتمندتر کنن
    • IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
      0 2
      اولا پاکستان با پهپاد و موشک زنیم به زمین یک روستای مرزی رو هدف قرار داد که بخشی از تفاهمات قبلی بود ثانیا اف 16 یک جنگنده 50 سال پیش هست که بروز شده و اصلا هم قدرت عجیبی نداره و برای گرفتن پول ملت ها چیز خوبیه
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    7 4
    چطور است ترکیه با سیاستش هم از غرب هم از شرق سلاح میگیرید در مواقع لزوم تصمیم مستقل میگیرد و روز بروز پیشرفت میکند اینجا یه کار منسوخ بی خاصیت بلدن مرگ بر امریکا و فرزندان هم در ایالت متحده ساکن میشوند
    • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
      1 5
      ترکیه دیروز باج رو به ناتو داد و با عضویت سوئد در ناتو موافقت کرد، به همین دلیله که امروز گفتن بهش هواپیما میدن!!
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    4 3
    بازدارندگی در نیروی هوایی یه کشور است و با هزاران مدل موشک کاری پیش نمیرود
    • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
      0 4
      اصلا و ابدأ اینطوری نیست، این تبلیغات خالیوودی یانکی‌های گاوچرون تروریست همجنس باز آدمکشه!! دنیای آینده دنیای موشک و پهپاد و هوش مصنوعی هست!!
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    2 0
    موشک و جنگنده مکمل هم هستند
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    2 2
    حالا f16 و f15 و f18 نمیتونیم بخریم ولی تایفون که میتونیم از اروپا بخریم جه اصراری هست که بریم سمت روس های جنایتکار

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس