کد خبر 1569420
تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۵

به گزارش مشرق، اندیشکده راهبردی تبیین در کانال تلگرامی خود نوشت:

وضعیت منطقه‌ غرب آسیا چه خواهد شد؟

در حال حاضر صرف نظر از این که جنگ چگونه پایان یابد، عملیات طوفان الاقصی برخی تغییرات مهم را در سطح منطقه ایجاد کرده است. نخستین تغییر احیای مجدد مناقشه حل نشده فلسطین و ایجاد انگیزه در برخی از بازیگران برای یافتن راه‌حلی پایدار برای این موضوع است که سبب خواهد شد ابتکارات سیاسی جدیدی در این زمینه شکل بگیرد.

این نکته که عملیات الاقصی نشان داد ایالات نمی‌تواند بدون حل موضوع فلسطین برخی طرح های سیاسی و ژئوپلتیک خود در منطقه را دنبال کند و همچنین ابراز بی‌سابقه حمایت از فلسطینی‌ها و همدردی با آنها در سراسر جهان دولت آمریکا در تحت فشار قرار می‌دهد تا حمایت های کاملاً یک جانبه خود از رژیم صهیونیستی را تعدیل کند و دنبال راه‌حلی پایدار برای مناقشه باشد.

تغییر دیگر متوقف کردن روند روبه جلوی عادی سازی بود که با مذاکرات آمریکا و عربستان درباره یک توافق راهبردی شامل عادی سازی روابط عربستان با اسرائیل در حال رسیدن به اوج خود بود. عملیات الاقصی وضعیتی را ایجاد کرده است که این روند در کوتاه مدت نمی تواند احیا شود.

نکته مهم دیگر، سرعت بخشیدن به روند شکل گیری یک کنسرت منطقه ای در جهت رفع تنش میان کشورهای اسلامی در منطقه است. این روند که با پایان محاصره قطر، بهبود روابط ترکیه با امارات و مصر و از سرگیری روابط سیاسی ایران و عربستان آشکار شده بود با عملیات الاقصی علی رغم اختلافات عمیقی که هنوز میان کشورهای اسلامی منطقه در خصوص مسائل مختلف وجود دارد سرعت گرفت.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    4 0
    بانابودی محورشرارت امنیت واشتراک گزینی ایجادخواهدشد
  • GB ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    0 0
    امپراطوری محور مقاومت تا قرن ها حاکم خواهند شد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس