احمد نعمتبخش از مدیران با سابقهی صنعت خودرو و سکاندار انجمن خودروسازان میگوید: برای بهبود وضعیت این صنعت باید با دنیا ارتباط داشته باشیم. این پیشکسوت صنعت خودرو در برنامه «اکران» در گفتو گو با اسماعیل شجاعی شواهدی را ارائه میدهد دال بر اینکه صنعت خودرو آلوده به عوام فریبی، تصمیمات غیرکارشناسی و لابی گری شده است.
نعمت بخش: تحریمها ارتباط ما را با جهان قطع کرد
احمد نعمت بخش در برنامه «اکران» با اشاره به فضای صنعت در دهه هفتاد یادآور شد: در آن دهه حرکت به سمت ساخت خودروی ملی، حس خوبی را میان صنعتگران ایجاد کرد. هر کشوری برای حضور در فهرست کشورهای صنعتی باید دوران گذار را تجربه کند؛ درست مانند ژاپن و چین که با عبور از دوران آزمون و خطا، اکنون صاحب محصولات با کیفیت شدهاند؛ ایران در دهه هفتاد وارد این مسیر شد اما با اعمال تحریمهای مختلف ارتباط ما با دنیای اول خودرو قطع شد. وی افزود: من اعتقاد ندارم ما همه چیز دان هستیم و باور دارم باید از دنیا یاد بگیریم. صنعت خودرو اگر با جنرال موتورز و تویوتا مقایسه شود؛ عقب هستیم اما در مقایسه با سایر صنعتها در داخل سربلند است.
مجری برنامه با طرح این پرسش که چرا اجازه نمیدهند کارخانه خودروسازی با قیمت بازار بفروشد؟ و احمد نعمت بخش اینگونه پاسخ داد: خودرو تبدیل به کالای سرمایهای شده و بر اساس آمارها هفتاد درصد تقاضای خودرو کاذب است و جنبه سرمایهگذاری دارد. به گفته نماینده راهور حدود پانصد هزار خودرو اصلا در خیابانها تردد ندارند و حدود همین رقم از خودروهای ثبت نامی در سال اول تغییر پلاک داشتهاند.
این پیشکسوت صنعت خودرو ضمن یادآوری تجارب شکاف قیمتی خودرو در بازار و کارخانه گفت: در دهه هفتاد اختلاف قیمت بازار و کارخانه زیاد شد و در آن سال شورای اقتصاد تصمیم گرفت خودرو در حاشیه بازار به فروش برسد و با همین روش توانست قیمت خودرو را کنترل کند اما متاسفانه در دولت احمدی نژاد این روش کنار گذاشته شد.
نعمت بخش: قیمتگذاری دستوری برنامههای تحقیقاتی را به محاق برد
نعمت بخش با اشاره به نامهنگاریهای خود به روسای جمهور در خصوص قیمتگذاری دستوری گفت: قیمتگذاری پاشنه آشیل صنعت خودرو است. خودروسازان تصمیم گرفته بودند تا سه درصد سود را برای اهداف تحقیقاتی و توسعهای خرج کنند؛ اما الان خودروسازان در شرایط زیاندهی هستند و سودی وجود ندارد تا در امور تحقیقاتی هزینه شود. دو شرکت بزرگ خودروساز در شش ماهه اول 30 همت زیان داشتهاند. عواقب قیمتگذاری دستوری را به روسای جمهور روحانی و رئیسی در میان گذاشتهام اما شهامت تغییر این مسیر وجود ندارد.
اسماعیل شجاعی مجری-کارشناس در تکمیل مباحث این بخش یادآور شد، دخالت بیش از اندازه حکمرانی موجب برهم خوردن بازار شده است. وی در ادامه تاکید کرد اکنون بنگاههای بزرگ کشور دولتی هستند و قیمتگذاری نیز انجام میشود؛ بنابراین حمایتی وجود ندارد. اولین گام این است که این بنگاه از دخالت دولت خارج شود. صنعت قطعهسازی ما بیش از آنکه از تحریم آسیب ببیند از ناکارامدی حکمرانی لطمه میبیند.
حساسیت دولت به خودرو بیشتر از مایحتاج ضروری شده است
نعمت بخش با اشاره به روند خصوصیسازی دو شرکت بزرگ خودروسازی ایران گفت: دولتها بنگاهداران خوبی نیستند؛ سهم دولت از سهام ایران خودرو کمتر از بیست درصد است اما با لابیگری تصمیمگیریها توسط دولتیها انجام میشود و در واقع این مجموعهها توسط دولت اداره میشوند، ایران خودرو و سایپا نتوانستند خود را به روز رسانی کنند؛ امروز شرکتهای خودروساز خصوصی در رقابت با یکدیگر مدت گارانتی خودشان را به پنج سال رساندهاند اما دولت از این رقابت عقب افتاده است.
نعمت بخش معتقد است اظهارنظرهای تبلیغاتی و عوام فریبانه به صنعت خودرو لطمه وارد کرده است. وی در همین رابطه میگوید: این موضوع قابل درک نیست که چگونه دولت حساسیت خود را نسبت به گرانی مرغ و ارزاق مردم از دست داده ولی تمام تمرکز خود را بر ثابت نگه داشتن قیمت خودرو گذاشته است. وی در همین رابطه گفت: به واقع صنعت خودرو مورد ظلم واقع شده است؛ در سالهای اخیر قیمت مواد اولیه برای ساخت خودرو 38 برابر شده اما قیمت خودرو 13 برابر شده؛ این در حالی است که خودروسازان مواد اولیه خود را به قیمت بازار و بورس تهیه میکنند.
اسماعیل شجاعی، مجری-کارشناس برنامه اینترنتی «اکران» در جمعبندی مباحث این بخش یادآور شد: بنگاههایی که میتوانست ما را تبدیل به خودروساز کند و به دلیل تصمیمات اشتباه نظام حکمرانی به وضعیت فعلی رسیده که زیانده شدهاند.
نعمت بخش با گلایه از نمایندگان مجلس گفت: واردات خودروی کارکرده خیانت به کشور است. در غرب خودروها در مالکیت شرکت حمل و نقل است و سه شیفت کار می کند؛ با چه توجیهی ما باید محصولات را وارد کشور کنیم. در نزدیکی انتخابات در رسانهها حرفهای عوام فریبانه میزنند.
احمد نعمت بخش میگوید دولت بجای تلاش برای واردات خودروهای کارکرده باید بر توسعه حمل و نقل عمومی متمرکز شود. وی در همین رابطه میگوید: امروزه مصرف بنزین و ترافیک بیداد میکند. در سال 1386 اتوبوسهای درون شهری 25درصد را جا به جا میکردند و در سال 1400 این عدد به 13 درصد رسیده است. اما طبق برنامه باید سهم حمل و نقل عمومی در سال 90 به پنجاه درصد میرسیده است. سهم قطار برون شهری از سفرها در سال 1386 باید 57 درصد بوده که طبق برنامه در 1390 باید به 75درصد میرسد و الان به هفت درصد رسیده است.