کد خبر 1569639
تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۶
چین: ناتو یک ماشین جنگی متحرک است

سخنگوی وزارت دفاع چین می‌گوید که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) یک «ماشین جنگ متحرک» است که از زمان تاسیس، در آسیا تنش‌آفرینی می‌کند.

به گزارش مشرق و به نقل از راشاتودی، «وو کیان» سخنگوی وزارت خارجه چین، می‌گوید که ناتو با هراس از قدرت گرفتن چین، قصد دارد در منطقه به جنگ دامن بزند و در ادامه نیز، این ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا را به یک «ماشین جنگی متحرک» تشبیه کرد.

به نظر می‌رسد که سخنگوی وزارت خارجه چین به اظهارات ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در جریان مجمع جهانی اقتصاد، واکنش نشان داده است. استولتنبرگ در این مجمع که هفته گذشته برگزار شد، در تلاش بود تا دلیل گسترش ناتو در آسیا را پاسخی به حمله ادعایی از جانب چین، نشان داد.

«وو کیان» با اشاره به نامناسب بودن اظهارات دبیرکل ناتو درباره چین، گفت: ناگفته نماند که ناتو یک ماشین جنگی متحرک است و هر کجا که سر و کله‌اش پیدا می‌شود، با خود بی‌نظمی و آشوب می‌آورد.

استولتنبرگ با تاکید بر اینکه ناتو همچنان به طور منطقه‌ای تمرکز و فعالیت می‌کند، گفته بود: مساله حرکت ناتو به سمت آسیا نیست بلکه موضوع این است که چین در حال نزدیک شدن به ماست!

سخنگوی وزارت دفاع پکن همچنین به ناتو درباره تحریکات عامدانه هشدار داد و از این ائتلاف خواست تا نگاهش به چین و گسترش نظامی این کشور واقع‌بینانه و منطقی باشد و در راستای صلح جهانی قدم بردارد.

ناتو خلاف نام مستعارش که ظاهراً حوزه فعالیت و نفوذ خود را به اقیانوس اطلس شمالی محدود کرده، آشکارا با هدف مقابله با قدرت روزافزون چین، در آسیا متحدانی برای خود دست و پا کرده است. در حال حاضر، در بین اعضای این ائتلاف کشورهایی کیلومترها دورتر از آتلانتیک، شامل ترکیه و بلغارستان دیده می‌شود. این در حالی است که براساس ماده ۶ منشور این ائتلاف، عقد توافقات دفاعی دوجانبه صرفاً به کشورها و قلمروهایی در اروپا، آمریکای شمالی و همچنین جزایر شمال مدار راس‌السرطان محدود شده است.

جیک سالیوان، مشاور شورای امنیت ملی آمریکا در ماه آگوست صراحتاً تصمیم واشنگتن مبنی بر تشکیل «ناتو برای اقیانوس آرام» از طریق مشارکت دفاعی سه‌جانبه با ژاپن و کره جنوبی را رد کرد! این در حالی است که جو بایدن، رییس جمهور آمریکا به تمجید از «عصر نوین همکاری واشنگتن با متحدان منطقه‌ایش» پرداخته است. ناتو جولای پارسال طرح جنجالی خود برای افتتاح دفتر در توکیو را تا مدتی نامعلوم به تعویق انداخت.

ویکتور سوبولِف، ژنرال روس در ماه سپتامبر گفت که آمریکا به جای ایجاد یک ائتلاف مشابه در آسیا، می‌خواهد تا سال ۲۰۳۰ پای توکیو و سئول را به ناتو باز کند. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز در مجمع عمومی سازمان ملل، واشنگتن و متحدانش را به دامن زدن به تنش و درگیری از طریق «فعالیت بی‌سابقه در منطقه با هدف جلوگیری از افول نظم جهانی آمریکا-محور، متهم کرد.»

اعضای ناتو در ماه جولای با صدور بیانیه‌ای آنچه «جاه‌طلبی‌ها و سیاست‌های تهدیدآمیز چین» خوانده شده است را چالشی برای منافع، امنیت و ارزش‌های این ائتلاف اعلام و پکن را به تلاش برای «فروپاشیدن نظم بین‌المللی قانون‌محور» متهم کردند. با این حال، این ائتلاف تاکید کرد که پکن دشمن نیست و مدعی شد که درها برای مشارکت سازنده همچنان باز است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سیدمحمدمصطفوی IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    6 2
    😏😏خب روسیه هم یک ماشین هسته ای متحرکه کمونیسمه، سگ زرد برادر شغاله آقای چین کمونیسم 🤫
    • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
      4 2
      در عوض چین یک ناناز هسته ای هست !!!
  • ساس IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    2 1
    کافیست موشک های کوچک دوشپرتاپ با قدرت انفجاری بالا برای زدن تجهیزات و نفرات و پهپادها ساخته شده و در دستان مردم ضدناتو قرار گیرد یکهو از وسعت ناتو کاسته خ اهد شد
    • شاش IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      0 0
      احسنت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس