خودرو

گرانی خودرو در هفته‌های اخیر را می‌توان از زوایای مختلف بررسی کرد اما قطعا یکی ازمهم‌ترین مسائلی که موجب این اتفاق در بازار خودرو شده، کاهش میزان تولید خودرو توسط خودروسازان داخلی است.

به گزارش مشرق، گرانی خودرو در هفته‌های اخیر را می‌توان از زوایای مختلف بررسی کرد اما قطعا یکی ازمهم‌ترین مسائلی که موجب این اتفاق در بازار خودرو شده، کاهش میزان تولید خودرو توسط خودروسازان داخلی است. درهمین راستا در این گزارش میزان تولید دو خودروساز ایران‌خودرو و سایپا در ۱۰ماهه امسال و تاثیر آن بر بازار را بررسی کردیم.

جام جم نوشت: دو خودروساز ایرانی طی سال‌های گذشته تحت تاثیر شدید تصمیمات سیاست‌گذاران صنعت خودرو قرار گرفته‌اند اما رفتارهای این خودروسازان نیز بی‌تاثیر بر بازار خودروی کشور نبوده است. با این حال مشکلات این صنعت عظیم‌الجثه کماکان ادامه‌دار بوده و بررسی روند آن در کشور، حاکی از وجود مافیایی قوی‌تر در این حوزه است.

این موضوع در حالی بود که مجلس شورای اسلامی برای ساماندهی به وضعیت خودروی کشور، وزیر سابق صمت دولت سیزدهم را ناتوان برای حل مسائل دانست و طی استیضاح‌های انجام شده، وی را عزل کرد. اما با تکیه عباس علی‌آبادی بر صندلی وزیر صنعت، معدن و تجارت، چالش‌های بازار خودرو هنوز وجود داشته و مسائل خودروسازان مرتفع نشده است.

خودروسازان، کم کارند!

بررسی روند عرضه خودروهای داخلی به متقاضیان نشان می‌دهد که به‌رغم دستورات وزارت صمت و همچنین تعهدات خودروسازان ایران‌خودرو و سایپا، وضعیت تولید خودرو در کشور با مشکل اساسی روبه‌روست. گفتنی است که این موضوع از طریق بررسی میزان تولید محصولات سواری خودروسازان طی سال جاری قابل مشاهده است.

در گزارش رسمی که ایران‌خودرو به سازمان بورس اعلام کرده، میزان تولید خودروهای سواری طی ۱۰ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته به میزان ۶درصد که تقریبا معادل ۳۰هزاردستگاه می‌شود، کاهش یافته است. درواقع این خودروساز ایرانی طی ۱۰ماهه امسال تعداد ۴۴۴هزار و ۴۷۱دستگاه تولیدکرده است؛ درصورتی که درمدت مشابه سال گذشته، تعداد ۴۷۴هزارو ۳۸۱‌دستگاه خودروی سواری تولید کرده بود.

این موضوع در حالی اتفاق افتاده که مدیرعامل ایران‌خودرو در ابتدای امسال وعده افزایش ۵۰درصدی خودرو را داده بود اما ظاهرا موضوع فرق کرده‌است. این خودروساز ایرانی نه‌فقط به وعده خود عمل نکرده، بلکه از میزان سابق خود، خودروی کمتری را تولید کرده و این به منزله عدم استفاده درست از ظرفیت‌های تولید و بی‌اعتنایی به متقاضیان و خریداران خودروهای داخلی است، چراکه درابتدای امسال مرحله دوم خرید خودرو از طریق سامانه‌یکپارچه فروش خودرو برگزار شد و ماحصل آن برای خریداران وعده تحویل خودرو درسال آینده بود.

اکنون نیز با پیامک‌های تغییر خودرو، بازی دیگری در تحویل این خودروها درآورده و فقط دلسردی و ناامیدی را برای متقاضیان به همراه دارد.بررسی روند تولید خودرو توسط سایپا نیز نشان می‌دهد که این خودروساز در۹ ماهه ابتدایی امسال تعداد ۲۱۷.۵۲۴ هزار دستگاه تولید کرده؛ به طوری که در مدت مشابه سال گذشته میزان تولید ۲۲۵.۳۸۰هزاردستگاه بوده است.به طور دقیق‌تر عمده محصول این خودروساز که خانواده x۲۰۰ (تیبا، ساینا و کوییک) است از ۲۰۱.۲۷۴هزار دستگاه در۹ماهه سال گذشته به ۱۷۸.۶۱۶هزار دستگاه کاهش یافته است.

اختلال در بازار به سبک خودروسازان

مشکلی برای تولید وجود ندارد

این میزان کاهش تولید در روند تولید خودروسازان در شرایطی اتفاق افتاده که تمام دستگاه‌های مربوط سعی‌بر برآورده کردن نیازهای تولید خودرو در کشور را داشته‌اند. نگاهی به روند تامین ارز برای واردات مواد اولیه و قطعات مورد نیاز این صنعت نشان می‌دهد که از ابتدای امسال شرایط مطلوبی برای خودروسازان فراهم شده‌است.

همچنین محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی نیز درهمین راستا بیان کرد: از ابتدای امسال تا بهمن ماه برای صنعت خودروی کشور مبلغ شش میلیارد دلار تامین ارز انجام شده که در تاریخ کشور امری بی‌سابقه بوده است.

تولیدکنندگان، عامل اصلی گرانی خودرو

طی هفته‌های اخیر شاهد افزایش قیمت در بازار خودرو بوده‌ایم. این موضوع در حالی بوده که اخیرا نیز اخباری مبنی‌بر فروش خودرو توسط تولیدکنندگان با مبلغی نزدیک به قیمت بازار آزاد منتشر شد و التهاباتی را به بازار وارد کرد. با این حال اما یکی از عوامل اصلی گرانی خودرو را می‌توان میزان تولید خودروسازان داخلی سایپا و ایران‌خودرو دانست؛ چراکه اگر این دو خودروساز از تمام ظرفیت تولید خود استفاده می‌کردند، وضعیت بازار خودرو دچار این التهاب نمی‌شد.

از طرفی دیگر موضوع واردات نیز مطرح است. در شرایطی که خودروسازان از تمام ظرفیت خود استفاده نکرده و همچنین نیاز کشور بیش از میزان عرضه است، باید واردات صورت گیرد اماروند این مسأله نیز وضعیت مطلوبی ندارد.به هرحال لازم است به‌صورت ویژه مراجع مسئول پشت‌پرده اختلال در بازار خودرو را بررسی کرده و این مساله را برای افکار عمومی روشن کنند.

کاهش تولید محصولات ایران‌خودرو

گروه خودروسازی ایران‌خودرو که خودروهای گروه پژو، سمند، تارا، رانا، دنا و هایما را تولید می‌کند، در۱۰ماهه امسال با کاهش تولید روبه‌رو بوده‌است. این کاهش میزان تولید به این شکل بوده که این خودروساز درسال۱۴۰۱ تعداد ۲۸۸.۹۹۹ هزار دستگاه خودرو از خانواده پژو تولید کرده که این میزان درسال جاری به ۲۳۱.۸۸۲دستگاه کاهش یافته‌است.

خودروی رانا نیز که در ۱۰ماهه سال گذشته به تعداد ۲۳.۱۱۹هزار دستگاه تولید شده بود اما در۱۰ماهه امسال کمتر از۲۰هزار دستگاه از آن تولید شده‌است. برای گروه سمند نیز این کاهش تولید به چشم می‌خورد، به طوری‌که در۱۰ماهه سال گذشته ۶۰.۳۲۴هزار دستگاه ازاین خانواده تولید شده بود که در۱۰ماهه امسال به ۴۹.۵۲۰هزاردستگاه رسیدکه حاکی ازرشد منفی۱۸‌درصد در تولید این خودروهاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    27 0
    هر چی می کشیم از این دو خودرو ساز می کشیم ،الهی براشون نسازه ،به خاک سیاه بشینن ،این دعای اکثر مردم ایرانه ،
    • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      9 0
      بی لیاقتی نظارت و احتمالا شراکت دزد
    • IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      2 0
      شریک دزدی را خوب بلدی
  • حسین RU ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    7 7
    با قیمت گذاری دستوری تولید خودرو در کشور غیر اقتصادی شده بغد نویسنده محترم می‌فرمایند مشکلی برای تولید وجود ندارد. دولت با کمونیست بازی اقتصاد کشور را گروگان گرفته
    • IR ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      2 0
      قیمت 207 اتومات سقف شیشه ای ماه پیش 400 تومن بود الان کردنش 600 تومن.قیمت کارخونه رو عرض میکنم.بعد انتظار دارید قیمتش تو بازار 500تومن نره بالا؟
    • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      1 0
      خیر این گونه نیست. چرا خودروسازان دست به کاهش هزینه های داخلی و ریخت و پاش های خودشان نمی شوند. به عبارت دیگر سوء مدیریت را مردم دارند پرداخت می کنند
  • هادی IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    14 0
    مملکتی که تو قرن ۲۱ مچل دوتا لگن سازه باید بره بمیره.
    • علی IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      12 0
      مدیران عامل خودرو ساز هارو کی تعیین میکنه؟؟؟
    • IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      1 9
      هادی مردن که فقط لایق خودت هست چون کور دل هستی و کور مغز که فقط اکسیژن گرانبها را حروم میکنی
    • US ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
      1 0
      کور مغز تویی که به هر ذلتی راضی شدی! خیال کردی خودروسازان نماینده ی اسلام و انقلابند؟! گاری رو به قیمت تویوتا می کنند ، به ریشت هم می خندند، اومدی اینجا فاز برداشتی!
  • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    9 0
    لعنت بر مافیا !!
    • IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      3 2
      حواست باشه به دولت مردمی توهین نکن.
    • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      2 1
      آقایی که می فرمایید توهین نکن ! در خوبی و صداقت و مردمی بودن جناب رییسی شکی نیست اما مافیا یعنی جریان کثیف و اختاپوسی که علیه این دولت فعالیت می کند. و زور دولت به این جریانات شیطانی نمی رسد
  • US ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    3 0
    در ایران فساد سیستماتیک نداریم؟ فساد از این بزرگتر ؟
  • IR ۰۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    3 0
    وقتی ناظران خودشون تو زیر مجموعه ها و خود این شرکت ها پست و سهام دارن تا ابد باید درگیر این انگلها باشیم و به بهانه تولید داخل و اشتغال فقط خرج یه مشت مفت خور رو مردم بدن بدون پیشرفت و فایده ای برای مردم. دندون لق رو باید کند
  • فرزان IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    3 0
    تا وقتی خودروسازان رقیب ندارند و خودرو با قیمت مناسب وارد نشود همین وضع ادامه دارد و خودرو سازان در افزایش تورم پیشتاز هستند هیچ راه دومی وجود ندارد. مسئله اشتغال هم دستاویزی برای سودجویی خودرو سازها است. خودرو سازها اصلا خودرو ساز نیستند بلکه دلال هستند که خودرو بی کیفیت تولید می کنند انبار میکنند وبا کمک دولت به مردم می اندازند .سود تولید ندارند سود احتکار خودرو و ایجاد تورم در بازار را میبرند یعنی از طریقهای مختلف مردم را می گزند .
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    0 1
    فعلا که بین دولت و خودروسازان اختلاف هست. دولت مدعی است که قیمت خودروها به خاطر سربارهای خارج از ضابطه و عرف خودروسازان بالا رفته است و می توان با صرفه جویی این هزینه ها را کاهش داد اما خودروسازان مدعی زیان هستند.
  • محمد IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    1 0
    با شش میلیارد دلار چه ماشین‌هایی که میشه وارد کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس