کد خبر 1570359
تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۴
سرگیجه غرب از چرخش ماهواره‌های ایرانی

امروز با هر چرخش ماهواره‌های ایرانی به دور زمین، مقامات امریکایی و غربی دچار سرگیجه می‌شوند و دشمن را مأیوس می‌کند.

به گزارش مشرق، حسن رشوند طی یادداشتی در روزنامه جوان نوشت: زمانی که ماهواره تحقیقاتی «ثریا» ۵۰ کیلوگرمی با «ماهواره‌بر قائم ۱۰۰» در ۳۰ دی امسال در مدار ۷۵۰ کیلومتری زمین قرار گرفت، یعنی مداری که برای نخستین بار در دسترس کشورمان قرار می‌گرفت، دشمنانی که تازه بعد از چند روز از آن اتفاق بزرگ به خود آمده بودند، حملات علیه ایران را آغاز کردند. اما هیچ گاه تصور نمی‌کردند در فاصله یک هفته، قرار است بار دیگر برای نخستین بار شاهد قرار گرفتن سه ماهواره ایرانی با «ماهواره‌بر بومی سیمرغ» با موفقیت در مدار ۴۵۰ کیلومتری زمین باشند.

ماهواره «مهدا» و نانو ماهواره‌های «کیهان ۲» و «هاتف ۱» صبح دیروز (یک‌شنبه) در حالی در مدار قرار گرفتند که تا دو سال پیش با توجه به نگاه دولت دوازدهم، حتی ارسال یک ماهواره با، اما و اگرهای سیاسی سیاست‌بازان و چشم دوختگان به اجازه غرب با مشکل مواجه بود.

فناوری فضایی جزو فناوری‌های سطح بالایی است که تعداد بسیار اندکی از کشورهای جهان توانسته‌اند وارد این قلمرو شوند. اگر چه طی سال‌های اخیر کشورهای ثروتمند و نفت‌خیز حاشیه خلیج فارس کوشیده‌اند با سرمایه‌گذاری و صرف مبالغ سنگین در این حوزه وارد شوند، اما تفاوت ماجرا در آنجاست که تلاش آنان مبتنی بر واردات است و جوششی درونی بر پایه علم و دانش بومی نیست. با نگاهی به سه دهه فعالیت در این زمینه و تقویم افتخارآفرین صنعت ماهواره‌ای کشور سیر تحول فناوری فضایی اکنون بیش از پیش نمایان شده است.

از سال ۱۳۷۵ ساخت ماهواره در ایران آغاز شد، ابتدا مدل آزمایشگاهی ماهواره مصباح و بعد طراحی و ساخت مدل فضایی این ماهواره به دست محققان کشورمان طراحی و ساخته شد در همان سال‌ها ساخت ماهواره هواشناسی سینای ۱ شکل گرفت و در بهمن سال ۸۷ شمارش معکوس برای ارسال ماهواره امید به فضا آغاز شد و در همین سال، ایران کاوشگر ۳ را به فضا پرتاب کرد. این امر آمادگی ایران برای ارسال موجود زنده به فضا را رقم زد و یک سال بعد ماهواره‌های ملی طلوع، مصباح ۲ و نوید رونمایی شدند.

خرداد ۱۳۹۰ ایران با پرتاب موفق ماهواره رصد، گام دیگری برای تسخیر فضا برداشت و در بهمن ۹۰ سومین ماهواره ایرانی با عنوان نوید، نویدهای تازه‌ای را برای پیشرفت‌ها در این زمینه به ارمغان آورد.

با ورود ایران به باشگاه سازندگان موتور ماهواره‌بر و همچنین ارسال موجود زنده به فضا، محققان ایرانی باردیگر در بهمن ۹۱ قدرت فضایی خود را به رخ رقیبان جهانی کشیدند و موجب حیرت جهانیان شدند و تقریباً یک سال بعد، از طریق کاوشگر پیشگام، دومین موجود زنده را نیز با نام فرگام به فضا فرستادند.

در طول این سال‌ها دستاوردهای فضایی زیادی از جمله رونمایی از نخستین مرکز فضایی ایران، طراحی و ساخت ماهواره‌برهای سیمرغ و امید و پرتاب کاوشگر به فضا و پرتاب ماهواره‌های رصد و امید و فجر، برگ‌های زرینی را در تقویم فضایی کشور به ثبت رساند. متأسفانه طی سال‌هایی که همه چیز این کشور را دولت‌های یازدهم و دوازدهم به برجام گره زده بودند این روند موفق، به ویژه از اواسط دولت یازدهم تا یک سال پایانی دولت دوازدهم، دچار توقف شد.
اکنون که اراده دولت سیزدهم بر آن قرار گرفته تا ریل خودکفایی و پیشرفت را مستقل از اراده قدرت‌های بزرگ و زورگو تغییر دهد و بی‌توجه به نهیب‌های توخالی دشمنان مسیر پیشرفت طی شود، هم غنی‌سازی ۶۰ درصد بالاتر از سقف برجام انجام شد، هم بیش از ۶۰ قلم رادیو دارو برای بیماران سرطانی به اتکای دانشمندان هسته‌ای کشورمان تولید و در بازار دارویی کشور عرضه شد، هم بدون برجام یک میلیون و ۴۵۰ هزار بشکه نفت کشور صادر و پول آن به کشور بازگشت، هم رسماً اعلام شد که محدودیت برای ایران در قالب FATF وجاهت قانونی ندارد، هم اینکه ایران با ۲۴ موشک، مراکز تروریست‌ها و جاسوسان را در سوریه و اربیل عراق مورد هدف قرار داد و همزمان چندین ماهواره را با موشک‌های ماهواره‌بر بومی به فضا پرتاب کرد.

امروز با هر چرخش ماهواره‌های ایرانی به دور زمین، مقامات امریکایی و غربی دچار سرگیجه می‌شوند و در هر لحظه، ده‌ها ایده جدید برای در نوردیدن مرزهای دانش در ذهن جوانان این مرز و بوم ایجاد می‌شود و دشمن را مأیوس می‌کند.

اما ارسال این چهار ماهواره در فاصله یک هفته، حاوی چند پیام روشن است:

۱. واکنش‌های عصبی امریکا و سه کشور اروپایی به دستاوردهای فضایی ایران که با پرتاب ماهواره «ثریا» اقدام به صدور بیانیه مشترک کردند و حتماً با پرتاب این سه ماهواره نیز مواضع مشابه خواهند گرفت، کاملاً قابل درک است. برای امریکایی‌ها و کشورهای غربی حصول ایران به این پیشرفت‌ها با وجود چهار و نیم دهه تحریم، تهدید و فشار، سخت و سنگین است چراکه حاوی این پیام مهم و راهبردی است که می‌توان هم استقلال سیاسی داشت و به امریکا و غرب وابسته نبود و از آن‌ها نترسید و هم در همه زمینه‌ها پیشرفت خیره کننده داشت.

۲. آنچه امروزه هژمونی امریکا و غرب را به شدت تضعیف کرده است، انتشار جهانی همین پیام راهبردی است که می‌توان بدون اتکا به قدرت‌های جهانی مانند ایران کشوری مستقل بود و وارد باشگاه فضایی و هسته‌ای شد.
۳. تاکتیک‌های دشمن در مقابله با ورود ایران به حوزه فضایی کاملاً شبیه پرونده هسته‌ای است. برخی از این تاکتیک‌ها عبارت‌اند از جوسازی و ایران هراسی، ایجاد دوگانه‌های دروغین (هسته‌ای- معیشت)، القای صرف هزینه‌های سنگین در برابر فایده اندک اقدامات فضایی و هسته‌ای ایران و بالاخره القای ناتوانی در رسیدن به اهداف فضایی و فناوری‌های مدرن.

۴. پرتاب موفقیت‌آمیز چهار ماهواره در فاصله دوهفته از ۳۰ دی تا ۸ بهمن و تقارن آن با ایام دهه فجر در نیمه اول دهه پنجم انقلاب اسلامی و در شرایطی که موشک‌های حزب‌الله رژیم صهیونیستی را آچمز، حملات موشکی انصارالله به کشتی‌های امریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی در باب المندب و دریای سرخ، قدرت هرگونه ابتکاری را از آن‌ها سلب کرده و حملات پی در پی حشدالشعبی عراق به مراکز و پایگاه‌های امریکا در عراق و سوریه، بروز اختلافات در کاخ سفید و دستگاه حاکمه امریکا را جدی‌تر از گذشته کرده و از سوی دیگر، مقاومت جانانه و بی‌مانند مردم مظلوم غزه در طول چهار ماه ایستادگی در مقابل صهیونیست‌ها، معادلات نبرد در غزه را به نفع ملت فلسطین تغییر داده است، پیام روشنی را برای دوستان و دشمنان خواهد داشت و دوستان را نسبت به آینده روشن انقلاب اسلامی و جریان مقاومت امیدوار و دشمنان را بیش از پیش عصبانی و سرخورده خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 77
  • در انتظار بررسی: 14
  • غیر قابل انتشار: 34
  • US ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    71 54
    دلیل تعجبشون اینه که فکر می کنند شما اینکار را کردید در حالیکه اینکار مال دانشمندان است
    • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
      50 18
      دانشمندان احتمالا مال کره مریخ هستند نه مال ایران، البته ذهن برعنداز درک درستی از موقعیت و سرزمین و و کشور و وطن و ناموس برایش تعریف نشده
    • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
      44 13
      خخخخخخخخخخخخخخ پس لابد ماهواره های امریکا انگلیس هم کار دانشمندان نامداری چون ملکه مقبور بایدن چرتی ترامپ قمارباز پمپئوی بشکه زباله میباشد که شما براشون غش میکنید !!!! پس قبل از انقلاب دانشمندا کجا بودند که ایران لولهنگ بلد نبود بسازه اول انقلاب سیم خاردار نداشتیم و پزشک از هندوستان واردات میکردیم پس الان غیر از این 10 کشور فضایی و ایران دانشمندای بقیه کشورها کجایند ؟
    • US ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
      25 9
      عجب ابلهی هستی تو!!
    • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
      19 4
      شنیده شد بزودی تمام خدمات بانکی تلوزیونی ارتباطی نظامی اینترنتی با ماهواره های ایرانی قابل انجام است و دیگر مثلا پرس تی وی را نمیتوانند بخاطر حرف حق و ترویج دین خداوند حذف کنند انشاءالله ایران با فروش خدمات ماهواره ای اینترنتی حلال و اسلامی گام موثری در بهبود اقتصاد کشور و البته پاکی دوستی و برادری دنیا دور از دستبرد تروریستهای خونخوار فرنگی بردارد
    • محمد قزل IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
      14 5
      کشورهای پیشرفته و غربی که قبله آمال بعضی غربگدایان و خودتحقیران منافق است یهو پیشرفت نکردن واز یه جایی کم کم شروع کردن .؟...هرچی کشور درآمد و پول داره بریزید توشکم...این راهکار را دشمنان ایران وغربگدایان وخائنین منافق می‌گویند تا کشور پیشرفت نکنه وعقب مانده بشه .....تا خائنین و خودتحقیران داخلی یه پیشرفت از کشور را می‌بینند چون کم میارن بحث اقتصادی را پیش می‌کشند
    • SE ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
      1 1
      یانکی لیس تهی مغز! ماهواره های امریکا را سیاستمداران و دولتمران و کشیشهاشون به فضا میفرستند. عقده شما را کشته واقعا. همان بهتر که از حسادت پیشرفتهای ایران بزرگ کور شوید.
    • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
      13 5
      زبان زور ــــ تنها زبان بین المللی در تمام طول تاریخ و تمامی عرض های جغرافیا.ــــ هر که زورش بیش ؛ حقش بیشتر.
    • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
      13 12
      و سرگیجه ما از ادامه روند روبه رشد سریع السیر مهار نشدنی دلاااااااااااااااار
    • FR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
      10 3
      دانشمندان قطعا سبز و بنفش نبودند شعارشان الله و اکبر بود
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
      3 0
      دانشمنداتون مثل هافکینگن!؟!؟!؟!؟!؟!
  • سید IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    34 10
    آیا ضرر تعطیلی برنامه های فضائی و در نتیجه توقف پیشرفت این برنامه ها در دولت حسنک وزیر با آن قرارداد برجام نافرجام کذائیش قابل اندازه گیری و معیارسنجی هست؟! خیانتی که به نسل های آینده این کشور شد! لعنت ابدی به دولت اصلاحات و اصلاح طلبان تهوع آور!
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    33 12
    دولت اصلاح طلب روحانی بجز نابود کردن صنعت فضایی، خود مردم رو هم داشت با وارد نکردن عمدی واکسن کرونا و رساندن تلفات کرونا به بیش از 720 نفر در روز به نابودی می کشاند. قبلش عباس عبدی افشا کرده بود که دولت روحانی برای زنده کردن برجام با کرونا مقابله نمی کند.
  • سهیل بشردوست DE ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    47 26
    ای کاش در معیشت و اقتصاد مردم همین پیشرفت بود، مراقب باشید پا جای پای شوروی نگذارید؛ قدرتمند بودن از نظر تسلیحاتی و تکنولوژی البته قابل افتخار است اما بدون معیشت هیچ دلخوشی در مردم نیست
    • سید IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
      25 28
      وقتی یک خودتحقیر شکمباره نه جسارت آن دارد که این دستاورد علمی را تخطئه کند و نه شجاعت آن که گذشته و اندیشه خود را مؤاخذه مجبور است یکی به نعل بزند و یکی به میخ!!!!!!
    • US ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
      26 14
      سید جان ،مولفه قدرت اول اقتصاد هست و بعد سیاسی و فرهنگی در یک کشور این سه رکن اساسی هستند که بالای همه اینها اقتصاد هست که همه چیز رو یدک می کشد اقتصاد ضعیف حتی با داشتن نخبه های متعهد و صنعت پیشرفته وسط راه پنچر خواهد شد ، البته غرب چرا اقتصاد ایران رو هدف حملات تحريم های سنگین قرار دادند؟! تا تمام مولفه ها و واگن‌های وابسته به لوکوموتیو اقتصادی متوقف و از هم بپاشند، کسی مخالف پشرفت کشورش اگر باشد خائن و اگر به ظاهر هم توجه کند نادانی بیش نیست
    • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
      9 5
      هیچ وقت و هیچ کجای دنیا مولفه اول اقتصاد نبوده و نیست و نخواهد بود ، در طول تاریخ و الی الابد مولفه اصلی قدرت نظامی و بعد از آن قدرت نرم و سیاسی بوده که منجر به قدرت اقتصادی شده،،،همین غرب با قدرت نظامی دنیا را غارت کرد و به قدرت اقتصادی تبدیل شد و با قدرت نرم رسانه ، آن را پایدار کرد به طوری که به همه دنیا القا کرد که همه جا جنگل است و فقط غرب باغ است ، همه حیوان هستند و فقط آنها و طرفدارانشان انسان هستند و این موضوع متاسفانه تثبیت شد که انشاالله به زودی خورشید از پشت ابر بیرون خواهد آمد
    • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
      0 1
      اقتصاد مردم هم بهتر می شود اگر غرب پرستان بگذارند ايران یک غنی ازمنابع طبیعی است ومدیرت درست می تواند برکرسی قدرت اقتصادی خاورميانه بنشیند
    • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
      9 4
      سید جان تربیت نسل متخصص و متدین در سایه اقتصاد و فرهنگ قوی امکان پذیر هست اقتصاد شکمبارگی نیست بلکه مهم ترین رکن حکومت امیرالمومنین(علیه السلام) هست اگه اشتباه میگم بگید
    • مسعود دیپلمات IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
      3 6
      سهیل ابله! معیشت دست خدا است: يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَيَقْدِرُ . و اما اقتصاد امروز در گرو علم و تکنولوژی است، پس: اطلب العلم ولو بالسین
    • مسعود دیپلمات IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
      4 3
      سهیل ابله! معیشت دست خدا است: يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَيَقْدِرُ . و اما اقتصاد امروز در گرو علم و تکنولوژی است، پس: اطلب العلم ولو بالسین
    • US ۰۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
      0 0
      این سید همون دیوانه زنجیری است که صبح تا شب کامنت میگذارد اصلاح طلبان تهوع آور
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    21 11
    خدا قوت
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    22 9
    خدا قوت
  • رضا IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    23 19
    آره دشمن فرضی باز درست کردید.
    • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
      0 3
      فرضی؟؟؟!!!
  • US ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    31 12
    امیدوارم مانند این ماهواره که دور زمین می‌چرخد! پول و نون در جیب و سفره ملت هم بچرخد
  • GB ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    10 16
    چرت میگی
    • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
      0 4
      چُرت نزن مطالعه کن
  • بازنشسته IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    12 7
    پیشرفت درهررمینه ای باعث افتخار هر ایرانی است اما هرپبشرفت علمی مرهون سالها سرمایه گزاری وتحقیق وپژوهش وتلاش است وهرافتتاحییه نتیجه تلاش افتتاح کننده نیست بیانیه علمی کارعلمی را توضیح میدهد نه سیاست بازی ونمک نشانسی وناسپاسی از تلاشهای نسل‌های گذشته در خاتمه فکری بحال گرانی وتورم جدای ارتکاب به غرب و شرق بکنید که کمر مردم را شکسته
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    17 5
    حرکت اقتدارآفرین
    • IR ۰۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
      0 0
      سرگیجه دشمنان ! هی زرشک !
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    2 10
    دیوانه بود از اول
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    12 6
    پرتاب موفق ماهواره یعنی موفقیت هزاران دانشمند ایرانی شادی ملی بالاتر از این نمیشه
  • دانیال IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    12 8
    ایشالله زمانی برسه بتوانیم به مدار ژئو برسیم و ماهواره هایی با وزن بیش از۵۰۰کیلویی رو درمدار قرار دهیم دراین صورت می گوییم تلاش ما به ثمر نشسته ولی بیشتر مسیر طی شده
    • مش غلام IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
      9 3
      ایشاله
  • هادی GB ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    15 20
    این کارا رو غرب و شرق ۸۰ سال پیش انجام می‌دادند
    • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
      20 7
      پس خفت بر خاندان خائن پالانی که در آن زمان به جای سرمایه گذاری در زمینه های علمی به دنبال جشن های 2500 ساله شاهنشاهی و پنجاه ساله سلطنا پالانی ها و مراسم تاجگذاری بود!!!
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
      11 0
      ۸۰ سال پیش نبود ۶۰ سال پیش بود اون چنان میگی غرب و شرق انگار تمام دنیا فرستادن آمریکا با شوروی بود اون با تمام دانشمندان که از آلمان جاهای دیگه دنیا آورده بودند با پولی از کشور های بدبخت دیگه
    • فرزاد IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
      3 1
      بله، اگر حالا این کارها را نکنیم باید هشتاد سال دیگر هم صبر کنیم، اخر ادم زنده تو این چیزها را میفهمی؟ اگر این تلاشهای ارزشمند دانشمندان عزیز ما نبود به قول رزم ارای خودتحقیر ما در زمان کنونی فقط میتوانستیم افتابه بسازیم، شما به جای این نظرات بیخودی بهتر است از روی مبل راحتی بیایید پایین و حداقل از راه دور دست این دانشمندان عزیزمان را ببوسی
  • US ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    38 23
    اکثریت قریب به اتفاق ملت رو در فقر و تهیدستی غرق کردین بعد به ۴ تا آهن گرازه ای که هیچوقتم مشخص نمیشه چه کاربردی دارن افتخار میکنین؟! شرم هم خوب چیزیه
    • رضایی IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
      12 4
      اولا آهن قراضه نه آهن گرازه. دوما اگر اینا آهن گرازه ست پس غرب و وابستگان داخلیش از چی واهمه دارن؟
    • FR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
      8 4
      غراضه و نه گرازه
    • لنگی سوز IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
      9 3
      من تا حالا نمیدونستم احمق یعنی چه و به چه کسی میگن تا اینکه کامنت تو رو خوندم الحق که احمقی و کودن
    • US ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
      8 1
      بایدم فحش بدی چون جواب منطقی نداری بدی حالا حساب کن کی کودن و احمقه
    • رضا IR ۰۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
      0 0
      جواب منطقی موجوده
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    7 13
    تا میشه باید آمریکایی کشت
  • سید صدرا موسوی IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    12 9
    یه کارت ملی یا کارت سوخت نمی توانیم به روز تحویل بدهیم سالیانه یا چندماه طول میکشه بعد ماهواره حداقا 500 میلیون دلار هزینه برای چی ....
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    16 8
    آنقدر دروغ بمردم گفتید دیگر هیچ کس برای این خالی بندی های شما تره هم خرد نمیکنند، صنعت خودرو که صنعتی جنرال و عمومی و در همه جا در دسترس است، کشور ما هنوز در تولید لگن های چرخدار بجای خودرو مشکل دارد هزار دلال و مافیا در کارشند اونوقت شما به فناوری فضایی که بقول خودت در انحصار چند کشور خاص قراردارد رسیدید؟!!! ارسال بدل محصول چین یا روس با ارقامی نجومی !!!؟؟؟
    • IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
      1 0
      اگر خودرو سازی دست امثال شما نبود در خودروسازی هم به جاهای خوبی رسیده بودیم
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    5 4
    به آمریکا وغرب بگویید از ملت ایران عصبانی باشید واز این عصبانیت بمیرید
  • FI ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    7 1
    رسانه‌های وابسته به اصلاح طلبان ستون پنجمی نیز پرتاب ماهواره را بی ارزش جلوه دادند
  • اميد IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    4 7
    دانشمندان كره شمالي هستن عزيزان ما اخرين اختراع مون كرونا ياب بود كه كشورهاي غربي دچار عارضه مغزي شدند
  • CA ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    4 4
    اسپیس اکس گفته با این دستاورد ایران امکان نداره که دیگه بتونیم رقابت کنیم. انشاالله هزینه کردهای واقعی رو هم منتشر کنید تا کلک اسپیس اکس بریزه
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    1 3
    درد بلای دولت دوازدهم فرق سر دولت
  • حمید IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    5 2
    صدای ملتو نمی شنوید همه ی تکنولوژی‌ پیشرفت قدرت دفاعی همه اینا خوبه ولی وقتی اقتصاد نیست ومردم گرفتار نون واجاره بودن این چیزا به چششون نمیاد همه ی اینکارا قشنگه ولی نون شب از همش واجبتره
  • حسن US ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    4 5
    خوب بود این را هم جز پبشرفتهای فضایی اضافه کنید که همزمان دلار ۵۰ تومان شد ۵۶ تومان معنی اش کوچک شدن سفره مردم. حالا هر چه ماهواره دور زمین بچرخه. چیزی به سفره مردم اضافه نمیشه
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    0 0
    جمع کن
  • علی IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    0 1
    سلام پیام ها رو یک بار دیگه بخونید دستاورد واقعا بزرگ وغرور افرین است کیف میکنیم با این تحریم همچین دانشمندانی داریم این کار رو میکنن نظامیان فرهیخته ای داریم در عمل جواب دشمن رو به خوبی میدهند یه سوال واقعا ادم رو اذیت میکنه چرا ما نمیتونیم اقتصاد مون رو درست کنیم؟مشکل کجاست ؟چرا رانت چرا اختلاص چرا مالیات زیاد میگن از دری که فقر بیاد از در دیگه دین میرود ما تونستیم فضا رو د ر نوردیم نمیتونیم گرونی رو درست کنیم؟ ما میتونیم جلوی دشمن وایسیم نمیتونیم جونمون رو که بیکار است واسش کار ایجاد کنیم جون هست میخواد داماد بشه پول نداره چرا ؟چرا باید یه سال وام ازدواج تو نوبت باشه اما اختلاص میلیاردی راحت انجام بشه ممنون
  • US ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    4 5
    ما هم سرگیجه گرفتیم از قیمت خودرو و دلار و گوشت و مسکن و شیر مرغ و جون آدمیزاد
  • حمید IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    1 0
    حالا با این پرتاب، گوشت کیلویی چند؟
  • فرزند ایران IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    0 0
    خروج ایران هم از آژانس بین المللی انرژی اتمی که فقط پول میگیره و هیچ کاری جز فروختن اطلاعات و جاسوسی برای غرب کار دیگری نمیکنه از اولویت های کشور و دولت باید باشد.
  • جواد IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    3 2
    تلاش دانشمندان فضایی و دانشمندان و صنعتگران نظامی قابل تقدیر و مباحات هر ایرانی وطن دوست است. به امید روزهای بهتر برای ایران عزیز
  • سیامک IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    4 6
    این ماشینهای عصر هجرتون هم باآلودگی مردم رامیکشن هم با بی کیفیتی وغیر ایمنی بودنشون مردم از خریدن مایحتاج خود وهزینه های پزشکی درمانده شدن مردم وقتی روی زمین آرامش ندارن دیدن فضا چه حسنی داره براشون؟
  • FR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    3 5
    درود و هزاران درود بر جمهوری اسلامی ایران انقلابی و رهبری فوق خردمند آن
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    2 4
    سرگیجه شدید گرفتند میشه متوقف کنید؟
  • مهدی IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    2 0
    این ها همه فتوشاپه. عین الاسد هم فتوشاپ بود. کشورهای اروپایی ساخت فیلم های فتوشاپی را محکوم کرده اند چون قتوشاپ قفل شکسته استفاده شده.
  • مهدی IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    4 4
    ببخشید من تاسم گم شده کسی پیدا نکرده
  • ارغنون IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    7 4
    تعجبشان از اینه ملتی که به نان شبش محتاجه، ماهواره به چه دردش میخوره؟؟؟
    • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
      0 0
      واقعاً انها و شما نمیفهمید ماهواره و علوم های تک به چه درد میخورد؟؟!!
  • ثارالله IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    0 2
    این بد بخت های خود فروخته که دارن منفی میدن مگه نمی‌دونن که اربابانشون از اول که اینطور به دنیا نیومدن در ثانی ما این تکنولوژی رو با این همه تحریم و حمله تونستیم به اینجا برسونیم نه مثل ارباب های شما با کمک دانشمندان کشورهای دیگه
  • عفف IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    2 2
    چه خبر از دلار۷۵ هزاری وطلای ۳میبیونی
  • دانشمند IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    2 1
    اگر ماهواره دور زمین میچرخد ، پس چرا دیش ماه واره ثابت هست !!!
  • احمد‌ IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    0 1
    اگر انسان ذره ای شعور وانصاف داشته باشد از رفتار کشور های غربی بیشرافت وجنایتگار وبیانه های بی ارزششان میفهمد که چه کار بزرگی انجام شده است سه سگ قلادهبه گردن امریکا یعنی فرانسه، المان ،وانگلیس برای، ثریا بیانه دادند و غلط های اصافی کردند وانتظار نداشتند که در فاصله چند روز تو دهنی به این شدت وبزرگی بخورند انها باکمال بیشرمی ما را برای اعدام چند ادمکش وجنایتکار محکوم میکنند وباکمال بیشرافتی شهادت ۱۸۰۰۰ کودک فلسطینی را نمی بینند، انها می خواهند ایران، مثل مصر دلیل وحقیر وناتوان باشد که این ارزو رابه گور میبرن
  • حسين DE ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    2 0
    گام اول و بسيار حياتى براى داشتن اينترنت ملى غربى ها را بيشتر و بيشتر دچار سرگيجه ميكند
  • DE ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    0 0
    شما درایران نشستی و فکر میکنی که غرب تمام فکر و ذکرش روی پسرفت یا جلورفت ایران است . خیر ! پرتاب ماهواره هیچ انعکاس خاصی نداشت و چشم کسی را از حسادت کور نکرد . کره شمالی هم مجهزترین موشک ها رادارد اما مردمش گرسنه اند ..
    • عوام IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
      0 0
      البته این واکنشهایی که در رسانه های غربی میبینیم خلاف ادعای شماست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس