کد خبر 1571460
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۹

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اشراق مطلبی را با عنوان مهار آتش جنگ منتشر کرد که به شرح زیر است:

کارشناسان «گروه بین‌المللی بحران» طی گزارشی مورخ ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ ضمن تشریح پیامدهای جنگ غزه، پیشنهاداتی به اروپا برای توقف نبرد ارائه دادند. نویسندگان با اشاره به اینکه آتش این نبرد به غزه محدود نمانده، بلکه کرانه باختری و حتی لبنان، سوریه، عراق و یمن در خارج از گستره سرزمینی فلسطین را نیز در بر گرفته، بیان داشته‌اند که هیچ صلح پایداری جز «احقاق حقوق فلسطینیان از مسیر شناسایی حق تعیین سرنوشت آنان» توسط اسرائیل وجود ندارد.

نویسندگان اذعان می‌کنند که تهاجم زمینی اسرائیل به غزه، نه‌تنها موجب کشتار گسترده غیرنظامیان بلکه سبب‌ساز گسترش قحطی، گرسنگی، بیماری و کمبود کالاهای بهداشتی، پزشکی و غذایی شده و نه‌فقط مانع ورود این نیازمندی‌ها بلکه مانع توزیع آنان نیز شده است.

در این گزارش ذکر شده که حکم اولیه دادگاه لاهه مبنی بر ضرورت ورود نیازمندی‌های بشردوستانه به غزه و پاسخ‌گویی اسرائیل به اتهام نسل‌کُشی، «ضمانت اجرایی ندارد» ولی «می‌تواند موجب افزایش فشارهای سیاسی و دیپلماتیک کشورهای اروپایی بر اسرائیل شود».

نویسندگان معتقدند اشغال‌گری و جنایات اسرائیل در کرانه باختری که «تشکیلات خودگردان را به مثابه پیمان‌کار فرعی تل‌آویو درآورده» به تضعیف اقتدار و موقعیت اجتماعی این حکومت فلسطینی منجر شده و آن را در معرض فروپاشی قرار داده است. بنابراین پیشنهاد این گزارش به اتحادیه اروپا بدین شرح است.

  1. بهترین راه تأمین نیازهای بشردوستانه، «آتش‌بس پایدار است که با آزادسازی گروگان‌ها و ترتیبات حذف حماس از حکومت موقت آتی غزه» است.
  2. به موازات حکم موقت دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه، باید مسیر اتصال و تأمین آب و برق غزه پی گرفته شود. هم‌چنین «تسریع مراحل بازرسی نقاط ورودی به نوار، محدودسازی لیست اقلام ممنوعه با کاربرد دوگانه مانند سوخت و تجویز فعالیت تجاری برای ساکنان غزه از مرز اریز و گذرگاه رفح» از اقداماتی است که به تأمین نیازمندی‌های مردم غزه می‌انجامد.
  3. علی‌رغم اتهام اسرائیل، آمریکا و برخی کشورهای اروپایی مبنی بر نقش برخی فعالان تشکیلات آنروا در عملیات طوفان‌الاقصی، باید «همزمان با اصرار بر تحقیقات کامل و شفاف اتهامات علیه آنروا»، دولت‌های غربی تأمین مالی آنروا ادامه دهند.
  4. توقف گسترش شهرک‌سازی و ممنوعیت صدور ویزا علیه شهرک‌نشینان صهیونیست کرانه باختری که به خشونت علیه فلسطینیان در این محدوده دست می‌زنند.

به نظر می‌رسد حکم دادگاه لاهه به تنهایی اثرگذاری چندانی بر تهاجم اسرائیل به غزه نداشته باشد، اما در صورت تلفیق با عملیات نظامی در جبهه شمالی برای تداوم آوارگی ساکنان مناطق اشغالی و هم‌چنین عملیات علیه منافع اقتصادی غرب در دریای سرخ، اثرگذاری بیشتری بر اراده آمریکا و اروپا در پیگیری آتش‌بس داشته باشد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
    0 3
    این ها همون هایی هستن که زمانی صنعت هسته ای ایران رو نابود کردند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس