کد خبر 1571818
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۱

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی مطالعات راهبردی آمریکا مطلبی با عنوان برای ریاست‌جمهوری دوباره ترامپ آماده باشید را که برگرفته از یادداشت گراهام آلیسون، استاد دانشگاه هاروارد است منتشر کرد:

رهبران جهان شروع به بیدار شدن از این واقعیت کرده‌اند که سال آینده، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده ممکن است به کاخ سفید بازگردد. بر این اساس، برخی از دولت‌های خارجی به‌طور فزاینده‌ای روابط خود با ایالات متحده را مورد بازبینی قرار خواهند داد که ممکن است به‌عنوان «گزینه اختیار فروش ترامپ» شناخته شود. در این شرایط آنها ممکن است برای ارائه گزینه‌هایشان دست نگه دارند تا بتوانند با دونالد ترامپ دست به معامله بزنند. در مقابل، برخی دیگر شروع به جست‌وجو برای چیزی می‌کنند که می‌توان آن را «تله ترامپ» نامید، تحلیل راه‌هایی که بازگشت او احتمالا گزینه‌های بدتری را برای آنها به همراه خواهد داشت و بر اساس آن آماده می‌شوند.

شبح ریاست‌جمهوری گذشته

محاسبات ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در جنگ علیه اوکراین، نمونه واضحی از سخنان ترامپ است. در ماه‌های اخیر، با به‌وجود آمدن بن‌بست در صحنه، گمانه‌زنی‌ها درباره آمادگی پوتین برای پایان دادن به جنگ افزایش یافته است. اما در نتیجه گزینه اختیار فروش ترامپ، احتمال اینکه جنگ در این زمان در سال آینده همچنان ادامه داشته باشد، بسیار بیشتر است. به نوشته فارن‌افرز، با وجود علاقه برخی اوکراینی‌ها به آتش‌بس طولانی‌تر یا حتی آتش‌بس برای پایان دادن به کشتار، قبل از اینکه زمستان تلخ دیگری رقم بخورد، پوتین می‌داند که ترامپ قول داده است که جنگ را «در یک روز» پایان دهد. به گفته ترامپ: «به ولودیمیر زلنسکی می‌گویم، دیگر کمکی در کار نیست. باید با یک معامله به آن پایان دهی.» مشخصا پوتین از ترامپ عایدی بهتری به‌دست خواهد آورد تا اینکه یک دموکرات مثل جو بایدن در کاخ سفید باشد. متحدان اوکراین در اروپا همچنین، باید برای سال آینده تله ترامپ را در نظر بگیرند

در حالی جنگ به پایان دومین سال خود نزدیک می‌شود، تصاویر روزانه از ویرانی‌ها و مرگ‌ومیر ناشی از حملات هوایی و گلوله‌های توپخانه روسیه، توهمات اروپایی‌ها را مبنی بر زندگی در دنیایی که در آن جنگ منسوخ شده، از بین برده است. به‌طور قابل پیش‌بینی، این منجر به احیای شور و شوق برای تقویت اتحاد ناتو و ستون فقرات آن شده است. در این راستا تعهد ایالات متحده برای دفاع از هر متحدی که مورد حمله قرار می‌گیرد، بسیار حائز اهمیت است. اما ازآنجاکه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ترامپ برتری خوبی نسبت به بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری سال۲۰۲۴ دارد، ترس فزاینده‌ای در بین اروپایی‌ها وجود دارد. به‌ویژه آلمانی‌ها که خاطره خوشی از همکاری ترامپ با آنگلا مرکل ندارند؛ به‌گونه‌ای‌که صدر اعظم سابق آلمان گفت: «ما باید به‌تنهایی برای آینده خود بجنگیم.»

ترامپ تنها رهبر آمریکا نیست که می‌پرسد چرا جامعه اروپایی که سه برابر روسیه جمعیت دارد با تولید ناخالص داخلی بیش از ۹ برابر روسیه، باید همچنان برای دفاع به واشنگتن وابسته باشد. باراک اوباما، در مصاحبه‌ای که با جفری گلدبرگ، سردبیر آتلانتیک در سال۲۰۱۶ داشت، اروپایی‌ها (و دیگران) را به خاطر آنچه «مجانی سواربگیرها» خوانده، مورد نکوهش قرار داد. اما ترامپ پیشتر رفته.

به گفته جان بولتون که در آن زمان مشاور امنیت ملی ترامپ بود، رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده در یک نشست در سال۲۰۱۹ که در آن به‌طور جدی درباره خروج از این ائتلاف صحبت کرد، گفت: «ناتو برای من پشیزی هم ارزش ندارد.» تا حدی، تهدیدهای ترامپ یک ترفند چانه‌زنی برای وادار کردن کشورهای اروپایی به انجام تعهدات خود برای صرف ۲درصد تولید ناخالص داخلی برای دفاع از خود بود؛ اما فقط تا حدی این مصداق دارد.

پس از دو سال تلاش برای متقاعد کردن ترامپ درباره اهمیت ائتلاف‌های ایالات متحده، جان متیس، وزیر دفاع آمریکا به این نتیجه رسید که اختلافات او با رئیس‌جمهور آن‌قدر عمیق است که او دیگر نمی‌تواند خدمت کند؛ موضعی که او در نامه استعفای خود در سال۲۰۱۸ به صراحت توضیح داد. امروزه نیز وب‌سایت ستاد انتخاباتی ترامپ خواستار «بازنگری اساسی هدف و ماموریت ناتو» شده است. برخی از اروپایی‌ها در حال بررسی تعداد تانک یا گلوله‌های توپخانه‌ای برای ارسال به اوکراین هستند و می‌پرسند که در صورت انتخاب ترامپ در نوامبر، ممکن است برای دفاع از خود به این سلاح‌ها نیاز داشته باشند یا خیر؟

یک جهان آشفته

دومین دوره ترامپ نوید نظم یا بی‌نظمی جدید در تجارت جهانی را می‌دهد. ترامپ در اولین روز ریاست خود در سال۲۰۱۷ از توافق تجاری شراکت ترانس پاسیفیک خارج شد. هفته‌های بعد شاهد پایان بحث‌های مشابه درخصوص اروپا و همچنین سایر توافقات تجارت آزاد شد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
    4 0
    ترامپ بیاد دیگه این کمک ها به اکراین تمام میشه و اروپا رو هم قشنگ ادب میکند
    • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
      0 1
      بعد ایرانی ها میرند به جبران دستور وی در شهادت سردار بزرگشون ترامپ را از خونه اش بیرون می کشن و محاکمه و مجازات می کنند؟
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    12 3
    خیلی جالبه یه نفر که این همه پرونده فساد مالی و جنسی داره می‌تونه بشه نفر اول قدرتمند ترین کشور جهان.واقعا گند بزنند تو قوانین مسخره شون.
    • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
      3 0
      روحانی و احمدی نژاد و خاتمی و رفسنجانی و میر حسین که سی سال اداره ی کشور دستشون بود و توسط شورای نگهبان تأیید و به مردم غالب شده بودند همه تو زرد از آب در اومدند. ، قانون گزاران آمریکایی قطعا همین طوری انتخاب می کنند.
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    6 2
    ترامپ جانوری بود
  • IR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    0 1
    احتمالا عقبنشینی کند
  • BG ۰۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    4 2
    اول سیستم دادگاهی مسخره آمریکا که به ابزار حزبی تبدیل شده رو با کمک مجالس تغییر بده.
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    1 0
    معاونت حقوقی ریاست جمهوری- قوه قضائیه- نیروهای مسلح چه کار دارید می کنید--- هنوز یک حکم استرداد و اعدام برای این لجن --- قاتل بزرگ ترین نظامی قرن های مختلف ایران --- ئنتونستید بگیرید---- حاج قاسم سال در بیابان ها دوید-- شما 40 روز پشت کامپیوتر و میز دادگاه نتونستید یک حکم بگیرید- اف بر همه شما اولین اقدام ایران حکم رسمی ایران بر این که رئیس جمهور شدن این فرد هیچ تاثیر ی بر اجرای حکم قطعی او ندارد
  • حسن IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    1 0
    آمدن دوباره ترامپ یعنی تبدیل سرعت آرام اضمحلال و فروپاشی آمریکا به سرعت مافوق صوت برای فروپاشی داخلی آمریکا
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    0 0
    ترامپ انسانی رو راست است و بر خلاف دومکراتها زیرزیرکی دنیا را به اشوب نمیکشه منتهی قلم در دست مخالف است دومکرات ها باعث از بین رفتن امریکاه خواهند شد
  • فرزند ایران IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    1 0
    احتمال پیروزی ترامپ زیاد است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس