روزنامه های قبل از انقلاب

یکی از مهمترین اسنادی که تصویر واقعی‌تری از دوره پهلوی پدر و پسر را نشان می‌دهد، ‌ روزنامه‌های آن دوره است که شرایط روز جامعه را در تیترها و مطالبشان انعکاس می‌دادند.

به گزارش مشرق، در چندسال اخیر روایت‌هایی از دوره پهلوی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که تلاش می‌کند تصویری مثبت از وضعیت مردم در آن دوره را جا بیندازد. این روایت‌ها را از زاویه روزنامه‌های چاپ شده در همان زمان مورد بررسی قرار داده‌ایم.

«من در ۱۳ سال گذشته قیمت خودکار بیک را ثابت نگه داشته‌ام.» این جمله هویدا یکی از روایت‌های پرتکرای است که این سال‌ها در مورد وضعیت کشور در دوران پهلوی نقل می‌شود؛ روایت‌هایی که آنقدر شاخ و برگ گرفته‌اند که حالا دیگر دارد جای واقعیت‌های تاریخی را می‌گیرد. مخصوصا در عصر شبکه‌های اجتماعی که خیلی‌ها دنبال صحت و سقم ماجرا و بررسی تاریخی موضوعات نمی‌روند، همین‌ باعث شده یک جریان تحریف تمام عیار برای نشان دادن چهره مثبت از عملکرد پهلوی‌ها شکل بگیرد.

این میان یکی از مهمترین اسنادی که تصویر واقعی‌تری از دوره پهلوی پدر و پسر را نشان می‌دهد، ‌ روزنامه‌های آن دوره است که شرایط روز جامعه را در تیترها و مطالبشان انعکاس می‌دادند. این در حالی است که روزنامه‌ها و مطبوعات تحت نظارت شدید حکومت پهلوی بودند و خیلی از حقایق سانسور می‌شد؛ ‌ولی با این وجود همان میزانی هم که اجازه انتشار پیدا می‌کرد، ‌ حقایقی بسیار متفاوت نسبت به داستان‌پردازی‌های امروز را نشان می‌دهد. در این گزارش بخشی از واقعیت‌ها را از زاویه روزنامه‌های همان زمان مورد بررسی قرار می‌دهیم. این پژوهش با مشارکت مجموعه «تونل زمان» انجام شده است.

افسانه ارزانی در دوران پهلوی؛ ترقی «۷۰۰ درصدی» قیمت در عرض یکسال

«من در ۱۳ سال گذشته قیمت خودکار بیک را ثابت نگه داشته‌ام.» این جمله را هویدا در دادگاه انقلاب گفت تا ادعا کند در طول ۱۳ سال نخست وزیری اش، بهترین عملکرد را داشته است. این در حالی است که افزایش بی‌سابقه قیمت‌ها در روزنامه‌ها و مطبوعات چاپ شده در حکومت پهلوی واقعیتی بسیار متفاوت را نشان می‌دهد. در شرایطی که نه کشور تحت تحریم‌های سنگین بود و نه مشکلی فروش نفت وجود داشت، ‌ کمبود و گرانی کالاهای اساسی در این زمان، یکی از مشکلات جدی کشور بود که با وجود درآمدهای هنگفت نفتی، اقدامی برای حل آن انجام نمی‌شد. این در حالی بود که به‌خاطر تبعیت کامل ایران از آمریکا و متحدینش، رابطه اقتصادی خوبی نیز با آن‌ها برقرار بود.

به‌عنوان نمونه روزنامه اطلاعات در ۱۴ فروردین ماه سال ۱۳۴۸ به کمبود گوشت گوسفند و گرانی بی سابقه گوشت مرغ اشاره می‌کند. این در شرایطی است که مذاکره شاه ایران با نیکسون، وزیر امورخارجه آمریکا تصویر اصلی این روزنامه است. این وضعیت در ایام عید اتفاق افتاده است.

مهمترین حقیقت‌هایی که جریان تحریف نمی‌خواهد ببینید

روزنامه دیگری با انتشار مطلبی ازافزایش ۷۰۰ درصدی قیمت اجناس در عرض یکسال پرده بر می‌دارد و به اقدامات اقتصادی اشاره می‌کند که باعث شده است در عرض بیست روز، همه‌چیز ۸۵ درصد گرانتر شود.

مهمترین حقیقت‌هایی که جریان تحریف نمی‌خواهد ببینید

در نمونه ای دیگر روزنامه اطلاعات در ۲۸ آذرماه ۱۳۵۱ درباره افزایش قیمت مرغ در آن زمان مطلبی را به چاپ می‌رساند.

مهمترین حقیقت‌هایی که جریان تحریف نمی‌خواهد ببینید

همچنین اسدالله علم درباره گرانی و کمبود موادغذایی در آن زمان می‌گوید: «در تابستان ۱۳۵۲، بسیاری از انواع مواد غذایی کم‌یاب شده و اگر هم یافت می‌شد با قیمتی چند ده برابری به فروش می‌رسید. در ماه‌های نخست سال ۵۳ نان هم پیدا نمی‌شد و هویدا همواره اعلام می‌کرد که ما در «عصر طلایی» به‌سر می‌بریم!»

گرانی ناگهانی قیمت مصالح ساختمانی در سال ۱۳۵۲ نیز مطلبی است که در ۱۶ فروردین روزنامه اطلاعات به آن اشاره کرده است.

مهمترین حقیقت‌هایی که جریان تحریف نمی‌خواهد ببینید

همچنین روزنامه اطلاعات در دوم مرداد ماه ۱۳۴۸ به گرانی میوه و گوشت در مشهد اشاره می‌کند و می‌نویسد: «گرانی میوه و گوشت، گریبانگیر مشهدی‌ها هم شد!»

مهمترین حقیقت‌هایی که جریان تحریف نمی‌خواهد ببینید

روزنامه اطلاعات نیز با انتشار مطلبی به گران میوه و ناتوانی مردم در خرید آن اشاره می‌کند.

مهمترین حقیقت‌هایی که جریان تحریف نمی‌خواهد ببینید

آش به قدری شور می‌شود که محمدرضا پهلوی در سخنرانی خود در اجلاس مجلسین سال ۱۳۵۲، به تورم ۲۰۰ تا ۴۰۰ درصدی در کشور اعتراف می‌کند و درباره افزایش قیمت کالاهای اساسی نسبت به دو سال قبل می‌گوید: «در حال حاضر تورم فوق‌العاده‌ای از خارج به کشور ما تحمیل می‌شود. به طوری‌ که از دو سال پیش که قیمت‌های صادراتی نفت در کنفرانس تهران تعیین شد، ما به طور مداوم شاهد افزایش قیمت کالاهای وارداتی بوده‌ایم. برای مثال کافی است تذکر دهیم که در حال حاضر بهای کالاهای اساسی نسبت به دو سال قبل بدین قرار است: گندم ۳۲۰ درصد، شکر ۳۰۸ درصد، سیمان ۳۰۰ درصد، پشم ۲۲۰ درصد، آهن آلات ۲۰۰ درصد، پوست و چرم ۲۰۰ درصد و مواد پلاستیکی تا ۴۰۰ درصد.»

افزایش قیمت‌ها در دوره پهلوی تنها محدود به کالاهای مصرفی مردم نبود و قیمت مسکن نیز با افزایش چند برابری مواجه شده بود. به عنوان نمونه روزنامه اطلاعات در شهریورماه با انتشار مطلبی به افزایش «۲ هزار درصدی» قیمت زمین اشاره کرد.

مهمترین حقیقت‌هایی که جریان تحریف نمی‌خواهد ببینید

همچنین روزنامه اطلاعات در ۳۰ بهمن ماه سال ۱۳۵۰ با تیتر «هویدا با انتقاد مخالفان درباره گرانی قیمت‌ها پاسخ داد» صحبت های هویدا در مجلس شورای ملی را پوشش داد که همین، دروغ بودن ماجرای قیمت خودکار بیک در دوران صدارت هویدا است.

مهمترین حقیقت‌هایی که جریان تحریف نمی‌خواهد ببینید

«۸۰ درصد مردم ایران» گرسنه و نیمه گرسنه هستند؛ غذا برای همه نداریم

«در حدود ۴۰ درصد مردم ایران گرسنه هستند. صدی ۴۰ دیگر هم نیمه گرسنه، غذا برای همه نداریم» این جمله بخشی از صحبت های ارسنجانی وزیر کشاورزی پهلوی در زمانی است که ایران نه تحت فشار تحریم‌های سنگین کشورهای خارجی و نه درگیر جنگ بود. در تاریخ ۲۱ تیرماه ۱۳۴۱ روزنامه اطلاعات با پوشش صحبت های وزیر کشاورزی وقت به وضعیت وخیم مردم در زمان پهلوی اشاره کرده است.

مهمترین حقیقت‌هایی که جریان تحریف نمی‌خواهد ببینید

فقر و وضعیت وخیم مردم در دوره پهلوی تبدیل به بحرانی بزرگ برای کشور شده بود، تا حدی که برخی از افراد برای امرار معاش در ازای یک تکه ساندویچ و مقدار کمی پول به خون فروشی روی آورده بودند.

تعداد بی سوادها وحشتناک است

شواهد تاریخی نشان می‌دهد که رژیم پهلوی برخلاف رپورتاژهای بی‌اندازه اش درباره گسترش سوادآموزی و آموزش در سطح کشور، نه تنها موفقیت چندانی نداشت بلکه در این حوزه نسبت به کشورهای اطراف عقب مانده نیز بود، به طوری که عقب‌ ماندگی رژیم پهلوی در حوزه سوادآموزی مورد اذعان برخی از چهره های خارجی نیز قرار گرفت.

«تعداد بی سوادها وحشتناک است» این جمله تنها بخشی از اعترافات نخست وزیر وقت درباره وضعیت آموزش مردم ایران در دوران پهلوی است که در تاریخ ۱۸ آذرماه سال ۱۳۴۱ در روزنامه اطلاعات به چاپ رسیده است.

مهمترین حقیقت‌هایی که جریان تحریف نمی‌خواهد ببینید

برق نیست و مردم بی‌آب مانده‌اند!

شاه مدعی بود کشور را در آستانه رسیدن به تمدن های بزرگ قرار داده است درحالی که از ارائه ابتدایی‌ترین خدمات مانند آب، برق، آموزش و بهداشت به مردم ایران هم عاجز بود. در آن زمان براساس اظهارات اسد الله علم، تنها یک درصد از بافت روستایی ایران که بخش اعظمی ازجمعیت کشور را در خود جای می‌دادند به آب سالم و تمیز دسترسی داشتند و فقط به ۴ درصد از این روستاها برق می‌رسید.

بحران قطع برق به صورت روزانه هشت ساعت هم یکی از معضلات پایتختنشینان در دوران پهلوی بود که به مرور شهرستان‌ها هم با خاموشی های مکرر برق مواجهه شدند. مرور روزنامه های منتشر شده در آن سال‌ها نیز این موضوع را تایید می‌کند. در این خصوص اسدالله علم در کتاب یادداشت‌های علم می‌نویسد: «آیت‌الله [احمد] خوانساری تلفن کرد که در قم برق نیست و مردم بی‌آب مانده‌اند، تلفنی (به شاه) عرض کردم. فرمودند فوری به دولت بگو... ولی این حرف‌ها نیست. کار از پایه خراب است اکنون باز در تهران بی‌برقی است، من‌جمله منزل خودم هر شب برق قطع می‌شود و ناچار یک موتور برق کوچک خریده‌ام که این دو سه روزه به کار بیافتد... کار به حدی مسخره شده که از تصور خارج است.»

به عنوان نمونه روزنامه اطلاعات با انتشار مطلبی به موضوع خاموشی های مکرر برق در شهرهای بزرگ اشاره می‌کند.

مهمترین حقیقت‌هایی که جریان تحریف نمی‌خواهد ببینید

هشدار رئیس اداره پیش‌بینی هواشناسی: «آلودگی هوای تهران به مرز خطر رسیده است»

آلودگی هوای تهران که بالا می‌رود، برخی جریان‌ها عکس‌هایی گزیده از تهران دهه پنجاه را منتشر می‌کنند تا اینطور جا بیندازند که هوای آن زمان را پاک و بدون هیچ آلودگی بوده است. اما مرور روزنامه های دهه ۵۰ نشان می‌دهد که پیشینه معضل آلودگی هوا به دوره پهلوی برمی گردد؛ این در حالی است که تعداد وسایل نقلیه و نه تعداد نیروگاه‌ها و کارخانه‌ها بسیار کمتر از امروز بود.

در هفتم دی ماه ۱۳۵۶ هشدار رئیس اداره پیش‌بینی هواشناسی درباره آلودگی هوای تهران، این موضوع را به یکی از گزارش‌های مهم روزنامه اطلاعات تبدیل کرده بود. «آلودگی هوای تهران به مرز خطر رسیده است»؛ این تیتر روزنامه اطلاعات هفتم دی ماه و البته شاه‌بیت صحبت‌های رئیس اداره پیش‌بینی هواشناسی بود. او با هشدار جدی درباره آلودگی هوای تهران، ماشین‌های دودزا را عامل اصلی آلودگی معرفی کرده بود، و پیشنهاد کرده بود که در محدوده شهرری تا میدان سپه در ساعات اولیه صبح و همین‌طور غروب، تردد ماشین‌های دودزا کمتر شود.

مهمترین حقیقت‌هایی که جریان تحریف نمی‌خواهد ببینید

این‌ روزنامه‌ها تنها بخش کوچکی از واقعیت‌های دوره پهلوی را روایت کردند؛ آن هم در شرایطی که کشور به‌خاطر نداشتن استقلال، تحت تحریم‌های شدید اقتصادی نبود، رابطه خوبی با آمریکا و انگلیس داشت و فروش نفت در بالاترین میزان ممکن بود. هیچ مشکلی برای صادرات و واردات وجود نداشت و ایرانِ وابسته، در هماهنگی کامل با سیاست‌های ابرقدرت‌ها بود.

در جنگ شناختی تمام عیاری که این سال‌ها به‌صورت فراگیر علیه مردم ایران در جریان بوده است، تلاش می‌شود این واقعیت‌ها فراموش شود و همین، اهمیت بازخوانی مستند و دقیق تاریخی را بیشتر از هر زمان دیگری نشان می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    17 6
    دردوره ی پهلوی ثروت وقدرت در دست شاه و اطرافیانش وخوانین دوره برش بوده
    • IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
      21 4
      در زمان شاه جمعیت ایران 33 میلیون بود و 6 میلیون بشکه نفت در روز هم می فروختیم الان جمعیت ایران با مهاجر افغان 100 میلیون است و فقط 2 میلیون بشکه نفت می فروشیم
    • IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
      28 4
      در زمان شاه فساد و دزدی از الان بیشتر بود اینترنت و ماهواره هم نبود که دزدی ها را اعلام کنه حکومت هم یکدست بود و همه با هم فامیل بودند زمان شاه هیچ کس از شدت ترس جرات نداشت اسم ساواک را بیاره اینقدر که از ساواک می ترسیدند 13
    • IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
      19 5
      در زمان شاه اکثر مردم ساکن روستاها بودند و جمعیت شهری کم بود روستاها اصلا اب و برق و جاده و ... نداشتند بعد از انقلاب حکومت سالها بودجه را گذاشت تا به این همه روستا اب و برق و گاز و جاده و مدرسه و ... بسازه 8 سال هم با عراق جنگیدیم و کلی هزینه و خرابی ایجاد شد که دولت سالها باید بودجه بزاره تا این خرابی ها را اباد کنه
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    9 17
    رشدسرمایه گذاری سیال روهم بگو دراون دوسال ازنیروگاه اتمی که دردوسال هشتاددرصدش کامل شده بود وام به کشورها ودرعوض اوردن متخصص مستشاری وخرید دهها هلیکوپتروهواپیماوکشتب تجاری حتی وسرمایه گذاری درمعدن نقره سیرالئون دریه رشدسریع بیچاره روخفت کردن
  • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    40 6
    خب چرا همه دولت ها به مساله تورم بی توجه هستند؟ خود این دولت ها و نمایندگان مجلس با بی توجهی به تورم، چاپ پول و افزایش هزینه ها و زیاد کردن کسری بودجه، باعث پر و بال دادن به جریان تحریفی ها شدند و می شوند.
    • IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
      5 4
      عزیزم چون رضا پالانی اول اساس اقتصاد را خراب کرد و جای آن دیواری که خشت اول اقتصاد تقلیدی غرب را کج گذاشته و تا فکر اساسی نشه تا آخر کج خواهد رفت حتی اگر بشود کجی آنرا کم کرد
  • فرزاد IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    5 13
    پس چرا شاهد راهپیمایی و اعتراض بخاطر گرانی نبودیم اون زمان؟
    • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
      16 1
      خوابی؟کوری؟انقلاب به اون کندگی رو نمیبینی؟
    • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
      0 0
      واقعا می گی؟ 😳😳😳😳😳
    • فرزاد IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
      0 0
      کدوم شعار سال 57 اقتصادی بود؟
    • IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
      2 0
      فرزاد از کدام غار سربرآوردی؟!!!!!
  • رزا CA ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    4 8
    يک مقايسه کوچک برايتان انجام مى دهم تا به تحليل هاى شما در اين مقاله پاسخ دهم . من شخصا دو هزار تومان در ماه حقوق مى گرفتم يک پيکان کار نو ٢٥ هزار تومان قيمت داشت که برابر با حقوق ١٣ ماه بود الساعه يک خودرو ارزان از همان شرکت را بايد با کلى معطلى به قيمت ٤٥٠ ميليون خريد که اگر در حالت خوشبينانه ماهى ده ميليون دريافت کنيد بايد ٤٥ ماه حقوقتان را براى آن پرداخت کنيد
    • من IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
      5 20
      مقایسه تان اشتباه است. حقوق ماهی دو هزار تومان برای یک دبیر دبیرستان بود و این حقوق اکنون ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان است. یعنی قیمت یک خودرو ۲۰۰ میلیون تومانی یعنی پراید (درب کارخانه) را با کمتر از ده ماه حقوق یک دبیر میتوان خرید. درست مقایسه کنیم.
    • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
      20 4
      کاربر ۲۰:۵۳ یه آخرتی هم هستا،کدوم دبیر دبیرستان ۳۰ میلیون حقوق می‌گیره؟کدوم پراید ۲۰۰ میلیونی دم کارخانه.پراید که دیگه تولید همیشه اصلا! یه ذره شرف هم خوبه
    • IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
      4 3
      والا ما با فامیل هامون 100 نفر می شویم هیچکدام از فامیل های ما زمان شاه ماشین نداشتند دهه 70 توانستند ماشین بخرند زمان شاه اکثر مردم ماشین نداشتند کافیه از فامیل و اشنا پرس و جو کنی الان هر خانواده دو تا ماشین دارند
    • IR ۰۶:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
      1 2
      در آن زمان که می فرمایید ارزان بوده در فامیل شما چند نفر ماشین داشتند. الان چند نفرتان ماشین دارید؟
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    0 1
    حالا بخاطر این تیتر روزنامه ها قیمت ها میتونه چند برابر بشه
  • IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    5 10
    فتوشاپم بلد نیستید
    • IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
      0 0
      ما که در آن دوران زندگی کرده ایم چی؟ یاد این شعار انقلاب افتادم: اظهاری گوساله این ملتم نواره؟ نوار که پا نداره
    • محی IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
      15 5
      داداش گلم اگر چشماتو خوب بازکنی و یا اینکه سن‌ات به اون زمانها قد بدهد بیسوادی وحشتناک را می دیدی. وجود پزشکهای از هندوستان،بنگلادش، فیلیپین یادت میومد. در یک خانواده کل خانواده باید کار می کردند تا زندگی کنند آن هم با حداقلها بله چند سالی هست که سوءمدیریتها و تحریمها باعث مشکلات شده به خاطر داشته باشید که 36 میلیون جمعیت داشتیم 6 میلیون بشکه نفت می فروختیم هیچ کشوری هم ما را تحریم نکرده بود و 8 سال جنگ و خرابیهای آن را نداشتیم. کاش کمی انصاف داشتی و کتابهایی که خود عمال و نزدیکان شاه نوشته بودند را می خواندی و گوش مغزت را به تلویزیونهایی که زمانی دولت مصدق را زمین زدند و با کودتا پدر و پسری که بحرین را شوهر دادند ، سرچشمه ارس و هیرمند و غیره و ذالک را بخشیدند را می دیدید. مردمی که تاریخ کشورش را نخوانده باشد به ناچار تاریخ برایش تکرار خواهد شد. التماس تفکر
    • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
      0 0
      مجسمه ذوب در اعلی هرزت رو از تو باید ساخت
    • آزاده IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
      14 1
      برای امثال شما فیلم و عکس و روزنامه که هیچ خود اعلی حضرتتون از گور پاشه بگه دوران ننگینش هیچ ارزشی برای مردم قائل نبوده و به چشم رعیتی خدمتگزار برای خودش و اربابا آمریکایی به ملت نگاه میکرده باز شما قبول نمی کنید دلیلش هم عناد است آنقدر گرفتار حُب و بُغض شده اید که نه میبینید نه میشنوید و نه فکر میکنید چون حُب وبُغض است که بر شما حکم میراند نه حقیقت و منطق.
  • JP ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    8 4
    آقا تمام حرفهای شما قبول مردم انقلاب کردن که آن چیزها نباشه نه اینکه بعد 45 سال اوضاع به مراتب بدتر شده بسته خودتون هم می دانید دروغ می گویید
    • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
      3 1
      مطمئن باش اگر اون حکومت می موند فقط در بعد اقتصادی اوضاع خیلی خیلی بدتر میشد
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    0 0
    کار شوروی بود
  • IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    0 3
    خخخ اینا دیگه سیاه نماییه
    • IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
      0 0
      راست میگن اونی که خودشو به خواب زده نمیشه بیدار کرد
  • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    4 4
    در زمان گذشته خانواده ما دردرجه متوسط قرارداشت والان هم زندگی ام در درجه متوسط قرار داردو گاهی وقتا روزگار سختی می گذرانیم اما هیچ وقت دوست ندارم برگردم به روزگار شاه . ترس .نداری وبدبختیایی که در اطرافم دیدم هیچ وقت فراموش نمی کنم
  • فرزاد کلبعلی IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    17 0
    خوب مردم انقلاب کردند که اون منجلاب فساد و بی عدالتی و فقر گم بشه
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    1 0
    الان هم که تورمه
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    2 1
    لعنت بر پهلوی پدر و پسر و بچه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس