به گزارش مشرق،کانال مطالعات راهبردی آمریکا مطلبی را درباره برگزاری میزگرد نیویورک‌تایمز منتشر کرد که به شرح زیر است:

روزنامه نیویورک‌تایمز در میزگردی با حضور کارشناسان سیاسی و ستون‌نویسان برجسته‌ای چون راس دوتات، کارلوس لازادا، لیدیا پولگرین و میشل کاتل درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به شانس دونالد ترامپ و جو بایدن- در صورت نامزدی نهایی این دو- پرداخته است.

این میزگرد که به گفته کارلوس لازادا مجری اصلی میزگرد اولین قسمت از مجموعه بحث‌هایی است که در مورد مسائل و سوالات بزرگی درباره انتخابات ادامه خواهد داشت، با طرح پرسشی درباره نقش سیاست خارجی در جلب نظر رای‌دهندگان از سوی لیدیا پولگرین آغاز می‌شود- که میشل کاتل با اشاره به این که «رای‌دهندگان به سیاست خارجی اهمیت نمی‌دهند» عملا بحث انتخابات را آغاز می‌کند.

کارلوس لازادا در جواب می‌گوید: ولی مشکل این‌جاست که سیاست خارجی بحث گسترده‌ای است که نه فقط رای‌دهندگان، بلکه تقریبا همه به آن اهمیت می‌دهند. اما ظاهر قضیه جوری است که مخاطب را از آن دور می‌کند و نوعی حس فاصله در خودش دارد. ولی اگر این بحث به این شکل مطرح شود که آیا برای آمریکایی‌ها قدرت‌نمایی در جهان اهمیت دارد؛ یا حتی به این شکل که آیا آمریکایی‌ها به تهدیدهایی که از سراسر جهان علیه آمریکا وجود دارد اهمیت می‌دهند یا نه؛ جواب سوال قطعا متفاوت خواهد بود.

راس دوتات هم اضافه می‌کند: «این یک چیز نسبی است. در واقع در اغلب موارد رای‌دهندگان به سیاست خارجی اهمیت چندانی نمی‌دهند، اما موارد معدودی هم هست که ماجرا کاملا برعکس است. مثلا اتفاقی مانند بحران گروگان‌گیری اعضای سفارت آمریکا در ایران- که اصلا نتیجه انتخابات را عوض کرد یا حتی در همین یکی دو سال اخیر خروج نیروهای آمریکا از افغانستان را دیدیم که به جو بایدن آسیب بدی رساند و حتی به نوعی تصورات موجود از ریاست جمهوری او را تغییر داد».

کارلوس لازادا مثال‌هایی ذکر می‌کند درباره این که سیاست خارجی چگونه مسیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تغییر داده است: «از جمله همان ماجرای انتخاب نشدن جیمی کارتر در دور دوم- که یکی از مهم‌ترین مثال‌ها در این زمینه است، اما تنها مثال نیست.این یعنی اتفاقات مربوط به سیاست خارجی در مواردی اهمیت زیادی می‌توانند داشته باشند. بسته به زاویه نگاه دارد. اصلا همین جنگ اسرائیل در غزه یا جنگ اوکراین- آیا این‌ها اتفاقات خارجی هستند یا داخلی؟ تفاوت تلقی از یک موضوع این‌جاست که می‌تواند روندی را در انتخابات تغییر دهد. همان‌طور که این اتفاق در مورد لیندون جانسون روی داد و دیدیم که جنگ ویتنام چگونه او را نه از انتخاب، بلکه حتی از نامزدی مجدد هم بازداشت. این موضوع را در مورد جورج بوش هم می‌توان گفت که در زمان جنگ خلیج فارس چنان قوی و شکست‌ناپذیر جلوه می‌کرد که باعث شد دموکرات‌ها از معرفی رقیب قدرتمند برای او خودداری کنند و مانع از سوختن یک چهره مهم‌شان شوند- که همین هم در را برای بیل کلینتون باز کرد. من حتی می‌توانم بگویم که انتخاب اوباما هم به نوعی مرهون سیاست خارجی بود. در واقع او بعد از این که جنگ عراق را- برخلاف بقیه دموکرات‌ها- جنگ احمقانه نامید، نامزدی اصلی این حزب را به دست آورد و جالب این که در انتخابات نهایی هم در مقابل جان مک‌کین پیروز شد که به عنوان یکی از موافقان سرسخت جنگ عراق شناخته می‌شد».

اما درباره این که در شرایط حال حاضر جهان؛ انتخابات آمریکا چه مسیری را طی خواهد کرد؛ میشل کاتل می‌گوید که این موضوع به مسایلی مانند جنگ غزه هم می‌تواند ارتباط داشته باشد: «جنگ غزه به یک موضوع سیاست داخلی تبدیل شده است که بر اساس خطوط غیرعادی سیاسی تقسیم می‌شود. اما نکته این‌جاست که همین امر تبدیل به یک فاکتور تعیین‌کننده شده است. ببینید؛ این روزها اگر به صحبت‌های افرادی که درباره مبارزات انتخاباتی بایدن در مقابل ترامپ صحبت می‌کنند گوش دهید، خواهید دید که تعداد زیادی از آن‌ها می‌گویند که ترامپ دیوانه است، او حقیر است، نامنظم است، بی بند و بار است و خیلی چیزهای دیگر. اما در این زمانه ترسناک آمریکا دقیقا دیوانه‌ای مثل او را نیاز دارد. این به دلیل همین مبحث سیاست خارجی است که شرایط دنیا را تا این حد مهم جلوه می‌دهد».

لیدیا پولگرین نیز می‌گوید: «صحبت‌های ترامپ در مورد جنگ اوکراین نیز می‌تواند نقش مهمی در انتخابات داشته باشد. حرف‌های او را در این مورد مرور کنید نتایج جالبی به دست می‌آورید. به خصوص ان‌جا که می‌گوید «ما نمی‌خواهیم بودجه جنگ را در اوکراین تامین کنیم؛ مگر این که اول مرزهای جنوبی خود را ایمن کرده باشیم.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس