کد خبر 1573115
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۶
«افزایش سن بازنشستگی» از فروردین + جزییات

اجرای ماده ۲۹ برنامه هفتم و شرایط بازنشستگی منوط به تدوین و ابلاغ آیین‌نامه است اما عملیاتی شدن آن مطابق قانون برنامه هفتم توسعه از اول فروردین‌ماه سال ۱۴۰۳ قابل انجام خواهد بود.

به گزارش مشرق، محمد محمدی با اشاره به موافقت شورای نگهبان با افزایش سن بازنشستگی، اظهار کرد: طبق قانون، بیمه‌پردازانی که ۲۸ تا ۳۰ سال سابقه خدمت داشته باشند به سنوات اشتغال آنها برای بازنشستگی اضافه نمی‌شود، اما برای بیمه‌پردازانی که ۲۵ تا ۲۸ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی دو ماه اضافه، برای بیمه‌پردازان با ۲۰ تا ۲۵ سال سابقه خدمت به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی سه ماه، برای بیمه‌پردازان با ۱۵ تا ۲۰ سال سابقه خدمت به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی چهارماه و برای بیمه‌پردازانی که مطابق قوانین تا ۱۵ سال سابقه خدمت دارند، به سنوات اشتغال آنان پنج سال اضافه می‌شود.

وی افزود: اما قانونگذار شرطی در این قانون قید کرده است مبنی بر اینکه هر فرد براساس قوانین قبلی می‌تواند با رعایت قانون بازنشست شود؛ به طوریکه نحوه محاسبه مستمری به نسبت «سنوات اشتغال» به «سنوات الزامی اشتغال» خواهد بود. به طور مثال تصور کنید یک خانم با ۴۲ سال سن و ۲۰ سال سابقه اشتغال در سال آینده درخواست بازنشستگی می‌کند. از همین رو باید حدود سه ماه اضافه کار کند و سپس زودتر از زمان موعد، بازنشسته شود.

معاون فنی و امور بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: فرمول مستمری او به این صورت خواهد بود که از نظر محاسبه‌ای، «سنوات سوابق» بر «سنوات الزامی اشتغال» تقسیم و بالطبع مبلغی از حقوق فرد کسر خواهد شد اما این قانون امتیازاتی دارد مانند اینکه قانون‌گذار به مخرج کسر دست نزده است و به عبارتی اگر فردی بیشتر کار کند، صورت کسر در جای خود محفوظ است و بالطبع به نسبت بیشتری مستمری دریافت می‌کند. از سوی دیگر این اختیار داده شده تا هرکس براساس قوانین قبلی و با رعایت نسبت اشتغال به نسبت الزام اشتغال درخواست بازنشستگی دهد.

محمدی مزیت دیگر این قانون را نیز اینگونه مطرح کرد که باتوجه به اینکه در برخی دستگاه‌ها و نهادها زمانی که افراد به ۳۰ سال سابقه خدمت می‌رسند باید بازنشسته شوند، اما در این قانون گفته شده فرد می‌تواند با اجازه دستگاه، به اشتغال خود ادامه دهد.

وی در ادامه درخصوص وضعیت دقیق این قانون نیز بیان کرد: قانون برنامه توسعه هفتم از ابتدای سال ۱۴۰۳ اجرا خواهد شد، البته اجرای ماده ۲۹ و شرایط بازنشستگی منوط به آئین‌نامه بوده، اما عملیاتی شدن از اول فروردین ماه سال ۱۴۰۳ خواهد بود.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • مهدی IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    16 0
    پس با این اوصاف روز بازنشستگی خود را نمی دانیم. دو سال دیگه فلان صندوق کم میاره باید دوباره همین مصوبه را تکرار کنند. حداقل یه چیزی تصویب کنید تا 10 سال کسی حق نداشته باشه سن بازنشستگی را زیاد کنه.
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
      15 0
      انقدر خوردن و بردن که چیزی نمونده برا مردم تا موقع مرگ باید کارکنن و پول بیمه بدن به دولت
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    12 0
    تا زمانی که قانون نشده وماده وتبصره ان ابلاغ نشده قابل اجرا نیست موافقت شورای نگهبان پس از تصویب است نه قبل ان این پیشنهاد اگر قانون شود بسیار ظالمانه است ونباید عطف بماسبق شود
  • ممد IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    26 0
    و هیچ چیز رو به خیر منفعت مردم تایید نکردین الهی .......
  • حامد IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    15 0
    آره،فقط بخور بخور بخور بخور
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    17 1
    تیر خلاص برای عدم استخدام جوانان در کارهای دولتی یا دائم
  • حسین IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    13 1
    با سلام . قانون جدید بازنشستگی یک ایراد مهم و کلی دارد که تصویب کنندگان آن خود را به کوچه علی چب زده و هیچ صحبتی از آن نمی کنند. سن بازنشستگی 35 سال تصویب کردید حقوق 35 روز باید پرداخت شود. و برای بقیه به نسبت سالهای سابقه شان اضافه می گردد. قانون گذار یک طرفه به قاضی رفته و با کمترین توجهی به این موضوع و منافع پرداخت کنندگان بیمه بازنشستگی قانون را به تصویب رسانده است. این قانون از نظر مردم بی قانونی تمام عیار محسوب شده و هیچ اعتباری ندارد.
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    8 1
    با سلام من رفتم بهشت زهرا که خانه ای در آخرت ابتیاع کنم .چون با این اوصاف در زمان حیات که بازنشسته نخواهیم شد حداقل آدرسی باشد بعد از فوت حقوق بازنشستگی را به آنجاارسال کنند باز هم شک دارم چون میترسم قانونی وضع شود که در آنهم ذکر شده باشد حداقل زمان پرداخت حقوق بازنشستگی برای موتوفیان سی سال بعد از فوت میباشد که میتوانند با درخواست این زمان رابیشتر کنند تا حقوق بازنشستگی بیشتری دریافت کنند .فکر کنم پس از سی سال از فوت هم قانونی وضع کنند که بجای پرداخت حقوق یک فاتحه بجای تمامی سنوات قرائت شود شاید برای قرائت آن تاریخی در نظر نگیرند
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    7 2
    صندوق های بازنشستگی می گن پول نداریم من سوال می کنم خوب چرا به بعضی ها دو تا حقوق می دهید و چرا به نوه ها هم حقوق می دهید حالا فرزند اری ولی نوه دیگه چرا ؟ این خودش باعث طلاق های صوری و مشکلات ان می شود بعضی چیزها با هم نمی خواند
  • سیدمهدی موسوی IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    12 0
    35 سال کار کن 30 روز حقوق بگیر ولی 4 سال نماینده مجلس باش تا آخر عمر حقوق ومزایایی نمایندگی بگیر به این میگن عدالت در جمهوری اسلامی به من چه که سیستم صندوق های بازنشستگی با دزدی و اختلاس و خیانت در امانت این صندوق ها را ورشکسته کرده اند من باید تاوان دزدی این صندوق را بدهم؟؟؟ چه تضمینی وجود دارد که دو سال دیگه تصویب نکنند که 50 سال کار کنید تا 30 روز حقوق بگیرید ؟؟ کسی که یکبار دبه کرده بارها دبه خواهد کرد دم فقهای شورای نگهبان گرم واقعا دم شما گرم که مغایر شرع ندانستند آقا نخواستیم لطفا مجموع پرداختی ما به نرخ روز دلار یا طلا به ما برگردانید بیمه تامین اجتماعی مال خودتان
  • محسن IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    13 0
    برای مسئولان زحمتکش ، ملت ایران پشیزی ارزش ندارد .یک نظر سنجی می گذاشتید ببینید نظر ملت غیور چیه ؟! واریز یارانه در بیستم هر ماه عصای دست مردم بیچاره بود تا خود را سر ماه برسونند به ویژه برای کارمندان و فرهنگیان که جز اقشار مستضعف جامعه شده اند به لطف دول های قبلی و فعلی .بیچاره مان کردید ،این حرکات در آستانه انتخابات هدفدار و مغرضانه هست و رئیس دولت باید از خواب غفلت بیدار شود
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    7 0
    این حکم باطله
  • ع IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    7 0
    این مصوبه به جز ضرر هیچ سودی برای مردم ندارد.....مجلس انقلابی..1
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    5 0
    متاسفم با این قانونتون
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    4 9
    خودمان رای دادیم به نماینده اون تصویب کرده پس خودمان کردیم
  • عباس IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    4 1
    والله ما کارمندان حداقل یه حقوق چنل غازی میگیریم تا 4روزکه ازبرج بگذره دیگه هیچی نداریم بخوریم روز شماری میکردیم صبر میکردیم تا بیستم ماه برسه تا یارانه بدن حداقل تاسرماه کم کم نگه میداشتیم تا سرماه بشود ولی الان گفتند آخرماه پرداخت میکنندعدالت کجاست؟؟ حداقل یه نظر سنجی میکردین جهت احترام به ملت .حداقل زمان دولت دکتر احمدی نژاد قبل ازهر اتفاقی یه نظر سنجی از مردم میگرفتند نظر مردم براشون مهم بود اما الان چی!!؟
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    2 0
    شورای نگهبان هم سریع تصویب کرد حالا اگه طرح شفافیت یا یه طرحی به نفع مردم بود سریع میفرستاد مجمع تشخیص تا آب خنک بخوره
    • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
      0 0
      اگه این طرح را روحانی داده بود فوری ردش می کرد
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    1 0
    بیمه یکی از حرومخورترینهاست
  • مهدی IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    1 0
    این قانون خیلی مساله داره
  • مهدی IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    1 0
    امید به زندگی خیلی کم شده
  • ناشناس IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    1 0
    تمام نمایندگان مجلس و مسعولان مدیران شکم سیر باید جواب بدند چرا و فقط چرا به اندازه کارگر نباید حقوق بگیرند .تا الان چه کارهایی کرده اند که ارزشش از کار کارگران کشور بیشتربوده و هست که شکم هاشون باید سیر باشه و چشماشونم هم فقط گل و بلبل ببینه . دست کارگر را از قفسه فروشگاهها که تولیدات خودشونه قطع و دست خودشون و دلال و پولدارهایی که چون فقط پول دارند را به واسطه پول داشتنشون باز میگذارند (.پول تو بانک بگذار و کار نکن و از سودش بخور و سکه و دلار وطلا بخر و پول رو پولت مگذارند).چوبشا هم وام‌های مردم و تولید کنندگان بخورند و چوبشا دولتی که اوراق قرضه منتشر می‌کنه براشون و سود تضمین شده بهشون میده بخوره و چوبشا مردمی میخورند که از بی ارزش شدن پول کشور به واسطه زحمت نکشیدن پولدارها کشورشان هست میخورند.شک نکنید همه این درهم پیچیدگی های مشکلات اقتصادی از شکم سیر مسعولان و مدیران هست .
  • ناشناس IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    0 0
    تمام نمایندگان مجلس و مسعولان مدیران شکم سیر باید بیایند جواب بدند چرا و فقط چرا به اندازه کارگر نباید حقوق بگیرند .تا الان چه کارهایی کرده اند که ارزشش از کار کارگران کشور بیشتربوده و هست که شکم هاشون باید سیر باشه و چشماشونم هم فقط گل و بلبل ببینه . دست کارگر را از قفسه فروشگاهها که تولیدات خودشونه قطع و دست خودشون و دلال و پولدارهایی که چون فقط پول دارند را به واسطه پول داشتنشون باز میگذارند (.پول تو بانک بگذار و کار نکن و از سودش بخور و سکه و دلار وطلا بخر و پول رو پولت مگذارند).چوبشا هم وام‌های مردم و تولید کنندگان بخورند و چوبشا دولتی که اوراق قرضه منتشر می‌کنه براشون و سود تضمین شده بهشون میده بخوره و چوبشا مردمی میخورند که از بی ارزش شدن پول کشور به واسطه زحمت نکشیدن پولدارها کشورشان هست میخورند.شک نکنید همه این درهم پیچیدگی های مشکلات اقتصادی از شکم سیر مسعولان و مدیران هست .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس