نسخه الکترونیک به نفع بیمه‌ها به ضرر پزشکان

عضو شورای‌عالی سازمان نظام پزشکی با انتقاد از برخی نواقص اجرای نسخه الکترونیک، گفت: در شکل فعلی بیمه‌ها صرفه جویی و پزشکان ضرر می‌کنند.

به گزارش مشرق، علی چنگیزی افزود: شکل فعلی اجرای نسخه الکترونیک نقایص و مشکلات زیادی دارد و عمده بار این مشکلات متوجه پزشکان و درمانگران شده است.

وی ادامه داد: در شکل فعلی اجرای نسخه الکترونیک، هزینه تأمین دفترچه‌های بیمه کاغذی از دوش بیمه‌ها برداشته شده و عملاً دفترچه‌های فیزیکی حذف شده که این موجب صرفه جویی بیمه‌ها هم از باب تهیه این دفترچه‌ها و هم از باب پرسنلی شده، اما در همین سیستم پزشکان مجبور به تهیه و تأمین سیستم کامپیوتری و اینترنت برای مراکز خود شدند که با توجه به افزایش قیمت‌ها به خصوص در حوزه اینترنت رقم‌های نسبتاً سنگینی را متوجه پزشکان کرده اما این هزینه‌ها به هیچ وجه در قیمت ویزیت پزشکان دیده نشده است.

عضو شورای‌عالی سازمان نظام پزشکی افزود: در حالی که طبق قانون نسخه الکترونیک برای پزشکان الزامی است از سوی دیگر بیمه‌ها هم ملزم شده اند در یک فاصله یک ماه سهم پزشکان و مراکز را پرداخت کنند اما حالا وضع به گونه‌ای است که فقط پزشکان به قانون عمل می‌کنند و بیمه‌ها سهم خود را با تأخیر پنج شش ماهه پرداخت می‌کنند و هیچ جریمه ای هم به خاطر دیرکرد خود نمی‌پردازند.

وی گفت: بیمه تأمین اجتماعی در صورت یک روز دیر شدن حق بیمه پرسنل، پزشک یا مرکز را جریمه می‌کند اما برای بازپرداخت با تأخیر چند ماهه خود هیچ دیرکردی نمی‌پردازد. این نقص در اجرای قانون مشهود است و قانونگذار باید همان طور که پزشک را مجبور به عقد قرارداد با بیمه‌ها و نوشتن نسخه الکترونیک می‌کند بیمه‌ها را هم وادار به پرداخت در زمان مقرر یا پرداخت جریمه کند.

وی افزود: نکته مهم دیگر این است که طبق روال بیمه تأمین اجتماعی کد رهگیری ارائه شده را برای بیماران پیامک می‌کرد اما انگار این روال با اطلاعیه اخیر این بیمه در حال تغییر است و دیگر پیامکی برای بیمار ارسال نمی‌شود یعنی باز بیمه‌ها صرفه‌جویی می‌کنند اما پزشکان باید بر روی یک کاغذ کد رهگیری را به بیمار بدهند که هم بار زمانی و هم بار هزینه‌ای دارد.

عضو شورای‌عالی نظام پزشکی گفت: یک مشکل مهم دیگر در روند اجرای الکترونیک در خصوص بیمه‌های تکمیلی است. این بیمه‌ها نباید از بیماران بخواهند که گواهی پرداخت حق ویزیت را از پزشکان مطالبه کنند. در حالی که نسخه الکترونیک برای بیمار نوشته شده باز هم باید روی سربرگ پزشک مهر و امضا شود که ایشان هزینه ویزیت پرداخت کرده است. این فرایند هم زمان بر است و هم هزینه بر و همه اینها بر دوش پزشک قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: بیمه‌های تکمیلی باید به سامانه متصل باشند و زمانی که بیمار توسط پزشک ویزیت شد به طور اتوماتیک حق ویزیت بیمه گذار محاسبه و قابل پرداخت به او باشد یا اینکه حداکثر قبض پرداخت شده از کارتخوان پزشک یا مرکز درمانی به عنوان سند پرداخت ویزیت مورد قبول این بیمه‌ها باشد.

چنگیزی ضمن اعتراض به این روند، گفت: از سازمان تأمین اجتماعی درخواست می‌شود جهت تکریم بیماران و عدم بروز هرگونه مشکل به روال قبلی برگردد و همچنین از قانونگذاران نیز درخواست می‌کنیم ضمن اصلاح روند تعرفه گذاری خدمات درمانی، بیمه‌ها را ملزم به انجام تعهدات خود در موعد مقرر بکنند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • محمد IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
    6 5
    این بنده خدا خجالت نمی‌کشه میگه پول کامپیوتر و اینترنت دکترا رو هم بدید؟ نه خدایی خنده ش نگرفت اینو گفت؟ ده برابر بقیه درآمدتونه، منتهی آخرش گدایی یه کامپیوتر و ماهی ۳۰ هزارتومن اینترنت رو باید بکنید؟
    • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
      1 1
      بر روی یک کاغذ کد رهگیری را به بیمار بدهند که هم بار زمانی و هم بار هزینه‌ای دارد!!! کمرتون زیره این بارو هزینه نشکنه عموجون
    • US ۰۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
      0 0
      نفهمی ، بجای اینکه حق خود را از بیمه بگیرید ، دارید از پزشک میگیری.
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
    3 2
    آیا هزینه اینترنت مطب پزشکان را هم باید بیماران بدهند؟
  • شهروند AE ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
    7 2
    با سلام. در میان جملات قابل انتقاد در متن فوق، جمله "در حوزه اینترنت رقم‌های نسبتاً سنگینی را متوجه پزشکان کرده" بسیار عجیب است. پزشکان محترم این روزها بالاترین سطح درآمد را دارند، بنابراین پرداخت هزینه اینترنت برای ایشان پولی نیست. واقعا از یک مقام مسئول انتظار می رود پخته تر و وزین تر صحبت کند. خبرنگاران محترم هم بهتر است تعارف و احتیاط را کنار گذاشته و مسئولین را به چالش بکشند و به صرف انتقال یک خبر یا گزارش بسنده ننمایند. آقای چنگیزی و دیگر مسئولین باید بدانند در برابر مردمی حرف می زنند که شاید همه پزشک نباشند ولی سطح درک و شعورشون بسیار بالاست؛ حتی بالاتر از برخی پزشکان!
  • هبوط آدم IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
    4 2
    پزشکان با گوشی خودشون و یا منشی شون هم می تونن این کارا رو انجام بدن! الکی مظلوم نمایی نکنید
  • محمد IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
    3 2
    چقدر آدم دلش برای پزشکان مظلوم می سوزه!!!!! واخ واخ
  • htn IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
    1 1
    هر وقت دکتر ها مالیات دادن، بعد بیایید برای دریافت هزینه اینترنت سخنرانی کنید
  • علی IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
    2 1
    خجالت نکشید که بابت نوشتن یه رقم ۵ عددی کد رهگیری نسخه الکترونیک که معمولا روی کاغذهای باطله انجام میدن درخواست درنظر گرفتن هزینه کرده،البته اونجایی که در خصوص زرنگی بیمه تامین و عدم پردخت به موقع مطالبات درست گفته
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
    2 0
    مضحک تر از این مطلب ندیدم در اخبار امروز. مخاطب رو چی فرض کردین آقای عضو نظام پزشکی.؟
  • مهدی IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
    1 1
    بااین مبالغ ویزیت که اون هم بدون مالیات دریافت میکنید هزینه ها اصلا به حساب نمیاد ظاهراً مردم را احمق فرض کردید عالی جناب
    • رضا IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
      3 0
      دوست عزیز میدونستید ویزیت یه متخصص بابیمه ۱۱۵۰۰۰ تومان و آزاد ۱۳۵۰۰۰ تومان هستش !! که بیمه هم بدهی شو با ۶ ماه تاخیر میده !! ۱۱۵۰۰۰ تومن امروز پول ۲ تا پفکه عزیزم .همه پزشک‌ها رو با یک دید نکاه نکنید. ۵ درصد پزشکا ممکنه درآمد آنچنانی داشته باشند .من متخصص داخلی با ۳۰ سال سابقه کار هستم و درآمد خالصم ماهانه با ۳ شیفت کار کردن ۴۰ تا ۵۰ تومن میشه .خدایی سوپری سر کوچه مون درآمدش از من بیشتره .لطفا با تحقیق بیشتری این حرفا رو بزنید .ضمنا مالیات پزشکان بر اساس تعداد نسخشون زودتر و دقیق تر از سایر اقشار دریافت میشه .این حجم از پزشک ستیزی منشاء اش از کجاست واقعا ؟؟؟
  • امید US ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
    0 0
    باسلام. اتفاقآ اون عضو نظام پزشکی خوب متوجه شده ، دولت وبیمه از این رفتارها سود کلان میکنند . میلیاردها تومن سود اینترنت میره جیب دولت ، فروش سخت افزار و نرم افزار ، با قطع کردن عمدی اینترنت مردم باید داروی آزاد بخرن ، ۶ ماه پول تو جیب بیمه می ماند و ...... کلآ به ضرر مردم و پزشکان است .
  • IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
    0 1
    والا ما هر چی پزشک از دوره نوزادی مون رفتیم،همیشه یه کامپیوتر رو میزشون بود و از استفاده نمیکردن.بعد این پزشک ها که کارتحقیقاتی انجام میدن و‌.‌.. احیانا تا الان میرفتن کافی نت؟ ضمن اینکه کامپیوتر جز سرمایه هست،هزینه نیست. از نظر من بیمه ها میتونن متضرر باشن،چون میشه از کدملی ها سواستفاده کرد و نسخه و... بدون اطلاع بیمار نوشت.
  • IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
    0 1
    بنده همین یک ساعت پیش به پزشک مراجعه کردم و پیامک تامین اجتماعی حاوی کد پیگیری پیامک شد.ضمن اینکه پزشکان رو برگ آزمایش و... میتونن کدپیگیری بنویسن.شایان ذکر هست همیشه رو میز پزشک‌ها پر از کاغذ و سررسید و... تبلیغاتی رایگان هست. اگه هم نسخه الکترونیک نبود بالاخره پزشکان مجبور بودن،سربرگ خاص خودشون رو چاپ کنن که به مراتب بسیار گران‌تر از یه تکه کاغذ کوچولو برای نوشتن کدپیگیری هست.
    • صادق رنجبر کهن ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
      0 0
      اگر همه این صحبت های همکار پزشکم رو ندیده بگیرم نمی‌توان از این واقعیت که در حال حاضر بیمه ها پزشکان رو در مقابل مردم قرار داده اند بگذرم درخواست کد رهگیری توسط بیماران به کرات و خارج از وقت کاری بعلت فراموش کردن و یا گم کردن آن و خابی و کندی سرورهای بیمه‌ها و کندی اینترنت باعث اتلاف وقت زیادی از پزشکان و همچنین از بیماران می‌شود و بد عهدی دولت برای پرداخت مبلغ ناچیز بابت ثبت الکترونیکی نسخه و تاخیر پرداخت قابل توجه و....همه بیانگر ظلم بیمه ها به سیستم درمان هست و باعث نارضایتی مردم و پزشکان شده است
  • محمد IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
    0 1
    سلام. همیشه دفاع بد و افتضاح از یک موضوع ، بیشتر تخریب کننده هست. نگارنده مطلب آنقدر به موضوعات چیپ و بی اهمیت چسبیده که همه کامنتها به نظر صحیح میرسد. برای نقد این سیستم به کاغذی که کد رهگیری روی آن نوشته میشود و یا هزینه اینترنت به قول اون دوستمون ماهی ۵۰ هزار تومان اشاره کردید‌. با این نوع دفاع از حق پزشک؛ بیشترین آسیب را به حق پزشک زدید. من خودم پزشک هستم. لطفا در این مقوله دیگر لازم نیست به فکر حق پزشک باشید که بیشتر دافعه ایجاد میکنید
    • Mo IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
      0 0
      دقیقا همينه جرات ندارند به اصل مشکلات اشاره کنند این هم بازی جدیدشونه مردم هم باید عمیق تر فکر کنند طرف حاضره چند میلیون برای ظاهرش هزینه بکنه ولی برای سلامتی خودش نه... اینو دیگه همه پزشکان هزار بار تجربه کردن... ما پزشکان باید ول کنیم تا همه با همین دست فرمون بریم تا برسیم به ته خط اونجایی که مردم ضرر سیاست غلط و تقابل با پزشک را با گوشت و استخوان تجربه کنند... بعد بشینند یه فکر اساسی بکنند جای تاسف داره ولی به نظر همه دوست دارند این اشتباه را تجربه کنند
  • Khodakaram IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
    0 0
    در گروه نسخه نویس ها بویژه متخصص داخلی با این قطعی های مکرر سیستم و‌ضعیف بودن اینترنت کار نسخه نویسی بسیار وقتگیر شده و موجب ناراحتی بیماران و پزشکان گردیده است.قرار بود بیمه ها از قبل درآمدی که از بابت صرفه جویی در مصرف کاغذ مصیبشان می شود،مطالبات پزشکان و مراکز درمانی طرف قرار داد را به موقع بپردازند که اینگونه نشد.
  • مهرداد علی خانی IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
    0 0
    خدایی بعضی آدمها به شدت بدجنس هستند یعنی چی هزینه اینترنت بدن اتفاقا این واسه پزشکها هم بهتره نسخه های کاغذی که نیروی کار زیاد و دقت زیاد میخواست الان کاری نداره پزشک یچتوی سیستم ثبت می‌کنه و کد رهگیری میده تموم
  • حامد IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
    0 0
    بنده خدا پزشکها.چقدر در فقر و نداری به سر می برند که تامین هزینه یک دستگاه یارانه و خرید سرویس اینترنتی که در محرومترین نقاط ایران در خانواده پیدا می شود را ندارند.چقدر این پزشکان محترم که تکنولوژی های نوین را نمی شناسند کلاغ تشریف دارند
  • Heidar IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
    1 0
    پای سفره نشتن هم وقت می خواد هم هزینه یک زمانی که جامعه اینقدر بیمه شده نداشت دکتر جان ها با هزینه خودشان خودکار و برگه چاپ شده A5 برای نسخه تهیه می کردند مهر و جوهرش هم هزینه داشت که حدود ۲۰ تا سی سالی به وقفه افتاد.
  • علی IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
    0 0
    با سلام قطعا پزشک متخصصی که نصف عمرش را درس خونده و هزینه کرده و از افراد نخبه جامعه و برای سلامتی اقشار هست درآمدش باید متناسب باشد.
    • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
      0 0
      پزشکان تنها کسانی نیستن که برای تحصیل وقت گذاشتن.
  • Mo IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    0 0
    فعلا بهترین کار اینه کسی نیاد رشته پزشکی و ۱۰ تا ۱۵ سال عمرش را صرف چیزی کنه که قدرش را نمیدونند راههای و مشاغل شرافتمندانه کم دردسرتر وجود داره که میشه با درآمدش زندگی را پیش برد الان توی قرنی که هوش مصنوعی داره میاد پزشک شدن توی کشوری که دلال بازی هست توجیه عقلانی نداره همونهایی که دارند فحش میدن تشریف ببرند ۱۵ سال درس بخونند ببینیم چه گلی به سر جامعه می زنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس