کیارستمی و بیضایی هم با بودجه دولتی فیلم ساختند/ جلوگیری از دو قطبی‌سازی

رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه حضور نهادها و سازمان‌ها در سینما به امروز بر نمی‌گردد، گفت: آثار بزرگی توسط عباس کیارستمی، داریوش مهرجویی، بهرام بیضایی و با بودجه نهادها و سازمان‌های دولتی تولید شد.

به گزارش مشرق، محمد خزاعی در آیین اختتامیه چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر که یکشنبه شب -۲۲ بهمن ماه - با حضور هنرمندان در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد، گفت: اهالی رسانه که ۱۰روز فشرده را پشت سر گذاشتند، سال گذشته لحظات تلخ و شیرینی برای سینمای ایران رقم خورد؛ تلخ به معنای درگذشت بزرگان سینمای ایران از جمله دایوش مهرجویی، ناصر طهماسب، پروانه معصومی و... و خاطرات تلخ صنفی مثل بحث معیشت، امنیت شغلی سینماگران که در جلسات مکرر مطرح می‌کردم و من و وزیر فرهنگ تلاش کردیم مشکلات را مرتفع کنیم، البته این مشکلات ادامه دارد و امیدوارم در سال جدید با کمک دولت بتوانیم بودجه ها را ارتقا دهیم.

مخاطبانی که قهر کرده بودند فیلم‌ها را دیدند

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به خاطرات شیرینی که رقم خورد، اظهار کرد: اگر یادمان باشد در دوران کرونا و پس از کرونا و اغتشاشات سال گذشته سینمای ایران در آستانه تعطیلی بود و با تنفس‌های مصنوعی ادامه حیات داد و امروز سینمای ایران جان گرفته و زنده است و شرایط مطلوبی دارد. مخاطبانی که قهر کرده بودند فیلم‌ها را دیدند و رکوردی را به ثبت رساندند. از همه مردم ایران ممنونم که پشتوانه سینمای ایران هستند و احیای اقتصاد سینمای ایران رقم خورد.

خزاعی با اشاره به برخی نقدها که «چرا جای برخی فیلم‌ها خالی بود»، توضیح داد: سینمای ایران مثل خانواده‌ای است که پدر خانواده ماه‌ها بیکار است و مادر خانواده مریض است. آیا چنین خانواده‌ای شب‌ها برای اهالی خانواده شاهنامه می‌خواند؟ در پاسخ به این نقدها باید بگویم ابتدا باید اقتصاد را درست می‌کردیم و بعد کارهای دیگر را می‌کردیم.

وی ضمن تبریک دستاوردهای بین‌المللی اظهار کرد: نکته دیگر توسعه زیرساخت‌های سینمای ایران بود. ما پیش از این در چهل سال ۵۷۰ سالن داشتیم، اما فقط در این دوسال ۲۵۰ سالن در اضافه شده و قول داده‌ایم تا پایان دولت تعداد آن را به هزار سالن برسانیم.

به فیلم‌های معترض نیاز داریم

خزاعی با اشاره به رونق گرفتن چرخه تولید و اقتصاد گفت: خیلی‌ها این آمار را ندیدند. بالغ بر ۴۳۰۰ فیلم بلند، کوتاه و مستند در یک سال اخیر در سراسر کشور تولید شد، آثار را که مرور می‌کنم می‌بینم سیاه‌نمایی و ناامیدی رخت بسته که سالیان سال بود درگیر آن بودیم. البته این به این معنا نیست که نقد نکنیم و گونه های مختلف تقویت نشود. چون ما هم به فیلم‌های معترض و هم منتقدانه نیاز داریم، اما نقد منصفانه. پس هم باید خوبی‌ها را دید هم زشتی‌ها را.

سال همدلی و همگرایی برای سینمای ایران

خزاعی اظهار امیدواری کرد آثار اجتماعی‌ای سال آینده به حفظ کرامت توجه داشته باشند و افزود: اخلاق و امید شعار ما بود و از ما نخواهید که از این اصول عقب نشینی کنیم، این اصول را باید حفظ کنیم. من سال بعد را سال همدلی و همگرایی برای سینمای ایران نام گذاری می‌کنم. در جلسات خصوصی با سینماگران صحبت می‌کنیم تا به یک همدلی و همگرایی برسیم.

رییس سازمان سینمایی با تاکید بر این که باید از دو قطبی‌سازی جلوگیری کنیم گفت: درست است که نفع برخی از افراد در همین موضوعات است، اما باید بر سر موضوعات نظام همدل باشیم. در این چند روز با دوقطبی سازی در برخی رسانه‌ها بر موضوع «فیلم‌های خصوصی و دولتی» پافشاری می‌شد، اما باید هر دو فعال باشند.

وی با تاکید بر این که باید قدردان نهادها و سازمان‌های دولتی باشیم گفت: حضور نهادها و سازمان‌های دولتی در سینمای ایران به امروز برنمی‌گردد، بلکه آثار بزرگی توسط عباس کیارستمی، داریوش مهرجویی، بهرام بیضایی و... با بودجه نهادها و سازمان‌ها تولید شد. البته باید بخش خصوصی تقویت شود و حواسمان به پیشکسوتان باشد. صادقانه از بخش خصوصی، حوزه هنری، بنیاد روایت، سازمان شهرداری، کانون، مجموعه بیان و... تشکر می‌کنم که همت کردند و اثری تولید کردند. امیدوارم برای اعتلای سینمای قدرتمند و آثار ارزشمند و ارایه آثاری درست از چهره کشور، مقاومت در جهت سازندگی و... همدل باشیم.

خزاعی گفت: اتفاقی که در غزه رخ می‌دهد و نسل‌کشی که در آنجا صورت می‌گیرد بی سابقه است. در صد سال اخیر نداشتیم که بالغ بر 10 هزار کودک از بین بروند. خیلی از طراحان جنگ رژیم صهیونیستی مدعی هستند اگر اینها را از بین ببریم جریان مقاومت از بین می‌رود؛ اما این طور نیست و ریشه مقاومت گسترش پیدا می‌کند. سینمای ایران و هفتاد کشوری که در این جشنواره بودند باید برای غزه و کودکان غزه فیلم بسازند و جریانات را به تصویر بکشیم.‌ خواهش می‌کنم برای مقاومت مردم فلسطین و غزه یک دقیقه‌ ایستاده تشویق کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس