کد خبر 1574942
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷
جزئیات واردات و تحویل خودروهای خارجی

از آغاز فرآیند واردات خودرو تاکنون ۱۰ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو وارد بنادر و گمرکات کشور شده و حدود ۴ هزار خودرو نیز به مشتریان تحویل داده شده است.

به گزارش مشرق، در سال ۱۳۹۷ به دلیل محدودیت‌های ارزی، براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا واردات خودرو تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۱ ممنوع شد.

در آن سال بعد از اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران علاوه بر ممنوعیت واردات خودرو اتفاقات دیگری نیز در حوزه خودرو در کشور رخ داد و در کنار خروج شرکت‌های خودروسازی خارجی بین المللی از ایران‌ وضعیت تولید خودرو در کشور به شدت کاهش یافت به طوری که تولید خودرو در سال ۱۳۹۶ از یک میلیون و ۵۳۲ هزار دستگاه به ۷۵۶ هزار دستگاه در سال ۱۳۹۷ کاهش یافت؛ در این سال همچنین ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو ناقص نیز تولید شده بود.

با توجه به کاهش شدید تولید خودرو در کشور، بازار خودرو دچار نابسامانی شد و قیمت خودرو به شدت افزایش می‌یافت به‌طوری که بسیاری از سوداگران، پول‌های سرگردان خود را وارد بازار خودرو کردند و با خرید و فروش خودرو بازار این کالای مصرفی را به‌هم ریختند و آن را تبدیل به بازار کالای سرمایه‌ای کردند.

* عزم دولت سیزدهم برای سامان دادن به بازار خودرو

‌با روی کار آمدن دولت سیزدهم عزم دولت جزم شد تا نابسامانی‌های حوزه تولید و بازار خودرو را رفع کند، بنابراین رئیس‌جمهور در اواسط اسفند سال ۱۴۰۰ دستور ۸ ماده‌ای برای «بهبود وضعیت صنعت خودروسازی کشور» ابلاغ کرد که در بند ۴ این دستورالعمل تاکید شده بود به منظور افزایش رقابت‌پذیری و رفع شائبه انحصار متناسب‌سازی قیمت خودرو و جبران کمبود تولید، در صورت عدم اقدام برای انجام تعهدات و رفع نیاز بازار، موانع قانونی و اجرایی واردات خودرو حداکثر تا ماه آینده رفع شود و با افزایش صادرات خودرو و قطعات، نسبت صادرات به واردات در صنعت خودرو افزایش یابد.

پیرو تحقق مفاد این دستورالعمل در ۲۱ اردیبهشت‌ ۱۴۰۱ کلیات واردات خودرو در دولت به تصویب رسید و با این مصوبه بعد از ۴ سال ممنوعیت واردات خودرو؛ فرآیند واردات خودرو از سر گرفته شد.

در ادامه بعد از ۴ ماه از نهایی شدن مصوبه واردات خودرو در ۳ شهریور ۱۴۰۱ آیین‌نامه واردات خودرو که در ۲۶ مرداد به تصویب هیأت وزیران رسیده بود، توسط معاون اول رئیس جمهور نهایی و به همه سازمان‌ها شامل وزارت صمت، وزارت اقتصاد، وزارت کشور، بانک مرکزی و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ابلاغ شد.

‌پیرو آن نیز اقدامات لازم برای واردات خودرو آغاز شد و شرکت‌هایی که شرایط واردات را داشتند برای دریافت مجوز واردات ثبت‌نام کردند و در نهایت‌ ۶ اسفند سال گذشته ثبت‌نام از متقاضیان خودروهای وارداتی آغاز و مقرر شد تا خودروهای وارداتی در اسرع وقت تحویل مشتریان شود.

به گفته مهدی ضیغمی، ‌معاون وزیر صمت و مدیر طرح واردات خودرو، در ابتدا ۱۲۰ هزار نفر در سامانه عرضه خودروهای وارداتی برای خرید خودرو ثبت نام کردند اما بعد از پایش‌های انجام شده ۳۴ هزار نفر شرایط لازم برای خرید خودروهای وارداتی را کسب کردند که در نوبت تحویل خودرو قرار گرفتند، در ادامه از این تعداد ۴ هزار نفر از خرید انصراف دادند و به این ترتیب ۳۰ هزار نفر در نوبت تحویل خودرو قرار گرفتند.

اولین اطلاعیه تخصیص خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی در مورخ ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ منتشر شد و در این دوره از تخصیص خودروهای چانگان CS۳۵Plus تیپ ۲ و ۳ به مشتریان عرضه شد و در نهایت بعد از گذشت ۶ ماه از ثبت نام خودروهای وارداتی، در مراسمی در نمایشگاه روایت خدمت که در ۶ شهریور برگزار شد تحویل اولین خودروی وارداتی انجام شد.

بعد از آن نیز چندین بار عرضه خودرو های وارداتی به متقاضیانی که در اسفند سال گذشته برای خرید ثبت نام کرده بودند صورت گرفت که در این عرضه‌ها، انواع خودروهای چانگان، هیوندا، تویوتا، کیا، جتا، جیلی، بستیون و زوتی به مشتریان عرضه شده است.

* فقط ۱۲ هزار نفر از ثبت‌نام‌کنندگان خودروهای وارداتی خودرو انتخاب کرده‌اند

ضیغمی در آخرین آماری که هفته گذشته اعلام کرد به خبرنگار فارس گفت: از بیش از ۳۰ هزار نفری که در نوبت اسفند سال گذشته برای خرید خودرو های وارداتی ثبت نام کرده اند، ۱۲ هزار نفر نسبت به انتخاب خودرو اقدام کردند و برای سایر افرادی که هنوز نسبت به انتخاب خودرو اقدام نکرده اند، یکی - دو دوره دیگر عرضه خواهیم داشت.

* تحویل حدود ۴ هزار خودرو به خریداران خودروهای وارداتی

وی بیان داشت: تاکنون بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ خودرو وارد بنادر و گمرکات کشور شده است و حدود ۴ هزار خودرو نیز تحویل مشتریان شده است.

ضیغمی همچنین بیان داشت: خودروهای عرضه شده فعلی به متقاضیان خودروهای وارداتی تا سه ماه آینده تحویل خریداران می‌شود.

‌دور دوم عرضه خودروهای وارداتی نیز از ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ آغاز و تا پایان وقت روز گذشته ادامه یافت، البته متقاضیان این خودروها باید مانند دوره قبل نسبت به افتتاح حساب وکالتی به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان اقدام می‌کردند.

به گفته مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت: تاکنون بیش از ۷۵۰ میلیون یورو ارز برای واردات خودروهای بنزینی و هیبریدی و بیش از ۲۰۰ میلیون یورو برای واردات خودروهای برقی تخصیص یافته است؛ شیب تامین ارز توسط شرکت ها افزایش یافته و بانک مرکزی نیز همکاری خوبی برای تخصیص ارز دارد.

طبق اعلام مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت شرکت‌های بزرگ واردکننده خودرو تا سه ماه آینده حداقل می‌توانند ۳۵ تا ۴۰ هزار خودرو را وارد کشور کنند ضمن اینکه میزان بودجه در نظر گرفته شده برای واردات خودرو در سال آینده حداقل یک میلیارد یورو است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    3 0
    انحصار واردات خودرو توسط چند شخص و شرکت خاص باید برداشته شود تا مردم آزادانه بتوانند خودشان هر خودرویی که خواستند وارد کنند تا قیمتهای نجومی خودرو شکسته شود. دولت رئیسی تا بحال اقدامی برای شکستن انحصار واردات خودرو توسط مافیای خودرو نداشته و اجازه داده تا خودروسازهای بی کیفیت داخلی با بالا بردن قیمت نجومی خودرو باعث شوند تا بقیه کالاها هم گران شود و مردم دچار مشکلات معیشتی بشوند. به دولت چه مربوط است که مانع آزادی و حق مردم برای وارد کردن خودرو کارکرده خارجی با قیمت ارزان بشود.
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    3 0
    وزارت صمت با جلوگیری از واردات خودرو ارزان کارکرده خارجی باعث ایجاد موج گرانی خودرو و بقیه کالاها در کشور شده است و به منافع مردم لطمه زده است. از مسئولین دولت روحانی که در دولت رئیسی مسئولیت دارند و اینگونه کارشکنی کرده اند و بدتر از این هم بمردم ضرر خواهند زد ، انتظار خدمت نداریم.
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    2 0
    دولت رئیسی با وارد کردن قطره چکانی خودروهای قیمت بالای خارجی به بازار عملاً مردم را بازی داده است و سرکار گذاشته است. حمایت از خودروهای بی کیفیت داخلی نتیجه اش شده این گرانی نجومی خودرو و ایجاد موج گسترده گرانی در کشور. آقای رئیسی منتظریم تا انحصار واردات خودرو را بشکنی و بمردم اجازه وارد کردن خودرو خارجی را بدهی
  • محمد IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    2 0
    دوساله مردم را گذاشتن سرکار دولت دلارش کجا بود که اختصاص بده برای واردات خودرو
  • ب م IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    2 0
    خدا راه شکر کشور دارای منابع نفتی می باشد این باید مصرف شود با تولید خودروهای بی کیفیت با مصرف سوخت بالا سالیانه ایران قادر خواهد بود ۱۵ میلیارد دلار بنزین صادر کنند اما ایران خودرو و سایپا با تولید خودروهای پر مصرف این امکان راه از کشور گرفته و مافیای خودرو اجازه واردات خودرو با کیفیت را نمیداهد
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    0 0
    ممنوعیت واردات ربطی به تحریم آمریکا ندارد دولت وقت و وزیر صمت نعمت زاده از فرصت استفاده و به خروج ترامپ ربط دادند و رانتها پخش شد یکسری شرکت مثل پژو و رنو اینجا مونتاژ و کیا و‌هیوندای هم توسط اطلس موتور و کرمان موتور ckd میومدند که بعد تحریم نیومدند و میشد به راحتی مثل الان از واسطه خرید و سریع جایگزین کرد حالا پژو نشد فیات
  • IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    0 0
    عزم دولت سیزدهم رو کاغذ جدی بود وضع بدتر شده است و قیمتهای بازار زیاد و قیمت کارخانه ها با ترفند تغییر اسم زیاد شدند هیچکدوم از ماشینهای ارزانتر مثل پارس و رانا و شاهین دستی ام تحویل نمیدهند و مجبور به گرفتن گرانتر میکنند
  • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    1 0
    به نظر میرسه غول مرحله آخر دلال خود وزارت صمت است عمدا قطره چکانی وارد میکنند که مثلا تویوتا کرولا ۷۰۰ تومانی در دبی که اینجا با تعرفه و‌.....۲/۵۰۰ قیمت گذاشتند بازارش ۴ تا ۵ میلیارد باشد و خوبخود به کام پولدارها و دوستان و دلالان عمل میکنند
  • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    0 0
    یه سری میا ن میگن دولت تبدیل به آدم منصف شود دولتها که با تعرفه و سود بازرگانی و.. ماشین به دو یا سه برابر میرسونند و میریزن تو خزانه فک کردی اینقدر خدا ترس شدند ازین سود نادرست بگذرند ؟ نه تنها نمیگذرند از دوطرف میخورند اونور ۵ درصد سهام دارد و با مالیات و.... از خودرو داخلی ام میخورد اینا بیان به نفع مردم کشور ازین سودها بگذرند!!!! البته تنها کشور غیر نرمال جهان هستند چون دولت های اطراف هم ازین سودها نمیگیریند با اینکه وضع خوبی ندارند چه برسه اروپا و امریکا و شرق آسیا
  • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    2 0
    انتخاب نمیکنند چون چینی نمیخواهند چینی داغون تو کشور زیاد است ارز و یوان و روپیه رو حرامش نکنید
  • IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    0 0
    برای ثبت نام جدید نمیشه انصراف داد. اقا من بر حسب اشتباه بجای ایران خودرو و سایپا، وارداتس رو وکالتی کردم. الان پول خرید ماشین داخلی.م رو بلوکه کرده. اخه باید یه انصرافی هم باشه. این عین دزدی و دست کردن تدی جسیب ملت هست
  • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    0 0
    دولت سیزدهم با حلوا حلوا دهن شیرین نمیشود تصمیماتت در خودرو هیچ فرقی با دولت قبل ندارد و بدتر هم هست مهمترین نکنته تعرفه است که بیشترم هم کردی و بابازی و جنگ زرگری شورا رقابت و خودروساز تیکه تیکه ماشین لگن رو با تغییر اسم به ۴۵۰تا ۷۰۰در کارخانه رساندی مردم هم خوب میفهمند مهمترین تصمیم در حکومت مدعی روش علوی قطع رانت و پول مفت مفتخورها و دلالهای دولتی خصولتی و گذشتن از سود غیر شرعی است که شما اصلا بهتون نمیخوره اینقدر با خدا و با غیرت باشید
  • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    0 0
    برای ثبت نام جدید نمیشه انصراف داد. اقا من بر حسب اشتباه بجای ایران خودرو و سایپا، وارداتس رو وکالتی کردم. الان پول خرید ماشین داخلی.م رو بلوکه کرده. اخه باید یه انصرافی هم باشه. این عین دزدی و دست کردن تدی جسیب ملت هست
  • RS ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    0 0
    اینقدر ماشین ها زیاد شده اند اگر بخواهند باز خودرو وارد کنند دیگر باید از روی خودروها عبور کنیم
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
    0 0
    دولت با عدم ابلاغ قانون واردات خودرو نو و کارکرده و همچنین اعمال تعدفه های سنگین باعث شده واردات کند و متوقف بشه و این خودش یعنی گرانی خودرو به نفع مافیا.همون خودروهایی هم که وارد شد خودروهای اقتصادی در بازار جهانی بود که با تعرفه سنگین الان دارن هم قیمت بنز و بی ام و به فروش میرسن.خودرویی که تو بازار جهانی ۱۸ هزار دلاره تو ایران دارن ۲.۵ میلیارد میفروشن اسمشو گذاشتیم آزادی واردات!اینا مشکل تحریم آمریکا نییت این حاصل مافیا انحصار گری ظلم به مردم و سود جویی یه عده ای هست وگرنه چطور ارز برای واردات خودرو نیست اما برای چای ۳.۵ میلیارد دلار هست؟؟آیا با تهاتر نفت هم نمیشد از چین خودرو وارد کرد و به قیمت جهانی فروخت؟؟
  • محمد IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
    0 0
    کشک،برید کشکتون رو بسابید.
  • ارش FR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
    0 0
    واردات کلا متوقف و هر چی هست معدوم بشه .باید تولید داخلی بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس