زجرکش کردن یا قصاص؛ از کدام اسلام حرف می‌زنید؟

خبرنگار می‌پرسد چه کسی تصمیم گرفت خلبان اردنی را آن‌طور بسوزانند؟ «اسما محمد» می‌گوید دقیق نمی‌داند، اما می‌داند که گفته بودند او روی سر مردم آتش می‌ریخته و حق‌ش است که با آتش «قصاص» شود.

به گزارش مشرق، موضوع صحبت به خلبان اردنی که می‌رسد، مکث‌های بین کلمات زن و لرزش صدایش بیشتر می‌شود. حجابش را طوری جلوی صورت کشیده و سرش را طوری پایین انداخته که چیز زیادی از صورتش پیدا نباشد. این کارش را احتمالاً نباید گذاشت پای احتیاط‌های امنیتی‌؛ که اگر این‌طور بود دخترش چشم در چشم مجری مصاحبه نمی‌کرد.

زن میان‌سالی که حالا در گفت‌وگو با خبرنگار سعودی صورتش را پوشانده، کسی است که خودش در مصاحبه می‌گوید سال‌ها تعصبات خشک شوهرش اجازه نمی‌داده پایش را از خانه بیرون بگذارد یا حتی بداند دقیقاً کجای شهر زندگی می‌کنند. این سر پایین انداختن و چهره پوشیدن را باید گذاشت پای بیست سال همسر ابوبکر البغدادی بودن.

«اسماء محمد» همسر سرکرده سابق داعش، با صدای لرزان می‌گوید خودش هم از اعدام وحشیانه خلبان اردنی شوکه شده بود. می‌گوید: «عذاب با آتش فقط مخصوص خدای آتش است اما…»

«معاذ الکساسبه» خلبان جنگنده اردنی که هواپیمایش سال ۲۰۱۴ در حوالی شهر «رقه» سوریه سقوط کرد و خودش اسیر داعش شد، چند وقت بعد بازیگر نقش اصلی یک فیلم تکان‌دهنده بود که دنیا را با واقعیت سیاهی به نام «داعش» آشناتر کرد. فیلمی که نشان می‌داد خلبان اردنی در قفسی زندانی شده و زنده زنده به آتش کشیده می‌شود.

خبرنگار سعودی از اسماء محمد می‌پرسد که چه کسی تصمیم گرفت خلبان اردنی را آن‌طور بسوزانند؟ شاهد دیده و ندیده ماجرا کمی مکث می‌کند و می‌گوید دقیق نمی‌داند، اما می‌داند که گفته بودند او روی سر مردم آتش می‌ریخته و حالا حق‌ش است که با آتش قصاص شود.

البغدادی یا هر کس دیگری که این حکم را صادر کرده خوب بلد بوده با الفاظ احکام اسلامی بازی کند. جای «زجرکش کردن» کلمه «قصاص» را بگذارد و مصداق جرمی هم برای شیوه اجرای حکم‌ش پیدا کند که مو لای درزش نرود. مردمی هم که زیر پرچم سیاهش جمع شده‌اند، احسنت بگویند و به عدالت خلیفه‌شان شهادت بدهند.

***

«وحشی»، غلام یکی از نزدیکان «بوسفیان حرب» آن‌قدر عمر کرد که دیگر سال‌های آخر نه توان راست ایستادن داشت و نه درست راه رفتن. کسی که جوانی‌اش هم‌عصر پیامبر اسلام بود، پیری‌اش رسیده بود به عصر حکومت معاویه و در شام زندگی می‌کرد. کسی که به دستور «هند»، زن بوسفیان حرب، مأمور به قتل «حمزه» عموی پیامبر اسلام شد.

«تفسیر سورآبادی» مکتوب کرده است که وحشی در سال‌های آخر عمر هر چه از توان جسمی‌اش را از دست داده بود؛ اما قدرت حافظه‌اش باورنکردنی بود. طوری که کسی را که از حجاز به دیدنش رفته بود نگاهی کرد و در جا شناخت و اسمش را برد؛ بعد گفت که تو را فقط یک بار قبل از این دیده بودم، آن هم زمانی که شیرخوار بودی و مادرت ساعتی تو را بغل من داد تا سوار شتر شود و من آن چشم‌ها و آن نگاه را هنوز در خاطرم دارم!

همان روایت از همان راوی ادامه می‌دهد که مرد، حافظه وحشی را غنیمت شمرد و از کشتن حمزه پرسید. وحشی هم مو به مو نشست به تعریف. از اینکه چطور حمزه را، که پیامبر عجیب دوستش داشت، با نیزه کشت و سپس سر صبر و حوصله بدنش را مُثله کرد و بعد هند شکم او را شکافت و جگرش را بیرون کشید و … حالا کسی که این همه جنایت کرده بود، آن همه سال بعد از پیامبر اسلام چرا زنده بود و چرا در شام؟

همان کتاب نقل کرده که بعد از فتح مکه، وحشی که راه فراری نداشت ناچار سراغ پیامبر اسلام رفت و به اجبار و اکراه اسلام آورد. پیامبر اسلام، ولی دمّ کسی که وحشیانه مثله شده بود، به جای قصاص فقط یک جمله به قاتل گفت: «برو جایی که هرگز دیگر تو را نبینم!»

***

اسماء محمد، یک جای دیگر از گفت‌وگو با خبرنگار سعودی، باز هم بغض می‌کند و کلماتش را می‌خورد. آن‌جا که حرف از پسرش می‌شود. پسری که تحت تأثیر تفکرات پدر، عملیات انتحاری انجام داد و خودش و چند نفر دیگر از خانواده البغدادی را منفجر کرد تا جماعتی که به دنبال‌شان آمده بودند را ترور کند.

عملیات انتحاری و ترور همیشه مشخصه اصلی گروه‌های تروریستی-تکفیری بوده است؛ گروه‌هایی که اکثراً پرچمی شبیه به اسلام بلند می‌کنند و پشت لفاظی‌های شبه‌اسلامی پنهان می‌شوند. با دو کلمه «انتحاری» و «ترور» آن قدر آشنا هستیم که توضیحی بیش از این نمی‌خواهد: «کشتن ناغافل کسی در میدانی غیر از میدان جنگ…»

***

«مسلم» پسر «عقیل»، سفیر نوه پیامبر اسلام بود به شهری که اهالی‌اش برایشان نامه دعوت فرستاده بودند. مسلم در آن شهر ناجوانمردی دیده بود و ورق علیه‌اش برگشته بود. حق‌ش بود که در این میدان رو در روی حاکم اموی شهر بایستد و حقی که ضایع شده بود را پس بگیرد.

در کشاکش این ناجوانمردی‌ها، حاکم اموی شهر به خانه‌ای که مسلم پناه گرفته بود آمد، برای عیادت صاحب‌خانه. مسلم با صاحب‌خانه قرار گذاشته بود که ناغافل از پشت پرده بیرون بیاید و کار حاکم و این بازی ناجوانمردانه را با هم تمام کند. ساعتی از عیادت گذشت و حاکم اموی خانه را ترک کرد و مسلم بیرون نیامد. بعد در جواب صاحب‌خانه گفت: «یاد حرف پیامبر خدا افتادم که گفته بود مسلمان کسی را ناغافل نمی‌کشد.»

***

گفت‌وگوی همسر و دختر ابوبکر البغدادی فقط یکی از نمونه‌های کج‌نمایی اسلام و بهره‌گیری شخصی و هدف‌مند از دین را مرور کرد. در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که متن صریح کتاب‌های تاریخ، سیره زندگی و رفتار فردی و اجتماعی پیامبر اسلام (ص) را به دقت نقل کرده‌اند و باز ابوبکر البغدادی‌هایی سر و کله‌شان پیدا می‌شود که ادعای دین و سنت پیامبر کنند و عده‌ای دورشان حلقه بزنند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
    15 0
    خدا لعنت کنه.
    • IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
      7 3
      ظاهرا تمام اجتهاد شاهان بنی امیه و بنی عباس همینگونه بوده است . زیرا اصلا از فقه امام جعفر صادق علیه السلام که همان فقه پیامبر اکرم ص است آگاه نبوده اند و اگر هم آگاه بودند به خاطر عناد و دشمنی که با اهل بیت پیامبر ص داشته اند کوچکترین توجهی نمی کردند . ضمنا تفاوت اسلام ناب محمدی ص با این تفکرات شبه اسلامی نما همین نکات دقیق فقهی است که مشخص می کند طرف واقعا مسلمان است یا اینکه ادای مسلمانی را در می آورد. الله اعلم
  • IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
    6 2
    در دوره عجیببی بسر می بریم ،باید بسیارمراقب باشیم که فریب جنگ رسانه ای که اینبار سلاحشون کلمات هست رو نخوریم تا مبادا واقعیت از چشممون پنهان بمونه ، حواسمون باشه که فریب خورده لفاظی و بازی با کلمات افراد و گروه ها و رسانه های دشمن نشیم ، همون جملاتی که با فریب دادن ما و بکار گیری سخنان مزخرف و ظاهر فریب ، زشت و منفور و ترسناک رو در نظر درست و پسندیده جلوه می‌دهند‌ و انسان رو چشم بندی میکنند تا حقایق رو نبینه.
  • IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
    4 1
    در دوره عجیببی بسر می بریم ،باید بسیارمراقب باشیم که فریب جنگ رسانه ای که اینبار سلاحشون کلمات هست رو نخوریم تا مبادا واقعیت از چشممون پنهان بمونه ، حواسمون باشه که فریب خورده لفاظی و بازی با کلمات افراد و گروه ها و رسانه های دشمن نشیم ، همون جملاتی که با فریب دادن ما و بکار گیری سخنان مزخرف و ظاهر فریب ، زشت و منفور و ترسناک رو در نظر درست و پسندیده جلوه می‌دهند‌ و انسان رو چشم بندی میکنند تا حقایق رو نبینه.
  • مالک IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
    5 0
    خلبان اردنی به طرز فجیعی کشته شد ،لعنت خدا به دانش.
    • IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
      12 1
      و لعنت به آمریکا که داعش رو بوجود آورد.داعش = آمریکا= انگلیس= اسرائیل.
    • IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
      1 0
      بنده خدا
  • IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
    0 0
    تو چجور همسری بودی که حتی از خلیفه مرگ! شدن همسر خودت خبر نداشتی ؟بفرض که بیخبر، چرا برای سهیم نشدن در چنین خیانت بزرگی دادخواست طلاق ندادی؟به شوهر خودت سلطه نداشتی،چرا پسر خودت را به عنوان مادرش نصیحت نکردی!؟ نه تنها طلاق نگرفتی، که پسرت رو هم به انتحاری تشویق کردی،در تمام قدرت بازیهای شوهر داعشیت و نفوذش شریک بودی ولی الان که مرده در عذابش نمی‌خوای که شریک باشی ، پس تمام این خجالت کشیدنها و مقنعه جلو کشیدنها واقعی نیست و منحصر به زمان اکنون هست،فقط برای این که حالا که شوهرت مرده و طبیعتا قدرتی در کار نیست ، عذاب شوهرت به تو نرسه وگرنه یذره یک سر سوزن هم همون پسر و شوهرت رو نصیحت میکردی، الان اینهمه آدم بیگناه دم تیغ مرگ نرفته بودن
  • IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
    0 0
    نمی‌دونم چرا نمیتونم باور کنم که این زن بیگناه باشه
  • جعفری IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
    0 0
    کسی که قاتل عمویش را میبخشد قاتلی که با اون وضع فجیع جسد مبارک حمزه را مورد بی احترامی قرارداد آزاد شد ولی مدعیان ... ازکجا آوردند که الگوی زیبای محمد ص برای رستگاری کافی نیست ،اسلام همانست که رسوالله اسوه حسنه آن است وپیروان واقعی اش را از رفتار وکردارشان میتوان تشخیص داد،خطرجنگ مذهبی ازبمب هسته ای بیشتر است ،انگلهای وحدت شکن راترد کنید ،به توصیه رهبری معظم فرمودند آنها مسلمان نیستند بلکه دشمن اسلامند.
  • تک سوتر DE ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
    0 0
    از افرادی که از اسلام فقط رافت و یا فقط جنگ رو بلد شدن حالم بهم می خوره. البته معمولا رافت رو از جیب ملت خرج می کنم و خشم رو بر مبنای منافع گروهی بروز می دن. درود بر شهید عجمیان.
  • IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
    2 0
    همین مونده بود عربستان روشنفکر بشه ...
  • امیرحسین IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
    4 11
    تو کشور خودمون از این افراطی ها زیاد داریم که متاسفانه با عقاید خودشون دارند به اسلام و پیامبر و عطرتش اسیب میزنند،،مساجد رو خالی کردن و فقط عده ای منفعت طلب و جیره بگیر خودشون رو صاحب اصلی میدونند بنده امادگی کامل دارم که برای حفظ ابروی اسلام و نظام علیه این تندروها اقدام کنم ولی تو این میدان تنها هستم،،انشاالله که مومنین واقعی از من حمایت کنند
    • IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
      0 11
      اینم حرفیست منطقی
    • IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
      0 0
      احتمالا قاتلان عجمیان علی وردی زینال زاده پوریا احمدی اتش زنندگان پلیس ........ جزو اینها نیستند ؟
    • IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
      0 0
      زیاد گاز نده. مشرق افسکی داره شیرین زبانی میکنه
  • مختار IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
    3 0
    ابوبکر البغدادی دست پرورده آمریکا و در اسرائیل آموزشهای لازم بدست آورده بود!
    • IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
      0 0
      شما سندی برا این ادعا داری منتشر کن
  • IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
    0 0
    این نمایش‌ها فقط برای انحراف افکار عمومی از غزه است والا کیست که نداند داعش همان عربستان سعودی واسرائیل است تکفیری ها یی که با پول سعودی کمک لجستکی اردوغان و پزشکی و اطلاعاتی صهیونیست‌ها بوجود آمد و البته انگلیس آمریکا فرانسه آلمان و امارات وقطروووو
  • ناشناس IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
    0 0
    کسی با اعمال و کردار ابوبکر بغدادی ملعون اصلا اعتقادی به اسلام و پیامبر نمیتونه داشته باشه.
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
    0 0
    از تاکید دیالوگ بر اردن و سعودی مشخصا معلومه به دنبال جلوه دادن موضوعی انحرافی در اذهان هستند و می خواهند برای خود وجهه مبارزه با داعش را بتراشند اما همه می دانند بیشترین کمک را همین سعودی ها و اردن نوکر صهیونیسم به داعش کرد و آن کسی که گوش داعش را برید فقط و فقط مقاومت به رهبری ایران بود و بس
  • ناشناس IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
    0 0
    نفرین بر سیاست پدیده پلیدی که جز فتنه و عذاب و ویرانی و جنایت بخاطر زیاده خواهی و قدرت طلبی عده ای قلیل هیچ عایدی دیگه ای نداره،هر سودی از قِبَل سیاست بدست بیاد هزار برابر بیشتر خرابی و ضرر بجا خواهد گذاشت.
  • حسین IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
    0 0
    نوشته هات حرف نداشت اما اگه کمی از جنایات خلخالی و عملیات استشهادی و المپیک مونیخ فلسطین ی ها هم می نوشتی هم خیلی خوب بود.
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
    0 1
    سریع اعدامش کنید
  • Hamid IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    0 0
    اینقدر ادم از کشورهای مسلمان به غرب پناهند شدن که وقتی اسم مسلمان میشنوند یاد فقر و انسان‌های عصر حجر میفتن11

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس