در نمونه‌های خارجی کوروش کمپانی، با سلبریتی‌ها چه کردند؟ از رونالدو تا ...

بسیاری از مالباختگان یک شرکت پرحاشیه فروش تلفن همراه که مالک آن متواری شده، سلبریتی‌ها را مقصر می‌دانند و در مقابل برخی می‌گویند آن‌ها برای این شرکت تبلیغ کرده‌اند مسئولیتی برای جبران خسارت ندارند.

به گزارش مشرق، «کوروش کمپانی» نخستین و آخرین پرونده کلاهبرداری در کشور نیست. چنین مفسده‌های اقتصادی در دنیا نیز با سوابق و شکل‌های مختلفی ثبت شده اما پرسش اینجاست که در نمونه‌های خارجی مشابه چنین کلاهبرداری‌هایی، با افراد مشهور حامی این شرکت‌ها چگونه برخورد شده است؟

کوروش کمپانی

مدیرعامل شرکتی با عنوان کوروش کپانی مدعی شده بود گوشی موبایل آیفون را که بین ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان در بازار دادوستد می‌شود، از طریق حذف واسطه‌ها به قیمت ۲۰ میلیون تومان به دست مصرف‌کننده می‌رساند؛ ادعایی که سخت‌باور بودن آن باعث شد تا این شرکت به شکل گسترده دست به دامن سلبریتی‌ها شود و از آنان بخواهد دست به تبلیغ کوروش کمپانی زده و اعتماد مردم را جلب کنند؛ از بازیگران سینما تا بازیکنان فوتبال و «هادی چوپان» قهرمان مسترالمپیا و حتی «صادق بوقی» که به تازگی توانسته بعد از حواشی که برایش پیش آمد، نام خود را در میان سلبریتی‌ها بگنجاند.

اما اکنون وی با سرمایه‌های سرمایه‌گذاران متواری شده و برخی سلبریتی‌ها در این ماجرا به دلیل نقش خود در این ماجرا از مردم عذرخواهی کرده‌اند. حالا این سوال مطرح است که در نمونه‌های خارجی کوروش کمپانی چگونه با حمایتگران مشهور برخورد شد؟ موضوعی که در گزارش حاضر بخشی از موارد مطرح شده است.

کریستین رونالدو

رسانه‌های خارجی در آذر ماه سال جاری گزارش دادند: «کریستیانو رونالدو» فوتبالیست مشهور به دلیل تبلیغات برای صرافی «بایننس» با شکایتی به ارزش یک میلیارد دلار روبه‌رو شده است.

طبق این گزارش‌ها؛ وی به دلیل تبلیغ بایننس، بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال در جهان، با یک شکایت دسته جمعی در ایالات متحده مواجه است. در نوامبر ۲۰۲۲، بایننس اولین مجموعه «CR۷» خود از توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) را با همکاری رونالدو معرفی کرد. شاکیان رونالدو ادعا می کنند که تایید و حمایت او از این صرافی آنها را به سمت سرمایه گذاری در این شرکت کرده که منجر به ضرر و زیان آن‌ها شده است. آنها به دنبال غرامت «مبلغی بیش از یک میلیارد دلار» (۷۹۰ میلیون پوند) هستند.

در نمونه‌های خارجی کوروش کمپانی، با سلبریتی‌ها چه کردند؟ از رونالدو تا ...

NFTها دارایی‌های مجازی هستند که می‌توان آنها را خرید و فروخت، اما شکل واقعی خود را ندارند. به عبارت دیگر آنها فقط به صورت دیجیتالی وجود دارند. به طور کلی، از آنها برای نشان‌گذاری مالکیت چیزی، مانند یک عکس یا ویدیوی آنلاین استفاده می شود.

«CR۷» به حروف اول و شماره پیراهن رونالدو اشاره دارد و به عنوان برند در طیف وسیعی از محصولات، از کفش گرفته تا عطرها، استفاده می شود که به او کمک کرده است تا او را به یکی از ثروتمندترین ورزشکاران جهان تبدیل کند.

رونالدو در ویدئویی تبلیغاتی که در رسانه های اجتماعی منتشر شد، این همکاری را اعلام کرد و به سرمایه‌گذاران احتمالی گفت: ما بازی NFT را تغییر می دهیم و فوتبال را به سطح بالاتری می‌بریم.

ارزان‌ترین NFT از این مجموعه زمانی که در نوامبر ۲۰۲۲ به فروش رسید، ۷۷ دلار قیمت داشت اما یک سال بعد، قیمت آن حدود ۱ دلار بود. شاکیان رونالدو می‌گویند تبلیغ صرافی بایننس توسط رونالدو به «افزایش ۵۰۰ درصدی جست‌وجوها» برای این صرافی کریپتوکارنسی‌ها شده است. آنها همچنین می‌گویند این امر باعث شد مردم از این شرکت برای سرمایه‌گذاری در آنچه که آنها «اوراق بهادار ثبت نشده» می‌نامند، مانند ارز دیجیتال BNB بایننس استفاده کنند.

طبق گزارش کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC)، این دارایی‌ها را می‌توان اوراق بهادار در نظر گرفت و بنابراین افراد مشهوری که آنها را تأیید می‌کنند باید از قوانین ایالات متحده پیروی کنند. «گری جنسلر» رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا پیش از این گفته بود افراد مشهور باید «برای ترویج سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار به مردم به صورت شفاف اعلام کنند که از چه کسی و چقدر حقوق می‌گیرند.»

وی هشدار داده بود: «زمانی که افراد مشهور فرصت‌های سرمایه‌گذاری، از جمله اوراق بهادار دارایی رمزنگاری‌شده را تأیید می‌کنند، سرمایه‌گذاران باید مراقب باشند که آیا سرمایه‌گذاری‌ها برای آنها مناسب است یا خیر و آنها باید بدانند که چرا افراد مشهور این حمایت‌ها را انجام می‌دهند. مدعیان این پرونده حقوقی این ادعای حقوقی را مطرح کرده‌اند که رونالدو باید مبلغی را که به او پرداخت شده است را آشکارا اعلام کند.

«سم بنکمن»، از بزرگترین کلاهبرداری‌های مالی تاریخ آمریکا

«ساموئل بنجامین بنکمن_فرید» معروف به SBF، یک کارآفرین آمریکایی است که در نوامبر ۲۰۲۳ به دلیل کلاهبرداری و جرایم مرتبط محکوم شد. وی صرافی ارزهای دیجیتال FTX را تأسیس کرد و با این عنوان مشهور شد. نام او در اوج موفقیت در رتبه ۴۱امین فرد ثروتمند آمریکایی در مجله فوربس ثبت شده بود اما وی مشکلات قابل توجه مالی را در FTX از مشتریانش پنهان می‌کرد. در نوامبر ۲۰۲۲ هنگامی که شواهدی مبنی بر کلاهبرداری احتمالی ظاهر شد، سپرده‌گذاران به سرعت دارایی‌های خود را خارج و شرکت را مجبور به ورشکستگی کردند.

وی در ۱۲ دسامبر ۲۰۲۲ در باهاما دستگیر و به ایالات متحده بازگردانده شد، جایی که وی به هفت اتهام جنایی از جمله کلاهبرداری با سیم، کلاهبرداری کالا، کلاهبرداری اوراق بهادار، پولشویی، و نقض قوانین مالی مبارزات انتخاباتی متهم شد. بنکمن سرانجام در دوم نوامبر ۲۰۲۳، در در دادگاه به هر هفت فقره کلاهبرداری، توطئه و پولشویی محکوم شد. وی در انتظار، حکم نهایی است که برخی رسانه‌های آمریکایی زمان صدور آن را ۲۸ مارس ۲۰۲۴ اعلام کرده‌اند. این رسانه‌ها پیش‌بینی کرده‌اند وی با مجازات ده‌ها سال زندان روبه‌رو خواهد شد.

مقام‌های آمریکایی ادعا دارند صرافی FTX یکی از بزرگترین جرایم مالی تاریخ ایالات متحده را انجام داده است. سرمایه این صرافی ۳۲ میلیارد دلار ثبت شده بود. پس از ورشکستگی این غول رمز ارز، یک شکایت‌نامه بر علیه آن در دادگاه ایالتی فدرال فلوریدا توسط برخی از مالباختگان تنظیم شد. در این شکایت نامه آمده است «سم بنکمن» با استفاده از یک طرح کلاهبرداری رمزارزی، سرمایه‌گذاران تازه‌کار و ناآگاه را جذب می‌کرده است. در این دادخواست قضایی، نام ۱۲ نفر از سلبریتی‌ها و ورزشکاران آمریکایی از جمله «استف کوری، شقیل اونیل، نائومی اوساکا، لری دیوید و کوین اولری» آمده است که به بنکمن برای اعمال این طرح کلاهبرداری کمک تبلیغاتی کرده‌اند.

قرار است حکم دادگاه نیز در مورد نقش سلبریتی‌ها در جلب اعتماد عمومی در سرمایه‌گذ اری در این صرافی صادر شود. کمیسیون دارایی‌های باهاماس در ۱۸ نوامبر کنترل همه مایملک صرافی «اف تی ایکس» را ضبط کرد تا از دارایی سرمایه‌گذاران محافظت کند. قرار است در دادگاه تبلیغات پرشوری که با حضور «تام بردی» ستاره فوتبال و «لری دیوید» کمدین برای این صرافی شده بود با حضور هیات منصفه بررسی شود.

«ناتان رن» دستیار دادستان آمریکا در این زمینه در دادگاه فدرال منهتن گفت، فقط یک سال پیش بود که به نظر می‌رسید بنکمن_فرید «در بالای جهان» است و شرکت چند میلیارد دلاری او، FTX، یک ارز دیجیتال به ظاهر پیشگام را اداره می‌کند. این مرد ۳۱ ساله در یک آپارتمان ۳۰ میلیون دلاری در باهاما زندگی می‌کرد، با هواپیماهای شخصی به سراسر جهان رفت؛ با افراد مشهور معاشرت می‌کرد و میلیاردها دلار هزینه کرد تا قدرت و اعتبارش را نشان دهد. طبق گزارش فایننشال تایمز، FTX نزدیک به یک میلیارد دلار پول نقد یا ارز دیجیتال با پشتوانه دلار آمریکا دارد در حالی که حدود ۹ میلیارد دلار به مشتریانش بدهکار است.

شکایت ۲ هزار نفر از ۱۱ اینفلوئنسر در هنگ‌کنگ

در اواخر سال ۲۰۲۳ میلادی تعدادی از سرمایه‌گذاران در «هنگ‌کنگ» اقدام به ثبت شکایت رسمی در یکی از مراکز پلیس این کشور از ۱۱ اینفلوئنسر کردند که تبلیغات آن‌ها از پلت فرم معاملاتی JPEX ارز دیجیتال سبب ضرر ۱.۳ میلیارد دلاری برای آن‌ها شده بود.

در نمونه‌های خارجی کوروش کمپانی، با سلبریتی‌ها چه کردند؟ از رونالدو تا ...

پلیس هنگ کنگ همچنان در حال بررسی اتهام‌های کلاهبرداری علیه این پلت فرم معاملاتی ارز دیجیتال است اما همه ۱۱ نفر اینفلوئنسر که شهرت زیادی در هنگ کنگ داشتند با ثبت شکایت رسمی ۲ هزار نفر از سرمایه‌گذاران توسط پلیس دستگیر شدند. رسانه‌های محلی می‌گویند این پرونده می‌تواند یکی از بزرگترین پرونده‌های کلاهبرداری هنگ‌کنگ باشد. کمیسیون اوراق بهادار و آتی هنگ کنگ (SFC) فاش کرد: صرافی JPEX مستقر در دبی (امارات) بدون مجوز برای تجارت دارایی‌های مجازی فعالیت می‌کرد.

پلیس گفت بسیاری از شاکیان سرمایه‌گذاران بی‌تجربه‌ای بودند که با تبلیغات گسترده توسط بیلبوردهای تبلیغاتی غول پیکر اینفلوئنسرها در حوزه‌های مختلف در شبکه خطوط راه آهن شهری (مترو) اقدام به سرمایه‌گذاری در این شرکت کرده بودند.

فیلمی که از تلویزیون محلی پخش شد، پلیس را نشان داد که یکی از اینفلوئنسرهای دستگیر شده، «جوزف لام»را پس از یورش به خانه‌اش، به داخل ماشینی اسکورت می‌کند. آقای لام یک وکیل دادگستری است که به فروشنده بیمه تبدیل شده است و خود را در اینستاگرام به عنوان «پادشاه ترولینگ» هنگ کنگ معرفی می‌کند. آقای لام در پست‌هایش به دنبال‌کنندگان خود نشان داد که چگونه سود بیت کوین می‌تواند به آنها کمک کند خانه بخرند و نفوذ اجتماعی خود را افزایش دهند.

همچنین «چان یی» اینفلوئنسر و شخصیت پرداز دیگری در یوتیوب با ۲۰۰ هزار فالوور از جمله دستگیرشدگان توسط پلیس است. پلیس هنگ‌کنگ در گزارش خود اعلام کرد: «کشف این کلاهبرداری بر اهمیت این موضوع تاکید دارد که وقتی سرمایه‌گذاران می‌خواهند در دارایی‌های مجازی سرمایه‌گذاری کنند، باید در پلتفرم‌هایی سرمایه‌گذاری کنند که دارای مجوز هستند و حتی به تبلیغات افراد مشهور در این زمینه توجه نکنند.»

در نمونه‌های خارجی کوروش کمپانی، با سلبریتی‌ها چه کردند؟ از رونالدو تا ...

هنگ‌کنگ یکی از پایتخت‌های مالی آسیاست و از زمان تحویل آن به چین از سلطه بریتانیا در سال ۱۹۹۷، به دروازه‌ای برای سرمایه‌گذاران به سرزمین اصلی تبدیل شده است. این شهر، به دنبال این است که خود را به عنوان قطبی برای نسل بعدی فناوری‌های اینترنتی یا وب ۳ که شامل تجارت ارزهای دیجیتال است، تثبیت کند.

برخی از کارشناسان اقتصاد دیجیتال گفته‌اند قوانین موجود ممکن است برای جلوگیری از فعالیت غیرقانونی پلتفرم‌های دارایی مجازی و محافظت از سرمایه‌گذاران در برابر ضرر کافی نباشد.

جمع‌بندی

در کشورهای مختلف براساس قوانین موجود در مورد پرونده‌های مشابه کوروش کمپانی، برخورد قانونی انجام شده است. نکته مهم آنکه اگرچه شیوه‌ها و شگردهای کلاهبرداری در سراسر دنیا جدید و به‌روز شده اما استفاده از افراد مشهور برای کلاهبرداری، یکی از روش‌های موفقی است که بارها تکرار شده است.

آگاهی از این موارد، براین موضوع تاکید دارد که تائید افراد مشهور نباید به هیچ عنوان موجب غفلت سرمایه‌گذاران خرد و کلان در پروژه سرمایه‌گذاری‌های مختلف شود. تجربه جهانی نشان داده بسیاری از شرکت‌ها برای پیشبرد اهداف خود، از افراد مشهور موسوم به سلبریتی به عنوان «سفیران» تبلیغات استفاده می‌کنند و باید قوانین مربوط به آن ضابطه‌مند و شفاف شود.

منابع:

https://www.cbc.ca/news/business/bankruptcy-class-action-ftx-cryptocurrency-bailout-bankman-fried-۱.۶۶۵۵۸۳۶

https://www.ocregister.com/۲۰۲۳/۱۰/۰۴/jury-sees-ftx-ads-with-tom-brady-larry-david-as-fraud-case-is-rolled-out-against-sam-bankman-fried

https://www.cnbc.com/۲۰۲۳/۱۰/۱۶/ftx-top-engineer-says-bankman-fried-spent-۱point۱۳-billion-on-celebrities.html

https://www.thedailybeast.com/from-tom-brady-to-larry-david-the-celebs-caught-in-sam-bankman-frieds-crypto-web

https://www.scmp.com/magazines/style/people/celebrities/article/۳۲۳۹۰۱۶/how-sam-bankman-fried-used-celebrity-endorsements-disgraced-crypto-king-expanded-his-now-defunct

https://rabex.ir/academy/articles/what-happened-to-ftx

https://www.bbc.com/news/technology-۶۷۵۶۶۶۰۲

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 2
  • DE ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    58 1
    و انتظار دارید در کشور ما چنین سلبریتی های دوزاری به دامان عدالت سپرده شوند؟ زهی خیال باطل.
    • US ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
      20 2
      نه بابا تا حکومت و دولت به این دزدان رسیدگی کند!آنها یا رفتند دبی، یا کانادا یا ترکیه،
    • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
      40 0
      وقتی با فتنه گران و وحشی های فتنه زن هرزگی جوری مماشات کردن که خود آنها تعجب کردن واقعا توقع برخورد با سلبریتی های دوزاری و پر سروصدا توقع تخیلی بیش نیست متأسفانه
    • تک سوتر DE ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
      0 0
      دقیقا، بعد می گن چرا مردم نمیان پای صندوق! تازه دارم می فهمم چرا آیت الله کاشانی پشت مصدق رو خالی کرد و چرا مردم مذهبی در مقابل کودتا سکوت کردند. حق داشتند
  • IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    16 10
    سلبریتی ها از یک موسسه قانونی و دارای مجوز تبلیغات کرده اند و نمیشه کسی را به خاطر جرمی که قرار بوده اتفاق بیفته بازخواست کرد. ام اگر نقشی در کلاهبرداری داشته اند مسئولند.
    • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
      10 0
      یعنی هر کسی که مجوز داشت خلاف نمی کند در ثانی معامله ای که همه از روز اول می گفتند قطعا کلاه برداری در آن هست شما به دنبال مقصر جلوه دادن غیر از سلبرتی ها و آدم های منفعت طلب هستی
    • IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
      0 1
      اگر حرفت را قبول کنیم، از روز اول مشخص بوده کلاهبرداری است پس چرا نیروهای امنیتی دخالت نکردند اما سلبریتی مسئول است؟!
    • DE ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
      4 2
      وقتی اینماد دادن بهش یعنی کارش قانونیه. مشکل از مجوز دهنده است.
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
      1 0
      قمار کردید باختند. اگر می‌بردید مسعولین را شریک سودتون میکردید؟ پس چرا حالا شریک زیانتان میکنید؟
  • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    19 25
    این همه دزدی و اختلاس. بعد به جوجه دزد گیر داده اید؟؟؟؟؟؟؟
    • IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
      1 0
      چطوره کلا دادگاه ها رو تعطیل کنیم تا اول اون شاه دزد ها رو پیدا کنیم . اگه پیدا شدن بعد به این ها می پردازیم
  • IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    20 0
    مردم عامی هستن اگر چه اشتباه کردن ولی باز کمترین تقصیر را دارن ان سلبریتی از خودش نمی پرسد قیمت ارزان انهم به این اندازه اگر راست باشد خودش بزرگترین تبلیغ است پس چه نیازی به اینهمه سلبریتی هست برای تبلیغ - مردم بی کس هستن و کسی را ندارن باهاش مشورت کنن ولی سلبریتی چهارتا حقوق دان و ادم خبره و باتجربه دسترسی دارد بره بپرسد مشورت بگیرد اینها فرق بین سلبریتی و ادم عامی است پس باید حواسشان را جمع کنند و پاسخگو باشند نه اینکه بی شرمانه یک چیزی هم طلبکار باشن
    • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
      1 0
      مردم نمیدونن پنیر مفت فقط در تله موش است؟ مردم دلال شدن مردم طماع شدن.
  • IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    2 14
    سی و هفت میلیون دلار ،، مال ما مبلغی نیست . مثل کشور خودمون ناچیزه ( سوزنی به بادکنک خودبزرگ بینی بعضی ها )
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    29 2
    درسته که افرادی که چه در فتنه ززآ وچه در مواردی مثل کوروش افسارشان را دست سلبریتی جماعت می دند خودشان هم مشکل دارند اما حکومت با تنبیه کسانی که به مردم خط اشتباه می دند باید حقوق همه مردم را حفظ کند و کاری کندکه هر کس از این به بعد جرات نگند هر چیزی رو تبلیغ کند
  • سید فروزان CH ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    32 0
    اکر آن زمان که یک عده در پیتی برای خرید خانه در امارات و ترکیه تبلیغ میکردند را بازداشت و محاکمه بجرم کلاهبرداری میکردند ، ممد بوقی نامی نمیشد مبلغ کوروش کمپانی ، حداقل بابد مشخص شود این طیف در پیتی در اذای چه مبلغی تبلیغ چی شدند و آیا این گونه در امدها را برای اداره مالیات اعلام میکنند ؟؟؟؟ البته خیر ،ضمن اینکه تا اژه ای را دارند خیالشان راحت است
  • IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    17 10
    در نمونه های خارجیش حکومت براز سرباز فراری ثبت شرکت کرده بود؟ اداره مالیاتش خوتب بود دستگاه نطارتش چرت میزد واسه شرکتی که میگن مجوز نداره اینماد داده بودن چه مملکت فاسدی داریم متخلفین اصلی که مسیولین فاسد و بیکفایتشن طبق معمول میمونن و به چپاول و بیکفایتی ادامه و از پستی به پست دیگر میروند بعد میگن مردم بیاین رای بدین خدایا شکرت اسم مملکت اسلامی فساد از سر روش میباره
    • IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
      3 1
      عزیز من، وقتی میگه نمونه های خارجی یعنی چی؟ یعنی اونجا هم علی رغم وجود دستگاه های نظارتی جرم صورت گرفته.
  • ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    9 0
    سلبریتی‌؟
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    26 6
    سلبرینی اینماد را می بیند، سلبریتی مجوز شرکت را می بیند، سلبریتی اعتبار و عدم برخورد قوه قضاییه را می بیند...
    • IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
      2 3
      پسر خوب، قوه قضاییه که تا جرمی صورت نگرفته نمیاد با کسی برخورد کنه. اساسأ قوه قضاییه برای بعد از وقوع جرم هست.
  • IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    3 4
    مثل همیشه تقصیری متوجه مسوولین نیست یا سلبریتی اشتباه کرده یا مردم و خدا رو شکر که مسوولین همه معصوم و پاک هستن
    • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
      0 0
      قمار میکنید بعد از باخت، انتظار دارید مسئولین پاسخگو باشند؟
  • US ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    3 2
    خجالت بکشید گندتون رو از عدم نظارت و مجوزهای قلابی و عدم نظارت اینهمه دستگاه و نهاد میخواهید بندازید گردن چهار تا سلبریتی دوزاری
  • IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    2 0
    طبق قانون کسی که کارت پایان خدمت ندارد و سرباز فراری است نمیتواند مجوز های اقتصادی را دریافت کند و کسانی که برای این فرد مجوز صادر کرده اند کاری غیر قانونی انجام داده اند و اگر بررسی کنیم مجوزهای غیر قانونی دیگری نیز صادر کرده اند . پس پیشنهاد میکنم با کارشناسان و مدیرانی که مجوز غیر قانونی صادر کرده اند را بازداشت و محاکمه و مجازات کنید تا الباقی مدیران متخلف بدانند که باید در مقابل قانون پاسخگو باشند
  • ali IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    0 0
    یه روزی تنگ غروب ... عو عو عو عو
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    0 0
    سلبرتی یعنی نقش بازی کردن برای پول. اقتضای طبیعتش این است. تقصیر ندارد و تقصیر از مردم سلبرتی پرشت است.
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    0 0
    مالک کوروش کمپانی امیدوارم هر جا هستی پیروز و موفق باشی، یک درس بزرگ به این مردم سلبرتی پرست و طماع و دلال صفت دادی.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس