مغز متفکر مهندسی معکوس سلاح‌های اسراییلی در حماس که بود؟

ابراهیم حسین ابونجا نقش برجسته‌ای در توسعه سلاح‌های مقاومت فلسطین داشت؛ سلاح هایی امروز تبدیل به کابوس بزرگ صهیونیست‌ها شده‌اند.

به گزارش مشرق، «ابراهیم حسین ابونجا» ملقب به «ابوالمعتصم» یکی از برجسته‌ترین فرماندهان گردان‌های عزالدین القسام، شاخه نظامی حماس در پروژه مهندسی معکوس سلاح‌های اسراییلی محسوب می‌شود که در سال ۲۰۱۷ در یکی از مقرهای القسام در رفح طی یک انفجار به شهادت رسید.

ابراهیم ابونجا در اواسط دهه شصت قرن بیستم در یک خانواده مبارز و فقیر فلسطینی در منطقه «النجویه» در اراضی اشغالی ۱۹۴۸ به دنیا آمد و مراحل ابتدایی و متوسط تحصیلات خود را در مدارس آنروا (آژانس سازمان ملل برای امداد و کار آوارگان فلسطینی) گذراند. او یک بار در سال ۱۹۹۲ به دلیل حضور در فعالیت‌های مربوط به انتفاضه اول فلسطین توسط صهیونیست‌ها بازداشت شد.

این مبارز فلسطینی به مدت ۳ سال زبان انگلیسی خواند و سپس به تحصیل در زبان عربی پرداخت و در سال ۱۹۹۱ مدرک لیسانس خود رادر این رشته گرفت. ابونجا در سال ۱۹۸۵ به گروه اخوان المسلمین پیوست و در سال ۱۹۹۲ به خاطر فعالیت در انتفاضه اول بازداشت شد و به مدت ۳ سال و نیم در زندان‌های رژیم اشغالگر بود.

فعالیت‌های او در صفوف گردان‌های القسام با آغاز انتفاضه اول در سال ۲۰۰۰ شروع شد. ابونجا یکی از برجسته‌ترین مهندسانی بود که در ساخت سلاح برای القسام نقش داشت و تاثیرات او در انواع سلاح‌های پیشرفته گردان‌های القسام دیده می‌شود.

ابونجا در حالی که خانه‌ای متشکل از ۲ اتاق داشت، یکی از اتاق‌هایش را به فعالیت‌های نظامی اختصاص داده بود و آن را تبدیل به کارگاهی برای ساخت سلاح کرد. او مناصب متعددی در گردان‌های القسام داشت که آخرین آنها فرماندهی یگان مهندسی در تیپ رفح بود. وی همچنین نقش برجسته‌ای در اغلب عملیات‌های نظامی القسام ضد اشغالگران درداخل نوار غزه ایفا می‌کرد.

مغز متفکر مهندسی معکوس سلاح‌های اسراییلی در حماس که بود؟

ابراهیم ابونجا یکی از معدود متخصصان مهندسی مواد منفجره بود و در خدمت به بسیاری از جناح‌های فلسطینی در صنایع نظامی و تبادل تجربیات با آن‌ها، به‌ویژه با جنبش جهاد اسلامی، مقاومت مردمی و ... مشارکت داشت.

ابونجا به مواضع جهادی و قهرمانانه خود و فداکاری برای دفاع از فلسطینی‌ها معروف بود. یک بار در سال ۲۰۰۶ هنگام آموزش گروهی از مبارزان گردان‌های القسام برای شلیک نارنجک دستی، به طور تصادفی یکی از نارنجک‌ها در کنار نیروهای القسام زمین افتاد و ابونجا برای اینکه بقیه رزمندگان را نجات دهد به سمت نارنجک پرید تا آن را دور کند و به شدت مجروح شد و دو سال از جراحت رنج می‌برد اما بعد از بهبودی بلافاصله کار جهادی خود را در گردان‌های القسام از سر گرفت.

این مجاهد برجسته فلسطینی تحت تعقیب صهیونیست‌ها قرار داشت و چندین بار مورد سوء قصد قرار گرفت اما هر بار جان سالم به در می‌برد، تا جایی که همراهانش با شوخی می‌گفتند او هفت جان دارد.

در جریان جنگ ۲۰۰۸ که ابونجا یکی از فرماندهان گردان‌های القسام بود، جنگنده‌های صهیونیستی خانه وی را در اردوگاه آوارگان الشبوره در رفح هدف قرار دادند. او همچنین در جنگ ۲۰۱۴ مورد سوءقصد قرار گرفت و در طول دوران جهادی خود بارها مجروح شد.

مغز متفکر مهندسی معکوس سلاح‌های اسراییلی در حماس که بود؟

وی یکی از برجسته‌ترین مسوولان مهندسی معکوس سلاح‌های اسراییلی در گردان‌های القسام محسوب می‌شد و راکت‌ها و موشک‌های صهیونیستی را که به سمت غزه شلیک می‌شدند بررسی و از بخش‌های سالم آنها برای انجام امور مهندسی در ساخت سلاح استفاده می‌کرد.

این مبارز تاثیرگذار فلسطینی در نهایت در ۷ ژوئن ۲۰۱۷ در سن ۵۱ سالگی هنگامی که درحال فعالیت در یکی از مواضع القسام بود بر اثر یک انفجار به شهادت رسید. مراسم تشییع پیکر او شاهد حضور چشمگیر مقامات سیاسی و نظامی مقاومت فلسطین از جمله «اسماعیل هنیه» رییس دفتر سیاسی حماس بود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • US ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    6 21
    اگه مغز داشتن که حالو روزشون این نبود
    • IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
      18 1
      آدما بردو دسته هستن. 1_باشرف 2_ بیشرف
    • سیدمصیب IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
      8 2
      سلام هیچ وقت ساده اندیش نباش چنین کارهایی ازعهده هرکسی برنمیاد برای مقاوت مغزمتفکراست اماحادثه کمترازیک ثانیه هست روحش شادباد همیشه درقلب ملت فلسطین جای دا رد
    • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
      13 2
      حال و روزشون از خوک های که تو کثافت خودشون دست و پا میزنند خیلی بهتره.....!
    • IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
      3 1
      شما هم اگه مغز داشتی حداقل ۲ تا خط از این متن را میخوندی ، میفهمیدی که مغز اونی نیست که خودت توهم داری که داری !
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    26 5
    خداوند تمام مردان شجاع و دلیر را بیامرزد
  • امیر IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    9 2
    انشاالله با انبیاء محشور بشن اونایی که برای دفاع ازناموس هم وطن و بخاطر جلوگیری از تجاوز به خاک وطن شهید میشن یکی مثل ایشون که برای زخمی نشدن جوانان هم رزم جلوی انفجار نارنجک وایستاده
  • علیرضا IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    2 14
    تمام این ویرانی ها وکشتن افراد غیر نظامی از دو طرف مسبب ان فقط وفقط همین شیاطین هستند .تمام این تروریست ها اگه توهم نمیزدن وبه اسراییل حمله نمیکردند الان این همه کودکان بی گناه کشته نمیشدن ..
    • IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
      11 2
      کنفوسیوس گفته "کوهها را میشه جابجا کرد ولی احمق را نمیشه تکان داد."
    • مجید IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
      3 2
      هیهات من نذله/امام حسین علیه السلام تمام هستی شو داد تا زیر بار ذلت نرفت درود ورضوان خدا بر این شهید و دیگر شهدای مقاومت و همرزمانش که برعلیه جبه کفر در ۷ اکتبر و نا به امروز مقاومت میکنن پیروزی نزدیک است
  • احمد IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    1 3
    درست است که فلسطینی ها در سه روز اول قهرمانه درخشیدند وضربات هولناکی برصهیون وارد کردندولی از روز چهورم ببعد بدلیل نداشتن پوشش هوای صهیونیست های جنایتکار وکودک کش خانه ها وبیمارستانها ومدارس را بابمب های چند دهتنی اماج حمله وحشیانه قراردادند وهمه چیز را نابود کردند وان پیروزی های درخشان وحزرت انگیز را بهنابودی برای غزه تبدیل کردند که دل هر انسان باشرافتی پرخون میشود ولی ازن اتفاق برای فرماندهان دلیر وعزیز ایران یک بیدار باش بزرگ است که باید برای پوشش هوای ایران عزیز کار اساسی انجام داد دوم اینکه ایران با ایدولوزی " با برظالم می تازیم واز مظلوو دفاع میکنزم،" که درحقیقت دستور قران است رای جز اتمی شدن به هرقیمتی ندارد، ما اگر میخواهیم سر بلند باشیم، ما اگر میخواهیم سرزمین های اسلامی را از شر کفار حفط کنیم، ما اگر می خواهیم امنیت پایدار داشته باشیم، الله قسم،والله قسم جز اتمی شدن راه دیگری نداریم، اگر ایران ویران شود ولی از خاکستر ان ققنوس اتمی سر برارد ارزش دارد، به والله من به برادرعزیز نطام می گویم اگر اتمی نشویم وامریکا جنایتکار را زیر فشار قرار دهیم به قران قسم به ما حمله اتمی خواهد کرد شما کشتار ناکازاکی وهیروسیما را مطالعه کنید پی دات جنایتکار امزیکا خواهید برد
    • مرد ایرونی IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
      2 2
      مگه اتمی نشدیم؟! شما فکر می کنید آمریکا از کلاهک های ساده موشک های ما میترسه؟! نه برادر از کلاهکهای هسته ای ....... میترسه! در ضمن یادتون نره در ابتدای فروپاشی شوروی سابق، بسیاری از کلاهک ها و حتی بمب های چمدانی اتمی اکراین ناپدید شد. دقیقا 16 تا! ولی آنچه باعث شده مسئولین ما مقداری دست به عصا حرکت کنن اوضاع آشفته اقتصاد ایرانه که واقعا باید چاره ای بیندیشن. و به ضرس قاطع میگم از دست این سید و اعوان و انصارش کاری برنمیاد. این اوضاع که صددرصد جنگیه (به لحاظ اقتصادی) یه مرد میدون می خواد! (یکی از دلائل ترور سردار سلیمانی همین بود که مبادا ایشان وارد میدان اقتصاد ایران بشه)!
  • DE ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    3 1
    مبارز فلسطيني؟ اخوان المسلمين؟ خوب شما يا اخواني ها را نميشناسي يا اينكه…؟ اخواني ها تا چند سال پيش داشتن دولت سوريه را براندازي ميكردن! الان شدن شهيد؟
    • علی IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
      0 0
      صدام هم مسلمان عراقی را وارد جنگ با ایران کرد. هر ملتی که یک رهبر خداترس نداشته باشد، به مشکل میخورد سران عرب به آرمان فلسطین خیانت کردند و فقط به آمریکا باج میدن
  • DE ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    1 1
    مبارز فلسطيني؟ اخوان المسلمين؟ خوب شما يا اخواني ها را نميشناسي يا اينكه…؟ اخواني ها تا چند سال پيش داشتن دولت سوريه را براندازي ميكردن! الان شدن شهيد؟
  • IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    2 2
    رحمة الله علیه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس