کد خبر 1578089
تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اشراق مطلبی با عنوان رستاخیز راه‌حل دوکشوری را که برگرفته از یادداشت مارتین‌ایندیک، سفیر آمریکا در تل‌آویو از ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۷ است منتشر کرد:

مارتین‌ایندیک، سفیر آمریکا در تل‌آویو از ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۷ و بار دیگر از ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۱، و همچنین نماینده ویژه اوباما برای مذاکرات اسرائیل و فلسطین از ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴؛ طی یادداشتی در «فارن‌افرز» به ارزیابی سرنوشت پیگیری راه‌حل دوکشوری پرداخته است.

به نظر او، با وجود پیامدهای خون‌بار جنگ غزه، هم‌چنان راه‌حل دوکشوری محتمل‌ترین مسیر حل بحران است. زیرا نه نابودی اسرائیل ممکن است و نه اخراج فلسطینیان از فلسطین. حفظ وضعیت قبل از طوفان‌الاقصی نیز امکان‌پذیر نیست زیرا به منازعه‌ای چنین می‌انجامد. البته وی اذعان دارد که راه‌حل تک‌دولتی مبنی بر همزیستی مسالمت‌آمیز یهودیان و اعراب نیز عملاً معنایی جز «پایان دولت یهود» ندارد.

نویسنده که از اعضای تیم مذاکره‌کننده آمریکا در توافق اسلو بوده، اذعان دارد مخالفت اسرائیل با کنترل شرق بیت‌المقدس توسط تشکیلات خودگردان و بازگشت آوارگان فلسطینی به کرانه باختری، مانع تشکیل دو کشور در آن زمان شد که به انتفاضه دوم انجامید.

ایندیک اقرار می‌کند بایدن با تداوم استقرار سفارت آمریکا در بیت‌المقدس و تداوم پذیرش محصولات شهرک‌های کرانه باختری تحت عنوان «ساخت اسرائیل»، عملاً نشان داد که اعتقادی به راه‌حل دوکشوری ندارد.

طبق این یادداشت، کشورهای عربی حتی عربستان نیز آرمان فلسطین را فراموش کردند. «بن‌سلمان اهمیتی به فلسطینی‌ها نمی‌داد» و درصدد انعقاد قرارداد عادی‌سازی با اسرائیل در ازای دریافت «یک معاهده دفاعی رسمی با آمریکا، تسلیحات پیشرفته آمریکایی و چرخه سوخت هسته‌ای» بود.

ایندیک بیان داشته که تانیاهو نیز با تضعیف حکومت محمودعباس و محاصره حکومت حماس، این باور را به جامعه یهودیان القا کرد که آنها شریکی برای صلح در طرف فلسطینی ندارند. همچنان که فلسطینیان نیز باور ندارند که اسرائیل اجازه تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی با مرزهای مشخص و ارتش واقعی را بدهد.

به نظر نویسنده، آمریکا باید برای پیگیری راه‌حل دوکشوری، صبر کند تا آتش نبرد خاموش شده و احساسات رادیکال طرفین این جنگ فروبنشیند. سپس درصدد استقرار رهبری جدید در هر دو طرف فلسطینی و اسرائیل باشد. به اقرار نویسنده، تداوم حضور اسرائیل در غزه، برای تل‌آویو نتیجه‌ای بهتر از مبارزه با حزب‌الله که به خروج از جنوب لبنان انجامید، نخواهد داشت.

ایندیک گزارش می‌دهد که اکنون آمریکا به همراه عربستان، امارات، مصر و اردن در حال پیگیری «احیای تشکیلات خودگردان و تعمیم این حکومت از کرانه به غزه است که طی آن «نیروهای امنیتی آموزش‌دیده تشکیلات مانع تحریک علیه اسرائیل شده و از پاداش و مقرری به خانواده‌های زندانیان و شهدا»ی مقاومت خودداری کند.

طبق این یادداشت، در یک دوره سه‌ساله، حکومت تشکیلات خودگردان بر غزه احیا خواهد شد. در این دوره، نیروی زمینی اسرائیل به تدریج از غزه خارج شده ولی ارتش به عملیات هوایی هدف‌مند علیه رهبران حماس ادامه خواهد داد. علاوه بر اینکه برقراری نظم و امنیت پس از خروج اسرائیل بر عهده نیروهای نظامی متحدان آمریکا مانند «استرالیا، کانادا، هند و کره جنوبی» خواهد بود. مصر بر جلوگیری از قاچاق تسلیحات به غزه نظارت خواهد داشت و هزینه بازسازی را نیز کشورهای عربی پرداخت خواهند کرد.

نویسنده معتقد است نتانیاهو مانع چنین راه‌حلی است اما بایدن با بیان اینکه تداوم کمک‌های نظامی منوط به تصویب کنگره است، می‌تواند کابینه تل‌آویو را تحت فشار قرار دهد. به خصوص که اسرائیل برای تشدید مبارزه با حزب‌الله نیازمند تسلیحات بیشتری است.

به نظر ایندیک، بایدن ترجیح می‌دهد از رویارویی با نتانیاهو اجتناب کند ولی این مواجهه‌ای اجتناب‌ناپذیر است. زیرا اکنون بایدن محبوبیت بالایی در میان ساکنان مناطق اشغالی دارد و می‌تواند آنها را مخاطب قرار دهد تا از حمایت از تداوم نتانیاهو دست بشویند و به سوی راه‌حل دوکشوری ترغیب شوند. به ویژه که قطعنامه ۲۴۲ شورای امنیت پس از جنگ ۱۹۶۷ نیز عملاً کرانه و غزه را مناطق اشغالی قلمداد کرده که اسرائیل باید از آنها خارج شوند.

تداوم عملیات نظامی مقاومت در غزه و هم‌چنین تداوم اسارت یهودیان در دست این نیروها، دو مانع اصلی است که به نظر می‌رسد آمریکا و اسرائیل با تداوم تخریب زیرساخت‌ها و کشتار غیرنظامیان، قصد دارند فرسایش اجتماعی مقاومت را تشدید نموده و مقاومت را برای پذیرش معامله مد نظر خود، تحت فشار قرار دهند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • FR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    0 3
    به یک سناریو برای یک فیلم بیشتر شبیه است …

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس