کد خبر 1578274
تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۵
بیمارستان

۱۷ هزار نفر در کانادا طی یک‌سال در صف انتظار پزشکان فوت کرده‌اند.

به گزارش مشرق، در یکی از روزهای پاییزی تهران، فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) تهران مهمانی با کارت شهروندی کانادا داشت؛ مهمانی که یکی از هموطنان ایرانی ساکن شهر تورنتوی کانادا بود، اما برای انجام برخی امور درمانی دندانپزشکی به ایران آمده بود. به‌گفته این مهمان سی‌وچندساله، هزینه بلیت رفت و برگشتش به همراه هزینه‌های درمانی دندانپزشکی در تهران بسیار کمتر از هزینه دندانپزشکی در کاناداست.

برخلاف تصور اولیه، سیستم درمانی و پزشکی کانادا با مشکلات عدیده از نظر گران‌بودن‌هزینه‌ها و همچنین صف‌های طولانی بیماران برای انجام امور درمانی روبه‌روست. مجله مونترال کانادا در تازه‌ترین گزارش خود به نقل از دانشگاه مک‌گیل اعلام کرده ظرفیت بخش آنکولوژی (بخش مربوط به بیماران سرطانی) بیمارستان رویال ویکتوریا از ۳۰تخت فعال به ۲۴تخت کاهش پیدا کرده است؛ چون این بیمارستان مانند بسیاری از مراکز درمانی دیگر «نیروی کافی» ندارد.

سیستم درمانی کانادا

کمبود نیروی پزشکی در کانادا باعث تشکیل صف‌های طولانی بیمارانی شده که به خدمات درمانی دولتی نیازمند هستند. به‌طور کلی، سیستم درمانی کانادا یک سیستم دولتی است و شهروندان برای استفاده از خدمات درمانی دولتی به ناچار باید در صف‌های نوبت چندماهه منتظر بمانند؛ البته خدمات پزشکی خصوصی نیز بدون صف‌ انتظار در کانادا قابل دسترس است، اما هزینه‌های بالای خدمات پزشکی خصوصی باعث می‌شود که درصد زیادی از شهروندان کانادایی به خدمات درمانی دولتی با هزینه‌های کمتر وابسته باشند.

صف‌های شش ماهه

در عین حال دریافت خدمات درمانی دولتی برای شهروندان و ساکنان کانادا نیازمند صبر چندماهه در صف‌های انتظار است. گزارش مؤسسه فریزر در دسامبر ۲۰۲۳ یعنی ۳‌ماه پیش نشان می‌دهد که بیماران کانادایی طولانی‌ترین زمان انتظار را برای درمان پزشکی در میان کشورهای آمریکایی و اروپایی تجربه می‌کنند. براساس این گزارش، میانگین صف انتظار برای بیماران ۲۷.۷ هفته و چیزی معادل ۶‌ماه و نیم است. این زمان انتظار به‌طور قابل‌توجهی بیشتر از سال ۲۰۲۲ و تقریبا ۳ برابر زمان انتظار در سال ۱۹۹۳ است.

سرابی به نام کانادا



مرگ ۱۷ هزار بیمار در صف انتظار

گزارش وب‌سایت کانادایی SecondStreet.org نیز که به‌تازگی منتشر شده، نشان می‌دهد که طی سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳، حداقل ۱۷۰۳۲ بیمار درحالی‌که در صف انتظار درمان پزشکی بودند، جان خود را از دست دادند.

در این گزارش گفته شده بسیاری از این بیماران احتمالا می‌توانستند به آسانی به زندگی خود ادامه دهند، اما صف انتظار طولانی‌مدت و عدم‌دسترسی به پزشک و فقدان اقدامات درمانی به‌موقع باعث مرگ زودرس بسیاری از آنها شده است. این میزان مرگ‌ومیر بیماران در صف انتظار، بالاترین تلفات صف انتظار درمان در کانادا طی یک‌دهه گذشته است.

سونامی مرگ بیماران

گزارش SecondStreet.org البته آمار خود را بسیار محافظه‌کارانه می‌داند و اعلام کرده در این گزارش آمار بیمارانی که جان خود را در صف انتظار در استان‌های کبک، نیوفاندلند و لابرادور و همچنین منیتوبا از دست داده‌اند، محاسبه نشده و بی‌تردید آمار مرگ‌ومیر بیماران در صف انتظار نوبت پزشکان در کانادا بسیار بیشتر از ۱۷ هزار نفر است.

در این گزارش همچنین گفته شده که احتمالا از سال ۲۰۱۸ بیش از ۳۱۳۹۷ بیمار در سراسر کانادا به‌دلیل ‌نرسیدن به نوبت ویزیت پزشک، جان خود را از دست داده‌اند. براساس این گزارش، نوبت انتظار برخی عمل‌های جراحی در بیمارستان‌های دولتی از یک هفته تا ۱۱ سال متغیر است.

افزایش ۶۴ درصدی مرگ‌ومیرها

از سوی دیگر گزارش وب‌سایت کانادایی thehub.ca اذعان دارد که افزایش دوبرابری بودجه بخش درمان نتوانسته بحران صف‌های انتظار بیماران را طی ۳۰ سال گذشته حل و فصل کند و سال میلادی ۲۰۲۳ میزان مرگ‌ومیر بیماران در انتظار نوبت ویزیت تا ۶۴ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. مکنزی مویر، کارشناس بهداشتی و درمانی در کانادا نیز گفته است که این کشور در میان ۳۰ کشور با سیستم‌های مراقبت بهداشتی مشابه از نظر در دسترس بودن پزشک، رتبه بیست‌وهشمین کشور را دارد.

وضعیت اورژانسی اورژانس‌ها

بحران در سیستم درمانی کانادا حتی اورژانس‌ها را نیز با مشکل روبه‌رو کرده است.

گزارش macleans.ca نشان می‌دهد از آنجا که اورژانس‌های کانادا با کمبود نیرو و تخت دست و پنجه نرم می‌کنند، زمان انتظار پذیرش در بخش اورژانس بیمارستان‌ها طولانی‌تر شده است. در دسامبر گذشته یعنی ۳‌ماه پیش در استان انتاریو به‌عنوان یکی از استان‌های معروف کانادا، بیماران به‌طور متوسط ‌نزدیک به ۲۲ ساعت در اورژانس بیمارستان منتظر پذیرش می‌ماندند.

به‌گفته مایکل هاولت، رئیس انجمن پزشکان اورژانس کانادا یا CAEP، چندین دهه کمبود بودجه به مشکلات نظام درمان دامن زده و اکنون سیستم درمانی به نقطه شکست رسیده است. او می‌گوید که زمان انتظار بیماران اورژانسی به‌ویژه در فصول ویروس تنفسی احتمالا بدتر هم خواهد شد.

در ‌ماه نوامبر گذشته یعنی ۴‌ماه پیش‌نیز، یک بیمار کانادایی پس از ۳۳ ساعت انتظار برای خالی شدن تخت در راهروی بیمارستان شهر وینیپگ جان باخت. ‌ ماه بعد نیز ۲ بیمار که ۲ روز منتظر درمان در یک اورژانس شهر کبک بودند، جان خود را از دست دادند؛ چون ظرفیت این مرکز درمانی تا ۲ برابر پر شده بود و امکان پذیرش بیمار جدید را نداشت.

کمبود تخت‌ بیمارستانی

گزارش macleans.ca پرده دیگری از علل افزایش مرگ‌ومیر در بیماران کانادایی برداشته و به نقل از یک پزشک اورژانس گفته است که برخی از سالمندان با مشکلات حرکتی و همچنین چالش‌های زوال عقل مواجه هستند.

این افراد به مراقبت طولانی‌مدت و تخصصی در یک محیط بیمارستانی نیاز دارند، اما از آنجا که تخت‌ و امکانات مراقبت طولانی‌ برای جمعیت سالخورده در بیمارستان‌ها موجود نیست، بسیاری از این سالمندان بدون درمان کافی ترخیص و به خانه فرستاده می‌شوند و در این وضعیت بسیاری از آنها جان خود را خیلی زود از دست می‌دهند.

همچنین در هنگام همه‌گیری‌های تنفسی در فصل زمستان، امکانات سایر بیماران در اختیار بیماران تنفسی قرار می‌گیرد و خیلی از بیماران بدحال مفصلی و ارتوپدی به‌ناچار از بیمارستان ترخیص می‌شوند و در خانه جان آنها با خطر جدی مرگ روبه‌رو می‌شود.

این ترخیص‌های زودهنگام به‌طور عمده به‌دلیل کمبود تخت‌های بیمارستانی صورت می‌گیرد.

منبع:همشهری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 59
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 21
  • US ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    11 5
    البته از کانادا جهت دندانپزشکی میرند به کشورهای دیگه برای بعضی ها که بیمه درمانی تکمیلی ندارند. صف انتظار بعضی از متخصصان در شهرهای بزرگ معمولا به سه تا چهار ماه میرسه ولی در صورت اورژانسی میشه در بخش اورژانس پذیرش بشند. افراد از کار افتاده به جز کاشت دندان به تمامی خدمات دندانپزشکی رایگان دسترسی دارند. افراد سالخورده در خانه دارای مراقب ساعتی هستند و تمامی تجهیزات لازم در خانه فرد قرار داده میشود. هر چند بخاطر حزب لیبرال مشکلات زیادی در همه زمینه ها بوجود آمده ولی مشخصا موقتی هست
    • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
      0 0
      پزشکان و نخبگان و اساتید دانشگاه رو خوب میفرسته خوب فراری میده خوب همه را دلال کرده
    • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
      0 0
      برای عمل بینی هم یه سری از اون ور آب میان ایران .
  • IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    6 21
    اکثرامهاجرن سراب اونجاییه که مردم ازترس سیستم سیاسیش درمیرن
    • IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
      0 0
      ما که به عشق سیستم سیاسیمون موندیم🙂
    • IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
      0 0
      تو برو اسرائیل و آمریکا که نتیجه سیستم سیاسیش رو تو غزه داریم می بینیم. خوش اون باغی که شغالش قهر کنه.
  • IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    22 11
    باشه چشم.نمیریم کانادا.راحت شدین.عوضش پزشک ایرانی موقع درمان بیمار دنبال قیمت مصالح و آهن و.....برای ساختمان سازی هستش.عوضش پزشک رادیولوژی هنگام سونوگرافی یک دست روی پروپ سونوگرافی و با دست دیگه داره قیمت مصالح رو میگیره.این هستش حقیقت پزشک ایرانی.بغیر از تعداد خیلی کم از پزشکان ایرانی که اعتقاد دارن کفن جیب نداره بقیه دنبال سوداگری هستن
    • IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
      0 0
      نه اتفاقا برین به بهشتتون تا تو ایران فرصت کار برای ما بیشتر بشه. کانادا یه جای سرد و دورافتاده از دنیاست، ولی ایران در بهترین نقطه جهانه درست جایی که آسیا و اروپا به هم وصل میشه فقط یه کشور دیگه این خاصیت رو داره که اونم ترکیه هست
    • پزشک IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
      0 0
      چون اون پزشکی که دیدی آدم با عرضه و باهوشی بوده و به علت اینکه از پزشکی پولی درنمی اورده رفته تو کار ساخت و ساز وگرنه می چسبید به طبابت. اگر هم مثل من بی عرضه بود می چسبید به چندر غاز طبابت اگر هم تو کار ساخت و ساز می رفت موفق نمی شد
    • عمیر IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
      0 0
      👏👏👏👏👏
  • ایرانی IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    26 13
    دلم برای مردم کانادا سوخت چقدر بدبختی وچقدر درماندگی . بلندشی بیایید ایران .صفا سیتی .تعجب آور هست باوجود این همه بدبختی وبیچارگی چرا یک نفر از مردم کانادا به ایران مهاجرت نمی کنه؟
    • IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
      0 0
      مسخره می کنی اینجوری نکن لطفا.
    • IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
      0 0
      برا چی بیان؟! هر کی تو سرزمین خودش زندگی کنه دیگه
    • IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
      0 0
      منم میرم هرجایی که کاه و یونجه ش بیشتر باشه. گوربابای وطن. # زندگی. چریدن و دیگر هیچ.
    • حاجی از سه راه جوبشور قم IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
      0 0
      بیاد اینجا که همش تو تحریم باشه
    • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
      0 0
      احسنت، دقیق زدی تو خال
  • IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    24 20
    شما به فکر کشورمون باشید اونجا حقوق انسانی رو به رسمیت شناختند
    • IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
      0 0
      تازه یادشون افتاد حقوق انسانی رو به رسمیت بشناسن!
    • IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
      0 0
      کانادا هم در دادن حقوق بشر اون 30 هزار نفر تو غزه نقش داشته. خوب شد گفتی.
  • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    13 12
    اره هر کی رفته گفته خیلی تو بهداشت افتضاح هستن واقعا نمیدونم چرا !!!!
    • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
      0 0
      تب نداری عزیز جان ؟
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    9 4
    اشکال ندارد! عوضش روز محشر وقتی دوباره زنده می شوند در کانادا هستند!! خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ !
    • IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
      0 0
      مغز یک غرب زده🙄
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    14 8
    اتفاقا من هم می خوام برم پاکستان برای دندان پزشکی اینجا وسعم نمی رسه
    • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
      0 0
      پول پاکستان رفتن داری پول دندون پزشکی رفتن نداری خدا شفات بده
  • ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    13 3
    اقتصاد کانادا تماماً وابسته و جزئی از اقتصاد آمریکاست اما برخلاف آمریکا بهداشت و درمان در کانادا دولتیه. ولی پزشکا و شرکتهای بیمه و بخشی از پرستارا میخوان مثل آمریکا بهداشت کانادا هم خصوصی بشه چون واسه اونا سود میلیارد دلاری داره واسه همین خیلیهاشون مهاجرت میکنن به آمریکا. حقیقت امر اینه که این گروهها و منافع واسه سود خودشون فعالانه حتی با کم کاری سعی میکنند سیستم بهداشت دولتی کانادا رو ورشکست کنند. دولت کانادا هم بخاطر اینکه میدونه ملت واسه پول شرفشون رو هم میفروشن، با بیشرفی و پستی و رذالت تمام در عوض سعی میکنه پزشکا و پرستارای کشورهایی مثل ایران و غیره رو مفت و مجانی بکشونه کانادا. این مهاجرا واسه پول درآوردن بعضیشون مجبور میشن در رشته‌های پائینتر کار بکنن، بعضیشون هم که از پس امتحانهای تخصصی کانادا برمیان مجبورمیشن چندسالی تو کانادا کار کنن و جای مهاجرای به آمریکا رو موقتاً پر کنن تا بعداً خودشون بتونن برن آمریکا و.... باوجود اینکه اخبار این مقاله کم و بیش درسته اما راه‌حلش بهداشت خصوصی و یا ترکیب خصوصی بعلاوه دولتی نیست چون مثل تجربه خصوصی-دولتی بهداشت و مدرسه در ایران همین بلا هم سر بهداشت کانادا درمیاد.
    • IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
      0 0
      بهداشت و درمان ایران که ارزان تر و بیشتر قابل دسترس نسبت به کانادا و آمریکا هست
  • DE ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    3 1
    سیستم پزشکی و دکترای ایرانی درخفاء زبان زدکشورهای غربیه، بارها به اش اعتراف کردن. بنده در تجریه این حقیقت رو به خوبی درک کردم. فقط باید صنعت فناوری پزشکی بومی سازی و مستقل از تحریم هابشه. اونوقت ایران یکی از بزرگترین مراکز گردشگری سلامت درجهان خواهد شد.
    • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
      0 0
      همان در خفا خوبه اجنبی
  • IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    4 3
    اگر بد است چرا پسر برخی و برخی و سایر افراد صالح که له یا علیه نظام اند میروند انجا؟ چرا فقط به مردم سیاده میگین بد است؟
    • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
      0 0
      خب برای اینکه ما بریم اونجا کلاس آقازاده ها رو پایین میاریم...ما باید بریم سوریم شهید بشیم. بعضی ها به خون ما نیاز دارن
  • مهدی US ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    5 0
    لطف کنید این مغاله را بدهید خدمت مسئولین محترم که خدا نکرده خانواده های این عزیزان آنجا دچار مشگل پزشکی نشوند.
  • IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    5 1
    آره والله به این آقازاده ها اسحاق جان بچه های معصومه جان دیوار نورد انسیه جان و بقیه اینا رو بگید که ایران چقدر گل و بلبله
  • هوشنگ IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    0 0
    قبول دارم اما شماها هم نخود هر آشی هستید
  • ناشناس IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    0 0
    کسی که از قبل قصد مهاجرت به کانادا را دارد، اینها را باور نمی کند . مگر برود و از نزدیک ببیند.
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    0 0
    یه دعا میکنم هیچ جایی به خاطر بیماری راهمون به دوا دکتر نیافته
  • IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    3 4
    کانادا عشق
  • IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    0 0
    در جند سال اخیر تعداد زیادی از پزشکان کانادایی به خاطر درامد بیشتر به امریکا مهاجرت کرده اند
  • IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    0 0
    اگه بد بود که خاوری نمیرفت اونجا
  • همرزم هادی IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    0 0
    چه مضخرفاتی تحویل ملت میدهید اگر اخه پس چرا آقازاده ها برای اقامت التماس میکنند
  • IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    0 0
    یادمه دست دوستم تو آمریکا بریده بود برای بخیه 2000 دلار داده بود
  • IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    0 2
    انصافا درست میگه من خودم سالها کانادا بودم هم تورم و هم سلامت و هم وضعیت مسکن هزاران بار از ایران بدتره حیف جوونای ما که فریب تبلیغات دروغین رو میخورند
  • DE ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    0 0
    خوب بگيد آقازاده هاتون برگردن!
  • IR ۰۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    0 0
    اینجا در ایران , امکانات پزشکی در کل خوب و در حال توسعه , تخصص و تشخیص و درمان در سطح بسیار بالا اما اخلاق پزشکی و حقوق بیمار در سطح زیر صفر است متاسفانه اکثر پزشکان ایرانی بلحاظ اخلاقی کاملا افتضاح هستند و جونشون به پولشون بنده با وجود اینکه میلیاردها میلیارد هم ثروت دارند اما سیر نمی شن و باز دنبال زیرمیزی و خرج بی خود تراشیدن برای بیمار و فرار مالیاتی و کار در رشته های دیگر مثل ساخت مسکن هستند مردم از تخصص و تشخیص راضین اما از اخلاق جامعه پزشکی , 100 درصد شاکی .
  • IR ۰۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    0 0
    کشور ما با مافیای کنکورو نابودی روان و اعصاب جووانان و خانواده ها و کمبود پزشک خوبه حتما!!!!آمار پزشک به جمعیت تو کشور ما کمتر از میانگین جهانیه!!!شما یه سر برین کلان شهر ها ببینین چطور مردم از شهرستان ها و مناطق مختلف برای یک نوبت و ویزیت پزشکی روزها توی چادر توی خیابون صف میکشن.مافیای پزشکی و کنکور جان و مال و روان و اعصاب جووانان و مردم و ....رو به گروگان گرفته و هزاران جوان با استعداد رو از تحصیل محروم کرده و از طرفی باامروز کشور با کمبود پزشک و هزینه های سنگین پزشکی مواجه شده.
  • محمد رضا برومند IR ۰۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    0 0
    خسره الدنیا والاخره خخخخخخخخ
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    0 0
    نگفتی بلیت ایران تا کانادا با درآمد ایرانی چند
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    1 0
    پس به همین خاطر هست که ایران سالانه میزبان هزاران مهاجر چشم آبی و مو بور از کانادا شده، بیچاره ها دلم براشون میسوزه
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    1 0
    چقدر راست...
  • سیدمسعود قائم مقامی IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    0 0
    سیاه نمایی... احمق فرض کردن مردم تا چقدر؟!!!!
  • رضا IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    0 0
    عجب جاي بديه اين كانادا ميگم چرا آقازاده ها اينقد دوست دارن برن كانادا نگو واسه سختي كشيدن و خودسازي تلاش ميكنن تا سختي كشيدن مردم براشون قابل درك باشه آفرين .......
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    0 0
    من کانادا بودم همه دروغی بیش نیست
    • هوشنگ IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
      0 0
      مجبور نیستی جار بزنی دروغ می گی همین که خودت با چشم خودت از نزدیک حقیقت رو می بینی به دروغ اینا فقط پوزخند بزن
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    0 0
    نه ایران بهتر است ول کن بابام خودتونید
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    1 0
    کانادا :سراب/ امریکا: سراب/ عربستان: سراب/قطر: سراب/ امارات: سراب/ کویت : سراب/ فرانسه، ایتالیا؛ آلمان و انگلیس: مرداب/ و حالا کعبه ی آمال همفکران شما: کره شمالی، چین، روسیه، زیمبابوه، جیبوتی؛ یمن، کوبا ....
  • عمیر IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    0 0
    همه جا گلو بلبله اینجا فقط ما خوبیم 😉
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    3 0
    پس تفاله زاده ها براي چي دارن دست و پا مي زنن براي مهاجرت به همين به قول شما سراب؟!!!!!!!!!!!!
  • IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    1 0
    لطفا چرت و پرت کمتر بگوئید و با این مزخرفات، روی اعصاب مردم راه نروید
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    0 1
    من خودم امریکا و کانادا بودم فریب تبلیغات دروغین موسسات مهاجرتی رو نخورید همه مردم واقعا فقیرند به جز 10 درصد ثروتمند، دسترسی به امکانات سلامت و تحصیل رایگان نیست، 2 نفر کار کنند نمیتونند حتی اجاره خونه رو بدن؛ شما میوه رو باید دونه ای بخری و حتی هزینه تعمیر ماشین رو نداری و خیلی موارد دیگه که در ایران بسیار کیفیت زندگی بالاتر است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس