کد خبر 1578698
تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
حسن رشوند

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های یک نماینده مجلس این است که فرد قوی و کارآمدی برای مدیریت اجرایی کشور باشد

به گزارش مشرق، حسن رشوند طی یادداشتی در روزنامه جوان نوشت: چهار روز به انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری باقی مانده و یکی یکی فهرست‌های انتخاباتی گروه‌ها و طیف‌های سیاسی از شورای ائتلاف (شانا)، امنا، رزما، پایداری و غیرپایداری تا فهرست «صدای ملت» علی مطهری مورد حمایت اصلاح‌طلبان و اعتدالیون مشارکت‌جو بیرون می‌آید و در این میان آنچه مهم است انتخاب مردم از میان این فهرست‌های رنگارنگ است که این مهم هم با دقت در شاخصه‌های یک نماینده اصلح یا صالح قابل تحقق است. از ابتدای تشکیل مجلس شورای اسلامی تاکنون طیف‌های گوناگونی در ترکیب نماینده‌های مجلس حضور داشته‌اند. برخی از افراد با پشتیبانی یک گروه یا فرد خاصی حمایت مردم را جلب کردند و به مجلس راه یافته‌اند. اما برخی از همین افراد که با عنوان نماینده طیف چپ یا راست وارد مجلس شدند رنگ عوض کرده و در مجلس به شکلی مخالف آنچه گفته بودند، عمل کرده‌اند.

دقت و تفکر به این نکته هنگامی اهمیت پیدا می‌کند که هم امام خمینی (ره) و هم امام خامنه‌ای بر دقت بیشتر در انتخاب افراد اصلح برای خانه ملت تأکید داشتند. حضرت امام (ره) بارها و در سخنان خود ویژگی‌های نماینده اصلح را تبیین کرده و در یکی از سخنرانی‌های خود اینچنین گفته‌اند: «باید خودتان تشخیص بدهید که آدم صحیحی است تا اینکه بتوانید رأی بدهید. مجرد اینکه این آدم یک آدم خوبی است خیلی، اول وقت نمازش را می‌خواند و نماز شب می‌خواند. این برای مجلس کفایت نمی‌کند. مجلس اشخاص سیاسی لازم دارد، اشخاص اقتصاددان لازم دارد، اشخاص سیاستمدار لازم دارد، اشخاص مطلع بر اوضاع جهان لازم دارد. باید تعهد به اسلام باشد و موافقت با جمهوری اسلامی باشد لکن این مسائل هم باشد.»

۱۰ شاخصه انتخاب اصلح

در کلام امیرالمؤمنین علی علیه السلام

۱- ساده‌زیستی و عدم ثروت اندوزی (نامه ۴۵).

۲- برخورد قاطع با نزدیکانی که دارای فساد اقتصادی هستند (نامه ۴۱).

۳- عدم همراهی و به کارگیری دنیاطلبان (نامه ۳۹).

۴- عقب نشینی نکردن در برابر دشمن (نامه ۳۸).

۵- توجه به نظرات مردم (نامه ۵۳).

۶- توجه به اقشار ضعیف و کاهش گرفتاری‌های مردم (نامه ۵۳).

۷- رفع کینه و دشمنی بین مردم (نامه ۵۳).

۸- تلاش برای از بین بردن فساد (نامه ۵۳).

۹- سوء ظن به دشمن حتی هنگام صلح (نامه ۵۳).

۱۰- نظارت بر زیر دستان و انتخاب فرد شایسته برای خدمت به مردم (نامه۵۳).

۱۰ شاخصه انتخاب اصلح از نگاه رهبر انقلاب

مقام معظم رهبری همواره در دیدارهای خود بر شاخصه‌های یک نماینده اصلح تأکید کرده‌اند که در این میان ۱۰ شاخصه برجسته وجود دارد که می‌تواند مبنای مناسبی برای انتخاب مردم باشد:

۱- یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های یک نماینده مجلس این است که فرد قوی و کارآمدی برای مدیریت اجرایی کشور باشد. با دقت و تفکر در این شاخص مشاهده می‌کنیم هرگاه فردی به عنوان نماینده به مجلس راه یافته و فاقد این شاخصه بوده است، در بزنگاه‌های حساس که کشور برای ادامه راه خود به فردی نیاز دارد که باید با قدرت، تصمیمات خاص خود را اتخاذ کند. ۲- با تفکرات معقول و سنجیده طرح‌های مربوط را ارائه کرده و سپس قوانین لازم را به تصویب برسانند. این ویژگی هنگامی اهمیت پیدا می‌کند که یکی از نمایندگان مجلس گفته بود که به‌دلیل اشتباه‌های نمایندگان مجلس در تصویب قوانین نیمی از دوران چهار ساله نمایندگی مجلس به اصلاح قوانین اشتباه می‌گذاشت. از سویی دیگر باید نمایندگان مجلس در عملکردهای خود شجاعت داشته باشند تا در برابر عوامل زور و زر و تزویر ایستادگی و حقوق مردم را استیفا کنند. ۳- نماینده مجلس در مواجه با مشکلات مردم باید خستگی ناپذیر بوده و برای حل این مشکلات همت جهادی داشته باشد. نماینده‌هایی که در مواجه با مشکلات، همت حل آن‌ها را نداشته باشند نباید در مجلس حضور داشته باشند، چراکه صندلی و مکان یک فرد دغدغه‌مند را اشغال کرده و هزینه بیت المال را هدر می‌دهند. ۴- یک نماینده خوب و طراز انقلاب اسلامی از دیدگاه رهبر انقلاب فردی است که همواره در میان مردم حاضر شده و با شناسایی نیازهای آن‌ها در صدد رفع این نیازها برآید. ۵- نماینده‌ای خوب و قوی است که امور و مشکلات مردم را با بصیرت و هوشمندی حل کرده و مسائل مردم را به درستی تدبیر و آن‌ها را با برنامه‌ریزی مناسب و از راه‌های قانونی حل و فصل کند. ۶- نماینده ملت باید همواره به عنوان نماینده واقعی مردم برای اجرای عدالت تلاش و با بی‌عدالتی‌ها مبارزه کند. هنگامی که مردم به فردی اعتماد می‌کنند و به او رأی می‌دهند انتظار دارند او رأی مردم را همچون امانت بداند و با پاکدامنی و به دور از فساد برای حل کردن مشکلات مردم تلاش کند و در پی امتیازات ویژه همچون گرفتن خودروهای آنچنانی نباشد. ۷- نماینده مردم باید از هرگونه منفعت حزبی یا شخصی استقلال داشته باشد تا بتواند بی‌طرفانه و مستقل برای مردم تصمیم‌گیری کند. ۸- بد اخلاقی‌های انتخاباتی و تبلیغاتی یکی دیگر از صفات مذمومی است که نامزدهای نمایندگی مجلس باید از آن عاری باشند. نامزدهای نمایندگی مجلس باید در طول مدت مجاز تبلیغات از تخریب رقبا پرهیز و توانمندی‌های خود را بیان کنند. آن چیزی که این روزها متأسفانه حتی در میان برخی گروه‌ها و طیف‌های سیاسی جبهه انقلاب دیده می‌شود و بسیارآزار دهنده است. ۹- کسانی سر کار بیایند که مصداق «انّ الّذین قالوا ربّنا اللّه ثمّ استقاموا» باشند؛ اهل استقامت و اهل ایستادگی باشند؛ زرهی پولادین از یاد خدا و از توکل به خدا بر تن خودشان بپوشند و وارد میدان شوند. به تعبیر دیگر، استکبار ستیز، شجاع و مقاوم در برابر فشارهای دشمن باشند. ۱۰- نماینده واقعی ملت باید ساده زیست باشد و از اشرافی‌گری دوری کند. دارابودن چنین ویژگی‌هایی باعث می‌شود تا نماینده به‌جای رفتن به سمت اشرافیت و اسراف و تبذیر، به فکر رتق و فتق امور مردم به ویژه طبقه محروم جامعه باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    8 1
    به چه کسانی رأی بدهیم ؟؟ مردم رو از گمراهی نجات دهید. هر حزبی یه چیزی میگه
    • فرزاد IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
      1 0
      چند تا حزب داریم مگه تو ایران
    • باغبان پیر FR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
      0 0
      خداوند را شاکریم که با رحمت او ۲۲ بهمن با عزتی داشتیم, چشن نیمه شعبان نورانی در سراسر کشور برگزار شد , برف و باران خوبی در ایران داریم. امیدوارم در انتخابات پیش رو نیز با رحمت الهی و حضور پر شور مردم پای صندوق رای دشمنان اسلام, انقلاب اسلامی, جمهوری اسلامی و ایران مستقل و سر افراز مفلوکتر از گذشته گردند. در حماسه ۸ سال دفاع مقدس ملت ایران از بزرگ و کوچک, مرد و زن از آب و خاک و خانه خود در برابر حمله عراق صدامی و حامیانش جانانه دفاع کردند و امروز صندوق رای سنگر دیگریست که ضمن انتخاب یک نماینده دفاع از استقلال و سربلندی ایران در برابر تهدیدها , تحریم ها و تهاجم فرهنگی غرب و رسانه های مزد بگیر آنها میباشد که هر روز نقشه شومی برای استقلال و اینده کشور ما میکشند
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    2 10
    به اصلح رای می دیم
    • US ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
      1 4
      احسنت
    • US ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
      0 0
      بین بد و بدتر، چرا کامنت های مردم رو دستکاری می کنید ،
  • کارشناس IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    18 6
    رای نمیدهیم
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    5 17
    به دلسوز مردم رای خواهیم داد
    • IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
      7 1
      پس رای نخواهی داد چون دلسوزی وجود نداره
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    20 6
    من رای نمی دهم
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    14 1
    به هیچکس
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    13 3
    من رأی نمی دهم
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    20 1
    کو اصلح؟ مسئولین همه مردم رو وادار به واکسن اجباری کردید و همه بیمار شده ایم حالا انتطار رای هم دارید؟
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    11 2
    به نماینده ای رای میدهیم که مثل خودمان بیکار وبی درامد باشد وهیچ حقوق،مزایا وانواع امتیاز نداشته باشد-تا هم خودش حقوق بگیر وشاغل شود وهم شاید بفکربیکارها وبی درامدها باشد
  • علی IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    5 0
    اون فردی که دلش برای ملت و مملکت باشد و کاری کند مادر نزاییده تمامی اینها برای منافع خودشان کار می کنند و وضعیت هم همین خواهد بود
  • فرزاد IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    5 0
    و اگر احیانا پیداشون نکردیم ؟؟
  • US ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    8 0
    رای بی رای
  • DE ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    0 4
    گرینش کاندیدها: ۱۰شاخصه انتخاب اصلح در کلام امیرالمؤمنین علی علیه السلام ۱- ساده‌زیستی و عدم ثروت اندوزی (نامه ۴۵). ۲- برخورد قاطع با نزدیکانی که دارای فساد اقتصادی هستند (نامه ۴۱). ۳- عدم همراهی و به کارگیری دنیاطلبان (نامه ۳۹). ۴- عقب نشینی نکردن در برابر دشمن (نامه ۳۸). ۵- توجه به نظرات مردم (نامه ۵۳). ۶- توجه به اقشار ضعیف و کاهش گرفتاری‌های مردم (نامه ۵۳). ۷- رفع کینه و دشمنی بین مردم (نامه ۵۳). ۸- تلاش برای از بین بردن فساد (نامه ۵۳). ۹- سوء ظن به دشمن حتی هنگام صلح (نامه ۵۳). ۱۰- نظارت بر زیر دستان و انتخاب فرد شایسته برای خدمت به مردم (نامه۵۳).

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس