علی ربیعی

«اگر بخواهیم با منطق آقای ربیعی و عینک سیاسی ایشان، تحریم‌ها را ریشه‌یابی کنیم طیفی جز اصلاح‌طلبان مقصر قلمداد نمی‌شوند».

ٰبه گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: وبسایت الف در تحلیلی نوشت: آقای علی ربیعی، یکی از چهره‌های شاخص جریان اصلاح‌طلب و وزیر کار و سخنگوی دولت اعتدال، در اظهاراتی که اخیراً یکی از سایت‌های اصلاح‌طلب منتشر کرده مدعی شده که اردوکشی خیابانی اصولگرایان در دی‌ماه ۹۶ ترامپ را به خروج از برجام تشویق کرد و به‌نوعی همه نقصان‌ها و ضعف‌های برجام را به گردن رقبای سیاسی اصلاح‌طلبان انداخته است.

هر چند که این نوشته، محلی برای بحث پیرامون ضعف‌های ساختاری برجام نیست که به راحتی و صرفاً با اراده یک نفر این توافق دود شد و به هوا رفت اما می‌خواهیم با منطق آقای ربیعی تحریم‌هایی را تحلیل کنیم که از اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ به کشور تحمیل شد و حتی تحریم‌های دولت ترامپ از سال ۹۷ به بعد، بازتولید همان تحریم‌هایی بود که در زمان اوباما علیه ایران وضع شد.

آقای ربیعی مدعی است آشوب‌های خیابانی دی‌ماه ۹۶ که جرقه‌اش را اصولگرایان در مشهد زدند و سپس به دیگر شهرها سرایت کرد، باعث شد که پشتوانه دولت روحانی نزد جهانیان ضعیف جلوه کند و بدین ترتیب، ایالات متحده با تصور کاهش اعتماد عمومی به دولت وقت و نظام جمهوری اسلامی،‌ به پاره‌کردن برجام گرایش پیدا کرد. این سیاستمدار کارکشته حتی برای تصدیق سخنان خود به ماجرای حمله آمریکا به افغانستان و عراق در دولت خاتمی‌گریزی زده و اشاره کرده که چون در اوایل دهه ۸۰ دولت خاتمی و نظام از پشتوانه محکمی برخوردار بودند، آمریکا نتوانست به ایران حمله کند!

حال با همین منطق، به سال ۸۸ بازگشته و وقایع آن مقطع را مرور می‌کنیم؛ دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و حضور ۸۶ درصد واجدین شرایط، پای صندوق‌های رای و ثبت بالاترین آمار مشارکت انتخاباتی در کشور؛ دوره‌ای که سیاست، نقل محافل ایرانیان شده بود و همه امیدوار بودند که آن اراده عمومی وافر شکل گرفته برای کنش جمعی سیاسی، بتواند افق جدیدی را بگشاید. اما با ادعای تقلب ۱۱ میلیونی، میرحسین موسوی و اصلاح‌طلبان با همراهی خاتمی و هاشمی رفسنجانی، زیر میز انتخابات و رای ملت زدند و با اردوکشی خیابانی، بحرانی را به کشور تحمیل کردند که هنوز هم آثار آن مشهود است. از یاد نخواهیم برد که از خرداد ۸۸ تا بهمن ۸۹- که موسوی و کروبی به حصر رفتند- اغتشاش و درگیری مهمان خیابان‌ها شده و بحران سیاسی تعمیق یافته بود و پس از وقوع این حوادث بود که زمزمه تحریم‌های نفتی و بانکی غرب شدت گرفت.

خرداد ۸۹ قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد و پس از آن ایالات متحده با وضع تحریم‌های گسترده نفتی و بانکی علیه ایران، گامی بزرگ را برای نابودی اقتصاد ایران برداشت و سپس اتحادیه اروپا هم به کارزار تحریمی علیه کشورمان پیوست. بنابراین اگر بخواهیم با منطق آقای ربیعی و عینک سیاسی ایشان، تحریم‌ها را ریشه‌یابی کنیم طیفی جز اصلاح‌طلبان مقصر قلمداد نمی‌شوند. اگر غرض‌ورزی‌های سیاسی اصولگرایان در دی‌ماه ۹۶ موجب خروج آمریکا از برجام شده باشد - که ادعایی بسیار تقلیل‌گرایانه است - وضع ابر تحریم‌های اقتصادی علیه کشور و جسارت غرب برای اعمال تحریم‌های نفتی و بانکی، ریشه در ادعاهای بی‌دلیل و اردوکشی‌های اصلاح‌طلبانی دارد که با علم به عدم امکان تقلب و جابه‌جایی ۱۱ میلیونی آرای انتخاباتی ترجیح دادند به جای در پیش‌گرفتن عقلانیت و منافع ملی و صرفاً به‌دلیل تنگ‌نظری و مطامع سیاسی خود به جمهوریت و اقتدار نظام ضربه بزنند. بنابراین بی‌راه نیست که ادعا کنیم اصلاح‌طلبان، مبدع تحریم‌های فراگیری هستند که اروپا و آمریکا هیچ‌گاه جرات اعمال آن را نداشت اما آنان باعث شدند تا به تصور کاهش اعتماد و پشتوانه عمومی دولت دهم و نظام جمهوری اسلامی، غرب به سمت انسداد شریان‌های حیاتی اقتصاد ایران حرکت کند.

آقای ربیعی! فراموش نخواهیم کرد که شما در شامگاه ۲۲ خرداد و در حالی که هنوز رای‌گیری به پایان نرسیده بود، به همراه میرحسین موسوی در نشست خبری حضور پیدا کرده و مدعی پیروزی قاطع در انتخابات شدید. بنابراین پیش از حمله به رقبای سیاسی و ادعاهایی بی‌سند، بد نیست که به گذشته خود و خطاهای بزرگی که مرتکب شده‌اید، نظر اندازید!

یادآور می‌شود ادعای آقای ربیعی در حالی منتشر شده که ترامپ مدت‌ها قبل از رئیس‌جمهور شدن در آمریکا بارها تاکید کرده بود که در صورت پیروزی، از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) خارج خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 56
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 21
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    23 5
    اسهال طلبان برای همیشه به زباله دان تاریخ پرتاب شدند.
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
      12 1
      هیلاری کلینتون: تحریم های بانکی و نفتی جمهوری اسلامی در حمایت از سبزها و اصلاح طلبان بود. ننگ بر فتنه گران
    • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
      12 2
      ربیعی در دوران کرونا میگفت بدون FATF نمی توانیم واکسن وارد کنیم !!!!
    • IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
      0 0
      30 سال کشور در دست اصلاح طلبان بوده 30 سال وقت داشتند که مشکل مسکن و اب و خام فروشی و فقر را حل کنند ولی فقط طی این 30 سال دنبال رانت و اختلاس بودند
    • IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
      0 0
      30 سال کشور در دست اصلاح طلبان بوده .طی این 30 سال دنبال رانت و اختلاس بودند
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    14 3
    اوباما روز بعد امضای برجام که تحریم های جدید علیه ایران وضع کرد
    • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
      8 1
      قطع نامه 1929 که بسترساز تحریمهای نفتی و بانکی شد نتیجه فتنه و آشوب غربگدایان در سال 88 بود.
  • US ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    7 2
    خسته نشدید اینقدر چرندیات بهم میبافید . هشت سال مملکت عقب موند بخاطر مدیریت غلط حسن آقا بازم دست بردار نیستید
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    23 17
    ربیعی خیانت پیشه برو گمشو.همه اصلاح طلب ها غربگدایان پست و بی مایه ان
    • محمد IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
      3 9
      اخوی خودتونو خوب معرفی میکنی از شماها بهتر از این در نمیاد
    • محمد IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
      11 4
      این ربیعی جاسوس آمریکا و اسرائیل را چرا نیروهای امنیتی بازداشتش نمیکنن
    • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
      7 1
      هر بدبختی میکشیم از گور اصلاحاتی ها بلند میشه
    • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
      2 3
      امروزه هم شرق و هم غرب و هم شمال و جنوب بر اساس منافع ملی دوستانه روابط باید داشت
    • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
      0 1
      30 سال کشور در دست اصلاح طلبان بوده
  • سیف IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    9 5
    لعنت خدا بر کسانی که صرفاً و بنا بر مصالح جناحی و گروهی منافع ملی را دچار اشکال می‌کنند در حالیکه میدانند امثال آمریکا و غرب دچار چه جنایت‌ایی علیه بشریت و ایران ما مرتکب شده‌اند! بدتر از این بر گفته‌های خود اصرار میورزند!! این در حالیست که خدای قادر متعال صراحتاً می‌فرماید: «وَلَا تَركَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَمَا لَكُم مِن دُونِ اللَّهِ مِن أَولِيَاءَ ثُمَّ لَا تُنْصَرُونَ؛ هرگز نباید با ظالمان همدست و دوست و بدان‌ها دلگرم باشید و گرنه آتش (کیفر آنان) شما را هم در بر خواهد گرفت»(سوره مبارکه هود / 22) همچنین خداوند دستور بیزاری از دشمنان اسلام و مسلمین و دوستی نکردن با آنان را داده و فرموده است: «إِنّمایَنْهاکُمُ اللّهُ عَنِ الّذینَ قاتَلُوکُمْ فِی‌الدِّینِ وَ أَخرَجُوکُم مِن دِیارِکُم وَ ظاهَرُوا عَلى‏ إِخراجِکُم أَن تَوَلّوهُم وَ مَن یَتَوَلّهُم فَأُولئِکَ هُمُ الظّالِمُونَ؛ همانا خداوند، شما را از دوستی با کسانی که در دین با شما سر جنگ دارند و شما را از سرزمین خود جدا می‌سازند، برحذر می‌دارد و کسی که با آنان دوستی و همکاری کند، ستمگر است. (ممتحنه/9) و نیز در مذمت آنانکه با ساده‌اندیشی، به بستن عهد و پیمان با دشمنان قسم‌خوردۀ اسلام و مسلمین پافشاری و اصرار می‌ورزند خداوند باریتعالی می‌فرماید: «كَيفَ وَإِن يَظْهَرُوا عَلَيْكُم لَا يَرْقُبُوا فِيكُم إِلًّا وَلَا ذِمَّةً يُرضُونَكُم بِأَفْوَاهِهِم وَتَأْبَى قُلُوبُهُم وَأَكثَرُهُم فَاسِقُونَ؛ چگونه (با مشرکان عهدشکن وفای به عهد توان کرد) در صورتی که آنها اگر بر شما ظفر یابند مراعات هیچ علاقه خویشی و عهد و پیمان را نخواهند کرد! به زبان‌بازی و سخنان فریبنده شما را خشنود می‌سازند در صورتی که در دل جز کینه شما ندارند و بیشتر آنان فاسق و نابکارند.(توبه / 8)
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    27 9
    ایثارگران ورزمندگان رای نمیدهند
    • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
      4 8
      این نظر خیلی غلط اندر غلطه. قاطبه رزمندگان و ایثارگران به دلیل اینکه پیمان خون با امامین انقلاب بستند تا پای جان وفادار به نظامند و به همین دلیل در انتخابات شرکت مبیکنند.
    • سهراب IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
      4 5
      از کی تا حالا ایثار گران ورزمندگان اصلاح طلب وسرمایه های اسراییل شده اند؟!
    • IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
      1 0
      ایثارگری اونی ست که هشت سال دست خالی جنگید و نذاشت یه وجب از خاک ایران کم بشه - شیخ بنفش هم وقتی ادعای شرکت در جنگ داشت -یاد حاجی گرینف فیلم اخراجی ها افتادم
  • کامران IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    7 6
    اصلاح طلبان که تکلیقشان معلوم است اما طی زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد و 2 سال اخیر که همه حکومت در دستان اصول گرایان قراردارد چرا کمر اقتصاد کشور شکسته و تا حالا که بهت نشده روز به روز تورم افسار کسیخته سفره های مردم رو خالی تر کرده و ....
    • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
      5 7
      قطار ترمز بریده ای که با سرعت زیاد به سمت دره حرکت میکند را نمیتوان درجا متوقف کرد و به سمت خلاف آن حرکت داد. التماس کمی عقل و انصاف
    • IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
      1 0
      بزرگوار یه برج چند طبقه رو با یه انفجار کنترل شده میشه یه روزه تخریب کرد اما ساختن همون برج حداقل ۱ سال زمان میبره
  • سید IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    10 5
    اصلاح طلبان تهوع آور به حق کاسبان تحریم بودند! چرا که جز با ترفند مذاکره با کدخدا برای مثلاً برداشتن تحریم ها با هیچ خدعه دیگری نمی توانستند عوام را بفریبند و رأی بی خردان را مصادره کنند!!!!
  • محمود IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    10 2
    گذشته گذشته برای بهترشدن وضعیت زندگی مردم در آینده اگر کاری و برنامه ای دارید روکنید
  • ,,امانی IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    7 2
    جناب ربیعی نمیدونه که اصولا آمریکا ودنبال رو آن یعنی اروپا از همان بهمن ۵۷ایران را تحریم کردند نه تنها ایران بلکه کشورهای مستقلی که با سیاست های آمریکا واروپا مخالف هستند از حربه تحریم آنها در امان نبوده و نیستند برای آمریکا فرقی نمیکنه چه دولتی در ایران مصدر امور هست اساسا با جمهوری اسلامی مخالف هستند حالا شاید برای دولتهای اصلاحات که همیشه نیم نگاهی به آمریکا بعنوان کدخدا داشتند وبقول معروف برای دل خوش کنک آنها یک ۵درصدی درتحریم ها مثلا ارفاق قائل بشوند که آنهم هیچ تاثیری درروند اصل تحریم ها نداره
  • مهدی IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    4 2
    درست میگه اصلاح طلب ها دولت های غربی و آمریکایی را تشویق به تحریم ایران کردند .
  • علـی IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    4 2
    و لا یحیق المکر السیّ ء الّا باهله؛ نیرنگ های بد و اندیشه های زشت تنها دامان صاحبانش را می گیرد.سوره مبارکه فاطر آیه 43
  • ناشناس IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    4 5
    اقای شریعتمداری دیگه زیادحرف نزنیدمعلوم نیست به کدام طرف وابسته هستیدمثل احمدی نژاد،که مملکت رانابودکزدندشایدبه شرق وابسته هستیدمانه شرق رامی خواهیم نه غرب.
  • حسین IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    3 1
    بس کنید اقا ، این بازی کی بود کی بود من نبودم . از شهدا خجالت بکشید
  • ناشناس IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    4 1
    اصلاح طلب هاخائنند
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    6 2
    ربیعی آشغال
  • تفکرحاج قاسم IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    3 2
    تفکر این افتضاح طلبان توی مایه های زمان قاجار و پهلوی میندازه آدم رو اینقدر توی زمان روحانی گند زدن به حال این نظام که حال آدم بهم میخوره و اگه برای چندمین بار بیان و رای بیاورند باید به عقل اون کسایی که به اینها رای داد شک کرد
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    2 1
    اصلاح طلب ها فقط فکر منافع خودشونن و بس . تنها چیزی که براشون اهمیت نداره مردم
  • ناشناس IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    2 0
    شما تمامیت خواهان و کاسبان تحریم را با این شعر توصیف میکنیم.. خود گویی و خود خندی ......الحق که هنرمندی
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    3 4
    من که رای نمی دهم
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    3 7
    با وضعیت فعلی رای دادن بیخود
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    6 2
    اگر به افساد طلبان بود صد باره کشور به نابودی کشانده بود ن وکشور دودستی تحویل آمريکا داده بودن
  • محمد IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    6 15
    اصولگراها همه عاشق پوتین هستند
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    2 2
    افق درخشانی را که دولت بهار ایجاد کرده بود و اعتماد و اعتقاد و باور مردم را به نطام به حد اعلا رسانده بود توسط حسن روحانی و وزرا و اذناب و عوامل واداده امریکا تاریک شده و کشور را به لبه پرتگاه کشاندند تا مجبور به پذیرش مذاکره و تصویب برجام کنند. متاسفانه حاسدان و مغرصان ریاکار و تمامیت خواه جناح رقیب نیز در کمال بی تقوایی در تخریب اسوه خدمتگزاری و مردم گرایی با این خائنین همداستان شدند. گرچه هر دو جناح امروزه زیر تابش آفتاب خدمات دولت بهار رسوا شده اند. اما تا به سزای خطاهایشان نرسیده محاکمه نشوند انقلاب و تطام در معرض اسیب بیشتر قرار دلرد.
  • رضا IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    25 3
    این جماعت اصلاح طلب بیعرضگیشونو گردن نمیگیرن،همیشه هم طلبکارهستن
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    2 4
    رای بی رای
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    5 8
    همه ی دولتها، چه اصول گرا چه اصلاح طلب به سهم خودشون در وضع موجود مقصر هستند، دست از این دعواهای حیدری نعمتی بردارید، وضع مملکت و مردم را از این شرایط خارج کنید، لطفاً
  • سلام IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    5 13
    کیهان فقط آتش بیار است جهل سال تفرقه وخیانت چی گیرت آمد کاسب تحریم
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    3 1
    برجام بدترین اتفاق در طول جمهوری اسلامی بود
  • رضا IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    4 3
    تا کی نوکری برای غرب
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    2 3
    ترامپ اگه تا به امروز در کاخ سفید بود دخل ایران در اومده بود
    • ما ملت امام حسینیم IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
      1 4
      یه سوال،؟ اگه ترامپ دوباره رای بیاره و سفری به خاورمیانه بکنه آیا انتقام حاج قاسم رو میگیره ؟
    • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
      2 1
      نه بابا ! با چی میخواست دخل ایران رو بیاره ؟ با تجهیزات امریکایی که در اوکراین تبدیل به اهن قراضه میشن مثل تانک ابرامز
  • 7 مقدس IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    6 1
    هیچ کدامتان هر را از پر تشخیص نمیدید و هیچی نیستید . همان شعار همیشگی اصلاح طلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    1 2
    تندرپها و کاسبان تخریم نگداشتند که ملت عواید و برحام را بحشند. درست زمانی که ظریف بعد از امضا به ایران برگشت ادم های خودشان را به قروگاه فرستادن و شعار ضد برجام می دادند. قبل از امضای ‍برحام هم جالب بود که همین تندروها با رژیم غاصب و عربستان حیلی تلاش برای امضا نشدن برحام داشتند جون منافع انها در تحریم ملت بود
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    2 3
    2 سال از رفتن‌اصلاح‌طلبا‌گذشته‌اینا هنوز دارن میندازن‌تقصیر اونا یعنی توی این دو سال‌هیچ عامل اثری نبودند که بگن این کار ماست
  • من IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    1 2
    شک نکن وقتی امریکا میدونه سیاست کلی نظام تغیری نمیکنه فرقی نداره رئیس جمهور کی باشه وقتی روحانی برجام رو امضا کرد ولی خیلی از سردمداران مخالف بودن و تو تلویزیونم نشون میدادن چطور ب برجام باید امید داشت ؟؟؟؟
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    3 2
    از امریکا تا کانادا سازمانهای نظر سنجی آنها صحت نتیجه انتخابات 88 را تایید کردند اگر مردم خبر دار میشدن کار به اینجا نمی کشید
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    0 1
    شما نظر نده موش کثیف
  • فرزاد IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    1 0
    تشویق به تحریم؟ خیال کردین تحریم صرفا زدن یه دکمه ست که با تشویق چارتا اصطلاح طلبی که اهمیتی برای هیچ مقامی تو آمریکا ندارن، شروع بشه؟
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    1 0
    اینقدر به همه میگید غربگدا و .... ، بهتر از شرق گدایی نیست که امثال شما دارید انجام می دهید ، ضمنا سیاست امام نه شرقی نه غربی بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس