کد خبر 1579802
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۵

به گزارش مشرق، مهران کریمی، فعال رسانه در کانال تلگرامی خود نوشت:

رأی دادن با مبنای سیاست‌ورزی شرعی و انقلابی چگونه است؟

مبنای شرعی برای رأی دادن در نگاه رهبر معظم انقلاب، لیست و غیر لیست نیست.
مبنا «انتخاب اصلح» است و ملاک هم تشخیص خود فرد رأی دهنده به‌عنوان مکلف.
فرد رأی دهنده باید به حجت شرعی برسد.

رسیدن به حجت شرعی عقلا از ۲ طریق شدنی هست:

۱- یا خودمان افرادی را میشناسیم که اصلح هستند و به آنها رأی میدهیم (ولو در هیچ لیستی هم قرار نگرفته باشند) و افرادی را میشناسیم که اصلح نیستن که شرعا نمی‌توانیم به آنها رأی بدهیم (ولو اینکه در ده لیست یا فلان لیست منسوب به جبهه‌ی انقلاب و... هم باشند)

۲- خودمان افراد را نمیشناسیم یا به اندازه‌ی پُر کردن برگه‌ی رأی (مثلا انتخاب ۳۰ نماینده مجلس در تهران) افراد اصلح را نمیشناسیم. طبیعتا براساس ضرورت عقلی و نیز تأکید رهبری معظم باید از تمامی حق رأی خود استفاده کنیم. در اینجا مشورت با افراد #متدین و #انقلابی و بصیر و مورداعتماد برای ما "تولید حجیت" می‌کند. یکی از مصادیق این مشورت و کمک فکری و سیاسی گرفتن برای رسیدن به حجت شرعی فهرستهای پیشنهادی هستند به شرطی که افراد معرفی کننده‌ی فهرست و کسانی که فهرست یا فهرستها را پیشنهاد داده‌اند بشناسیم و از جهات دینی و انقلابی و صلاحیتی به آنها اعتماد داشته باشیم. قاعدتا همه‌ی افراد فرصت و امکانِ شناخت همه‌ی کاندیداها به‌صورت جامع و دقیق را ندارند در چنین فضایی فهرست‌های پیشنهاد شده از سوی افراد متدین و باصلاحیت و مورد اعتماد یک گزینه‌ی کاربردی برای رسیدن به حجت شرعی و عمل به وظیفه در عرصه‌ی انتخابات است.

لذا براساس مبنای سیاست‌ورزی شرعی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فهرست انتخاباتی به‌عنوان موضوعی در مقابل و در عرضِ انتخاب اصلح موضوعیت ندارد بلکه در طولِ مبنایِ انتخاب اصلح بوده و «طریقیت» دارد. در حقیقت فهرست انتخاباتی از جهت روشی به افرادی که به دنبال انجام #تکلیف_شرعی خود برای رأی دادن به گزینه‌های اصلح هستند کمک می‌کند.

دفع دخل مقدر:
اگر به فلان لیست رأی یکپارچه و منسجی داده نشود جریان غربگرا و اشرافی رأی می‌آورد و به جای اصلح، افراد بی‌صلاحیت یا حداقلی وارد قدرت می‌شوند.

پاسخ:
این بحث را رهبر معظم انقلاب در بیانات مشهور درباره‌ی حق‌الناس در انتخابات در سال ۹۴ تبیین کرده‌اند. خلاصه‌ش این است که این موضوع متوجه سیاسیون و صاحبان فهرست‌های پیشنهادی است که فهرست‌های انقلابی و قوی و براساس اصول و شاخص‌ها (و نه رفیق‌بازی و جناح‌گرایی و...) ارائه دهند که قدرتِ اقناع فکری و سیاسی بدنه‌ی متدینین و انقلابی‌ها را داشته باشد و در درون جبهه‌ی انقلاب هم تجاوب و #وحدت ایجاد کند.

تکمله:
۱- بیانات رهبر انقلاب در آستانه‌ی برگزاری دوازدهمین دوره‌ی انتخابات مجلس هم موید همین است. مخصوصا اینکه مطلقا هیچ نوع برداشتِ فرامتنی مبنی بر رأی به یک فهرست هم از آن نمی‌توان داشت: «[اصلح را] هم بایستی با مطالعه، با دقّت در حرفها، با شنیدن از افرادی که مطّلعند، آگاهند، شماها به دست بیاورید و کار سختی نیست، کار نشدنی‌ای نیست؛ حالا تا آن مقداری که انسان توانایی دارد. حالا مثلاً بنده که بخواهم رأی بدهم، خب مثلاً #فهرست تهران را می‌آورند، فهرستهای مختلفی هست، همه را که آدم نمی‌شناسد؛ بعضی‌ها را انسان می‌شناسد، بعضی‌ها را از این و آن میپرسد، بعضی‌ها را به افرادی که معرّفی کردند اطمینان میکند، مثلاً فرض کنید که یک مجموعه‌ای را به ‌عنوان نامزدهای مورد انتخاب انسان مینویسد اسمشان را، در صندوق می‌اندازد. هر مقداری که ممکن است در این زمینه بایستی دقّت کرد.» ۱۴۰۲/۱۲/۰۹


۲- برای فهم دقیق و درست نگاه و نظر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بحث شیوه‌ی رأی دادن لازم است مجموع بیانات ایشان در کنار هم و به‌صورت جامع دیده بشود و نباید نقطه‌ای و موردی نگاه کرد. مثلا این فراز از بیانات معظم‌له در فهم مبنای فکری و اعتقادی ایشان راهگشاست:

«همچنان که اصل انتخابات یک تکلیف الهی است، انتخاب اصلح هم یک تکلیف الهی است. قبلًا هم گفتیم که تفاضل ولو کم باشد، در این قضیه بسیار است. باید بگردید، بین خودتان و خدا #حجّت پیدا کنید؛ یعنی بتوانید از راهی بروید که اگر خدای متعال پرسید شما به چه دلیل به این فرد رأی دادید، بتوانید بگویید به این دلیل. بین خودتان و خدا، دلیل و حجّتی فراهم کنید و بعد با خیال راحت بروید رأی بدهید.» ۱۳۷۶/۲/۳۱

«تبیین اساس کار ما است.»

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
    1 1
    نمیشه
  • IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
    75 1
    حکم شرعی چی؟ مگه رای دادن جزء اصول دین؟ هر کی دوست داره رای میده هر کسی دوست نداره نمیده . تماااام
    • IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
      0 1
      برادر وظیفه شرعی که نسبت به کشورت بی توجه نباشی وگرنه دشمنان درباره کشور تصمیم می گیرند.
  • IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
    0 5
    من رای میدهم
    • IR ۰۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
      0 0
      آفرین
  • IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
    1 0
    نظر شما شریف و مورد احترام است؛ منتها بنده حقیر سرتاپا تقصیر نگاه دینی به مقوله ی رای ندارم.
  • محمد NL ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
    0 0
    رای می دهم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس