کد خبر 1581079
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۲
شرایط جدید بیمه بیکاری اعلام شد

سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده است که شرکت در دوره‌های مهارت‌آموزی سازمان فنی و حرفه‌ای برای مقرری‌بگیران بیکاری الزامی است.

به گزارش مشرق، در اطلاعیه سازمان تامین اجتماعی آمده است، این سازمان بر اجرای ماده ۹ قانون بیمه بیکاری در زمینه آموزش و بازآموزی بیمه‌شدگانی که به دلایل غیرارادی کار خود را از دست می‌دهند، تاکید کرده است. در این باره، سازمان تامین اجتماعی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای را امضا کرده است.

در این تفاهم‌نامه که به امضای علی حسن رعیتی‌فرد معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی و مهرداد عظیمی معاون وزیر و رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور رسیده. مقرر شده است سازمان فنی و حرفه‌ای دوره‌های آموزش مهارتی ویژه مقرری‌بگیران بیمه بیکاری را با هدف فراهم آوردن زمینه اشتغال مجدد آنان. متناسب‌ با فرصت‌های شغلی مورد نیاز بازار کار هر منطقه و نیز تقاضای کارفرمایان برگزار کند.

براساس این گزارش، به موجب این تفاهم‌نامه ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌ها ملزم شده‌اند. مقرری‌بگیران بیمه بیکاری را که حداقل ۶ ماه از مدت دریافت مقرری بیکاری آنان باقی مانده است. براساس سن، جنس، رشته تحصیلی، مهارت و شغل قبلی طبقه‌بندی کرده و متناسب با نیاز بازار کار منطقه و تقاضای کارفرمایان برای نیروی کار. برای گذراندن آموزش‌های مهارتی به سازمان فنی و حرفه‌ای معرفی کنند.

سازمان فنی و حرفه‌ای کشور نیز براساس این تفاهم‌نامه متعهد شده است. ضمن اجرای دوره‌های آموزشی متناسب با نیازهای بازار کار هر منطقه و تقاضای کارفرمایان، فهرست مقرری‌بگیرانی را که از ثبت‌نام و شرکت در دوره‌های آموزشی امتناع می‌کنند. یا این دوره ها را ترک می‌کنند، در پایان هر ماه به ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تأمین اجتماعی ارسال کنند. براساس بند «ب» ماده ۸ قانون بیمه بیکاری مصوب سال ۱۳۶۹، مقرری بیمه بیکاری افرادی که بدون عذر موجه از شرکت در دوره‌های کارآموزی خودداری کنند، قطع خواهد شد.

از دیگر تعهدات سازمان تأمین‌اجتماعی در این تفاهم‌نامه این است. که با اخذ مستندات هزینه‌کرد، هزینه‌های آموزش فنی و حرفه‌ای را از محل اعتبارات بیمه بیکاری هر ۶ ماه یک بار به حساب سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای واریز کند.

برای استفاده از بیمه بیکاری محدودیتی وجود ندارد و هر تعدادی میتوان از بیمه بیکاری استفاده کرد اما کلا در طول خدمت برای فرد مجرد ۳۶ ماه و برای افراد متاهل ۵۰ ماه اجازه استفاده از بیمه کاری وجود دارد. در ادامه جدولی را مشاهده می کنید که بر اساس سابقه خدمت چند ماه میتوانیم از بیمه بیکاری استفاده کنیم.

با توجه به این جدول اگر شخصی ۱۱۰ ماه سابقه بیمه داشته باشد، ۱۸ ماه از از مزیت بیمه بیکاری بهره‌مند می شود. همین فرد اگر مشغول به کار شود و بعد از ۲۳۰ ماه سابقه کار مجدد بیکار شود، ۳۶ ماه بیمه بیکاری ندارد چون یکبار ۱۸ ماه بیمه بیکاری استفاده کرده است. باید ۳۶ ماه را منهای ۱۸ کرد تا میزان بیمه بیکاری مشخص شود.

از نظر قانون بیمه بیکاری، فردی بیکار است که بدون میل و اراده خود بی کار شده و اکنون آماده به کار است و می‌تواند در محیط کار جدید فعالیت خود را آغاز کند. مقرری بیمه بیکاری به بیمه‌شدگانی تعلق می‌گیرد که شغل خود را از دست داده‌اند. برای دریافت این مقرری باید بیمه شده حداقل یک سال سابقه پرداخت بیمه را قبل از بیکاری خود داشته باشد. داشتن تابعیت ایرانی برای دریافت بیمه بیکاری الزامی است.

در قانون مربوط به حق بیمه بیکاری شرایطی لحاظ شده که پیرو این قانون اتباع خارجی مشمول دریافت بیمه بیکاری نمی‌شوند.

میزان پرداختی به فرد بیکار زیاد نیست و باید این موضوع را در نظر داشت که میزان پرداختی به عنوان بیمه بیکاری با این خرج و مخارج پاسخگوی کارگران به خصوص کارگران متاهل نیست و حداقل‌های زندگی با این پول‌ها محقق نمی‌شود.

بیمه‌شدگان تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی چنانچه از کار بیکار شوند، ظرف حداکثر یک ماه از روزی که بیکار شدند باید به شعب تامین اجتماعی مراجعه کنند و نسبت به تشکیل پرونده اقدام کنند.

لازم به ذکر است؛ بیمه شده باید حداقل۶ ماه حق بیمه پرداختی داشته باشد در غیر این صورت حائز دریافت حق بیمه بیکاری نمی‌شود.

شعب سازمان تامین اجتماعی در سراسر کشور با بررسی پرونده فرد بیکار محاسباتی را انجام می‌دهند و میزان و مدت پرداختی را مشخص می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس